Sairauslomaan jatkoa puhelimitse? Onnistuuko?

  • Viestiketjun aloittaja Avuton selkävikainen
  • Ensimmäinen viesti
Avuton selkävikainen
Elikkä tilanne on se, että on olen muutamia viikkoja ollut sairauslomalla, selkävian takia. Se nyt on selvää, ettei vaiva parane tässä muutamissa päivissä, eikä viikoissakaan, ja sairauslomaa mulla on nyt 31.7 asti. Tarvitsisin siis jatkoa saikulle (olen jo 2 kertaa ollut omalla lääkärillä hakemassa saikkua tämän selän takia) niin mietinkin, että onnistuukohan puhelimen kautta sairauslomaan jatko?

Tuntuu tyhmältä käydä paikanpäällä "vaivaamassa" lääkäriä kun minut on kuvattu ja tutkittu jo moneen kertaan, ja lääkäri siis tietää tilanteeni.

Miten tää käytännössä toimisi, soitan ajanvaraukseen & pyydän lääkärin soittoaikaa ja lääkäri kirjoittaa todistuksen jonka haen tk:n tiskiltä, niinkö?
 
Minä sain kyllä viime vuonna puhelimitse viisi viikkoa sairauslomaa lisää, mutta olin kyllä käynyt aiemmin lääkärillä ja kuvissa ja kun hän sai ultran ja röntgenin tuloksen, hän soitti ja lähetti sitten sairauslomatodistuksen kotiin. Mutta ei siis kokonaan näkemättä tapahtunut.
 
Kai tääkin hieman vaihtelee. Itselle lekuri kirjoitti viikon sairaslomaa vastaanottokäynnillä kun nilkasta oli mennyt nivelsiteet (oli kivasti turvoksissa, kävely tuskaa ja toki kuvattiin). Loppuviikosta kävin uudestaan näyttämässä lähinnä miten on lähtenyt paranemaan ja samaan syssyyn lekuri totes, että jos et pysty menemään maanantaina töihin niin soita, nii kirjoitetaan lisää sairaslomaa.
 
bud
No meidän työterveydestä saa ainakin, pomo ainakin on saanut.. ja itse oon monet kerrat saanut th:n todistuksen puhelimessa omalta terveysasemalta. Jopa lasten sairauksista. Ihme touhua sanon mä, vaikka itse oonkin rehellinen. Moni muu varmasti ei.
 
"veiras"
En usko että puhelimitse onnistuu sairasloman jatkaminen. Itse olen ollut 2v selästä sairaslomalla ja kuntoutustuellakin nyt, mutta aina on pitänyt varata lääkärinaika uudestaan ennen sairasloman loppua lääkärille.
 
lokojhu
kyllä mulla vaan onnistu. raskauden takia selkä vattuilee ja soitin neuvolaan ja lääkärille ei ollut aikoja kuin vasta seuraavalla viikolla, joten kiva neuvolantäti kirjoitti sitten ihan puhelimessa saikkua ja sanoi että jos ei mene ohi niin sitten lääkäriin.
 
"Wieras"
Joissain tapauksissa voi lääkärin kanssa sopia että ellei asia ole mennyt ohi vaikka parissa päivässä, niin sama lääkäri voi jatkaa vielä sairaslomaa soiton perusteella hetken. Siis esim jos on joku angiina ja tarvii työssään ääntä, tai joku vastaava.

Selkävaivat on siitä ikäviä että ne pitkittyy -> Kela haluaa tietää asiasta tarkemmin. Eli sillon lääkärin on laitettava sut vaikka ortopedille tai vastaavalle tutkimuksiin että Kela maksaa s-päivärahaa. Ja sitten ellet oikeasti ole enää työkykyinen, tulee kuntoutusasiat, työkyvyttömyyshommelit ja muut.
 

Yhteistyössä