Säilyykö avattu pestopurkki todellakin vain 3 vrk?

ok
Joissain lukee viikko, ovat ehkä sitten erilaisia. Voithan sä kokeilla vaikka neljäntenä päivänä. Ota aina puhtaalla lusikalla sitä.

Mulla ei ole tuota ongelmaa, lappaan aina monta ruokalusikallista pestoa, mielellään joka päivä :p
 
"vieras"
Itse olen käyttänyt viikossa pois. Siinä ei ole vettä, kun on öljyyn tehty, niin pitäisi säilyä kauemmin kuin kolme päivää. Ehkä on laitettu varmuuden vuoksi alakanttiin. Sitä voi myös pakastaa annoksen kokoisiksi paloiksi.
 
ghmhgm
varmasti on mahdollisuus että voi alkaa jotain vanhenemista tapahtua kolmessa päivässä vaikka käytännössä yleensä säilyy pidempään. ei voi yhtiötä haastella jos tulee jotain vaivaa.
 
Jotkut tosiaan säilyttää avattuja pestopurkkeja jääkaapissa viikkoja tai jopa kuukausia. Homeet vaan pinnasta pois ja suuhun. :$

Itse heitän roskiin kaikki viimeisen käyttöpäivän ylittäneet ruoat. Inhottaa ajatus että söisin jotain sellaista jossa pilaantumisprosessi on mahdollisesti jo hyvässä vaiheessa, vaikkei ihan ruokamyrkytysasteelle vielä olisikaan edennyt.
 
"huh"
Heität varmaan aika paljon ruokaa roskiin? Leivätkin heti kun parasta ennen -päivämäärä on mennyt? Kyllä ruuasta kuin ruuasta huomaa aistinvaraisesti onko se syötävää. Siinä vaiheessa kun haju tai rakenne muuttuu, ruoka on vasta oikeasti pilaantunutta. Pestossakin tuo säilyvyys on oikeasti moninkertainen merkintöihin verrattuna.
 
Mutta
Leivässä on parasta ennen, ja se on eri asia kuin viimeinen käyttöpäivä.
Mäkin katsoisin, että tulee käytettyä siinä ajassa, mitä valmistaja on tuotteelle säilyvyyttä luvannut. Eri valmistajien tuotteissa saattaa olla erojakin. Ehkä toinen säilyy pidempään (ties mitä säilöntäaineita). Tai sitten kokeilisin tuota pakastamista.
 

Yhteistyössä