Sain th:lta saarnan liiasta painonnoususta rv 16+....

  • Viestiketjun aloittaja dottaoo
  • Ensimmäinen viesti
dottaoo
Paino noussut kyllä yli 4 kiloa.. nyt mitat 164/59,5, lähtöpaino oli 55. Mutta onko tämä nyt oikesti NIIIIN paha?? Th varoitteli että kohta joudun sokerirasitukseen.
 
"vieras"
no eihän toi paha oo, paitsi jos laskee et joka viikko tulisi noin paljon kun tähän mennessä.
mut niitten tehtävä on vaan huolehtia painonnoususta ja opastaa siinä
 
Lähinnähän se määrittää missä vaiheessa paino nousee. Painonnousun tulisi olla kiivainta vasta tuossa 20+ viikoilla (lähempänä 30) ja jos sulla noin aikasilla viikoilla on läpsähtäny jo noin paljon painoa ('ylimääränen' tavara masussa ei paina tuossa vaiheessa kun jonkun 100 hassua grammaa) niin kyllä se ennakoi että ei se painonnousu siitä ainakaan hidastu.

Itse en ymmärrä miksi neuvolatätien painon huomautuksista otetaan niin helposti herneet nokkaan, odottajan ja lapsen parastahan siinä ajatellaan, runsaalla painonnousulla kun selkeästi on syy-seuraussuhde mahdollisiin komplikaatioihin raskauden loppuvaiheessa. Asia ei ole yksioikoinen mutta miksi ottaa riskiä ja tehdä itselleen paskempi olo loppuraskauteen kun muutenkin on tukalaa mahan kanssa?
 
MLL
Mulle pamahti heti plussa testin jälkeen joku 5kg lisää painoa ja sitten alkoi tasaantua toi nousu, ehtihän sitä silti tulla 16kg.. Sen tähden saattoi se th sanoa, kun sokeriaineenvaihdunnan häiriöt näkyy painon nopeana nousuna ja nopea painon nousu vissiin myös altistaa noille sokerihäiriöille.

Mutta siis, ei tosiaankaan ole mikään hurja painonnousu mun mielestä. Oot ollu hoikka ennen raskautta niin keho kerää vähän rasvaa imetystä varten. Mulla kaikki kilot jo lähtenyt imetyksen ansiosta :)
 
[QUOTE="juu";21944547]No ei todellakaan ole paha painonnousu, älä välitä th:n kommenteista. Itse olen rv10 ja kiloja tullut jo reilut 5.[/QUOTE]

Se että sullakin on paino noussut noin paljon ei tee siitä normia.:headwall: Suositus aika monesta lähteestä on että raskauden aikana keskimääräinen painonnousu saisi olla sen 7-13 kiloa, tietenkin hyvin laihoilla saa vähän enemmän nousta ja taas ylipainoisilla ei suositella painon nousua ollenkaan.
 
...
mitä ihmettä, ei ole paljon! mulle oli tuossa vaiheessa tullut kans miltei 4 kiloa, eikä kukaan sanonut mitään (lähtö 53kg/170cm). nyt rv36 ja painoa tullut yhteensä 10 kiloa eli se painonnousu tasoittui alun jälkeen.
 
"juu"
Se että sullakin on paino noussut noin paljon ei tee siitä normia.:headwall: Suositus aika monesta lähteestä on että raskauden aikana keskimääräinen painonnousu saisi olla sen 7-13 kiloa, tietenkin hyvin laihoilla saa vähän enemmän nousta ja taas ylipainoisilla ei suositella painon nousua ollenkaan.
Juu, olen erittäin tietoinen näistä painoasioista ja tiedän myös syyt omaan painonnousuuni tässä ja edellisessä raskaudessa. :) Alun 24 7 pahoinvoinnin vuoksi liikunta jäi molemmissa raskauksissa ensimmäisiksi kuukausiksi ja toisaalta, pahoinvoinnin vuoksi oli panostettava tiheämpään ateriointiin. Kun olo kohentuu, liikuntamäärät palaavat 5-6 kertaan viikossa ja painonnousu tasaantuu.

Usein th:t tuijottavat kiloja liikaa eivät osaa nähdä kokonaistilannetta riittävällä tasolla.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";21944524]Niin SULLA on noussut 4-7kg ja se on yleisesti ottaen VÄHÄN! normaalisti tulee noin 12kg suunnilleen[/QUOTE]

Ei normaalisti,vaan vauva + kaikki muu tekevät tuon 12kiloa.
 
Tuumaat sille jaa, menet sokerirasitukseen jos käsky käy ja annat asian olla..Toki on hyvä kattoo vähän sitä omaa ruokavaliota, mutta turha sen th:n puheista on mitää ressiä sen suuremmin ottaa, työtään sekin vaan tekee, toiset on tarkempia kilojen tuijottajia kuin toiset..
 
"Vieras"
Se että sullakin on paino noussut noin paljon ei tee siitä normia.:headwall: Suositus aika monesta lähteestä on että raskauden aikana keskimääräinen painonnousu saisi olla sen 7-13 kiloa, tietenkin hyvin laihoilla saa vähän enemmän nousta ja taas ylipainoisilla ei suositella painon nousua ollenkaan.

Kuuleppas nyt. Normaalipainoisilla suositeltava painonnousu raskausaikana on 11.5-16kg ja hoikilla vieläkin enemmän. Se että ap:lla on paino noussut 4kg tässä vaiheessa, ei kerro vielä yhtään mitää! Aliravitsemus raskausaikana ei ole millään tavalla sikiön hyväksi kuten ei liika syöminenkään.
 
Ohis
Minä myös olen lähtöpainoltani hyvin hoikka, ja alkuraskaudessa paino on noussut useita kiloja. Paino on myös lähtenyt synnytyksen jälkeen nopeasti. Sinuna en vielä huolestuisi, vaan katsot miten jatkossa käy. Ei tuo mielestäni kuulosta edes kovalta painon nousulta...
 
"Vieras"
Mulla noussut kaikkiaan kaikissa raskauksissa 4-7kg ja normipainoinen olen. Että on tuo aika paljon sulla noille viikoille
No jos olisin sinä niin pitäisin suuni supussa. Kuvitteletko että jos pidät nälkäkuuria raskausaikana on jotenkin ihailtavaa? Päinvastoin, minusta se on ainoastaan halveksittavaa että tässäkin asiassa joillakin se oma perse menee lapsen edelle.
 
"minä"
No on kai tuo normaalia enemmän nolla viikoilla. Mutta ei varmaan mitenkään tavatonta kuitenkaan. Ja ei kai sokerirasitukseen noilla mitoilla "joudu", jos ei sitten painonnousu jatku edelleen nopeana.
 
...
sanottakoon vielä, että mun saman kokoisella ystävällä (lähtö myös noin 53kg/170cm) raskaudessa tuli 24 kiloa. ja se oli th:n mielestä ihan ok, koska kaikki oli kunnossa (ei diabetesta tms.) ja lähtöpaino oli alhainen.
 
persiilleen meni
Se että sullakin on paino noussut noin paljon ei tee siitä normia.:headwall: Suositus aika monesta lähteestä on että raskauden aikana keskimääräinen painonnousu saisi olla sen 7-13 kiloa, tietenkin hyvin laihoilla saa vähän enemmän nousta ja taas ylipainoisilla ei suositella painon nousua ollenkaan.
Kyllä ylipainosillakin saa paino nousta. Minulla oli terkkari jo huolissaan kun paino ei ole noussut,vaikka ylimäärästä löytyy.
 

Yhteistyössä