Saako teillä teini sanoa kesätyöpaikasta ettei kiinnosta?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Meeppä sä lässäkkä ulisemaan muualle. Tekeekö muut elukat lapsia maailmaan ajatuksella, että niitä pitää ruokkia omaan kuolemaan saakka vaikka ne rääpäleet osaisi jo sen itsekin?

Saa sanoa jos ei kiinnosta kesätyöt.
Kevät ja syksy on koulua, joten kesän saa rentoutua.

Eikä lapsen tehtävä todellakaan ole elättää itseään. Todella älytöntä väkertää maailmaan enemmän lapsia kuin oma taloudellinen tilanne antaa myöden ja sitten laittaa lapset tienaamaan harrastus ja vaaterahansa sekä opiskelu kustannuksia

Tuollaiset vanhemmat varmaankin potkasevat lapset pellolle heti kun lapsilisiä ei enää saa.

Mutta kaikkea tässä maailmassa tapahtuu. Lapset sitten joutuvat kärsimään
 
"..."
Mä yritän iskostaa noille kakaroille että elämässä ei aina saa tehdä asioita, joista tykkää tms. Ensin on tehtävä PALJON sellaisia asioita jotka ei niin kiinnosta jotta voi sitten tehdä asioita jotka kiinnostaa.

Kesätyöt on hyvä tapa nuoren tutustua työelämään ja mahdollisesti siihen, mitä haluaa tehdä aikuisena.

Minun lapseni saavat sanoa, jottei kiinnosta, mutta vaikkei kiinnosta, tehtävä on!
 
[QUOTE="vieras";28476281]Tästä oon samaa mieltä. Lehdenjakoon en lasta ehkä laittaisi mutta mansikkamaalle ja taimitarhalle kyllä. Tulee vähän ymmärrystä siihen miksi opiskelu kannattaa ja että raha ei kasva puissa.[/QUOTE]

Anteeksi tyhmä kysymys, mutta eikö noista mansikkamaa-hommista opi sen, että vaikka raha ei kasva puissa, niin ei sitä työtä tekemälläkään saa...?
 
Asia ei ole ajankohtainen, koska lapset ovat vielä pieniä. Mutta en kyllä teiniä pakottaisi vastentahtoisesti kesätöihin. Ensinnäkin minusta koulunkäynti ja opiskelu ovat jotain hanttihommia tärkeämpiä, ja toiseksi vastentahtoisesti töihin pakotettuna alkaa vaan tuntea entistä suurempaa vastenmielisyyttä koko työelämää kohtaan.

Mitä nuoremmasta on kyse, sitä todennäköisemmin niistä kesätöistä ei ole mitään hyötyä tulevaisuudessa. Sitten, kun on valmistuttu ja rakennetaan uraa, ei jollain jätskinmyyjän tai rappusiivoojan kokemuksilla ole mitään arvoa, niitähän ei edes laiteta cv:hen.

Toki minustakin on ihan hyvä, jos kesätöihin menee, mutta välttämätöntä se ei ole. En silti varmaan antaisi ylimääräistä rahaa mihinkään suuriin hankintoihin, mutta en silti kiristäisi nuorta töihin uhkaamalla, ettei saisi rahaa mihinkään muuhun kuin välttämättömyyksiin. Joskus nuorikin voi tarvita lomaa, ja kuten kirjoitin, tärkeintä on että hoitaa koulun hyvin. Sitä työkokemusta ehtii hankkia vaikka opiskeluaikana.
 
  • Tykkää
Reactions: Zucchini
mä sanoin tolle 9lk päättävälle ettei tänä kesänä edes kummemmin hae töitä, kun se tekee ympäri vuoden lapsenvahtihommia, kerhonohjaajan ja isosen hommia, ja niitä nyt on kesällekkin tiedossa.Nauttikoot viimeisen kesälomansa, ens kesänä sit hakekoon enemmän töitä, silloinkaan ei koko kesää tarvitse töissä viettää.
 
mmmkay
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28476873:
Anteeksi tyhmä kysymys, mutta eikö noista mansikkamaa-hommista opi sen, että vaikka raha ei kasva puissa, niin ei sitä työtä tekemälläkään saa...?
Mielummin niin päin, kuin että opettaisin (tulevaisuudessa) omalle muksulleni, että mitään tekemättä se raha vasta juokseekin taskuusi ja eipä sinun Pirkko-Petteri tarvitse alentua mihinkään "hanttihommiin", kyllä pappa betalar.

Kyllä huomaa näistä nykyteineistä jo, että työnteko ei tahdo kiinnostaa, mutta johtajan hommat ja palkka pitäisi olla jo 18-vuotiaana.
Johan nuorille hommataan "arkivalmentajia", jotka huolehtivat siitä, että se piltti on aamuisin ajoissa koulussa ja sitä rataa. Miten suloista.
Vanhemmat, katsokaa nyt jumaliste peiliin. Ei kaikkea tarvitse siloitella ja suoristella. Tuossa on sitten tulos.
 
Sanoa saa. Sanon mäkin joinain päivinä, ettei paljon vähempää vois kiinnostaa.
Mutta menen töihin silti, ja samaa odottaisin teiniltäkin.

Jos sanoo ja myös jättää menemättä, niin mä joutuisin kyllä hankkitumaan peilin eteen keskustelemaan itseni kanssa siitä, olisinko ehkä kuitenkin pystynyt parempaan, kuin kasvattamaan kermaperseisiä pikkupissiksiä.

Toki, lomaa saa ja pitää olla. Ei tartte koko kesää painaa täyttä päivää.
Mutta sen verran pitäisi kyllä kyetä tajuamaan, että jos elämäänsä jotain extraa haluaa, niin sen eteen on itse tehtävä.

(Katsotaan, palaanko korjaamaan ehdottoman mielipiteeni sitten, kun ensimmäinen neljästä saavuttaa kesätyö-iän :xmas: )
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
"vieras"
Saahan sitä sanoa, mutta kyllä kesätöihin mennään, jos paikan saavat. Eikä tarvitse koko kesää olla töissä, lomailuunkin jää aikaa. Kesätöihin ei mennä rahan takia, vaan opettelemaan työntekoa. Liikaa olen nähnyt omalla työpaikallani niitä, joiden ei ole koskaan tarvinnut tehdä mitään, ja ovat ihan pihalla sitten, kun vanhempana pitäisikin töissä olla ja sääntöjä noudattaa.
 
Khimaira
Jos kesässä tekee vaikka 2 viikon kesäjobin, niin jää ihan ruhtinaallinen loma siltikin =)
Oma 13-v odottaa kovasti kun pääsee kesätöihin ja saa palkan.

Ajattelen asian niin että hakuvaiheessa mietitään mikä kiinnostaa ja haetaan sellaisia. Ei nyt minnekään totaalisen vastenmieliseen tarvitse mennä ( esim. lapsia kaitsemaan leikkipuistoon, jos se on kamala ajatus).
 
No ei ole vara teineillä alkaa kertomaan mitä sopii heille työksi ja mikä ei! Töihin mennään sinne minne pääsee, jos nyt fudut tulis niin menisin vaikka siivoojaksi mutta en työttömäksi jäisi ja sen opetan muksuillekin. Loisimista en suvaitse yhtään!
 
Töihin vaan
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28476910:
Asia ei ole ajankohtainen, koska lapset ovat vielä pieniä. Mutta en kyllä teiniä pakottaisi vastentahtoisesti kesätöihin. Ensinnäkin minusta koulunkäynti ja opiskelu ovat jotain hanttihommia tärkeämpiä, ja toiseksi vastentahtoisesti töihin pakotettuna alkaa vaan tuntea entistä suurempaa vastenmielisyyttä koko työelämää kohtaan.

Mitä nuoremmasta on kyse, sitä todennäköisemmin niistä kesätöistä ei ole mitään hyötyä tulevaisuudessa. Sitten, kun on valmistuttu ja rakennetaan uraa, ei jollain jätskinmyyjän tai rappusiivoojan kokemuksilla ole mitään arvoa, niitähän ei edes laiteta cv:hen.

.
Harva koululainen varmaan on kuitenkaan koko kesää töissä. Yleensähän nuo pestit on parin viikon-kuukauden luokkaa. Eli levätä saa, vaikka osan 10 viikon lomasta käyttäisikin työntekoon. Muutenkin harvemmin kesälomalla opiskellaan, niin ei koulukaan häiriinny.

Mitä tulee tuohon työkokemukseen niin nimenomaan sen vuoksi kannattaa töihin mennä. Kyllä työnantajaa kiinnostaa huomattavasti enemmän 19 v nuori joka on ollut esim hampurilaisia tai jätskiä myymässä tai vaikka siellä mansikkamaalla kuin kotona vaan maannut. Tietää että ainakin nuorella on jotain tajua siitä miten työelämä toimii eikä ole mikään työnvieroksuja. Etenkin jos on vielä saanut hyvän työtodistuksen, niin se on vain plussaa. Ei sillä sitten kolmekymppisenä juuri mitään enää teekään.
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Alkuperäinen kirjoittaja Töihin vaan;28478258:
Harva koululainen varmaan on kuitenkaan koko kesää töissä. Yleensähän nuo pestit on parin viikon-kuukauden luokkaa. Eli levätä saa, vaikka osan 10 viikon lomasta käyttäisikin työntekoon. Muutenkin harvemmin kesälomalla opiskellaan, niin ei koulukaan häiriinny.

Mitä tulee tuohon työkokemukseen niin nimenomaan sen vuoksi kannattaa töihin mennä. Kyllä työnantajaa kiinnostaa huomattavasti enemmän 19 v nuori joka on ollut esim hampurilaisia tai jätskiä myymässä tai vaikka siellä mansikkamaalla kuin kotona vaan maannut. Tietää että ainakin nuorella on jotain tajua siitä miten työelämä toimii eikä ole mikään työnvieroksuja. Etenkin jos on vielä saanut hyvän työtodistuksen, niin se on vain plussaa. Ei sillä sitten kolmekymppisenä juuri mitään enää teekään.
Näinpä. Ensin kerätään CV niistä mitättömän oloisista pikkujutuista, viikko myymäläapulaisena siivoamassa, kuukausi jäätelönmyyjänä, satunnaisia viikonloppuja lapsenvahtina, pari viikkoa peltotöissä ja kun tulee parempia todistuksia, niin niillä korvataan sitten noita vähäpätöisempiä.

Nuorten on muutenkin tosi vaikea saada töitä, 15-kesäiseltäkin odotetaan aiempaa työkokemusta mitä ei juuri voi olla, niin ihan hullun hommaa jäädä kotiin nirsoilemaan vieläpä vanhempien luvalla jos olisi töitä tarjolla.
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
"viivii"
No tottakai saa sanoa ja ei todellakaan tarvitse mennä sellaiseen paikkaan mikä ei vähääkään kiinnosta! Sillähän se kiinnostus työntekoon vasta tapetaankin kun nuoret pakotetaan kaiken maailman paskahommiin.
 
[QUOTE="viivii";28478367]No tottakai saa sanoa ja ei todellakaan tarvitse mennä sellaiseen paikkaan mikä ei vähääkään kiinnosta! Sillähän se kiinnostus työntekoon vasta tapetaankin kun nuoret pakotetaan kaiken maailman paskahommiin.[/QUOTE]

Pöh! "Paskahommia" niin teininä kuin jo täysi-ikäisenäkin tehneenä sitä ainakin joka kerta tilipäivänä oli tyytyväinen! Se on itse ansaittua rahaa niille lapsillekin ja saavat itse valita käyttökohteet! Ja jos ei sellainen työ maistu niin tajuavatpahan sitten että niitä kouluja kannattaa kunnolla käydä jos mielii päästä mieleisiin töihin!
En voisi kyllä kuvitellakaan että 15-vuotias lötköilisi koko kesän tekemättä mitään, on jo ihan sellainen ikä että osan kesää joutaa töissä käymään.
Itse olin aina 2 kokonaista kuukautta töissä, pidin vain pari viikkoa teininä lomaa. Oli kaikenmaailman hommia mansikanpoimintaa, maalarin apulaisena olemista, tiilien latjaamista, tehdassiivousta jnejne. Ja aina kyllä tykkäsin, tosin kotoa oli oppi tullut että töitä on tehtävä elääkseen.
Todellakin aion patistaa lapsemme tuon ikäisenä etsimään vähintään kuukauden työsuhdetta kesäksi jo siinä helmikuussa kun muut vasta miettivät mihin hakisi hommiin. Aikainen kana madon nappaa.
 
Meillä tuollainen "paskahomma" ei kuulunut edes sanavarastoon. Oli aika selkeää, ettei perunoita voinut syödä, ellei niitä kylvänyt enste ja sitte nostanu. Pakko vaa tehä kaikki hommat. Olin lukioaikanakin kerhovetäjänä, talvellakin pyöräilin sellaset 10-12 km töihin. Ei siitä saanut kuin muutaman kympin kuussa (markkaa), mutta tyytyväinen olin silti siitäkin.
 
"Vieras"
Voiko työtönkin sanoa, että en mene töihin? Miksi lusmuilija ei muka sanoisi joka duunista, että "tylsää"? Ja siten on OK ettei ota töitä vastaan koska se vasta tappaakin motivaation?

Mistä vitusti se teini edes tietää mitä on joku paska duuni? Eihän se ole sitä tehnyt aiemmin. Ja toiseksi, maailmassa on töitä jotka TEHDÄÄN ja siitä saa mm. rahallisen korvauksen. Aika yksinkertaista.

[QUOTE="viivii";28478367]No tottakai saa sanoa ja ei todellakaan tarvitse mennä sellaiseen paikkaan mikä ei vähääkään kiinnosta! Sillähän se kiinnostus työntekoon vasta tapetaankin kun nuoret pakotetaan kaiken maailman paskahommiin.[/QUOTE]
 
Ja ettei tule väärinymmärryksiä me kyllä kustannetaan kaikki normaalit menot, harrastukset ja sen mitä nuori tarvii. Mutta jos ei työt maistu niin en minä ala uutuuskännyköitä, merkkivaatteita, leffalippuja, retkiä ja biletyksiä kustantamaan. Kustannan niitäkin mieluusti kun teini on itse hieman tienannut pohjakassaa.
Ja vaikka varmasti maksamme ajokortit, skootterit ja sellaiset, niin mitään niistäkään ei heru ellei teini käy itse myös vähän tienaamassa.
 
Isoveli oli roskakuskin apupoikana kesätöissä teininä pari kesää putkeen. Itse olin päiväkodissa, seurakunnalla, autoverstaalla, siivoojana yms. Siinä näkee myös paljon siitä, että millaista työtä tahtoo tehdä. Se on tärkeää, koska nuorena mietitään tulevaa uraa.
 
"vieras"
uskomatonta, että teini ensin tekee kouluhommia keväät, syksyt ja talvet, ja sitten kesällä pitäisi vielä paahtaa töissä tai "lusmuilee".... Kyllä mun teinini ainakin saa ihan rauhassa lomailla kesän, tai ainakin suurimman osan kesästä. Onhan mullakin kuukauden kesäloma, samoin kuin miehellä ja nuoremmilla lapsilla.
Tottakai on hyvä kannustaa työnhaussa, kertoa että tulevaisuudessa siitä parin viikon työkokemuksestakin on paljon hyötyä. Mutta pakottaminen on meillä ainakin nou nou niin kauan kun lapsi on koulussa (ja koulu on peruskoulu+lukio/amis).
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";28476281]Tästä oon samaa mieltä. Lehdenjakoon en lasta ehkä laittaisi mutta mansikkamaalle ja taimitarhalle kyllä. Tulee vähän ymmärrystä siihen miksi opiskelu kannattaa ja että raha ei kasva puissa.[/QUOTE]

Ihan samaa mieltä,! Koko kesää ei tietenkään tartte duunia painaa. Itsekin tein ns. Paskaduunia teininä ja sinä kesänä päätin, että menekin lukioon! Ei paha...
 
"Vieras"
:D voi LOL

koulu"hommia" ?

[QUOTE="vieras";28478473]uskomatonta, että teini ensin tekee kouluhommia keväät, syksyt ja talvet, ja sitten kesällä pitäisi vielä paahtaa töissä tai "lusmuilee".... Kyllä mun teinini ainakin saa ihan rauhassa lomailla kesän, tai ainakin suurimman osan kesästä. Onhan mullakin kuukauden kesäloma, samoin kuin miehellä ja nuoremmilla lapsilla.
Tottakai on hyvä kannustaa työnhaussa, kertoa että tulevaisuudessa siitä parin viikon työkokemuksestakin on paljon hyötyä. Mutta pakottaminen on meillä ainakin nou nou niin kauan kun lapsi on koulussa (ja koulu on peruskoulu+lukio/amis).[/QUOTE]
 
"Jenis"
[QUOTE="viivii";28478367]No tottakai saa sanoa ja ei todellakaan tarvitse mennä sellaiseen paikkaan mikä ei vähääkään kiinnosta! Sillähän se kiinnostus työntekoon vasta tapetaankin kun nuoret pakotetaan kaiken maailman paskahommiin.[/QUOTE]

Eli jos teiniä ei kiinnosta muu kuin maata perse homeessa sohvalla, se on ihan ok? Uskomatonta, mitään "paskahommia" ei ole olemassakaan! Ennen se oli ihan tavallista, että aloitettiin ns. matalammalta oksalta ja vähitellen edettiin sinne mihin ihan oikeasti tahdottiin päästä. Kesätöiden ideana on oppia työelämän sääntöjä.
 
Koululaisilla on noita lomia tämän tästä: syyslomia, joululomia, hiihtolomia, pääsiäislomia jne. En osaa nähdä riistona sitä, että teini ehkä kokeilisi jotain duunia parisen viikkoa kesästään. Muksut ovat ihan alakoululaisina olleet pari viikkoa sivistävillä leireillä kesälomastaan, mm. fysiikkaa ja tähtitiedettä, ekä ole pahana pitänyt sitäkään.
 

Yhteistyössä