Sairaslomalle ennen äitiyslomaa?

Moikka!

Oletteko joutuneet jäämään sairaslomalle ennen äitiysloman alkamista? Ja missä vaiheessa raskautta? Millaisia ongelmia olette kohdanneet?

Teen itse töitä isojen eläimien parissa ja jo nyt kokenut erittäin vastenmieliseksi työssäkäymisen nimenomaan henkisesti. Arveluttaa eläinten käyttäytyminen ja ihan pelottaa niiden kanssa työskentely. Yöt kuluu pohtien; miten seuraavasta päivästä selviän hengissä?

Kiitos kaikista vastauksista jo etukäteen! =)

Ps. Menossa vasta rv 20+1
 
Hyvin samoilla viikoilla mennään; mulla menossa nyt rv 21+0... Ja jäin sairaslomalle viikko sitten työuupumuksen vuoksi. Uusi työnkuva on tuntunut liian stressaavalta tällä hetkellä, joten oli pakko hakea sairaslomaa. Tänään itse asiassa irtisanoin itseni ko. sijaisuudesta mietittyäni viikon päivät asiaa, ja aion ottaa loppukevään kevyemmin tehden mahdollisesti keikkaluontoisesti lyhyitä sijaisuuksia.

Samanlaista öisin ja iltaisin työasioiden kelaamista oli ja on ollut mullakin, kunnes väsyin täysin ja päätin, että nyt saa riittää tää stressaaminen.

Kuuntele vaan itseäsi ja tee sen mukaan ratkaisut. Oma ja vauvan hyvinvointi on kuitenkin nyt tärkeintä. Ja kyllähän sun työhön varmasti liittyy fyysisiäkin riskejä, kun eläimet on kuitenkin aika arvaamattomia.

Mouse
 
Moi Mouse!

Mitenkä lääkärissä suhtauduttiin uupukseeesi? Ja voinko vielä udella kuinka pitkäksi aikaa sait sairaslomaa?

Olin itse juuri kaksi viikkoa lomalla (pitämättömiä viimevuotisia kesälomia) eikä siitä näyttänyt olevan mitään apua..

Titta
 
Työterveyslääkäri oli musta vähän nihkeä ja kirjoitti vaan viikon sairaslomaa, vaikka kerroin, että oon sairastanut keskivaikean masennuksen muutama vuosi sitten, enkä haluis kokea sitä uudelleen etenkään nyt raskaana ollessani... Lisäksi lääkäri yritti ehdottaa, että jos samassa työpaikassa vois siirtyä toisiin tehtäviin, mikä ei käytännössä helpottais asiaa yhtään (päin vastoin)...
Mulla on seuraava aika ko. lääkärille huomenna (sairasloma on huomiseen asti) ja pitäis saada vielä kinuttua lisää sairaslomaa 14 päivää, joka on mun irtisanomisaika... Kun en halua enkä jaksa enää mennä sinne töihin roikkumaan kahdeks viikoks irtisanomiseni jälkeen...
 
mä jäin 3kk ennen äitiysloman alkua sairaslomalle. ja sain suoraan kerralla pitkän saikun.
ennenaikaisuuden uhka liian suuri niin sillä tämä. kaksi keskosta jo takana ja tämäkin tulee olemaan.
supistelut töissä kerkesi jo tuossa ajassa tehdä "tuhoa" niin paljon ettei ollut muuta vaihtoehtoa enää. eikä ollut selllaista työtä tarjota mitä olisin voinut tehdä. nostelu kielletty, pitkään istuminen. ruumiillinen rasitus ja lepoa pitää saada päivään niin paljon kuin mahdollista niin eipä siinä töissä käydä. :( olisin tosin itse halunnut olla pidempään töissä.
 
Itse olin töissä ihan äippäloman alkuun asti. Tosin työni on fyysisesti kevyttä, henkisesti sitäkin raskaampaa... jossain viikkojen 20 tienoilla olin 1,5 viikkoa saikulla uupumuksen ja stressin vuoksi. Itse olin toivossa, jos saisin pari päivää huilia kotona, no lääkäri kirjoitti kerralla 1,5 viikkoa ja eka viikko meni ihan oikeasti nukkuessa, silloin sitä vasta hoksasi, miten väsynyt sitä olikaan ollut... loppuraskaus meni ihan ok töissä, kun pidin tiukasti kiinni 8t työpäivistä, ei yhtään yli ja pidin lepotaukoja, jos siltä tuntui (raskaana oleville sallittuja).
 
Nin, eli supistusten takia jouduin jäämään ekassa puolesta välistä ja nyt tässä toisessa saikut alkoi jo 14. viikolla. Voihan olla, että vielä pääsen palamaan töihin, mutta enpä oikein usko.. Työni on etenkin henkisesti raskasta ja stressaavaa, ei niinkään fyysisesti. Toisaalta, stressaavaa on kylä myös nämä pätkittäiset sairaslomat ja epätietoisuus töihin palaamisesta. Ja toisaalta myös pelko siitä, että jos sinne palaa ja ehtii taas projektit aloittaa, niin sitten joutuu "kesken töiden" taas saikulle. Aina saikulle jäädessä menee pari päivää töiden järjestelyyn jollekin muulle...Niinpä, mutta tärkeintä on tämä vauva joten ei auta murehtia olemattomia. Takana kun on myös yksi keskenmeno..
 
Mä jouduin olemaan ensimmäistä odottaessani sairaslomalla lähes koko raskausajan. Masennuin työpaikkakiusaamisen ja muiden työongelmien takia niin etten päässyt sängystä ylös. Sain aina kaks viikkoa tai kuukauden kerralla. Sitten taas uudestaan lääkäriin.. Mua töihin meneminen ahdisti niin paljon että en pystynyt nukkumaan välillä. Koko raskausajasta on muistossa vaan se kuinka apaattisena makailin kotona. Harmittaa.
 
Minä olen ollut sairaslomalla raskausviikolta 13 lähtien supisteluiden ja selkäongelmien vuoksi. Teen hoitotyötä. Tällä viikolla alkaa vihdoin sitten äitiysloma.
Jossain vaiheessa mietin jo töihin menemistä, mutta lääkäri sanoi, että ei kannata riskeerata kun kuitenkin isot asiat kyseessä ja syyllisyys jos jotain tapahtuu.
Oikeastaan tämä oli hyvä vaihtoehto minulle sillä olen tehnyt monta vuotta 2ta työtä ja jokin aika sitten tajusin kuinka työmotivaationi on täysi nolla ja on ollut ihanaa olla tuon kuopuksen 2½- vuotiaan kanssa kotona. Hän meinaan oli vain 3 kuukautta kun palasin töihin. Ja siitä olen saanut kokea huonoa omaatuntoa. Pitkitin tyttöä odottaessa äitiysloman aloittamista niin, että vielä viikko ennen synnytystä olin töissä... :ashamed:
 
Minulla on myös kovasti stressaava työ ja menetän jo yöunenikin sen takia..
Verenpaineeni heittelehtii myös huimissa lukemissa joten uskon että joudun jäämään sairauslomalle jo aika aikasessa vaiheessa..
Nyt kuitenkin huolen aiheenani on miten pärjäämme taloudellisesti mahdollisen sairausloma ajan ja miten se vaikuttaa äippärahaani..

Jos olen pätkittäin sairaslomalla pidemmän jakson niin maksetaanko minulle silloin ihan normaali palkkaa?
Siis jos lääkäri vain aina kirjoittaa uuden sairasloman toisen jatkoksi..

Huolia huolia huolia. stressiä stressiä stressiä.

Tini + Pingu rv 11+5
 
Mua kans mietittyttää toi rahapuoli, jos saikulle joutuu. Meillä on kuulemma töissä niin, et kahen viikon jälkeen menee kelan päivärahoille. Onks se sit kaks viikkoa yhteen putkeen, vai lasketaaks kaikki pidetyt jotenki yhteen (ku oon siis osa-aikanen 6kk)? Mulla on nyt kolmen ekan kuukauden aikana tossa duunissa kertyny yhteensä 5 saikkupäivää, mut luultavasti joudun ainaki viikon jossain vaiheessa ottaa lepolomaa (suvussa taipumusta lykkiä muksut liian aikasin ulos). Tietääko joku, miten noi menee?

rypäle 21+6
 

Yhteistyössä