sappikipuako??

Ylävatsalla oikealla on nyt muutaman viikon ollu "sillointällöin" tai oikeestaan väliinsä tuntuu että kokoajan, kipua! tuntuu että se menee vähän niinkuin selän puolelle myös...kipu on ilkeää.. Olisko kellään kokemusta sappikivistä??? Millanen kipu sinulla oli ja missä kohin?? OLEN RASKAANA VIIKOLLA 13 :ashamed: ja huolestuttaa tilanne! Ajattelinki ottaa seur.kerralla puheeksi neuvolassa! :ashamed:
 
Itselläni oli viikolla 14 aivan samanlaista ja olin varma, että on sappikivet. Kävin ylävatsan ultrassa ja ei siellä mitään ollut. En tiedä, oliko raskauteen liittyvää. Sijainti kyllä erikoinen.
Oireet kyllä kuulostavat sappivaivoilta, sappikivikohtaus on kyllä todella kipeä . En ole itse kokenut, mutta tiedän, että siihen liittyy usein myös oksentelua.
Käy ihmeessä lääkärissä, jos jatkuu. Mihinkään leikkaushoitoihin ei raskausaikana ryhdytä.
Rasvainen ruoka mm. pahentaa.. Voithan yrittää noudattaa varmuuden vuoksi sappiruokavaliota.
Jaksamista ja onnea raskaudestasi!!
 
voi hyvinki olla sappi oireilua.ite olin 12 viikolla raskaana kun minulla oli näitä kipuja.oikealla puolella rinnan alla ja säteili myös selkään.ja se alko yleensä illalla tai yöllä.jos olit syöny esim rasvaista ruokaa.kävin lääkärissä ja ne tutki niin multa löyty sappikiviä.lopulta jouduin sairaalaan niiden takia kun menin niin huonoon kuntoon mm.keltaiseksi.minut oli lopuksi pakko leikata.kaikki meni onneksi hyvin.eli vauva kasvoi norm. ja synnytin norm.mut kannattaa tutkituttaa jos oireet jatkuu ettei pääse niin phaksi ku mulla.ruokavaliokin kannattaa muuttaa.
 
Pirita
Minulla tuli sappikivikohtauksia raskaana jostain viikolta 25 alkaen. Kipu tuli esim. kiinalaisen ruuan jälkeen, loppuvaiheessa jopa vähärasvaisesta lihamurekkeesta. Kohtaukset aiheuttivat sietämätöntä kipua ylävatsassa ja selän puolella, ja jouduin lähtemään synnärille tutkimuksiin. Missään asennossa ei ollut hyvä olla. Oksentelua minulla ei ollut koskaan. Oireet loppuivat synnytyksen jälkeen, mutta sappirakko kuitenkin poistettiin myöhemmin. Neuvolan terkkari ei osannut arvata, että syynä oli sappikivet, vasta synnärillä selvisi diagnoosi ultraäänitutkimuksen jälkeen.
 
eliana
Minulla oli myös kovaa vatsakipua, jolle ei löytynyt selitystä. ultrallakin tutkittiin moneen kertaan, mutta ilmeisesti vain joku sisäelin vähän siirtyi paikaltaan kohdun kasvaessa ja sattui siksi. Samasta kohtaa särkee vieläkin aina silloin tällöin, joskaan ei yhtä kovaa kun silloin raskausaikana.
 
minulla tuli eka sappikohtaus rv 16, ensin epäiltiin keskenmenoa mutta kun vauva voi hyvin niin pääsin ultraan ja sieltä löytyi sappikivet.kipu oli just tollasta hieman oikealla puolella kylkiluitten alapuolella ja se kipu säteili selkään. kohtauksia tuli raskausaikana 5 ja joka kerta menin äitiyspolille ottamaan litalginpiikin joka oli nopeami kuin pillerit. ja jäin yöksi tarkkailuun sairaalaan. kohtauksia alkoi sitten synnytyksen jälkeen tulla useammin, ihan mistä ruuasta vain kierin vessan lattialla ja oksensin, henki ei tahtonut kivun vuoksi kulkea. huono yhdistelmä pieni itkuinen vauva ja äidillä kovat kivut!!!! lapsen ollessa 4kk pääsiin tähystysleikkaukseen ja sen koommin en ole niistä kivuista enää kärsinyt.
 

Yhteistyössä