Säästättekö rahaa?

Jääkö teillä kuukausittain laskujen ja muiden menojen jälkeen rahaa ja mitä te sille rahalle teette?

Mulla on pakkomielle siitä, että rahaa on oltava aina säästössä ainakin jonkin verran, muuten menetän yöunet...

Välillä itseänikin ärsyttää tämä piheys ja teinkin äsken tuon Kaksplussan viihdeosion rahankäyttötestin. Tässä sen tulos:

Olet suorastaan saita

Olet suorastaan saita, mutta toisaalta kulutustottumuksesi ovat ekologisia. Johtuuko säästäväisyytesi taloudellisesta tilanteesta vai oletkohan kehittänyt itsellesi pakkomielteisen pihin suhtautumisen rahaan? Toivottavasti suhtautumisesi rahaan ei aiheuta sinulle stressiä. Usein on myös kannattavampaa tehdä laadukas hankinta kuin metsästää halvinta mallia. Muista että raha on myös elämistä varten, ja monet elämykset ovat hintansa arvoisia. :kieh: :headwall:
 
Olet järkevä rahankäyttäjä

Mikähän vahinko tuossa kävi? :D
Me säästetään kyllä, mutta yleensä johonkin tiettyyn asiaan, matkaan, kodin hankintoihin tms. Eli säästön kohde saavutettu => säästötilillä ei juuri mitään. Ja taas säästämään johonkin muuhun. =)
 
Säästetään, tällä hetkellä lähinnä yläkerran tekoon.

Testin tulos:
Olet järkevä rahankäyttäjä
Olet järkevä rahankäyttäjä, ja onnistut myös saamaan rahaa säästöön. Teidän talous ei kaadu vaikkapa pesukoneen hajoamiseen. Suunnitelmallisuus ruokaostosten suhteen on erinomainen piirre. Lapsesi oppivat sinulta ettei raha puussa kasva. Koska osaat suunnitella talouttasi, voisit joskus repäistä ja hemmotella perhettäsi oikein kunnolla, hinnasta viis! Varaa seuraava matka ulkomaille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja NäkymätönNinni:
Säästetään, tällä hetkellä lähinnä yläkerran tekoon.

Testin tulos:
Olet järkevä rahankäyttäjä
Olet järkevä rahankäyttäjä, ja onnistut myös saamaan rahaa säästöön. Teidän talous ei kaadu vaikkapa pesukoneen hajoamiseen. Suunnitelmallisuus ruokaostosten suhteen on erinomainen piirre. Lapsesi oppivat sinulta ettei raha puussa kasva. Koska osaat suunnitella talouttasi, voisit joskus repäistä ja hemmotella perhettäsi oikein kunnolla, hinnasta viis! Varaa seuraava matka ulkomaille.
Tähän minunkin pitää pyrkiä ja jättää tämä hemmetin pihistely pois!

=)
 
kappas
Alkuperäinen kirjoittaja NäkymätönNinni:
Koska osaat suunnitella talouttasi, voisit joskus repäistä ja hemmotella perhettäsi oikein kunnolla, hinnasta viis! Varaa seuraava matka ulkomaille.
Ja sitten on talous kuralla viideksi vuodeksi...

Rahaa ei tarvitse käyttää holtittomasti voidakseen nauttia elämästä. Jonkun ulkomaanmatkankin voi saada alta puoleen hintaan jos haluaa.

Itse käyn kultsin kanssa lomalla ulkomailla kolme kertaa vuodessa. Tarvitseeko siihen tuhlata? Ei. Kaupunkiloman lennot voi saada alle 100 ? meno-paluu, majoitus laadukkaassa hostellissa 20 ?/yö. Neljä päivää ja kolme yötä perillä... 100 * 2 + 20 * 3 = 260 ?. Loput kulut onkin sitten sellaisia, että samoihin juttuihin menisi rahaa Suomessakin.
 
No tottakai sitä pitää säästää. Miten muuten voi ostokset rytmittää haluamallaan tavalla? Siis että ostaa tavarat silloin, kun ne ovat halpoja eikä sitten kun ne on ihan pakko saada (ja maksaa kalliimpi lähtöhinta + osamaksuerien kulut).

Mä en edes ymmärrä, miten joku ei pysty yhtään säästämään. Se vaatii vaan pienen alkurutistuksen ja sitten alkaa tulla ostosten rytmittämisellä sitä säästöä. Mä en tarkoita, että säästöjä pitää hautaan asti makuuttaa tilillä. Ihan esimerkiksi vaikka parjatut "reimatekit". Ostamalla ne alennuksella säästää isossa perheessä sievoisen summan, verratuna siihen, että pakkoraossa ostaa Hobbyhallista osarilla "kun ei nyt neljän muksun pukuihin ole rahaa". Minusta on järkevämpi säästää 40e kuukaudessa etukäteen kuin maksaa samasta 50e osarimaksua jälkikäteen. Säästyvän rahan voi pistää sukanvarteen pesämunaksi jollekin muulle maksulle.

Mutta tosin mun säästökohteet ovat kylläkin jotain muuta kuin reimatekkejä varten. Vapaaehtoinen eläkevakuutus, asuntolaina :), rahastot ja ihan tilille. Rikkaaksi ei itseään tunne, kun säästöt hupenevat aina vuosittain vanhan talon remppaan. Mutta remppaa ei voi tehdä ellei ensin säästä.

 
Non compos mentis
Testin mukaan olen suorastaan saita. En ehkä niinkään ajattelisi, olen vain tarkka. Käytän kyllä rahaa surutta, jos siihen on hyvä syy. Mutta esimerkiksi mitä huonekaluihin tulee, meillä on paljon vanhaa siltä osin, lastenhuoneessa kirjahylly ja sängyt ovat uusia, yhden uuden kirjahyllyn sekä oman runkopatjani olen ostanut uusina. Muu on vanhaa, jopa lahjoituksina saatua. Miksi ostaisin Ikeasta, kun sain ilmaiseksi kaksi 1930-luvun kirjahyllyä lasiovilla?

En varsinaisesti säästä rahaa. Investoin taiteeseen ja toivon saavani investointini moninkertaisena takaisin jonain päivänä. Siihen asti sijoitukseni koristavat kotiamme. Lapsilla on laadukkaat ja aika kalliit kengät, sisävaatetus saattaa olla kierrätyskamaa sukulaisilta tai kirpparilta. Itsellenikin ostan käytettyjä vaatteita, en näe tätä pahana? Ekologisuus on mulle tärkeää.
 

Yhteistyössä