Säästövinkkejä

  • Viestiketjun aloittaja Köyhähkö
  • Ensimmäinen viesti
Köyhähkö
Hyviä vinkkejä,missä pystyisi säästämään. Iso perhe,eikä kyllä törsäten eletä nyttenkään. Kotihoidontuki loppuu ja miehen tuloilla eletään nyt jatkossa ainakin jonkina aikaa.

Ja siis ei moraalisaarnaa töihinmenosta,vaan ihan vinkkejä viisailta ihmisiltä,kun kaikkea ei hoksaa itse välttämättä! :D
 
Keittiönoita
Ainakin laittamalla ruuanjämät hyötykäyttöön. Puuron, perunamuusin tms jämät sämpylätaikinaan, keitetyn riisin, jauhelihakastikkeen tms jämät munakkaaseen. Ruokien "jatkaminen" esim juuresraastetta lihamureketaikinaan tai kastikkeen sekaan. Tarjousten hyödyntäminen. Sienestys ja puolukoiden kerääminen.
 
"joo"
Niin, miksi et mene töihin sinäkin?

No, jätätte kaikki herkut, huvitukset, pelit, leikit ja muut kokonaan pois. Heti. Teet kaikki ruuat itse etkä koskaan osta ruokaa normaalihinnalla vaan aina Lidlistä, alesta tai vanhentunutta. Oletko kokeillut dyykata roskiksia?
 
"Piu"
Vähän vaikea ottaa kantaa, kun et kerro mitään siitä harrastetaanko teillä jotain, liikutteko paikasta toiseen paljon, teettekö itse ruokanne vai ette, jne.? Ja mikä on iso perhe?

Ihan alkuun kannattaa tietysti hyödyntää kaikki "ilmainen" ruoka eli lapset syövät hyvin koulussa/päiväkodissa/puistoruokailussa (jos näistä yksikään pätee), samoin mies töissä, mikäli ruokailu järjestetty...
 
"mamma"
Eipä se ruoka paljoa maksa, kun hyödyntää tarjoukset ja tekee itse. Perusruoka (makaronilaatikko, jauhelihakeitto jne) on hyvin edullisia. Aamuisin puuroa ja marjoja päälle, jos onnistutte niitä keräämään. Maito kannattaa hakea Lidlistä. Käytä kaikki tarjoukset hyväksi, itse en esim. ikinä osta kahvia normaalihinnalla ja muutenkin pyrin hamstraamaan kaikilta mahdollisilta superpäiviltä kuten mammuttimarkkinoilta hyvät tarjoukset pois. Lehdet voi lukea kirjastossa.
 
"vieras"
Ruoassa on helppo säästää kun hyödyntää kaiken eli kuten joku jo sanoi,jatkaa ruokia ja hyödyntää jämät. Jos syötte paljon viiliä tms se kannattaa tehä ite. Samoin marjoja kannattaa kerätä mahdollisuuksien mukaan ja keittää mehut ja hillot ite. Jos teiän lähellä on ruoka-alan ammattikoulu,kannattaa tsekata olisko siinä myymälää,niissä on yleensä tosi edullista. Kun itse opiskelin niin meiän koulun myymälässä esim leivät 50senttiä,ruoka-annokset n euron jne..
 
ap
Taitaa olla jo aika minimaalista tämä meidän elo! :)
Meitä on siis seitsemän. Musiikkiopisto ja ratsastus on ainoat maksulliset harrastukset lapsilla.
Ja ruoka on linjalla jauheliha-makaroni-peruna-makkara-seiti. Ruokaostokset teen samasta kaupasta,eli en juuri "juokse" tarjousten perässä,koska ajattelen sen niin,että rahaa siihen bensaankin mnenee jos kuljen kaikki kaupat.Ja tämän kokoisen perheen ostokset on kuitenkin autolla haettava.
Toki ostan edullisinta siitä kaupasta.
Ja mitä lehtiin tulee,muut on jo peruttu,mutta Aku Ankka tulee edelleen :)
 
Ruokapuoli sinulla taitaa ollakin varsin hyvin hallinnassa ja se toisaalta ei edes lapsiperheessä ole sellainen asia, missä kannattaa liikaa säästellä. Itse leipominen jne. on mielestäni ok, hedelmistä ja vihanneksista tinkiminen ei.

Muuten tällaisia tuli mieleeni:

-Vaatehuoltomenot: Ainakin meillä mene vaatetta pyykkiin turhankin nopeasti. Tuuletus ajaisi saman asian vettä ja pesuaineita säästäen.
-Muut pesuainekulut: Sitruuna, etikka ja sooda Ajaxien sun muiden sijaan on vähintäänkin yhtä tehokasta, mutta paljon edullisempaa (ja ekologisempaa).
-Kukka-asetelmien (jos sellaisia harrastaa) ja lasten askarteluiden materiaalit luonnosta; oksia, lehtiä, kiviä jne.
-Koululaiset voivat tehdä hienoja vihkoja ja kirjanpäällisiä itse omista kuvista askarrellen. Ovat vähintään yhtä upeita kuin kaupan sesonkituotteet ja paljon persoonallisempia.
- Kirpputoripöytä "vakavammin" eli ei vain dumppaa sinne poistuvaa vaan silittää ja huoltaa myytävät vaatteet, korjaa lelut, mahdollisesti jopa tuunaa huonekalut ja pikkuesineet. (Roinasta eroon pääseminen avittaa siivoamisessakin.)
-Kauppakassit kankaasta (muovipussien ostokustannukset osa sitä "pientä puroa")

Asutteko omakotitalossa vai kerrostalossa?
 
ap
Alkoa ei mene,tupakkaa kyllä. Se on typerä meno.
Nettiliittymää en laita pois,koska laskutkin pitäisi maksaa sillon jossain muualla. Ja juu,tulee kyllä paljon turhaa käyttöä,mutta samalla hinnalla.
Kännykät...juu,olis varmasti mulla ainakin vara vähentää.
 
"äiti"
Olis kiva saada tähän vielä lisää vastauksia....itellekin vinkkejä siis
Tiedätkin varmaan, mutta yks missä voi säästää on se että tekee ruokaa vain raaka-aineista, ei jalostetuista. Hyödynnä kotimaiset marjat, sienet.
Ite kävin mustikassa ja tienasin lähemmäs 200 euroa.
Älä osta vaatteita ja jos ostat, osta käytettynä.
Tee puuroja, kuten mannapuuroa, esimerkiksi, se on hyvää!!
Ja lapsetkin tykkää. Muunnoksena suklaapuuro.

Mulla ei ole vakuutuksia lainkaan eikä autoa.
Kävelen ettei tarvii ostaa kallista matkalippua jne.
 
"vieras"
[QUOTE="äiti";21946181]Tiedätkin varmaan, mutta yks missä voi säästää on se että tekee ruokaa vain raaka-aineista, ei jalostetuista. Hyödynnä kotimaiset marjat, sienet.
Ite kävin mustikassa ja tienasin lähemmäs 200 euroa.
Älä osta vaatteita ja jos ostat, osta käytettynä.
Tee puuroja, kuten mannapuuroa, esimerkiksi, se on hyvää!!
Ja lapsetkin tykkää. Muunnoksena suklaapuuro.

Mulla ei ole vakuutuksia lainkaan eikä autoa.
Kävelen ettei tarvii ostaa kallista matkalippua jne.[/QUOTE]

No kyllä se menee jo typeryyden puolelle jos ilman kotivakuutusta on. Se on kuitenkin yhtiöstä ja ehdoista riippuen vain 5-10e/kk.
 
"mmm"
En oikein ymmärrä. Tupakkaa menee ja ruoka makkara-seiti -linjalla. Mitäs jos lopetatte sen typerääkin typerämmän röökaamisen ja laitatte ne rahat vaikka ruokaan? Mutta tämä ei varmaankaan ole mikään vaihtoehto? Jotain muuta pitäisi vielä keksiä. No. rööki pois, puhelinlaskut kuriin, ei mulla tule muuta mieleen. Ostatko vanukkaita, limpparia, sipsiä, suklaapatukoita, Activiaa tms. paskaa?
 
llll
[QUOTE="äiti";21946181]
Tee puuroja, kuten mannapuuroa, esimerkiksi, se on hyvää!!
Ja lapsetkin tykkää. Muunnoksena suklaapuuro.
Mulla ei ole vakuutuksia lainkaan eikä autoa.
[/QUOTE]

Tuskinpa minkään perheen talous pelastuu suklaapuurolla ja olemalla ottamatta mitään vakuutuksia. Sitten sitä kusesse taas ollaan jos jotain tapahtuu. Toki vakuutuksia kannattaa vertailla.
 
"vieras"
Ei tilata lehtiä. En osta lehtiä, suklaapatukoita, limsaa, karkkia, alkoholijuomia.

En käytä talouspaperia - keittiössä erikseen tiskirätti ja käsipyyhkeet + pyyhkeitä siihen jos tarvitsee pyyhkiä pöytää jne.

Valmistan ruokaa mahdollisimman paljon itse, ja käytän jämät esim kanankoipia isompi määrä -> kanarisottoa seuraavan päivän ruoaksi. Itse leipoo sämpylöitä ja tekee kiisseleitä välipalaksi.

Vakuutkuset pitää olla mutta ne kilpailuttamalla voit saada isoa säästöä. Peset pyykkikoneessa vain täysiä koneellisia, sama astianpesukoneen kanssa.

Ostat itselle/ lapsille joko vaatteita jotka on ajattomia ja laadukkaita tai sitten kirppikseltä. Aikuisella suht ajattoman vaatemallin valinta on ratkaiseva, mulla on kaapissa vaatteita jotka olen ostanut 10v sitten ja edelleen ovat käytössä ja käyttökuntoisia.

Siivous/juhlat/kekkerit - kysy joltain kaverilta apua ja voitko sitten olla seuraavan kerran hänelle avuksi. Jotkut juhlat voi järjestää nyyttäriperiaattella, mutta voit myös saada apuja jos autat kaveriasi hänen juhliensa järjestämisessä.
 
"äiti"
[QUOTE="vieras";21946259]No kyllä se menee jo typeryyden puolelle jos ilman kotivakuutusta on. Se on kuitenkin yhtiöstä ja ehdoista riippuen vain 5-10e/kk.[/QUOTE]

Olen pärjännyt jo vuosikymmeniä ilman vakuutusta.Ei ole mitään typerää, mulla ei ole mitään omaisuutta.
 
"äiti"
Tuskinpa minkään perheen talous pelastuu suklaapuurolla ja olemalla ottamatta mitään vakuutuksia. Sitten sitä kusesse taas ollaan jos jotain tapahtuu. Toki vakuutuksia kannattaa vertailla.
No, eihän se sitä tarkoita että aina syödään puuroa!!
On se paljon halvempaa kuin joku einesruoka.
En ole ollut missään vaikeuksissa vaikka ei ole vakuutuksia.
Et tainnut oikein tajuta, moni muukin suosittelee tekemään itse ruokaa näissä ohjeissa.
 

Yhteistyössä