Sain soiton rv 13, että olen saanut hakemani vakituisen työpaikan!

  • Viestiketjun aloittaja Voi kökkö
  • Ensimmäinen viesti
Voi kökkö
Eivät tiedä raskaudestani mitään.... Lupasin huomenna ilmoittaa, otanko paikan vastaan. Nyt itkua väännän ja pohdin vaihtoehtoja. A) Kerron rehellisesti, että olen raskaana, jonka jälkeen voivat vielä perua valintansa. B) Kerron raskaudesta kirjallisesti, jolloin eivät varmaankaan voi perua ilman spekulaatioita syrjinnästä. C) En puhu mitään, vaan aloitan pokkana parin viikon päästä työt.

Mikään ei tunnu hyvältä vaihtoehtolta :/. Tiedän, että hakevat paikkaan ihmistä, joka sitoutuu työhön ja viihtyy siinä pitkään.
Omalta kantiltani taas tuntuisi pahalta heittää hyvä vakituinen työ "hukkaan".

Vinkkejä ja kannustusta arvoisat palstasiskot :)?
 
Arew
Raskaus ei saa olla syynä syrjintään valinnassa. Eihän sun työnantajalle tarvitse ilmoittaa äitiys/vanhempainvapaalle jäämisestä kuin viimeistään kaksi kuukautta ennen sen alkamista.
 
eräs
Tämä on sarjassamme niitä vaikeita elämän asioita.

Raskaus ei saa vaikuttaa työpaikan saantiin, mutta.... Meistä moni tietää ettei näin kuitenkaan ole.

Mä ilmoittaisin huomenna että otan työpaikan vastaan.

Sitten ilmoittaisin ensi viikolla, että olen raskaana. Ihan vaan varmuuden vuoksi vasta sitten. Mutta koska työpaikassa varmasti on koeaika ja vatsa ehtii siinä ajassa kasvaa, niin ilmoittaisin ennen töiden alkua tuosta raskaudesta.

Jos sitten ilmoittavat ettet olekaan tervetullut, niin siitä voi jo nostaa äläkän.
 
ff
Alkuperäinen kirjoittaja TIETENKIN:
Tottakai aloitat työt ja raskaus tulee näkyviin sit ku tulee. Eli numero c:)
Juuri näin teet! Ei työnantaja ajattele yksittäisen työntekijän etua vaan firman parasta, ajttele itse omaa etuasi. Voin kokemuksesta sanoa että ainakin omalla alallani on älyttömän vaikeeta alkaa hakea työpaikkaa hoitovapaan jälkeen.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Onko sinulla nyt työpaikkaa? Jos ei ole, niin ainakin minä haluaisin työn ja tekisin kaikkeni sen saadakseni. En kylläkään osaa sanoa, miten pitäisi menetellä.
Ei ole tällä hetkellä töitä. Määräaikainen työsuhteeni päättyi vähän aikaa sitten... Aika ristiriitaisia mielipiteitä täällä, mutta se on ihan ymmärrettävää. Jokainen ajattelee tavallaan.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
No tottakai kerrot rehellisesti asiasta. Vai luuletko oikeastiolevan muita vaihtoehtoja.
Luulen ihan oikeasti, että vaihtoehto on myös kertoa vasta paria kk ennen äippäloman alkua :).
Yksi vaihtoehto muiden joukossa....
 
vieras
itse olin samassa tilanteessa. Soitin liittoon ja kysyin lakimieheltä, mitä teen. Kehotti ottamaan paikan vastaan ja että raskaudesta kerrottava työnantajalle 2 kk ennen ä-lomalle jäämistä. Otin paikan vastaan, kerroin rv 22 ja ottivat uutisen hyvin vastaan. Tiedän tunteen ja ajatuksen joka sinulla on. Neuvon, ota paikka, kerro raskaudesta rakenneultran jälkeen. Voit perustella että halusit tietää että vauvalla kaikki hyvin ennen työnantajalle ilmoittamista.
 
Meimi
Ota päätöksessäsi huomioon se, ettei se kovin hyvää henkeä edistä se asia, että otat paikan muttet kerro raskaudestasi. Minä ainakin kokisin tulleeni jonkin verran huijatuksi, ja se saattaisi vaikuttaa ylennyksiin, ylimääräisiin palkankorotuksiin tms.
Moderni työnantaja saattaa ottaa työntekijän vaikka se raskaana olisikin, jos työtekijä on juuri sellainen mitä hakee.
 
ff
Todellakin otat työn vastaan ja ilmoitat raskaudesta vasta koeajan päättymisen jälkeen. Se on sun oikeus. Naiset on liian kilttejä näissä asioissa ja sit valitetaan miks naisten euro on 80 senttiä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vaipparalli:
no onhan tuo vähä tympeä tilanne mutta on sulla täysi oikeus ottaa työ vastaan.
On oikeus, mutta toisaalta tunnen itseni kieroksi "yhteiskuntapetturiksi", jos otan työn näillä faktoilla vastaan.
Olen kyllä pohtinut sitäkin vaihtoehtoa, että menisin töihin 3kk pakollisen äitiysloman jälkeen ja mieheni jäisi vanhempainvapaalle.
 
ff
Alkuperäinen kirjoittaja mamatsu:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
No tottakai kerrot rehellisesti asiasta. Vai luuletko oikeastiolevan muita vaihtoehtoja.
Luulen ihan oikeasti, että vaihtoehto on myös kertoa vasta paria kk ennen äippäloman alkua :).
Yksi vaihtoehto muiden joukossa....
Meinaatko ettei vatsa kasva yhtään?
Mulla ei ekassa raskaudessa ollut vielä kukaan töissä arvannut ja kerroin n. 2kk ennen äippäloman alkua. ei kaikilla näy. Ja olin hoikka eli ei voinut johtua läskeistäkään.
 
ff
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vaipparalli:
no onhan tuo vähä tympeä tilanne mutta on sulla täysi oikeus ottaa työ vastaan.
On oikeus, mutta toisaalta tunnen itseni kieroksi "yhteiskuntapetturiksi", jos otan työn näillä faktoilla vastaan.
Olen kyllä pohtinut sitäkin vaihtoehtoa, että menisin töihin 3kk pakollisen äitiysloman jälkeen ja mieheni jäisi vanhempainvapaalle.
Mitään tollaista ei kannata ainakaan työnantajan kanssa sopia etukäteen että meet heti töihin. Mieli saattaa muuttua kun se ihana pallero on sylissä. lapsi on pieni vaan hetken, kumpi on sulle tärkeempi työ vai lapsi?
 
yön utu harmailee
Alkuperäinen kirjoittaja Meimi:
Ota päätöksessäsi huomioon se, ettei se kovin hyvää henkeä edistä se asia, että otat paikan muttet kerro raskaudestasi. Minä ainakin kokisin tulleeni jonkin verran huijatuksi, ja se saattaisi vaikuttaa ylennyksiin, ylimääräisiin palkankorotuksiin tms.
Moderni työnantaja saattaa ottaa työntekijän vaikka se raskaana olisikin, jos työtekijä on juuri sellainen mitä hakee.
peesi
 
meiju
Alkuperäinen kirjoittaja ff:
Todellakin otat työn vastaan ja ilmoitat raskaudesta vasta koeajan päättymisen jälkeen. Se on sun oikeus. Naiset on liian kilttejä näissä asioissa ja sit valitetaan miks naisten euro on 80 senttiä.
Miks pitäis odottaa sen koeajan yli ennen ku kertoo? Ei erottaa voida kuitenkaan raskauden takia vaikka olis koeajallakin!
 
ff
Alkuperäinen kirjoittaja meiju:
Alkuperäinen kirjoittaja ff:
Todellakin otat työn vastaan ja ilmoitat raskaudesta vasta koeajan päättymisen jälkeen. Se on sun oikeus. Naiset on liian kilttejä näissä asioissa ja sit valitetaan miks naisten euro on 80 senttiä.
Miks pitäis odottaa sen koeajan yli ennen ku kertoo? Ei erottaa voida kuitenkaan raskauden takia vaikka olis koeajallakin!
Ei raskauden takia, mutta voihan keksiä muun syyn.. Harva viitsii lähteä sitä oikeuteen viemään.
 

Yhteistyössä