Säästäminen alkoi =/

:/ "Äitiys-palkan" jälkeen tulee niin vähän rahaa, noin 400? (puolet menevät talon maksamiseen) :/ Kuinkas nyt sitten ostokset tehdään? Olisko teillä säästö-vinkkejä? Ihan perus-asioista; halvimmat ruuat, pesuaineet ja sellaista.
 
tietysti paljon itse tehdä.
pirkka/rainbow tuotteet on halpoja.Pesuaineita isoissa säästöpakkauksissa,ja pyykkikoneeseen riittää pesuainetta vähempikin.Kaikkia vaatteita tarvitse heti pestä voi tuulettaa hikisempiä vaatteita.Puurot on hyviä sopat,sitten marja-aikaan mennä noukkimaan luonnonantimia,käydä kylässä (siellä saa kaffit yleensä).pakastimeen paljon alennuslapuilla olevia tuotteita.
Sitten tietty kun ei tiedä miten teillä nyt on vaikea sanoa ja myös asumuksen sijainti/muoto ratkaisee aika paljon.
 
asumme aika lähellä kylän keskustaa niin sinne pääsen kävelemällä niin pensa säästyy vaikka autohan on ukon. perunat ja mehut saan kyllä aidiltä ja isältä jos meen sinnepäin (melkein joka viikko). Sitten kesällä aion perustaa kasvismaan niin sieltähän sitten saa aika paljon ite jos vaan jaksaa hoitaa =)
Ensimmäistä kertaa kun kuulin että saa noin vähän rahaa luulin korvani putoavan päästä :LOL: Siis millä oikein on määrä elää, syödä ja maksaa laskut sun muut?! :ashamed: *Iso huokaus* Vähän v*tuttaa :kieh:
 
Zoe-F
Pyykin pesuun pesupähkinät.
Leivät vaikka Vaasan&Vaasan tehtaanmyymälästä.
Ota selvää mikä on jonkun kaupan "halpispäivä" (Täällä prismassa maanantaisin lätkitään moneen tuotteeseen -50%)
 
Meidän perheessä elellään aika säästeliäästi mielestäni, vaikka vielä ei ihan hurjana tarvitsekaan vyötä kiristää, koska saan sentään äitiysrahaa ja mies keskituloinen. Eli tässä vinkkejä:
-laskekaa huonelämpötilaa, meillä kotona +20 astetta ja lämmitämme ahkerasti varaavaa takkaa ja käytössä myös ilmalämpöpumppu (sähkölämmityksessä tämä tietää aika paljon säästöä vuodessa)
-kilpailuttakaa vakuutukset (me maksamme osan vakuutuksista op:n bonuksilla, säästämme pari sataa euroa vuodessa)
-vaihtakaa kännykkäliittymä halvimpaan (itse vaihdoin juuri sellaiseen liittymään, että saan puhua mm. mieheni, siskoni ja veljeni kanssa ilmaiseksi, eikä muutenkaan kuukausimaksu ole korkea! --> säästö vuositasolla jopa yli 200 euroa, jos normaalisti kännykkälasku n. 25e/kk!)
-lukekaa lehdet kirjastossa (meille tulee yksi itse maksettu sanomalehti ja pari lehteä on isovanhempien lahjaksi tilaamia, lehtiä voi lukea myös netissä)
-harrastakaa edullisia harrastuksia (esim. kansalaisopiston kurssit, kirjasto, ulkoilu ja edulliset liikuntalajit: uinti, juoksu, sauvakävely, hiihto, luistelu, sähly...)
-ostakaa lemmikkien ruoat isoissa erissä (meillä esim. koiralle ostetaan 3 kk:n välein 15kg:n ruokasäkki, joka maksaa 45e)
-tee mahdollisimman paljon itse ruokaa alusta asti (meillä syödään paljon perusruokaa, perunaa, makaronia eri muodoissa, jauhelihaa, kalaa, kanaa, hedelmiä, vihanneksia) ja vertaile tuotteiden kilohintoja
-autoile mahdollisimman vähän ja jos mahdollista niin vain yksi auto perheessä (meillä edullinen tila-auto, joka ei onneksi mikään bensasyöppö)
-kierrätä eli osta vaatteita ja tarvikkeita kirppiksiltä, netistä jne. (itse ostan suurimman osan lasten vaatteista käytettynä, kierrätän lapselta toiselle ja alennusmyynnit hyödynnetään myös)
-vältä heräteostoksia, lopeta tupakointi ja käytä alkoholia kohtuullisesti --> säästät satoja euroja vuodessa
-kahvila- ja ravintolakäynnit maksavat, ajatella että yhdellä kahvikupin hinnalla (n.2e) saa kahvipaketin! Toki joskus on ihan kiva käydä ulkona kahvilla ja syömässä, mutta säännöllisesti se ei kannata...

Tässäpä näitä meidän vinkkejä!

Eli ydin säästämisessä on ehkä se, että toki leivän leipomalla itse säästää, mutta loppujen lopuksi säästöt kertyvät monista eri tekijöistä ja esim. sillä säästöllä mitä teen kännykkäliittymän vaihdolla ostan jo aika montaa leipää vuodessa...


 
vinkkejä:
http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/rahat/
http://www.tarkkamarkka.com
http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/7b07f174-3c22-4f94-9bfb-666abb53f2e2.aspx
http://www.takuu-saatio.fi/index.php?id=24
 
Yllättävän vähällä sitä pärjää kun on pärjättävä.

-Perukaa lehtitilaukset. Hakekaa kirjastosta luettavaa, ja synttäri/joululahjoiksi voitte pyytää lehtiä jos niistä nautitte.
-kilpailuttakaa sähkö/vakuutukset/puhelin/nettiliittymät ja kaikki mikä mieleen juolahtaa.
-suosikaa tarjouksia, mutta älkää ostako tarpeetonta vain sen takia että se on tarjouksessa
-kauppalistaan merkatkaa etukäteen tuotteiden arviohinta, ja kontrolloikaa paljonko viikossa menee kauppaan. Ylimääräistä rahaa ei kannata varata mukaan, jotta sitä ei voi käyttääkään.
-kirpputorilta ja kierrättämällä tutuilta/sukulaisilta vaatteita ja vauvanvarusteita. Kysykää myös lainaan "väliaikaisjuttuja" kuten hyppykiikkua, pinnasängyn reunapehmustetta, kantoliinaa.
-jätä lompakko kotiin jos lähdet johonkin muualle kuin ostoslistan kanssa ostoksille. Älä osta asioita listan ulkopuolelta.
-liiku jalan/juosten/pyöräillen/hiihtäen. Vältä autonkäyttöä ja harkitse voisiko autosta jopa luopua kokonaan.
-leivo itse mahdollisimman paljon. Tee isoja satseja edullisia ruokia (laatikot, keitot) ja pakasta niitä sopivissa annoksissa. Osta vain halvinta vaniljajäätelöä jonka maustat kaakaojauheella tai hillolla.
-jos mahdollista, hae metsästä mustikat, puolukat, lakat, vadelmat, sienet. Istuta pihalle raparperia tai viinimarjapensas josta saat hilloa. Jos sukulaiset tarjoavat itse tehtyjä hilloja/mehuja, ota kiitoksella vastaan ja vastapalveluksena vaikka ikkunanpesuapua tai vastaavaa.
-jos tupakoi tai kaljoittelee, lopeta. Jos rahatilanne antaa myöten, laita tupakka-askin hinta päivittäin säästöpossuun tai erilliselle säästötilille.
-hanki perinteinen säästöpossu johon tiputat kaupassa haaveilemasi sipsipussin hinnan. Kun näet mitä kuukaudessa possuun kertyy, olet iloinen että jätit ostamatta.
 
meillä säästettiin ihan älyttömästi kun lopetin joka toinen päivä kaupassa ramppaamisen.kun käy vain kerran viikossa kaupassa ja ostaa yhdellä kerralla isosti ruokaa.Herkut maksaa yllättävän paljon.vielä kun ne pystyisi jättämään pois olisi se suurta säästöä.

suuret tulot-suuret menot, pienet tulot-pienet menot.
 

Yhteistyössä