Saako/voiko kummiudesta kieltäytyä?

En hyvin heppoisin perustein kieltäytyisi mutta jos on esimerkiksi jo kovin monta kummilasta tms pätevä syy niin kyllä mun mielestä saa kieltäytyä. Syyksi riittää kyllä mun mielestä ihan sekin että ei koe olevansa kummiuden arvoinen tai ei ehdi/halua olla oikeasti kummi eikä vain nimi paperissa. En mie osaa selittää mitä ajan takaa.. :D
 
Voi ja pitääkin kieltäytyä jos ei oikeasti halua ryhtyä kummiksi. Silloin vanhemmat voivat pyytää lapselleen sellaisen kummin kuka oikeasti haluaa/jaksaa olla kummina ja hoitaa nuo kummin tehtävät. Suotta sitä alkaa kummiksi jos se kummina olo on vaan nimi papereissa..
 
ja
Alkuperäinen kirjoittaja Aamukaste:
En hyvin heppoisin perustein kieltäytyisi mutta jos on esimerkiksi jo kovin monta kummilasta tms pätevä syy niin kyllä mun mielestä saa kieltäytyä. Syyksi riittää kyllä mun mielestä ihan sekin että ei koe olevansa kummiuden arvoinen tai ei ehdi/halua olla oikeasti kummi eikä vain nimi paperissa. En mie osaa selittää mitä ajan takaa.. :D
mä taas en hyvin hepposin perustein suostuisi kummiksi :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja ja:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamukaste:
En hyvin heppoisin perustein kieltäytyisi mutta jos on esimerkiksi jo kovin monta kummilasta tms pätevä syy niin kyllä mun mielestä saa kieltäytyä. Syyksi riittää kyllä mun mielestä ihan sekin että ei koe olevansa kummiuden arvoinen tai ei ehdi/halua olla oikeasti kummi eikä vain nimi paperissa. En mie osaa selittää mitä ajan takaa.. :D
mä taas en hyvin hepposin perustein suostuisi kummiksi :whistle:
Juu olen samaa mieltä molempiin suuntiin. :) Omalla kohdalla olisin vain niin kovin otettu jos kummiksi pyydettäisiin. Mulla on vain yksi kummilapsi johon säännöllisesti pidän yhteyttä postitse (muuttivat kauas) mutta muhun päin ei ota mitään yhteyttä, ei kiva näinkään.
 
Yleensä kai jo vanhemmat miettii, kuka kummiksi sopisi ja kuka ne ''tehtävät'' parhaiten hoitaisi. Ei-niin-uskonnollisessa perheessä varmasti tärkeintä on, että lapseen pidetään yhteyttä. Ei kummiudessa mielestäni ole ylivoimaisia vaatimuksia, jos vain vanhemmat ovat kummin tehtävään valinneet heille läheisen henkilön, joka tuntee läheisyyttä myös vauvaa kohtaan! Saattaahan vanhempien ja kummiksi valitun käsitys kummiudesta olla eri, siitä kannattaakin keskustella, jos kummiksi pyydetään... Ettei sitten tule paineita ''täyttää'' kummin tehtävää. Meillä tosiaan kummeiksi valittiin hyvin läheiset ihmiset, joilta velvoitetaan vain yhteydenpitoa sekä meihin, että lapseen. Tämä taitaisi kyllä muutenkin toteutua, sillä kummit ovat ihan lähisukua. Meillä tämmöinen on perinteenä, kavereita ei kytketä näihin juttuihin.
 
oikiastihan siitä ei saa kieltäytyä, mutta toivoin itte että olis yks "kaveri" kieltäytynyt kun pyydettiin kummiksi silloin aikoinaan..katkesi välit täysin kun sai oman lapsen, ei pitänyt enää mitään yhteyttä vaikka itse yritin pitää :| joulu yms lahjat rupes jättään postilaatikkoon, niin sanoin sille ettei tarvi lahjoa jos ei viitti tuora ovelle asti :kieh: ja laatikolta ovelle on n.5m :headwall:
 
Itse ainakin olen kummit valinnut juuri sen pohjalta kuka haluaisi olla lapsen lähellä ja tukena hänelle. Meille itselle hyvin läheisiä ihmisiä, jotka odottivat jo odotus aikana jännityksestä sekaisin tuon pikkuisen syntymää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nenni83:
Millä perusteella pyydätte jotain kummiksi ja millä perusteella lupaudutte kummiksi? Ihan mielenkiinnosta kysyn...
Me pyydettiin kummiksi niitä ainoita ihmisiä ketä voitiin edes kuvitella.. Eli sellaisia ihmisiä kenet tunnemme ja jotka haluavat olla osana lapsen elämää. Se on mulle tärkeää. Tosi yksi kummeista ei ole ollenkaan kiinnostunut enää mutta 2 muuta ovat. Itse suostuin siviilikummiksi mietittyäni tarkkaan pystynkö pitämään antamani lupauksen, olemaan lapsen elämässä ja tukemaan häntä jos tukea tarvitsee. Ja mä koen velvollisuudekseni auttaa lapsen äitiä lapsen hoidossa jos apua tarvitsee.
 
Voi kieltäytyä. En itse ainakaan ottaisi sitä pahalla. Parempi kieltäytyä, kuin alkaa vastentahtoisesti. Jos tuntuu esim. siltä, että kummilapsia on jo ennestään tarpeeksi tai että muuten ei voimavarat riitä kummiuteen(ei pysty toteuttamaan kummiutta siten, kuin itse oikeasti haluaisi).
 
vieras
Itse olen kieltäytynyt aikoinaan "kaverin" lapsen kummiudesta koska en pitänyt tästä ihmisestä ja tiesin väliemme viilentyvät ajan saatossa.Tämä ns kaverin mielestä kummin tehtävä on ostella kalliit lahjat ja siihen en halunnut ryhtyä.
 

Yhteistyössä