Sammas vai hammas?

  • Viestiketjun aloittaja "Elena"
  • Ensimmäinen viesti
"Elena"
Lapsellani (11 kk) on ollut nyt useamman viikon ajan valkoista katetta kielen yläosassa. Olen käyttänyt lastani sekä neuvolassa että yksityisellä lastenlääkärillä. Koska neuvolassa käydessä katteet olivat aika huomaamattomat, sen lisäksi että lapseni ei anna katsoa suuhun käytännössä ollenkaan, hoitaja käski seurailla tilannetta ja hoitaa kieltä kotikonstein (puolukka, sitruuna, vichyvesi). Viikon päästä tilanne ei muuttunut miksikään, niinpä vein lapseni lääkärille. Lääkäri oli myös hieman epäileväinen, mutta koska uskoi puheitani, määräsi lapselle mycostatin-liuosta kielen hoitoon. Olen nyt käyttänyt liuosta vähän reilun viikon (4 krt päivässä), mutta suussa ei tapahdu muutosta. Koko tämän prosessin ajan lapsen yläikenet ovat olleet kovasti turvoksissa ja omien havaintojeni mukaan lapselle olisi määrä puhjeta yläkulmahampaat hetkenä minä hyvänsä. Olenkin nyt alkanut miettiä, voiko suun katteet johtua yksinkertaisesti vain hampaiden tulosta? Voiko hampaiden puhkeaminen aiheuttaa suun bakteeritason muutoksia, jotka ilmenisivät lievänä katteena kielellä? Koska tilanne ei ole niinsanotusti vakava, ajattelin siirtyä tämän palstan puoleen, ennen kun vien lastani uudelleen (mahdollisesti turhaan) lääkärin vastaanotolle. Kiitos kovasti jo etukäteen!

Terv. Elena ja tyttö 11 kk
 
Lapsesi vaiva vaikuttaa viattomalta. Ikenien turvotus liittynee todellakin hampaiden puhkeamiseen. Kielen katteisuudesta en olisi huolissani, joillakin ihmisillä kieli näyttää ajoittain katteiselta, tämä liittynee joko syljen koostumukseen tai kielen rakenteeseen. Lääkehoitoa vaativa sammas on kyllä selkeästi nähtävissä, usein katteita on myös ikenissä ja poskissa, ja suu on kipeä. Seuraile rauhassa lapsesi suuta, jos hän voi muutoin hyvin, eikä syömisessä ole ongelmia. Kun seuraavan kerran joudut käyttämään lasta muutoin lääkärissä, pyydä katsomaan myös suuta, onko katteisuus tuossa vaiheessa ammatti-ihmisen mielestä normaaleissa rajoissa.

Senja Kannisto
lastentautien ja lastenallergologian erikoislääkäri
 

Yhteistyössä