Särähtääkö muillakin korvaan jos aikuinen nainen käyttää omasta isästään sanaa ISI?

mrn
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
mä oon kohta 30 ja kutsun isääni isiksi, koska olen aina kutsunut. Äiti on aina ollut myös äiti, en mä sitäkään osaisi yhtä-äkkiä ruveta kutsumaan vaikka mutsiksi. Eli ei tosiaan särähdä korvaan, sen sijaan musta kuulostaa rumalta jos isäänsä kutsuu esim. ukoksi tai äijäksi!
Mun ISI on mun lapsille ÄIJÄ, omasta tahdostaan, koska isänsä oli minulle äijä myöskin!
 
No mun isi on mun isi ollut aina ja isinä pysyy niin kauan kun henki pihisee, siis mussa :D
ihan kuten mun äiti on äiti hamaan loppuun saakka.

itseäni raivostuttaa suunnattomasti jos isää kutsutaan iskäksi, tai no, lähinnä raivostuttaa jos tuo meidän esikoinen kutsuu isääsnä iskäksi. Siinä sanassa on mulle jotenkin inhottava kaiku, en tiedä miski. isi sen olla pitää! Isi on jollaintapaa henkilökohtaisempi, läheisempi sanana kun iskä (siis minulle).
 
H
Alkuperäinen kirjoittaja Pullava:
Jotenkin "sopimaton" sana isolle tytölle/aikuiselle. Siis kun sanan kohteena on oma isä.
Mun miehellä särähtää :D
Se aina nauraa tuota samaa, että puhut kuin pikkukakara :D

Minulla on 29 vuotta ollut ISI ja minulla tulee aina olemaan ISI. Ihan vitun sama jos se jonkun pemppua kutittaa :)
 
Luoja
Alkuperäinen kirjoittaja H:
Alkuperäinen kirjoittaja Pullava:
Jotenkin "sopimaton" sana isolle tytölle/aikuiselle. Siis kun sanan kohteena on oma isä.
Mun miehellä särähtää :D
Se aina nauraa tuota samaa, että puhut kuin pikkukakara :D

Minulla on 29 vuotta ollut ISI ja minulla tulee aina olemaan ISI. Ihan vitun sama jos se jonkun pemppua kutittaa :)
peesi ja itku perään. minua vituttaa kun minun isä on sairas.
 
Mä kutsun mun isäpuolta edelleen iskäks. En mä osaa siitä muuten ees puhua. Sehän on mun iskä. Se on mut kasvattanut ja pitänyt kuin omaansa. Se on mun iskä ja tottahan mä sillon kutsunkin sitä niin. Ja lapsille se on vaari.
Just velipojan kanssa juteltiin puhelimessa muutama päivä sitten ja tuntuis hullulta alkaa sille puhumaan nimeltä meidän iskästä, vaikka se on mulle isäpuoli ja sille isä.
Samaten mä kutsun äitiä edelleen äitiks. Ei se muutu muuksi, se on mun äiti.

Ja ikää mulla 38

Mun omat aikuiset lapsetkin kun soittelee niin juttu kuuluu yleensä "äiti hei...." Ja isommat lapset kutsuu iskäksi mun miestä joka on niiden isäpuoli ja pikkusisarusten isä.
 
Blue
Jossain luki tälläinen mietelause: Jokainen mies voi olla Isä mutta vaati erityisen miehen ollakseen Isi. :heart:

Minä käytän isi-sanaa omasta isästäni. Ei ole tähän päivään mennessä särähtänyt korvaan kenellekään. Sillä sanalla on meille suurempi merkitys kuin isä-sanalla.

Miedänkin lapset kutsuvat isäänsä isiksi ja ei tarvitse heidänkään "opetella pois" siitä sanasta kun muka tulevat aikuisiksi.
 
En oo vuosiin puhunu isistä ja iskästä muutoin ko isää itteä puhutellessa, en osaa oikein kuvitella että puhusin vaikka tuttaville että "ei kyllä mun nyt pitää soittaa isille, onkohan isi kotona" jne.

Mutta en myöskään nää mitään estettä miksei kukaan sais sanoa. Isähän on monille rakas kaikilla nimillä. :)
 
IhanaValo
No yleensä sanon isääni iskäksi, joskus saattaa se isikin lipsahtaa :) Mut sehän se on, minun isä.
Mut mikään faija-sana ei sovi ees miun suuhun, eikä isäni mikään pappakaan oikeen ole.
 

Yhteistyössä