Saimpas harvinaisen sukunimen kun naimisiin menin!!

  • Viestiketjun aloittaja yllätyin
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja joopa joo:
Saisitpa vielä äidinkielen tuntejakin. Mikä siinä on vaikea käsittää että esim sana saimpas on oikeesti sainpas. Se muodustuu siis sanasta sain (minä sain) ja siihen pas-pääte. Ei ollenkaan vaikeeta...
juujuu...moni katsos kirjoittaa tekstiä kuten puhuu...mie ainakin sanon saimpas ja niin myös kirjoitan. Samoin sanon mie, joten kirjoitan mie, enkä minä :D
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja joopa joo:
Saisitpa vielä äidinkielen tuntejakin. Mikä siinä on vaikea käsittää että esim sana saimpas on oikeesti sainpas. Se muodustuu siis sanasta sain (minä sain) ja siihen pas-pääte. Ei ollenkaan vaikeeta...
Ihanaa, teki mieli just laittaa sama. Ja vinkkinä teillä OMPAS -sanan käyttäjille myös! =)

Joo, minunkin nimisiä on vain yksi, yhdistelmänimi...
 
Nimra
No anteeksi tietämättömyyteni tuosta, että nykyään kaikki nimet ovat suojattuja, mutta itse olen kuullut tuon asian viimeksi noin 15 v sitten, joten pyydän nöyrimmästi anteeksi sitä teiltä ihmisiltä, kanssaolijoilta, että mun "tieto" aiheutti noinkin suuren närän :LOL: Kiitos vain kun kerroitte niin selvisi sit tuokin, mutta eiköhän se mene kerralla perille, vähän "tyhmemmällekin" :D Joo, nauttikaa nimistänne!!! :heart: Mä käperryn iltaisin kuitenkin tuonne Karvisen kainaloon :LOL: :LOL: ja lämmin siellä on olla :heart:
 
Osku
Alkuperäinen kirjoittaja joopa joo:
Eri asia. Mie on murresana mutta saimpas on selkeä virhe. Kirjoitatko myös Minä saim kivan nimen?
Ja joo, kirjoitin kiireessä väärin. Pahoittelen.
Myös MUODUSTUU on selkeä virhe. Eli sulla ei oo tähän asiaan enää mitään sanomista. Piste.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Adalmiina:
Alkuperäinen kirjoittaja yllätyin:
Katoin just väestörekisterikeskuksen sivulta että meitä löytyy vain 13!!En kyllä oo ennen tätä nimeä kuullutkaan ennen kun mieheni tapasin.
Ja siellähän ei näy ne henkilöt, joilla on salattu osoite!!
No kappas kun minun mimisiä om ollut aina 1 liian vähän. minähän puutun itse listasta :D
 
joopa joo
Se oli huolimattomuusvirhe, ei tietämättömyysvirhe. Niissäkin on eroja. Kirjoitin hätäisesti väärin eli ei ollut kyse siitä etten tietäisi miten se kirjoitetaan. (laudatur äidinkielestä, ei tulisi mieleenkään kirjoittaa saimpas)
 
Alkuperäinen kirjoittaja joopa joo:
Se oli huolimattomuusvirhe, ei tietämättömyysvirhe. Niissäkin on eroja. Kirjoitin hätäisesti väärin eli ei ollut kyse siitä etten tietäisi miten se kirjoitetaan. (laudatur äidinkielestä, ei tulisi mieleenkään kirjoittaa saimpas)
:headwall: :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nimra:
No anteeksi tietämättömyyteni tuosta, että nykyään kaikki nimet ovat suojattuja, mutta itse olen kuullut tuon asian viimeksi noin 15 v sitten, joten pyydän nöyrimmästi anteeksi sitä teiltä ihmisiltä, kanssaolijoilta, että mun "tieto" aiheutti noinkin suuren närän :LOL: Kiitos vain kun kerroitte niin selvisi sit tuokin, mutta eiköhän se mene kerralla perille, vähän "tyhmemmällekin" :D Joo, nauttikaa nimistänne!!! :heart: Mä käperryn iltaisin kuitenkin tuonne Karvisen kainaloon :LOL: :LOL: ja lämmin siellä on olla :heart:
Hei, etkä sä jo tiedä, että täällä täytyy olla piiruntarkka siitä mitä "sanoo"?!? Katsos, kun mäkin eilen laitin nimiketjuun sanan väännös heittomerkeissä ajatellen, että ihmiset tajuaisivat, etten suoraan sitä väännös-sanaa tarkoita, kun en juuri sillä hetkellä keksinyt siihen oikeaa sanaa, niin jopas se haittasi kahta ihmistä, vaikka muut 20 sen ymmärsivät.
 
n
Alkuperäinen kirjoittaja Adalmiina:
Alkuperäinen kirjoittaja yllätyin:
Katoin just väestörekisterikeskuksen sivulta että meitä löytyy vain 13!!En kyllä oo ennen tätä nimeä kuullutkaan ennen kun mieheni tapasin.
Ja siellähän ei näy ne henkilöt, joilla on salattu osoite!!
ei se siihen vaikuta. Kyllä niillä tiedot on eikä niitä nimilistan kautta näytetä.
 
Vittulan naapurista
Alkuperäinen kirjoittaja Nimra:
No anteeksi tietämättömyyteni tuosta, että nykyään kaikki nimet ovat suojattuja, mutta itse olen kuullut tuon asian viimeksi noin 15 v sitten, joten pyydän nöyrimmästi anteeksi sitä teiltä ihmisiltä, kanssaolijoilta, että mun "tieto" aiheutti noinkin suuren närän :LOL: Kiitos vain kun kerroitte niin selvisi sit tuokin, mutta eiköhän se mene kerralla perille, vähän "tyhmemmällekin" :D Joo, nauttikaa nimistänne!!! :heart: Mä käperryn iltaisin kuitenkin tuonne Karvisen kainaloon :LOL: :LOL: ja lämmin siellä on olla :heart:
Mutta kun tuo asia on muuttunut jo yli kaksikymmenta vuotta sitten niin luulisi tuon olevan jo selvä.

Mulla myös on harvinainen sukunimi joka herättää huomiota joka kerta kun sen uudelle ihmiselle kerron. Kerran erät tuttu joka ei tiennyt sukunimeäni luki sen jostain paperista ja kysyi että mikä vitsi tää on ja kun sanoin että kyllä se ihan sukunimeni on , niin kysyi että ihan oikeestiko, näytä ajokortti. Entinen poikaystävä ei vain millään ymmärtänyt miksi en tahtoisi vaihtaa sukunimeäni hänen lähes suomen yleisempään sukunimeen joka kaikenlisäksi on aika ruma. No onneksi on nyt entinen.
 
mikä minu äitin kieli olla
Alkuperäinen kirjoittaja osku:
Alkuperäinen kirjoittaja joopa joo:
Saisitpa vielä äidinkielen tuntejakin. Mikä siinä on vaikea käsittää että esim sana saimpas on oikeesti sainpas. Se muodustuu siis sanasta sain (minä sain) ja siihen pas-pääte. Ei ollenkaan vaikeeta...
MUODUSTUU???? :D mokasit.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vittulan naapurista:
Alkuperäinen kirjoittaja Nimra:
No anteeksi tietämättömyyteni tuosta, että nykyään kaikki nimet ovat suojattuja, mutta itse olen kuullut tuon asian viimeksi noin 15 v sitten, joten pyydän nöyrimmästi anteeksi sitä teiltä ihmisiltä, kanssaolijoilta, että mun "tieto" aiheutti noinkin suuren närän :LOL: Kiitos vain kun kerroitte niin selvisi sit tuokin, mutta eiköhän se mene kerralla perille, vähän "tyhmemmällekin" :D Joo, nauttikaa nimistänne!!! :heart: Mä käperryn iltaisin kuitenkin tuonne Karvisen kainaloon :LOL: :LOL: ja lämmin siellä on olla :heart:
Mutta kun tuo asia on muuttunut jo yli kaksikymmenta vuotta sitten niin luulisi tuon olevan jo selvä.

Mulla myös on harvinainen sukunimi joka herättää huomiota joka kerta kun sen uudelle ihmiselle kerron. Kerran erät tuttu joka ei tiennyt sukunimeäni luki sen jostain paperista ja kysyi että mikä vitsi tää on ja kun sanoin että kyllä se ihan sukunimeni on , niin kysyi että ihan oikeestiko, näytä ajokortti. Entinen poikaystävä ei vain millään ymmärtänyt miksi en tahtoisi vaihtaa sukunimeäni hänen lähes suomen yleisempään sukunimeen joka kaikenlisäksi on aika ruma. No onneksi on nyt entinen.
no enpä ole minäkään tiennyt. Kun ei ole olut tarvetta tuolle tiedolle...
vai ilmoitetaanko siitä jokaiselle aina joka vuoden alussa? Kirje postissa, että muistathan että nykyään kaikki nimet on suojattuja...

Tuskin sullekaan kaikki suomen historiassa on selvää ja muistissa, vaikka ne asiat on tapahtunut jo paaaljooon kauemmin...

etkö tiedä että ihmiset yleensä tietää niitä asioita mitä on kuullut tai niistä joiden kanssa on joutunut tekmisiin.

ei mulla eikä monella muullakaa ole ollut tarvetta nimen vaihdokseen joten tuo suojaus ei ole ihan jokapäiväistä elämää.

tämänkin asian tajuamiseen ei luulis montaa aivosolua tarvitsevan?
 
Kokemusta löytyy :D
Alkuperäinen kirjoittaja joopa joo:
Se oli huolimattomuusvirhe, ei tietämättömyysvirhe. Niissäkin on eroja. Kirjoitin hätäisesti väärin eli ei ollut kyse siitä etten tietäisi miten se kirjoitetaan. (laudatur äidinkielestä, ei tulisi mieleenkään kirjoittaa saimpas)
mistäs kuule tiiät vaikka tuo saimpas olisi myös ollut huolimattomuus virhe? niitähän ei lasketa :D :D

Ja Laudatur äikän kirjoituksista ei merkkaa oikeesti mitään. Sen asian voi osata kokeessa mutta unohtaa saman tien.
 
Nimra
Ottakaa nyt rauhallisesti tuon asian kanssa, että kaikki nimet on suojattuja :D Ei se nyt voi noin "vakavaa" olla, että minä en sitä ole tiennyt... Pitäisikö mun antaa äidin äidin ja äitini puh nro, että voitte myös heille tämän asian kertoa ? :LOL: :LOL: Noh, onhan se tekemistä tuokin, kun takertuu johonkin asiaan missä pääsee pätemään, mulle on aivan sama :D onko kaikki nimet suojattuja vain ei =) Mulle sillä ei tosiaan ole merkitystä, kun viihdyn Karvisena :heart: Tsemppiä kaikille, suojattujen nimien omistajille :LOL: :LOL: Edelleen anteeksi tietämättömyyteni (koko) sukuni puolesta ;)
 
kyllä kuuluu yleissivistykseen
No kyllä tuo on kerrottu ihan peruskoulun yhteiskuntaopintunneilla, lukion yhteiskuntaopitunneilla ja nuo asiat käydään läpi jos menet naimisiin tai jos lapselle pitää miettiä sukunimeä, niin että kyllä nuo tulee jokaiselle ihan väistämättä vastaan pari kertaa elämän aikana. En nyt tarkoita sinua, mutta yleensä tuo suojatusta sukunimestään puhuva luulee omaavansa hienon sukunimen jolla on muka jotain arvoa ja kuitenkin se löytyy 10 yleisimmän sukunimen joukosta.
 
Mun nykystä sukunimeä on 361:lla nykyisenä nimenä. Ja taatusti ainaki puolet noista asuu tässä ihan lähituntumassa. :D Taatusti on tämän kaupungin yleisin sukunimi. :D Tässä samalla kylälläki on ihan täs alle kilsan säteellä useampi (samalla tiensuoralla). Vissiin 5 taloutta ainaki. :D

Eniron haku tuotti tälle mun sukunimelle meijän kaupungissa 87 osumaa. B) Lähikaupungeissa yhessä 17 ja muissa alle 10. Sit pikkusen etäämpänä isommassa kaupungissa 20 osumaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nimra:
Ottakaa nyt rauhallisesti tuon asian kanssa, että kaikki nimet on suojattuja :D Ei se nyt voi noin "vakavaa" olla, että minä en sitä ole tiennyt... Pitäisikö mun antaa äidin äidin ja äitini puh nro, että voitte myös heille tämän asian kertoa ? :LOL: :LOL: Noh, onhan se tekemistä tuokin, kun takertuu johonkin asiaan missä pääsee pätemään, mulle on aivan sama :D onko kaikki nimet suojattuja vain ei =) Mulle sillä ei tosiaan ole merkitystä, kun viihdyn Karvisena :heart: Tsemppiä kaikille, suojattujen nimien omistajille :LOL: :LOL: Edelleen anteeksi tietämättömyyteni (koko) sukuni puolesta ;)
Ei kait tässä enään sinusta ollakkaan puhuttu...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nimra:
Ottakaa nyt rauhallisesti tuon asian kanssa, että kaikki nimet on suojattuja :D Ei se nyt voi noin "vakavaa" olla, että minä en sitä ole tiennyt... Pitäisikö mun antaa äidin äidin ja äitini puh nro, että voitte myös heille tämän asian kertoa ? :LOL: :LOL: Noh, onhan se tekemistä tuokin, kun takertuu johonkin asiaan missä pääsee pätemään, mulle on aivan sama :D onko kaikki nimet suojattuja vain ei =) Mulle sillä ei tosiaan ole merkitystä, kun viihdyn Karvisena :heart: Tsemppiä kaikille, suojattujen nimien omistajille :LOL: :LOL: Edelleen anteeksi tietämättömyyteni (koko) sukuni puolesta ;)
En mäkään tuosta kyllä tiennyt, mutta hei...nyt ollaan kaikki niiiin paljon viisaampia :)
 
janna
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä kuuluu yleissivistykseen:
No kyllä tuo on kerrottu ihan peruskoulun yhteiskuntaopintunneilla, lukion yhteiskuntaopitunneilla ja nuo asiat käydään läpi jos menet naimisiin tai jos lapselle pitää miettiä sukunimeä, niin että kyllä nuo tulee jokaiselle ihan väistämättä vastaan pari kertaa elämän aikana. En nyt tarkoita sinua, mutta yleensä tuo suojatusta sukunimestään puhuva luulee omaavansa hienon sukunimen jolla on muka jotain arvoa ja kuitenkin se löytyy 10 yleisimmän sukunimen joukosta.
ei muuten käydä läpi naimisiin mennessä :D Mä menin naimisiin just heinäkuussa ja pappi vain kysyi otanko miehen nimen ja se oli sillä selvä :)
 
apuva
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä kuuluu yleissivistykseen:
No kyllä tuo on kerrottu ihan peruskoulun yhteiskuntaopintunneilla, lukion yhteiskuntaopitunneilla ja nuo asiat käydään läpi jos menet naimisiin tai jos lapselle pitää miettiä sukunimeä, niin että kyllä nuo tulee jokaiselle ihan väistämättä vastaan pari kertaa elämän aikana. En nyt tarkoita sinua, mutta yleensä tuo suojatusta sukunimestään puhuva luulee omaavansa hienon sukunimen jolla on muka jotain arvoa ja kuitenkin se löytyy 10 yleisimmän sukunimen joukosta.
no ei ole kummassakaan paikassa kuullut tuosta puhuttavan. Peruskoulussa ei ollut mitään lapsen sukunimistä tai miten niitä annetaan. Lähihoitaja koulussa oli sitten henkilötunnuksesta.
Että jos teidän koulussa nyt noista asioista on mainittu niin tuskinpa jokaisessa koulussa juuri samat asiat käydään.
Toki pääsääntöisesti mutta jokainen opettaja tuo mukanaa oman lisän.

Uskallan väittää, asiaan sen kummemmin perehtymättä että peruskoulun opetussuunnitelmaan ei kuulu miettiä miten omalle (joskus tulevalle ehkä) nimet annetaan.

Sitä paitsi se että mun lapsi sai miehen nimen niin siihen ei liity miteenkään sukunimien suojaus.
Ja jos menen naimisiin niin tuskin sielläkään sanotaan että tää on nyt suojattu nimi, ei sanottu sitä synnärillä eikä sanottu kirkossa.
Eli ei nuo asiat liity toisiinsa alkuunkaan
 

Yhteistyössä