Samoissa pusseissa köllötelleiden kaksosten äidit! (monokoriaaliset / monoamniaaliset kaksoset)

Onkohan täällä palstalla ketään muita meitä harvinaisuuksia? Meillä siis "samapussiset" kaksoset tulossa viikolla 23+0 ja faktat on lyöty pöytään jo ajoissa: suunniteltu sektio viikoilla 32-34, saikulle parin viikon päästä. Kertokaa kokemuksianne (ihan kaikesta mahdollisesta!) jos olette olleet samassa tilanteessa. Lisäksi mulle on tosi epäselvää kaikki byrokratia: miten esim. äitiysloma menee kun la on helmikuun lopussa mutta muksut syntyvät suunnitellusti jo tammikuussa?
 
Tuu tuonne http://www.phpbbserver.com/monikkoperheet/ palstalle, vaatii rekisteröitymisen ja pienen esittelyn mutta voisi löytyä samanlaisen tilanteen kokeneita. Ittellä takana diamnaalinen-dikoriaalinen raskaus joten en osaa tuohon vastata.
 
Hei! Meillä 09/07 suunnitellulla sektiolla rv 32+2 syntyneet identtiset kaksostytöt mono-monoraskaudesta. Harvinaisuuksia tosiaan ollaan :) Muistan hyvin oman raskausaikani, kun yritin etsiä tietoa/kohtalotovereita siinä raskaustyypissä. Faktat suurine riskeineen meillekin kerrottiin, mutta kaikki meni hyvin ilman suurempia ongelmia. Mulla oli la 13.11 ja tytöt syntyivät 20.9. A tytön mitat oli 1960g ja 44cm ja B tytön 1970g ja 43,5cm. Kotiin päästiin kun tytöt olivat tasan 36 viikkoisia.
En ehdi nyt enempää kirjoittaa kun villit neitimme kaahaavat parhaillaan ympäri asuntoa isosisko perässä ja kerrottavaa olis vaikka mitä, mutta palaan palstalle myöhemmin, jos haluat kysellä lisää...
Sen verran byrokratiasta, että äitiyslomasi alkaa siitä päivästä kun lapsukaiset syntyvät tammikuussa ja päättyy "alkuperäisen" päätöksen mukaan. Eli loma ei lyhene loppupäästä vaikka alkaakin aikaisemmin. Se oli mukava huomata aikanaan itsekin.
Hyvää vointia ja onnea vielä kovasti =)
 
Mulla oli identtiset pojat, samassa pussissa siis, ja yhteinen istukka jne. Meinasivat syntyä jo 27 viikolla, mutta saatiin pidettyä 34 viikolle saakka.
Ainakin täällä Turussa synnytetään ihan alakautta, jos a-vauva on raivotarjonnassa, minäkin siis synnytyn alakautta, ja hyvä niin!
Kyllä se vaikutti äitiyslomaan, olin sairaslomalla 27 viikosta lähtien, ja kun pojat synty niin paljo aiemmin, niin sitä äityslomaa jotenkin aikaistettiin.. En muista tarkkaan, mä itse en hoitanut mitään, kun se hoidettin kelan ja työnantajan välillä.
 
Meidän identtiset tytöt syntyivät myös Turussa ja tässä mono-mono-raskaudessa ei vauvojen anneta syntyä alakautta. Vauvat ovat samassa pussissa jakaen kaiken mahdollisen eikä heidän välillään ole kalvorajaa lainkaan. Erottavan kalvon puuttuminen on suuri riski vauvoille kun napanuorat ovat sikin sokin rusetilla. Tästä syystä alateitse synnyttäminen on poissuljettu. Itse kävin vkolta 30 joka päivä sydänkäyrillä ja ultrassakin, jossa napavirtaukset tarkistettiin. Vaikka napanuorat ovat solmussa, se ei välttämättä ole pahaksi, vasta sitten, kun ne kiristyvät. Tästä syystä mono-mono-kaksoset leikataan jo 32-33 vkolla, koska vauvojen tila niiden kasvaessa pienenee ja napanuoratkin joutuvat ahtaalle ja kiristymisen/kuoleman riski kasvaa. Ikävää faktaa, mutta näin meille kerrotaan. Ja leikataanhan niitä varmasti aikaisemminkin, jos raskauteen liittyy muita ongelmia/riskejä tämän lisäksi. Itse olin tuolloin rakskausaikana terve, eikä muita syitä ennenaikaiseen leikkaukseen ollut, kuin tämä kyseinen raskaustyyppi eikä kalvorajaa ollut.

Tarske kirjoitti, että sairasloma vaikuttaa äitiyslomaan. Sitä en tullut ajatelleeksi. Varmaan vaikuttaakin. Itselläni oli eri tilanne.
 
Kelan sivuilta: Jos lapsi syntyy aikaisemmin kuin 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa, saat äitiysrahaa lapsen syntymää seuraavasta arkipäivästä alkaen. Äitiysrahaa maksetaan 105 arkipäivää kuten normaalisti, mutta vanhempainrahan maksamista pidennetään niin monella arkipäivällä kun äitiysrahakautesi aikaistui.

Eli jos lapset syntyy ennen kuin äitiysrahakausi alkaa 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa, niin vanhempainrahakausi pitenee saman verran. Keskosena syntyminen voi aikaistaa äitiyslomaa mutta silloin se myös pitenee.
 
mulla on tällanen harvinainen mono-mono-tapaus. Yhden kohtalotoverin vasta olen löytänyt...
Hei!
Itselläni on kanssa tällainen mono-mono tapaus, mutta ikävempänä. Heillä on siis kaikki yhteistä, omat napanuorat on mutta istukka, kaikki pussit ja muut ovat yhteistä.. Kiinni he eivät ole toisissaan (onneksi) tämä onkin ainoa asia minkä hoitajat pystyvät melkein 100% sanomaan, kaikki muut on epävarmaa.

Toinen sikiö on menehtynyt alku aikana. Eriskummallisinta tässä on se, että vaikka hän on menehtynyt, häneen virtaa veri ja hän kasvaa, mutta mitään elon merkkejä ei ole nähtävillä. Hänestä ei myöskään koskaan tule ihmistä, eikä tule selviämään :|

Ensimmäisessä ultrassa joka oli 10+5 ei nähty tätä toista ollenkaan, nähtiin vain terve sikiö. Toisessa ultrassa 12+3 näkyi ultraajan mukaan ''muutakin'' jolloin hän sanoi, että on toinen joka on menehtynyt varhain. Kolmannessa ultrassa (14+2) jonka tekikin erikoislääkäri näkyi myös tämä verenkierto.

Lääkärin mukaan tämä on todella harvinainen eikä ole koko 14vuoden uransa aikana nähnyt tällaista. Tämä tapaukseni on maailman laajuisesti harvinainen..
Kokoajan saa olla pelko persuksen alla että mitä jos jotain tapahtuu. Tässä on siis riskinä, että tämä eiselviävä voisi ''ryöstää'' istukan tältä elävältä. Tähän on hoitoja, mutta silti pelottaa todella paljon.

Positiivistä kuitenkin että tämä elävä on hyvin voiva ja kasvanut hurjasti kun alussa oli hieman pieni, mutta nyt on jo normaaleissa mitoissa, menee kuulemma paria päivää edelläkin kasvussaan. Hyvin liikkuvainen pikkuveijari. :heart:

Sairauteni takia, sairastin 2011 anti-NMDA receptor encefalitiksen, tämä on ennestään ollut jo riskiraskaus, ja tämän takia vielä tuplaten riskiraskaus..
Tämä on eka raskauteni enkä tämän jälkeen kyllä kykene edes toista yrittämään.. :'( tämä on ollut aivan kamalaa koettelemusta. tällähetkellä 15+3 ja toivon parasta ja pelkään pahinta
 
neyski hui, ompa tosiaan jo raskas raskauden alku ollut, ja vielä pitkä aika odottaa miten kaikki lopulta käy. Jaksamista! Toivotaan että toisen osalta kaiken olisi tarkoitus mennä hyvin, ja näin kävisi!
 
Neyski, uskallatko tulla jännäämään tonne LA heinä-joulukuu ketjuun? Meitä on siellä useampikin, tosin ei taida olla kellään mono-mono-raskautta. Mulla on moni-di ja 14+1 menossa. Tsemppiä sulle erityisen hankalaan tilanteeseen!
 

Yhteistyössä