Saatteko mieheltänne apua arjen pyörittämiseen?

  • Viestiketjun aloittaja Hullunainen
  • Ensimmäinen viesti
Hullunainen
Meillä minä teen vuorotyötä, siivoan, teen ruuat, pyykkään, hoidan lapset, teen pihatyöt ym. Mieheni käy päivätöissä ja iltaisin rakentaa autotallia joka tuntuu olevan ikuisuus projekti. Alan olla itse ihan kuitti kun hoidan koko arjen pyörittämisen. Koti alkaa repsottaa ja tuntuu siltä ettei omaa aikaa ole ollenkaan. Mies tulee sisälle tuossa yhdeksän aikaan kun on siinä rakentamisen välillä jutellut kaikkien naapureiden ja kavereiden kanssa jotka juoksevat siinä pällistelemässä. Sitten kun mies tulee sisälle hän käy suihkussa, syö ja menee nukkumaan. Minä väännän hommia puolille öin ja vapaapäivinänikin herään jo kuuden aikaan että saan kaiken hoidettua. Olen kyllä nyt ottanut oikeuden käydä koneella näin lasten nukkumaan menon jälkeen mutta se kyllä näkyy sitten huushollissa. Masentaa niin etten enää jaksa pitää kotia tip top kunnossa. Mies ei oikein ymmärrä että minäkin kaipaisin sosiaalista elämää kun hän itse puhuu kaiket päivät ensin töissä ja sitten pihalla. Olemme monesti puhuneet asiasta ja mies lupaa aina muutosta mutta parin päivän jälkeen kaikki on taas niin kuin ennen. Kiitos kun jaksoitte lukea loppuun tämän valitusvirren. Äiti on vaan nyt vähän väsynyt...
 
ei jaksanu
kuin meillä, paitsi et mä en tee vuorotyötä, vaan mies! ja apuja ei tuu, eikä ymmärrystäkää liioin! joskus se pännii, toisinaan sit vaa hyväksyy tilanteen. :(
 
täälä taas mies tekee enenmän kotitöitä kuin minä....nyt olen alkanut tekemään ruuan molemmille, omasta tahdostani, ennen tehtiin omat ruokamme.Niin ja pesen nyt aina pyykit kun pelkänn että mies hajottaa koneen tai pesee väärin, monet kerrat tullut valkoisista vaatteistani jotain ihan muuta! Mies taas tiskaa melkein aina joskus minäkin autan. ja imuroi pesee lattiat ja vie roskat, en edes muista koska olen roskikset vaihtanut...mutta ei mitään valittamista...ainakaan minulla :x
 
En saa!!!Olen oikeasti kateellinen sellaisille joiden miehet osallistuu... :ashamed:
Meillä oli tämä sama taistelu-aihe minun töissä ollessanikin ja silloin otti niiin paljon aivoon...Nyt kotona ollessani asia on ihan ok!Mutta pelottaa jo miten jaksan kun palaan kohta töihin ja kaikki on vain minun harteillani...Voimia sinulle!!!! :hug:
 
Tässä otsikossa on nyt väärä ajatus. Miksi naisen tulisi olla se, päävastuullinen kodin- ja lastenhoidossa, jota mies sitten auttaa. Vastuun pitäisi olla molemmilla yhtälaisesti eikä niin, että mies auttelee kun huvittaa.
 
alannah
Ennen ku muutettiin pois rivari asunnosta, aamusta ilta päivään hoidin koti työt ja sitte ku mies tuli auttoi siinä samalla. Mä on töissä 7-15. Hoitaa lapset siinä missä mäkin. Tosin mä en oo ollu vielä kertaakaan työelämässä.
 
mie
Meillä tuli tuollainen asenne että naisen on tehtävä kotityöt kaikki itse kun olin lasten kanssa kotona. Kun lähdin töihin niin mieheni ei huomannut että tilanteeseen on tultava muutos koska olen itsekin 8 tuntia töissä. Silloin kyllä repesi monta kertaa hermot kun piti kouluttaa miestä siihen ett sillekin kuuluu oma osuutensa kotitöistä. Ymmärrän kyllä tuon asenteen hyvin mutta oikeastihan sen pitäisi olla toisella tavalla.
 
entäspä
... lakkaat tekemästä miehellesi yhtään mitään.
Mies tehkööt itse ruokansa, peskööt itse pyykkinsä.
Jos ei viesti mene perille hyvällä, niin sitten pakolla ja "pahalla".

Tai sitten jaat selkeät työvuorot, kuin lapselle. Ja määräaika, mihin mennessä se kuuluu tehdä.
Esim. tiskikoneen tyhjennys: käyt ilmoittamassa että kone on pyörittänyt ohjelman loppuun, astiat pitää tyhjentää kaappiin paikoilleen. Nyt.
Jos ei tyhjennä, ei sinne voi laittaa likaisia, joten astiat loppuu jossain vaiheessa kesken, ruokailuvälineet vähintään.

Viikkosiivouksessa miehellä on esim. mattojen tamppaus ja jos ei tamppaa, ei mattojakaan laiteta lattialle.

Tai jotain vastaavaa, mistä selkeästi tulee myös miehelle itselleen "hankaluuksia".
 
hui
Mutta eikö teillä mee hermo kun mitään ei taphdu(matot,tiskit jne)?Annatteko todella kämpän olla sekasorrossa vaikka 2kk ettekä luovuta?Meillä se nääs menee tuohon jos en minä sitä tee.Ukolla on 100 krt pidempi pinna ja se tietää sen.
 
Nelthilta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.06.2005 klo 14:38 mira kirjoitti:
Tässä otsikossa on nyt väärä ajatus. Miksi naisen tulisi olla se, päävastuullinen kodin- ja lastenhoidossa, jota mies sitten auttaa. Vastuun pitäisi olla molemmilla yhtälaisesti eikä niin, että mies auttelee kun huvittaa.
Näinpä. Meillä menivät roolit nurinperin pari vuotta sitten, kun mies oli työttömänä ja minulla väitös lähestyi. Töiden jälkeen en jaksanut yhtään mitään. Nyt tämä toistuu alkuraskauden väsymyksen ja pahoinvoinnin vuoksi.

Täytyy varmaan äitiyslomalla sitten vuorostaan yrittää; menee varmaan luonnostaan kun kuitenkin miestä enempi kotona on.
 
kannatan myös tasa-arvoa kotitöissä!! mutta jos sitä ei ole kokeilepas seuraavaa:

jätät miehen pyykit pesemättä, lakanat vaihtamatta ja ruuat laittamatta. luulisi muutaman viikon päästä huomaavan, että jotain on vialla!! jatkakaa lasten kanssa normaalia perhe-elämää, puhtaine vaatteineen ja ruokineen.

itse tykkään pitää vaatekaapin tip top ja mies ei. suututti, kun silitetyt puhtaat vaatteet oli aina ihan rutussa ja sikin sokin! tehosi kun viskoin hänen vaatteensa muutaman viikon ajan ruttaan kaappiin. huomasi, että on se kuitenkin kivempi kun ne on järjestyksessä..

\|O \|O B)
 
Eipä tota apua hirveästi ole kotitöissä eikä muutenkaan. Mies tekee reissuhommia eli voi olla kotoa poissa 3:kin viikkoa, joten joudun tekemään kaiken itse siivoukset, ruuat, tiskaukset, pyykit, eläimien hoidot, tallin siivoukset, talon/veden lämmityksen, nurmikon leikkuun ym. ym.ja jaloissa pyörii 1v ja 4v lapset eli työt joutuu yleensä tehdä niiden kanssa. Itsellä ei voi olla mitään harrastuksia ja töihin menoa ei voi edes harkita. Ainut oma juttu on tämä netti, kun lapset saa nukkumaan, olen tunnin verran netissä ja siihen jää omat juttuni. Kun mies on kotona, ei yleensä tee muuta kun lämmitys hommat ja nurmikon leikkuun. Ja voi joskus jäädä "ammaksi" omille lapsilleen, että saan käydä rauhassa kaupassa aaargg!Olenkin tässä miettinyt miehen vaihtoa, mutta kun on noi lapset, niin eipä tiedä. Ottaa vain päähän tämä yksin olo ja arjen pyöritys, olisi kiva jos olisi jotain muutakin elämää.
 
MuM-82
Saan kyllä. Mitään vakituista jakoa ei ole töissä tehty, mutta suunilleen vuorotellen tiskataan ja pestään pyykkiä, mahdollisesti porukalla nostellaan vaatteita narulle kuivumaan... Molemmat siivoaa saman tien omia jälkiään, ja sitten kun siivotaan enemmän, niin porukalla siivotaan ja yhdessä katsotaan mitä kumpikin tekee. Myös lapsen hoidossa mies on innoissaan mukana, jos tyttöä ei väsytä, niin hän jää hereille tytön kanssa ja mä pääsen nukkumaan... Sitten jonkin ajan päästä vaihdetaan, jos tyttö vielä hereillä. (Yleensä kyllä nukahtaa isänsä syliin...).

Joskun kaverit ovat ihmetelleet miten tossun alla mieheni on, kun kerran osallistuu niin paljon kotitöihin... Ollaan asiasta juteltu, eikä hän tunne olevansa tossun alla (onneksi) enkä mielestäni ole häntä pakottanut kotitöihin, vaan ihan vapaaehtoisesti niihin osallistuu... Kiva niin. =)
 
Nelthilta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2005 klo 10:16 MuM-82 kirjoitti:
Joskun kaverit ovat ihmetelleet miten tossun alla mieheni on, kun kerran osallistuu niin paljon kotitöihin... Ollaan asiasta juteltu, eikä hän tunne olevansa tossun alla (onneksi) enkä mielestäni ole häntä pakottanut kotitöihin, vaan ihan vapaaehtoisesti niihin osallistuu... Kiva niin. =)
Kun tätäkin ketjua lukee, niin tuntuu siltä, että paree olisi jättää tuommoiset ihmettelyt omaan arvoonsa. Eräskin miehensä nujertama tuttava on minulle kovasti kehuskellut, etttei hänen miehensä ole tossun alla. Juu ei ole, hänhän se tossun alla on...

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.06.2005 klo 14:38 mira kirjoitti:
Tässä otsikossa on nyt väärä ajatus. Miksi naisen tulisi olla se, päävastuullinen kodin- ja lastenhoidossa, jota mies sitten auttaa. Vastuun pitäisi olla molemmilla yhtälaisesti eikä niin, että mies auttelee kun huvittaa.
Tätä olen ihmetellyt täällä palstaillessa. Miksi mies olisi se joka auttaa.. tai jättää auttamatta?
Voimia ap:lle!
 
Minä ainakin saan mieheltä apua kotitöissä kun pyydän mutta minun mieheni on aina ollut omatoiminen:hän tiskaa, hoitaa lapsia,siivoaa ja pesee pyykkiä.
Oletteko te koskaan pyytäneet mieheltä apua kodinhoitoon tai keskustelleet asiasta?Ei mies tee mitään automaattisesti ellei siltä pyydä ja i kannata olettaa että mies ymmärtää jos sille ei puhu asioista!!!!!!
 
No totta helv.... ssä yhdessähän tähän myllyyn on ruvettu. Asiat tekee se kummalla on aikaa.
Aikaa ei useinkaan ole paljoa, kun mies käy töissä ja harrastaa, minä opiskelen ja teen töitä ja lapsoset ja eläimet vie oman aikansa
 
Nelthilta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.06.2005 klo 12:20 äiti kirjoitti:
Ei mies tee mitään automaattisesti ellei siltä pyydä ja ei kannata olettaa että mies ymmärtää jos sille ei puhu asioista!!!!!!
Vaihdas tuohon purkaukseen tilalle vaimo. Eikö kuulostakin typerältä? Kyllä vika on jo kotikasvatuksessa, jos ei ymmärrä pyytämättä osallistua.

Tosin, kun tätä ketjua lukee, niin en ihmettelisi, jos pojista kasvatetaan isiensä kaltaisia...
 

Yhteistyössä