Säästätkö tai sijoitatko, että pääsisit aikaisemmin eläkkeelle?

  • Viestiketjun aloittaja Sukanvarsi79
  • Ensimmäinen viesti
Sukanvarsi79
Eli onko sellaisia haaveita. Oletko jopa ns. firettäjä?

Mulla tuollainen firetysajatus tuli jo 15 vuotta sitten kun siitä ei vielä mediassa puhuttu. Silloin ajattelin, että jos vois 40v jäädä pois työelämästä. Lapset eivät kuuluneet suunnitelmaan.

Sitten aloin kuitenkin haluta lapsia ja jätin tuon suunnitelman telakalle. Nyt mulla ikää tosiaan tuo 40v, lapset on 5 ja 3. Viimeset viisi vuotta on mennyt tulot plusminus nolla, mutta toki siitä 15 vuoden takaisesta on jotain sukanvarteen jäänyt. Rahaa ei ole säästynyt koska ollut tosiaan hoitovapaata sun muuta. Nyt taas alkaa jäämään säästöön ja pieni tavoite olisi että jos ees 52 vuotiaana vois jäädä pois työelämästä.

50:een tähtään, mutta päätin laittaa 2 vuotta ekstraa jos esim. osakekurssit kehittyy yllättävän huonosti.
 
vierailija
Käytännössä mahdotonta kymmenessä vuodessa säästämällä saada niin paljon kasaan että niillä tuloilla elät loppuelämän, mikä 52-vuotiaalle on noin 30 vuotta. Eli sun pitäis joka vuosi säästää tuloista kolmen vuoden tulot.

Eläkettähän ei kerry kun jää pois töistä, viiskymppisenä poisjäävälle eläke on muutama hassu satanen jolla ei elä. Käytännössä siis sun lasten pitäis elättää sut sen jälkeen kun oot heidän lapsuutensa nuukaiĺu.

Säästämisen sijaan oon sijottanu, vuokra-asuntoja on nyt neljä, ja 17 vuoden päästä viimeinenkin niistä on maksanut itsensä pois. Olen silloin 49, ja siitä eteenpäin kaikki tuottaa puhdasta voittoa (miinus verot ja vastike tietty). Sillä jo elelis, ellen sitten yhtä vielä haluis sijottaa.
 
vierailija
Käytännössä mahdotonta kymmenessä vuodessa säästämällä saada niin paljon kasaan että niillä tuloilla elät loppuelämän, mikä 52-vuotiaalle on noin 30 vuotta. Eli sun pitäis joka vuosi säästää tuloista kolmen vuoden tulot.

Eläkettähän ei kerry kun jää pois töistä, viiskymppisenä poisjäävälle eläke on muutama hassu satanen jolla ei elä. Käytännössä siis sun lasten pitäis elättää sut sen jälkeen kun oot heidän lapsuutensa nuukaiĺu.

Säästämisen sijaan oon sijottanu, vuokra-asuntoja on nyt neljä, ja 17 vuoden päästä viimeinenkin niistä on maksanut itsensä pois. Olen silloin 49, ja siitä eteenpäin kaikki tuottaa puhdasta voittoa (miinus verot ja vastike tietty). Sillä jo elelis, ellen sitten yhtä vielä haluis sijottaa.
Jos onnistuu hyvin pörssissä, tuurilla tai taidolla, niin kymmenessä vuodessa voi hyvinkin saada sellaisen tuoton jolla elää loppuelämän.
Takuueläke on noin 800€, eli kyllä silläkin menoja makselee.
Sä unohdat vuokra-asuntojesi kustannuksista tulevien vuosien peruskorjauskulut.
 
vierailija
Jos onnistuu hyvin pörssissä, tuurilla tai taidolla, niin kymmenessä vuodessa voi hyvinkin saada sellaisen tuoton jolla elää loppuelämän.
Takuueläke on noin 800€, eli kyllä silläkin menoja makselee.
Sä unohdat vuokra-asuntojesi kustannuksista tulevien vuosien peruskorjauskulut.
En unohda, kaikki on kämppiä jos isot ja kalliit remontit on just tehty, ja yks on uudiskohde. Vuokra on laskettu niin että kulujen lisäksi jokaisesta jää 50-80 euroa säästöön erilaisia pikkuremppoja tai esim. jääkapin uusimista tmv. varten.

Takuueläkettä ei varmasti 20 vuoden päästä saa kun jää ennen aikojaan töistä. Täydet vuodet olleet eri asia,
 
vierailija
En kyllä suoraan sanottuna ymmärrä tuota FIRE-ajatusta eli koko elämä kituutellaan ja sitten 50-vuotiaana jäädään eläkkeelle. Käytännössä kituuttaminen jatkuu sen jälkeenkin ja eläkekin jää pieneksi. En halua laittaa lapsia kärsimään sen takia, että haluan jäädä varhain eläkkeelle. Käytännössä olisi sanottava monille lasten haaveillekin ”ei”, esim. huvipuistoreissuille yms. koska yhtään rahaa ei olisi hukattavana. Samalla kun osakkeissa makaisi satoja tuhansia.

Ei se työnteko niin kauheaa ole, ettenkö voisi tehdä töitä myös yli 40- tai 50-vuotiaana. Itselläni on ihania työkavereita ja monia mainioita työsuhde-etuja. Lomakin tuntuu lomalta, kun se ei ole jokapäiväistä herkkua.

Enkä silti tarkoita, että olisin joku hillitön tuhlari. Säästöjä on näin 38-vuotiaana n. 30 000 euroa ja asuntokin pian velaton. Asunto on toki yhteinen miehen kanssa. Olen nauttinut elämästä, matkustellut, ostanut lähes uuden auton, remontoinut asuntoa mieleiseksi. Tämä ei olisi ollut mahdollista, jos olisin joka ikistä senttiä varjellut ja koko ajan mielessä vain ennenaikainen eläke. Minusta elämä menisi ihan hukkaan silloin.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
WannabemiljoonaarinVAIMO
Mun mies tuontapaista yritti joskus 20 vuotta sitten. Kaikki rahat pisti osakkeisiin ja keuhkosi kuinka kohta ollaan miljonäärejä jne. Sitten hiljeni aika lailla. Loppupeleissä taisi jäädä tappiolle ja velkaa noista sijoituskuvioista. No uudestaan innostu tossa 2 vuotta sitten ja taas on tullut vaan persnettoa. Tällä kertaa ei tosin velkarahalla.

Parempi tietämättömien pysyä kaukana osakkeista saati muista. Toki siellä aina joku rikastuu, mutta tavallisen pulliaisen paras mahdollisuus rikastua on lotto. Juu olematon mahis toki, mutta muuta tapaa ei ole.
 
vierailija
Mun mies tuontapaista yritti joskus 20 vuotta sitten. Kaikki rahat pisti osakkeisiin ja keuhkosi kuinka kohta ollaan miljonäärejä jne. Sitten hiljeni aika lailla. Loppupeleissä taisi jäädä tappiolle ja velkaa noista sijoituskuvioista. No uudestaan innostu tossa 2 vuotta sitten ja taas on tullut vaan persnettoa. Tällä kertaa ei tosin velkarahalla.

Parempi tietämättömien pysyä kaukana osakkeista saati muista. Toki siellä aina joku rikastuu, mutta tavallisen pulliaisen paras mahdollisuus rikastua on lotto. Juu olematon mahis toki, mutta muuta tapaa ei ole.
osakepörssihän ei tuota yhtään euroa uutta rahaa vaan se on paikka jossa rahat siirtyy tyhmempien lompakosta viisaampien lompakkoon

täytyy vaan päättää että kumpaan porukkaan kuuluu
 
vierailija
Firettäminen on yksi trendi muiden joukossa. Ihan samoin kuin hippikommuunit, elämäntapaintiaanit, reppureissaaminen tai mikä tahansa muukin ilmiö, joka ei oikeasti ole ilmiö, mutta josta tehdään sellainen mediassa.

Tällaisia firettäjiä on taatusti ollut aina. Ihmisiä, joiden säästäväiseen ja perusnuukaan luonteeseen sopii hyvin vältellä rahankäyttöä muuhun kuin välttämättömyyksiin, ja jotka tajuavat pelkän säästämisen sijaan myös sijoittaa. Ja kautta historian on aina ollut sellaisia ihmisiä, jotka jäävät pois työelämästä kun siihen on taloudellinen mahdollisuus.

Henkilökohtaisesti sijoitan kaiken ylimääräisen koska se nyt vaan on fiksumpaa kuin makuuttaa rahaa tilillä. En kuitenkaan rajoita elämääni mitenkään. En tule pääsemään sellaiseen asemaan, että voisin jäädä pois työelämästä ennen eläkettä, mutta toki lopettaisin heti, jos se olisi mahdollista.
 
vierailija
osakepörssihän ei tuota yhtään euroa uutta rahaa vaan se on paikka jossa rahat siirtyy tyhmempien lompakosta viisaampien lompakkoon

täytyy vaan päättää että kumpaan porukkaan kuuluu
Lähtökohtaisesti osinko on yrityksen tuloksesta maksettu ja osakkeen hinta markkinoilla arvostetaan tulevaisuuden tuotto-odotusten (eli osinkojen) nykyarvoon. Tietenkään mikään yritys ei luo rahaa, vaan se on pankkien tehtävä, mutta pörssissä liikkuva raha on kyllä ansaittua rahaa. Ihan sitä samaa rahaa, josta työntekijöiden palkatkin maksetaan.
 
vierailija
osakepörssihän ei tuota yhtään euroa uutta rahaa vaan se on paikka jossa rahat siirtyy tyhmempien lompakosta viisaampien lompakkoon

täytyy vaan päättää että kumpaan porukkaan kuuluu
Aika usein ei ole kyse tyhmyydestä ja viisaudesta, vaan siitä kuka kuuluu sisäpiiriin ja kuka ei. Mun mies on ainakin jollakin tavalla melkoisen älykäs (diplomi-insinööri koulutukseltaan) ja siitä huolimatta on osakejutuista todennut, että ei siellä logiikka aina pelaa.

Hän on toki sijoittanut elämänsä aikana paljon ja voitollisestikkin, mutta on todennut, että vähäkuluiset rahastot on parempi tapa sijoittaa kuin suoraan osakkeisiin. Ellei sitten tosiaan ole jotain visiota sun muuta.

Jotkut saattaa rikastua tuurilla ja selittelevät sitten tätä viisaudellaan.

Mutta se on varmaan totta, että se tietty ihan juntein porukka ryntäsi 2000-luvun alussa jonottamaan Satama Interactiven osakkeita. Tuskin paljon jäi käteen, ellei nyt heti myynyt.
 
vierailija
En unohda, kaikki on kämppiä jos isot ja kalliit remontit on just tehty, ja yks on uudiskohde. Vuokra on laskettu niin että kulujen lisäksi jokaisesta jää 50-80 euroa säästöön erilaisia pikkuremppoja tai esim. jääkapin uusimista tmv. varten.

Takuueläkettä ei varmasti 20 vuoden päästä saa kun jää ennen aikojaan töistä. Täydet vuodet olleet eri asia,
30 vuoden päästä alkaa taas tulemaan isompia remppoja.
 
vierailija
Mun mies tuontapaista yritti joskus 20 vuotta sitten. Kaikki rahat pisti osakkeisiin ja keuhkosi kuinka kohta ollaan miljonäärejä jne. Sitten hiljeni aika lailla. Loppupeleissä taisi jäädä tappiolle ja velkaa noista sijoituskuvioista. No uudestaan innostu tossa 2 vuotta sitten ja taas on tullut vaan persnettoa. Tällä kertaa ei tosin velkarahalla.

Parempi tietämättömien pysyä kaukana osakkeista saati muista. Toki siellä aina joku rikastuu, mutta tavallisen pulliaisen paras mahdollisuus rikastua on lotto. Juu olematon mahis toki, mutta muuta tapaa ei ole.
Jos miehesi olisi ostanut osakkeita 7 tai 10 vuotta sitten, olisitte nyt miljonäärejä.
 
vierailija
Minulla on kiva ja fyysisesti kevyt työ (saa käyttää aivojaan). Kyllästyisin ja tylsistyisin luultavasti melko nopeasti ilman työtä ja jos nyt jäisin esim. 50-vuotiaana pois työelämästä, olisi minulla eliniän osoitteesta laskettuna yli 30 v. olla 'eläkkeellä', se on ihan h****ti n pitkä aika, eli no thanks, tienaan mielummin sinne reilu 65v asti ja jään vasta sitten eläkkeelle, vapaaehtoinen eläkevakuutus on otettu aikanaan siihen nyt kertynyt 25 000 euroa.
 
vierailija
Mä oon ajatellut elää sillei elämän makuista elämää. Koska koskaan ei tiedä koska täältä tulee lähtö. Ammatillisessa mielessä pyrin tässä kehittymään niin että voisi siellä 55 noin alkaa tehdä omiin nimiin töitä ja rauhoittaa tahtia.

Mutta nyt elän, en kituuttamalla. Säästöjä toki kerrytän. Mutta jos kuolo korjaakin ennen vaikka 50v, niin eipä mennyt elämä hukkaa pihistelemällä. Mä oon sitä mieltä että elämää on elettävä nyt ja tässä hetkessä. Sitä ei voi elää tulevaosuudessa - tai menneessä
 
vierailija
Mä oon ajatellut elää sillei elämän makuista elämää. Koska koskaan ei tiedä koska täältä tulee lähtö. Ammatillisessa mielessä pyrin tässä kehittymään niin että voisi siellä 55 noin alkaa tehdä omiin nimiin töitä ja rauhoittaa tahtia.

Mutta nyt elän, en kituuttamalla. Säästöjä toki kerrytän. Mutta jos kuolo korjaakin ennen vaikka 50v, niin eipä mennyt elämä hukkaa pihistelemällä. Mä oon sitä mieltä että elämää on elettävä nyt ja tässä hetkessä. Sitä ei voi elää tulevaosuudessa - tai menneessä
Ei kuollutta harmita mikään.
 

Yhteistyössä