Sain alkuni lapsettomuushoidoista, mutta...

Hei!

Minua on yritetty kuusi vuotta ja vihdoin ja viimein synnyin vuonna 1982. Tuli vain tässä mieleeni, että voiko tämä periytyä? Äitini tosin sairasti tuolloin endometrioosia (vuonna 2005 hänellä todettiin Crohin tauti) eikä minulla ole vastaavaa todettu. Siskoni sai toukokuussa tyttövauvan ja hänellä ei myöskään ole todetu kyseistä sairautta. Tosin jommankumman
lapselle (tytölle) se taas voi periytyä. Gynegologi - käynneillä ei mitään ole ilmennyt.
 
Endo on kyllä periytyvä sairaus, olikohan riski muistaakseni 7 kertainen jos lähisukulaisella on se. Sitä on vaikea diagnosoida, koska sitä ei nähdä ultrassakaan jollei pesäkkeitä kasva munasarjoissa. Silloin kyseessä on usein jo laajalle levinnyt endo. Itsellänikin meni pari vuotta turhaa raskauden yritystä ennenkuin se havaittiin ultrassa ja sain vihdoin syyn siihen miksei enää onnistu. Itse toki olin epäillyt tätä jo melko varhain yrityksen alusta. Äidillänikin on se ja hänellekään ei koskaan ole ollut helppoa tulla raskaaksi, on tehty hoitoja, syöny lääkkeitä, kokenu raskauksien epäonnistumisia jne. Nuorempana (alle 20v) tätä ei itselläni varmaankaan ollut koska esikoisen sain luomusti eli äärimmäisen helposti.
Endo on tosi alidiagnosoitu sairaus ja sen arvellaan olevan paljon yleisempää kuin tiedetään, koska monille se ei (onneksi!) aiheuta mitään oireita, edes lapsettomuutta eikä näin tiedä sitä olevankaan.
Itseäni on askarruttanut, voiko se periytyä poikien kautta, siis poikieni mahdollisille tyttölapsille...
 

Yhteistyössä