Saako yksityisellä sektion?

Onko joku synnyttänyt yksityisessä sairaalassa? (Suomessa ei tosin taida olla monia joissa voi synnyttää..) Osaatteko sanoa voiko siellä saada halutessaan sektion?

Onko sektion saaminen ylipäätään vaikeaa? Pitääkö aina perustella psykologisella/fysiologisella syyllä? Minulla tosin on melko leveä lantio, mutten haluaisi synnyttää alateitse...

Kertokaa kokemuksistanne!!!
 
Mehiläisessä, teoriassa. Joskus täälläkin on ollut siitä ketju, jossa ollut linkki Mehiläisen sivuille artikkelitietokantaan jonnekin vuodelle 2002. Siellä ollut maininta, että voi synnyttää, mutta se on aika hintavaa, kun koko "orkesteri" järjestetään paikalle vain yhtä varten. Eli muistelen tuolloin asiasta luettuani, että ei ainakaan mainittu, että kukaan olisi synnyttänyt näin, mutta että teoriassa (ollut) mahdollista.
 
Haluatko kertoa mikä alatiesynnytyksessä pelottaa? Oletko jutellut asiasta neuvolassa ja käynyt pelkopolilla.

Tiedän monia, joita on alkuun pelottanu alatiesynnytys, ja olisivat halunneet sektion. Mutta lähempänä laskettua-aikaa ovat olleet sitä mieltä että tulis vaan jotain kautta. Ja ovat sitten synnyttäneetkin ihan alateitse.
 
Mietin näitä asioita jo vaikka raskaus on ihan aluillaan! Kaikki mietityttää. Halusin kuulla kokemuksia. Niin, tiedän kyllä itsekin tapauksia joissa mieli on muuttunut. Lisäksi monet ystävistäni kannustavat synnyttämään alateitse.
Synnytys pelottaa jonkin verran, ajatus ahdistaa. En haluaisi että lapsi tulisi "läpi" ja repisi paikat. Kuullostaa luultavasti erittäin itsekkäältä, mutta olen vain pohtinut että minkälaisia mahdollisuuksia on itse valita synnytystapa. Tiesin kyllä, että Suomessa ei ole suurta liikkumavaraa. Sensijaan minulla on käsitys, että esim. USA:ssa erittäin moni leikataan. Tiedän, ettei se ole luonnollista, mutta haluaisin silti sen vaihtoehdon!
 
Ymmärräthän, että sektio on leikkaus ja siksi aina suurempi riskeiltään, kuin alatiesynnytys. Itse hätäsektion kokeneena pelkään paljon enemmän uutta sektiota, kuin alatiesynnytystä. Toki suunnitellussa sektiossa vatsan kerrokset leikataan harkitummin kuin hätäsektiossa, mutta leikkaus se on joka tapauksessa ja iso sellainen. Alatiesynnytystä pelkääville on mahdollista päästä juttelemaan peloistaan pelkopolille ja toki on hyvä jo etukäteen listata, minkälaista kivunlievitystä haluaa synnytykseen ja mitä muita asioita on mielessä. Jos lantiosi on riittävän leveä alatiesynnytykselle ja vauva ei ole synnytyksen lähestyessä perätilassa tms, alatiesynnytys on kaikkein turvallisin vaihtoehto sinulle.
 
Itse aluksi mietin samoja juttuja. Tuntui etten kuuna päivänä voisi mennä synnyttämään. Se kipu ja kaikki mietitytti.

Mutta tyttö on tullut ihan normaalisti alateitse. Kipukaan ei ollut mikään sietämätön ja epiduraalin sai heti halutessaan. Joten kannatan alatiesynnytystä. Traumoja ei jäänyt =)
 
Minulle tehtiin 2009 suunniteltu (pelko)sektio omasta toivomuksestani. Kertaakaan en ole tuota katunut, päin vastoin olen entistä vakuuttuneempi siitä, että tuo oli minulle ainoa oikea ratkaisu. (Paras ystäväni sekä hänen poikansa vammautuivat molemmat alatiesynnytyksessä, vauvalle elinikäiset vammat.)

Kyllä sektion saa jos sen haluaa, mutta asioista kannattaa ottaa paljon selvää jo ennen ensimmäistäkään pelkopolikäyntiä, tehdä vaikka paperille lista asioista mitkä pelottavat/mietityttävät, miksi ja miksi haluat sektion. Myös lähete pelkopolille kannattaa pyytää aikaisessa vaiheessa, vaikka ainakin HUS:n alueella sinne pääsy taitaa mennä rv.20 paikkeille.
 

Yhteistyössä