Sanokaapa miten minun pitää toimia? Pojan syömisestä kyse.

  • Viestiketjun aloittaja vieras22
  • Ensimmäinen viesti
vieras22
Siis kyse on ekaluokkalaisesta kohta 8vuotiaasta pojasta.
On tosi liikunnallinen ja energinen kaveri. Koko ajan jonnekki päin menossa ja mieluummin juosten.
Ilmeisesti kuluttaa paljon energiaa. Nyt vuoden aikana on kasvanu pituutta melkein 15centtiä.

No kyse on siittä et poika syö koko ajan. Käytännössä ihan jatkuvasti. Meillä on ruoka-ajat mut pojan pitää joka ruoan välissäkin saada jotain syötävää kun sanoo et on nälkä. ja jos en anna niin saa kauheen raivarin et on nälkä ja syö suurinpiirtein käsistä minkä saa.
Syö rualla ja välipalalla hyvin,muttei mitenkään järjettömän suuria annoksia.

Niin pitääkö minun antaa pojan syödä välipalanvälipalojakin. Ongelma tulee siinä,et sit nuoremmatkin sisarukset vaatii ruokaa ja ne ei todella syö sit ruoka-aikaan jos saavat jotain suuhunsa muulloin.
 
hmmmm
jos hän kasvaa ja liikkuu kovasti ja tuntee siltikin välillä olevan nälkäinen kun on syönyt ruoan ja välipalat, niin itse ainakin ruokaa antaisin ettei nälässä tarvitse olla.
ja jos hänellä on pieni vatsalaukku, kun sanoit ettei syö järjettömän suuria annoksia, että syö vain vähän kerrallaan ja useammin.
ja sitten miettisin että mitä hän syö, mikä olisi sellaista mikä pitäisi nälän poissa pidempään.
nuoremmilla sisaruksilla yrittäisin pitää oman ruokarytmin, vaikka kiukuttelua varmaan tulee.
 
vieras22
Meillä syödään pitkälti ihan kotitekoista ruokaa. Perusruokia. Leipä on ruisleipää tai ruis-sekaleipää. Voita ja kevyt maitoa. ja poika syö tosi monipuolisesti kasviksia ja hedelmiä.sekä lihaa ja kalaa.
ja yleensä jos tahtoo tai hakee välipalanvälipalaa niin se on jotain banaania,omenaa,ruisleipää,soppaa.
Mut eihän ne hampaatkaan tykkää jos koko ajan on syömässä. Poika ei ole lihava eikä laiha. Ihan sopusuhtainen.
 
"neljänäiti"
Saako hän riittävästi rasvaa ja proteiinia? Siis reippasti oliiviöljyä tai vastaavaa ruokaan, pähkinät ovat hyvää naposteltavaa, reippaasti lihaa/kalaa lautaselle.
 
vieras22
[QUOTE="neljänäiti";23274707]Saako hän riittävästi rasvaa ja proteiinia? Siis reippasti oliiviöljyä tai vastaavaa ruokaan, pähkinät ovat hyvää naposteltavaa, reippaasti lihaa/kalaa lautaselle.[/QUOTE]

Mielestäni saa, mut kiitos vastauksesta.Pitää seurata tarkemmin.
Joka päivä on jotain lihaa tai kalaa. Juo paljon maitoa. Käytän oliiviöljyä ja voita ruanlaitossa.
Pähkinöitäkin syö mut niitä ei ihan joka päivä ole.
 
sama tiällä
Sama meillä, ei se auta kuin antaa syödä mitä haluaa kun kukapa sitä haluaa säännöstellä terveen lapsen syömisiä, nalkaanhän ne syö etupäässä tuon ikäisenä.
 
vieras22
Alkuperäinen kirjoittaja sama tiällä;23274759:
Sama meillä, ei se auta kuin antaa syödä mitä haluaa kun kukapa sitä haluaa säännöstellä terveen lapsen syömisiä, nalkaanhän ne syö etupäässä tuon ikäisenä.
Niin. Mä en muuten haluakkaan säännöstellä muutako et syötäis ruoka-aikana eikä kokoajan.
Ihan jo siksikin,etten jaksa olla koko aikaa sitä keittiötä siivoamassa ja paimentamassa ettei siellä ole koko muukin sakki syömässä.
 
..
nii, pitäiskö panostaa siihen ruoan kaloripitoisuuteen aterioilla, lisätä tarvittaessa öljyä ja juua vaikka rasvasta maitoa. aamupalaksi varmaan mikään pelkkä puuro tai leipä ei riitä. kananmunaa vaikka leivän päälle tai paistettuna ainakin joinain päivänä viikossa. tuo pituuskasvun määrä ihmetyttää, onko siitä ollut terkkari huolissaan? meinaan ettei oo mikään ennenaikanen murrosikä tms
 
vieras22
nii, pitäiskö panostaa siihen ruoan kaloripitoisuuteen aterioilla, lisätä tarvittaessa öljyä ja juua vaikka rasvasta maitoa. aamupalaksi varmaan mikään pelkkä puuro tai leipä ei riitä. kananmunaa vaikka leivän päälle tai paistettuna ainakin joinain päivänä viikossa. tuo pituuskasvun määrä ihmetyttää, onko siitä ollut terkkari huolissaan? meinaan ettei oo mikään ennenaikanen murrosikä tms
Tuo pituus kasvu oli vähän sellanen n. arvio. Ja me molemmat vanhemmat olemme keskiverto pidempiä ihmisiä.
 
sgfgs
[QUOTE="neljänäiti";23274707]Saako hän riittävästi rasvaa ja proteiinia? Siis reippasti oliiviöljyä tai vastaavaa ruokaan, pähkinät ovat hyvää naposteltavaa, reippaasti lihaa/kalaa lautaselle.[/QUOTE]

Näin ja jätä noi rasvattomat maidot ja muut mömmöt pois.
 
joo. kunnolla energiaa niille aterioille, joita haluat pitää/säilyttää.
ei tosiaankaan tee hyvää pojan hampaille eikä sinun jaksamisellesi, että poika koko ajan syö ja mankuu syömistä.
hyvä että teillä on voita käytössä. :) sitä vaan sitten reilusti. tarjoa niillä aterioilla kaikkea mahdollista syötäväksi, jotta varmaan tulee kylläiseksi. kyllä nyt ainakin 3 tuntia pitäs jaksaa olla syömättä.
mulla on 2kpl 9-v. poikaa(+seuraavat 2kpl 7,5kk ikäistä poikaa kasvamassa ..OMG ! :D ). toinen on liikunnallinen ja toinen ei. tuo liikunnallinen syö kyllä enemmän, ja vaatiikin! mutta ei ruokailujen välillä. niin kaun syödään ruokahetkenä, että masu on täynnä ja sen kyllä sitten varmistan ja sanon, koska seuraavaksi saa ruokaa. mitään vanukasvälipaloja ei oo, vaan en syödään sit ruokailun yhteydessä jne.
no, mut toisen pojan kans on sit taas se ongelma että ei tykkää mistään eikä muka oo koskaan nälkä... tai sit mä teen liian terveellistä (=lue pahaa) ruokaa. :D
 
vieras22
joo. kunnolla energiaa niille aterioille, joita haluat pitää/säilyttää.
ei tosiaankaan tee hyvää pojan hampaille eikä sinun jaksamisellesi, että poika koko ajan syö ja mankuu syömistä.
hyvä että teillä on voita käytössä. :) sitä vaan sitten reilusti. tarjoa niillä aterioilla kaikkea mahdollista syötäväksi, jotta varmaan tulee kylläiseksi. kyllä nyt ainakin 3 tuntia pitäs jaksaa olla syömättä.
mulla on 2kpl 9-v. poikaa(+seuraavat 2kpl 7,5kk ikäistä poikaa kasvamassa ..OMG ! :D ). toinen on liikunnallinen ja toinen ei. tuo liikunnallinen syö kyllä enemmän, ja vaatiikin! mutta ei ruokailujen välillä. niin kaun syödään ruokahetkenä, että masu on täynnä ja sen kyllä sitten varmistan ja sanon, koska seuraavaksi saa ruokaa. mitään vanukasvälipaloja ei oo, vaan en syödään sit ruokailun yhteydessä jne.
no, mut toisen pojan kans on sit taas se ongelma että ei tykkää mistään eikä muka oo koskaan nälkä... tai sit mä teen liian terveellistä (=lue pahaa) ruokaa. :D
Kiitos. Tämä helpotti huomattavasti minun oloa jo. ja meidän esikoululainen on just samallainen ku teidän poika. Kaikki on pahaa. Ja ei söis mitään. ja toinen syö suurin piirtein ihan mitä tahasa.
 
Aina nälkä ja...
Nälkä ei ole mikään kiva tunne. Ensin pitäis varmistaa et aterioiden kokoonpano on kunnossa, että lihaa ja kalaa saa syödä enemmän kuin perunoita/pastaa/riisiä jos tahtoo jne. Lääkäriltäkin kannattaa tällanen asia kysyä, vaikka puhelinajalla, sieltä voi myös tulla hyviä neuvoja.
Jos nälkään syömiseen puututaan väärin, niin seurauksena voi olla syömishäiriöitä myöhemmällä iällä. Mitä vikaa on välipalan välipalassa, jos se on jollakin tavalla tolkullista ruokaa, eikä lapsi kärtä karkkia tms. humputuksia. Raakoja vihanneksia, pelkkiä hapankorppuja ja suolattomia pähkinöitä esille vaan ja koko perhe popsimaan. Viereen voi sitten laittaa kulhon ksylitolpurkkaa tai pastilleja, tai sopia pojan kanssa yhdestä harjauskerrasta päivässä lisää.
Asioista on hyvä ottaa selvää, etenkin laajemmista lähteistä ja tutkimuksista: jokaisen lapsi on erilainen, ja se mikä on normaalia ja hyvä toiselle, ei ole laisinkaan sopiva ja kohtuus toiselle.Toisilta äideiltä saa joskus hyviä ajatuksia, mutta ei me sinun lastasi tunneta ja ihmiset löpisee välillä mitä sattuu. Äitinä on syytä kuunnella itseään ja lastaan, vaikkei se aina niin helppoa tietty olekaan. Kysäses siltä lekurista mitä se asiasta tuumii, ja kyllä mä antaisin hampaiden rapeutua sen eteen, ettei nälästä ja syömisestä tule mikään superongelma.Kiva muuten kuulla et teillä syödään noin hyvin,meidän perheessä noin monipuoliseen ruokavalioon ollaan vasta alkumatkassa...
 
ei kai mitään vikaa oo välipalan välipalassa, jos sitä äiti tai joku muu on aina antamassa. kyllä nyt tulee tilanteita, että sitä ruokaa ei tosiaan tule esim. 3 tuntiin.
mut en mä ainakaan halua että lapset koko ajan mankuu jotain syömistä. meillä ei lapset mene omin päin ottamaan mitään syötävää. vettä saavat juoda, jos on jano.
mut mä oonkin hitleristä seuraava.
 
"vieras"
Anna syödä usein. Ei välttämättä vatsalaukku vedä kerralla sellaista määrää mitä tarvitsisi energiaa eikä toisaalta osaa välttämättä syödäkään riittävästi, jos on vasta energiankulutus kasvanut.

Muistan omasta imetysajastani, kun energiankulutus kasvoi ja imetysdieettasin lapsen allergioiden vuoksi, mun oli oikeasti nälkä koko ajan. Vaikka olisi just syönyt, puolen tunnin kuluttua oli taas hirveä nälkä. Siitä huolimatta siis, että ruokani periaatteessa piti olla riittävän ravitsevaa, mutta se energiankulutus oli ihan käsittämätöntä. Enkä siis minä aikuisenakaan pystynyt syömään yhtäkkiä niin paljoa kuin olisi pitänyt.
 
vieras22
Alkuperäinen kirjoittaja Aina nälkä ja...;23275138:
Nälkä ei ole mikään kiva tunne. Ensin pitäis varmistaa et aterioiden kokoonpano on kunnossa, että lihaa ja kalaa saa syödä enemmän kuin perunoita/pastaa/riisiä jos tahtoo jne. Lääkäriltäkin kannattaa tällanen asia kysyä, vaikka puhelinajalla, sieltä voi myös tulla hyviä neuvoja.
Jos nälkään syömiseen puututaan väärin, niin seurauksena voi olla syömishäiriöitä myöhemmällä iällä. Mitä vikaa on välipalan välipalassa, jos se on jollakin tavalla tolkullista ruokaa, eikä lapsi kärtä karkkia tms. humputuksia. Raakoja vihanneksia, pelkkiä hapankorppuja ja suolattomia pähkinöitä esille vaan ja koko perhe popsimaan. Viereen voi sitten laittaa kulhon ksylitolpurkkaa tai pastilleja, tai sopia pojan kanssa yhdestä harjauskerrasta päivässä lisää.
Asioista on hyvä ottaa selvää, etenkin laajemmista lähteistä ja tutkimuksista: jokaisen lapsi on erilainen, ja se mikä on normaalia ja hyvä toiselle, ei ole laisinkaan sopiva ja kohtuus toiselle.Toisilta äideiltä saa joskus hyviä ajatuksia, mutta ei me sinun lastasi tunneta ja ihmiset löpisee välillä mitä sattuu. Äitinä on syytä kuunnella itseään ja lastaan, vaikkei se aina niin helppoa tietty olekaan. Kysäses siltä lekurista mitä se asiasta tuumii, ja kyllä mä antaisin hampaiden rapeutua sen eteen, ettei nälästä ja syömisestä tule mikään superongelma.Kiva muuten kuulla et teillä syödään noin hyvin,meidän perheessä noin monipuoliseen ruokavalioon ollaan vasta alkumatkassa...
Verikokeet otettiin tässä joku aika sitten. (kaikki oli OK) ja terkalle ja lääkärille olemme menossa. Tosin vähän eri asian kans. Mut aijon ja olenkin tästäkin asiasta jo jutellut. Mut mitään apua tai neuvoa en vielä ole siletä saanut. Muutako et anna rasvatonta maitoa....:eek:
Kiitos. Mä olen ihan viimeisen vuoden aikana tosellakin muokannut meidän ruokavaliota. ja hyvin menestyksin.
Mä halusin täältäkin vähän saada lähinnä vertaistukea. Kun kaikki vaan kauhistelee kun otan asian puheeksi. Tai antaa tosi kärkkäitä neuvoja ja yleensä heillä ei ole omaa kokemusta asoista lainkaan.
Niin mä olen tämän lapsen kohdalla tosi herkällä mielellä muutenkin. Monessakin asiassa.
 
vieras22
ei kai mitään vikaa oo välipalan välipalassa, jos sitä äiti tai joku muu on aina antamassa. kyllä nyt tulee tilanteita, että sitä ruokaa ei tosiaan tule esim. 3 tuntiin.
mut en mä ainakaan halua että lapset koko ajan mankuu jotain syömistä. meillä ei lapset mene omin päin ottamaan mitään syötävää. vettä saavat juoda, jos on jano.
mut mä oonkin hitleristä seuraava.
Minusta silloin alkaa olla jo ongelmallista kun se pyörii ihan kokoajan yhden lapsen syönnin ympärillä. ja saan olla sit kokoajan jälkiä siivoamassa. ja ei todellakaan ei. poika kysele et tuletko äiti antaan. hän ottaa ihan itse. Ja just tämän takia meillä ei ole ikinä mitään kekesejä tai ''herkkuja'' kaapeissa.
 
vieras22
Poika söi aamupalaksi lautasellisen neljän-viljanpuuroa,mustaherukoita ja kaks kananmunaa. +kevytmaitoa. Söi nämä klo 8. ja sano et oli ollu kauhee nälkä jo ruoalla. Sitä minä en tiiä et onko pojasta aina kauhee nälkä silloin kun tuntuu et on näläntunne tai pikkunälkä. et miten se asia tulkitaan.
 

Yhteistyössä