Saako vuokranantaja tulla pihalle oleilemaan ilmoittamatta?

  • Viestiketjun aloittaja "äiti88"
  • Ensimmäinen viesti
"äiti88"
Ollemme aika vasta muuttaneet ja uusi vuokranantaja tulee pihallemme ilmoittamatta tekemään pihatöitä yms. Onko vuokranantajalla oikeus tällaiseen?

Asia häiritsee minua, koska saatamme oleilla mieheni kanssa kotona vähissä vaatteissa, emmekä tapaa sulkea sälekaihtimia kun piha on sen verran suojainen.
 
Mietin
Ei tietenkään saa tulla, ellei teillä ole vuokrasopimuksessa jotain kummaa pykälää, että vuokranantaja saa pihahommia tehdä.

tai oletteko niitä tehneet itse, omakotitalon pihasta täytyy pitää huolta, jos vain asutte ja kukkapenkit ja muut ränsistyy.
takapiha kasvaa pientä pajunversoa ja paikat on rempallaan, niin sitten ymmärrän vuokranantajaa, hänen omaisuudestaan on kyse
 
"äiti88"
[QUOTE="vieraana";30245863]Asutkohan minun entisessä asunnossani.. Ei kyllä sais.[/QUOTE]

Asuitko missäpäin Suomea ja millaista teillä oli? Muutitteko sen takia pois, vai jostain muusta syystä?

Me ollaan jo harkittu pois muuttamista, vaikka ei olla montaa kuukautta tässä asuttu... Kerrankin olin juuri suihkusta tullut ja pyyhe päällä täällä kuljeskelin, kunnes huomasin pihalla seisoskelevan 4 ihmistä. Oli tulleet oikein suvun voimin pihahommiin!
 
"äiti88"
Ei tietenkään saa tulla, ellei teillä ole vuokrasopimuksessa jotain kummaa pykälää, että vuokranantaja saa pihahommia tehdä.

tai oletteko niitä tehneet itse, omakotitalon pihasta täytyy pitää huolta, jos vain asutte ja kukkapenkit ja muut ränsistyy.
takapiha kasvaa pientä pajunversoa ja paikat on rempallaan, niin sitten ymmärrän vuokranantajaa, hänen omaisuudestaan on kyse
Ei ole kyse omakotitalosta. Eikä ole paikat rempallaan, kun ollaan tänä vuonna tähän muutettukin.
 
"jkl"
Mitä se vuokranantaja siis tekee? Oleilee vai leikkaa nurmikon? Asutteko rivitalossa? Meillä ainakin jossain rivitalossa kuului vuokranantajalle nurmikonleikkuu. Enkä kyllä odottanut että siitä aina etukäteen ilmoitetaan.
 
viera.s
Eihän missään muissa asumismuodoissa kuin ok-talossa ole mitään merkittävää omaa pihaa. Rivareissa useimmiten huoltoyhtiö hoitaa yhteisten alueiden ruohonleikkuun yms. työt ja osa sitten talkoilla. Mutta joissain kaikki pihahommat on jaettu osakkaiden/asukkaiden tehtäväksi.

Niin siis missä se vuokranantaja kuljeskelee? Ei kai se mihinkään aidatulle terassille kuitenkaan tule?
 
pläääh
[QUOTE="äiti88";30245899]Ei ole kyse omakotitalosta. Eikä ole paikat rempallaan, kun ollaan tänä vuonna tähän muutettukin.[/QUOTE]

Jos ei ole kyse omakotitalosta, niin mikä sinua sitten asiassa ahdistaa? Muita asumismuotoja on rivarit, kerrostalot, paritalot eli jos on sovittu, että piha pidetään siistinä ja sitä ei teidän vuokrasopparissa ole erikseen sovittu, niin sinuna en nyt kauheasti marmattaisi. Hanki sälekaihtimiset, jos tykkäät pomppia alasti kotonasi.
 
"äiti88"
Asutaan rivitalossa, takapiha on aika iso ja erikseen rajatut alueet jokaiselle asukkaalle. Jokainen hoitaa oman pihansa kunnossa pidon ja meille kuuluu tämän pihan työt.

Asia kyllä häiritsee, koska takapihalta on suora näkymä meidän makuuhuoneen ikkunaan ja meillä esim. pukeudutaan makuuhuoneessa suihkun jälkeen.


Mutta siis teidän mielestä, jos on yksityisellä vuokralla rivitaloasunnossa, niin pitää vaan hyväksyä se, että vuokranantaja tulee perheineen takapihalle puuhastelemaan?
 
Vieras..
[QUOTE="äiti88";30246250]Asutaan rivitalossa, takapiha on aika iso ja erikseen rajatut alueet jokaiselle asukkaalle. Jokainen hoitaa oman pihansa kunnossa pidon ja meille kuuluu tämän pihan työt.

Asia kyllä häiritsee, koska takapihalta on suora näkymä meidän makuuhuoneen ikkunaan ja meillä esim. pukeudutaan makuuhuoneessa suihkun jälkeen.


Mutta siis teidän mielestä, jos on yksityisellä vuokralla rivitaloasunnossa, niin pitää vaan hyväksyä se, että vuokranantaja tulee perheineen takapihalle puuhastelemaan?[/QUOTE]

Siis mitä he tekevät? Ottavat aurinkoa, pelaavat? Sellaista ei tietenkään tarvitse hyväksyä. Jos tekevät puutarhatöitä, oletteko valmiita ottamaan ne hommat itsellenne?
 
"what"
Ja mitä ihmeen 2puuhastelua" jonkun rivarin takapihalla oikein on, jos sitä riittää ihan jatkuvaksi toiminnaksi saakka? Ymmärrän jos vaikka pari vkl menee pihatöissä, mutta mitä ihmettä siellä lopun aikaa tehdään?
 
viera.s
[QUOTE="äiti88";30246250]Asutaan rivitalossa, takapiha on aika iso ja erikseen rajatut alueet jokaiselle asukkaalle. Jokainen hoitaa oman pihansa kunnossa pidon ja meille kuuluu tämän pihan työt.

Asia kyllä häiritsee, koska takapihalta on suora näkymä meidän makuuhuoneen ikkunaan ja meillä esim. pukeudutaan makuuhuoneessa suihkun jälkeen.


Mutta siis teidän mielestä, jos on yksityisellä vuokralla rivitaloasunnossa, niin pitää vaan hyväksyä se, että vuokranantaja tulee perheineen takapihalle puuhastelemaan?[/QUOTE]

Oletko itse hoitanut puutarhatyöt? Esimerkiksi leikannut nurmikon säännöllisesti? Vuokranantaja on viime kädessä vastuussa siitä, että piha pysyy siistissä kunnossa ja jos te ette itse siitä huolehdi, eihän hänellä ole muuta mahdollisuutta.

Ehdota nyt ihan ystävällisesti vuokranantajalle, että voit itse hoitaa pihatyöt. Eiköhän tilanne sillä korjaannu.
 
oma koti
Vaan mitenkäs aloittaja niitä pihatöitä tekisi jos vuokranantaja käy niitä jo tekemässä, eihän mikään nurmikko nyt päivittäistä leikkausta tarvitse eikä mitään kukkapenkkiä tarvitse jatkuvasti olla nyppimässä. Vaikea on mennä tekemään pihatöitä vaikkapa keskiviikkoiltana jos joku on ne käynyt jo tiistaina tekemässä ja jos itse sitten taas suunnittelee että ensi viikolla leikkaan nurtsin maanantaina niin entäs jos siellä onkin jo käyty sunnuntaina.

Eiköhän se mene niin että ellei ole erikseen sovittu että vuokranantaja hoitaa pihatyöt niin sitten ne on vuokralaisen hoidettava eikä vuokranantaja saa tulla omin nokin omalla luvallaan toisen hallinnoimaan pihaan puuhastelemaan. Ei yksin eikä suvun voimin.

Kannattaa varmaan ottaa asia puheeksi vuokranantajan kanssa, ihan rakentavasti toki. Harmittava tilanne, todella harmittava.
 
"äiti88"
Vaan mitenkäs aloittaja niitä pihatöitä tekisi jos vuokranantaja käy niitä jo tekemässä, eihän mikään nurmikko nyt päivittäistä leikkausta tarvitse eikä mitään kukkapenkkiä tarvitse jatkuvasti olla nyppimässä. Vaikea on mennä tekemään pihatöitä vaikkapa keskiviikkoiltana jos joku on ne käynyt jo tiistaina tekemässä ja jos itse sitten taas suunnittelee että ensi viikolla leikkaan nurtsin maanantaina niin entäs jos siellä onkin jo käyty sunnuntaina.
JUURI TÄMÄ ON SE ONGELMA! On käynyt juurikin noin, että olen suunnitellut homman tietylle päivälle, mutta sitten paria päivää aiemmin olenkin huomannut vuokranantajan tekemässä kyseistä hommaa... Vaikka täällä olisi myös hänelle kuuluvia tehtäviä, jotka on jäänyt kokonaan hoitamatta...
 
"joopajoo"
Mitä jos vain soittaisitte vuokranantajalle ja ilmoittaisitte että teette vastaisuudessa puutarhatyöt itse? Jos vielä puuhastelee sen jälkeen nin sitten soittaisitte ja irtisanoisitte vuokrasopimuksen. Ja kertoisitte syyksi tuon kotirauhan häirinnän. Niin minä tekisin.
 
viera.s
Eiköhän se mene niin että ellei ole erikseen sovittu että vuokranantaja hoitaa pihatyöt niin sitten ne on vuokralaisen hoidettava eikä vuokranantaja saa tulla omin nokin omalla luvallaan toisen hallinnoimaan pihaan puuhastelemaan. Ei yksin eikä suvun voimin.
Niin, onko se oikeasti aloittajan vuokrasopimuksen perusteella hallinnoimaa aluetta? Ei ollenkaan välttämättä ole, usein rivitaloissa näennäisesti asukkaille rajatut alueet ovat todellisuudessa taloyhtiön yhteistä aluetta.

Mitäs sen vuokranantajan muuten sitten täytyy siellä hoitaa? Tapahtuuko ne hommat sillä samalla pihalla? Oikeasti vuokranantaja voi kuvitella olevansa vain ystävällinen hoitaessaan muitakin pihatöitä aloittajan puolesta, joten ei kannata raivota hänelle ennen kuin on koittanut ystävällisesti ratkoa asiaa.
 
sama vika rahikaisella
Vaikka viestiketju vähän vanha onkin, täytyi silti ottaa kantaa. Meidän vuokranantaja TÄYSIN samanlainen saatana, tunkee pihalle tekemään pihatöitä ymsyms. Odottaa aina, että auto häviää pihasta ja silloin se tunkee paikalle. Luulee varmaaan, ettei meillä oo mitään hajua sen touhuista. Kieltämättä pikkuhiljaa alkanut v*tuttaa tilanne, tätä kun on jatkunut oikeastaan siitä asti, kun tähän muutettiin. Ja sille oon yrittäny sanoa, että kyllä ME HOIDETAAN OMA PIHA. Ei niin minkäänlaista tulosta asiaan.. Hoh hoh...
 
"noo"
[QUOTE="äiti88";30245859]Ollemme aika vasta muuttaneet ja uusi vuokranantaja tulee pihallemme ilmoittamatta tekemään pihatöitä yms. Onko vuokranantajalla oikeus tällaiseen?

Asia häiritsee minua, koska saatamme oleilla mieheni kanssa kotona vähissä vaatteissa, emmekä tapaa sulkea sälekaihtimia kun piha on sen verran suojainen.[/QUOTE]

Aikoinaan asuin kunnan vuokrataloissa ja kyllähän esim. kesällä kävivät leikkaamassa nurmikon ja talvella tekivät lumitöitä
Tottakai on oikeus!
 

Yhteistyössä