Sappikivistä!

Tänään siis ultrattiin ja löytyi iso kasa sappikiviä. Leikkaus siis edessä... :|

Kertokaa siis mulle leikataanko ne yleensä tähystyksellä? Päiväpolikliinisesti? Miten siis käytännössä hoituu.
Kuinka nopeaa toipuminen on?

Lähinnä jännittää, kun on tuo pieni imetettävä hoidettavana, että miten käy imetyksen kanssa ja jos toipuminen kestää, niin täytyy sitten yrittää järjestellä hoitoapua...

Mikä muilla on aiheuttanut niitä kohtauksia, kun en ole oikein löytänyt mitään kohtauksia yhdistävää tekijää... Rasvanen ruoka ehkä... Mutta mitä muuta, kannattaa vältellä, kun mulla oli tosi korkealla maksa-arvot ja seuraava isompi kohtaus saattaa sitten johtaa sapen tulehtumiseen tai jopa puhkeamiseen... :/

Kiitos, jo etukäteen! :)
 
Miulla piti leikkaus tehdä tähystyksellä ja niin se alotettiinkin, mutta oli kiinnikkeitä niin paljon että piti jatkaa avoleikkausella... Nyt koristaa sellanen 10cm arpi tuossa mahassa, mutta sou vat, kivut on poissa...
Mie en löytäny mitään tiettyä ruoka-ainetta mikä kohtauksen ois laukassu... Mutta usein sanotaan että paprikaa ja omenaa tulis välttää...
 
vieras
Leikattiin tähystyksellä. Sappirakko oli pahoin tulehtunut mutta onneksi ei tarvinnut avoleikkaukseksi muuttaa, joskus täytyy. Minut leikattiin aamulla, klo 11 heräämöön, sieltä yhdeltä pois ja neljältä kotiin. Vähän oli arka maha mutta ihmeellisen helppoa. Mulla oli tuolloin vauva ja imetin. Ainut huono puoli oli helvetilliset hartiapistokset ekoina päivinä, jolloin nukuinkin istaaltaan.
 
heppu
Jos tilanne on kohtausten osalta rauhallinen, niin ainakin leikkaus aloitetaan tähystämällä. Joskus voidaan joutua kesken leikkauksen siirtymään avoleikkaukseen, mutta taitaa olla aika harvinaista. Itse olin yön sairaalassa ja seuraavana pääsin kotiin. Kahteen viikkoon ei saanut nostella vauvaa, joten kantoapua tulet tarvitsemaan. Yllättävän vähän leikkauskohdat oli kipeät. Hartiat mulla oli muutaman päivän TODELLA kipeät, kun leikkauksessa käytetty kaasu alkoi nousta ylöspäin. En muista pitikö olla imettämättä vuorokausi leikkauksen jälkeen vai enemmän.

Mä en tiedä mikä mulla niitä kohtauksia aiheutti, ei niitä onneksi monia ollut. Ennemminkin tuntuu, että kohtaus tuli, kun olin tietyssä asennossa. Netistä löytyy kyllä listoja niistä ruoka-aineista mitä kannattaa välttää. Ja kai olet saanut reseptin ainakin Litalginiin?
 
poika oli 3 kk ikäinen kun tähystyksellä poistettiin kivet ja sappi. mä menin ampparilla sairaalaan ja koska maksa arvot jotain 500 niin leikkaisvat koska seuraavaksi olisin ollut maksasiirtojonossa.
toivuin todella nopeasti siitä ja mulla ei ollut mitään tiettyä ruokaa mikä aiheutti, välillä tuntu et mitä terveellisemmin söi sitä useammin tuli kohtauksia :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vartooja:
Miulla piti leikkaus tehdä tähystyksellä ja niin se alotettiinkin, mutta oli kiinnikkeitä niin paljon että piti jatkaa avoleikkausella... Nyt koristaa sellanen 10cm arpi tuossa mahassa, mutta sou vat, kivut on poissa...
Mie en löytäny mitään tiettyä ruoka-ainetta mikä kohtauksen ois laukassu... Mutta usein sanotaan että paprikaa ja omenaa tulis välttää...
Ääh, nyt alko jännittää vielä enemmän... :$ :D

Mut mut, mites toi toipuminen... sulla varmaan kesti kauemmin, kun päätyvät avoleikkaukseen?
 
Alkuperäinen kirjoittaja heppu:
Jos tilanne on kohtausten osalta rauhallinen, niin ainakin leikkaus aloitetaan tähystämällä. Joskus voidaan joutua kesken leikkauksen siirtymään avoleikkaukseen, mutta taitaa olla aika harvinaista. Itse olin yön sairaalassa ja seuraavana pääsin kotiin. Kahteen viikkoon ei saanut nostella vauvaa, joten kantoapua tulet tarvitsemaan. Yllättävän vähän leikkauskohdat oli kipeät. Hartiat mulla oli muutaman päivän TODELLA kipeät, kun leikkauksessa käytetty kaasu alkoi nousta ylöspäin. En muista pitikö olla imettämättä vuorokausi leikkauksen jälkeen vai enemmän.

Mä en tiedä mikä mulla niitä kohtauksia aiheutti, ei niitä onneksi monia ollut. Ennemminkin tuntuu, että kohtaus tuli, kun olin tietyssä asennossa. Netistä löytyy kyllä listoja niistä ruoka-aineista mitä kannattaa välttää. Ja kai olet saanut reseptin ainakin Litalginiin?
Litalginia ei kuulemma saa käyttää imettäessä... :/
 
fakta
Alkuperäinen kirjoittaja TeylaEmmagan:
Alkuperäinen kirjoittaja heppu:
Jos tilanne on kohtausten osalta rauhallinen, niin ainakin leikkaus aloitetaan tähystämällä. Joskus voidaan joutua kesken leikkauksen siirtymään avoleikkaukseen, mutta taitaa olla aika harvinaista. Itse olin yön sairaalassa ja seuraavana pääsin kotiin. Kahteen viikkoon ei saanut nostella vauvaa, joten kantoapua tulet tarvitsemaan. Yllättävän vähän leikkauskohdat oli kipeät. Hartiat mulla oli muutaman päivän TODELLA kipeät, kun leikkauksessa käytetty kaasu alkoi nousta ylöspäin. En muista pitikö olla imettämättä vuorokausi leikkauksen jälkeen vai enemmän.

Mä en tiedä mikä mulla niitä kohtauksia aiheutti, ei niitä onneksi monia ollut. Ennemminkin tuntuu, että kohtaus tuli, kun olin tietyssä asennossa. Netistä löytyy kyllä listoja niistä ruoka-aineista mitä kannattaa välttää. Ja kai olet saanut reseptin ainakin Litalginiin?
Litalginia ei kuulemma saa käyttää imettäessä... :/
Saa.
 
Mut leikattiin tähystyksellä päiväkirurgiassa. Aamulla menin sairaalaan ja seuraavana päivänä lounaan jälkeen pääsin kotiin. Toipuminen vei noin viikon. Vatsalihakset oli kipeet,ei voinu nauraa,yskiä tai niistää. Sängystä nouseminen oli aluksi vaikeeta.

Mulla kohtauksen aiheutti rasvanen- ja tulinen ruoka. Lisäksi omena, ruisleipä, tuore pulla, suklaa. Kaikki hyvä siis. Jos söin ison määrän kerralla oli suurempi mahdollisuus,että kohtaus iski. Pienennä siis annoksia ja syö useammin. Pakaste marjat on hyviä, jotka eivät aiheuta oireita.

Ota rintapumppu mukaan sairaalaan,niin saat pumpattua maitoa pikkaselle.

Tsemppiä!
 
heppu
Alkuperäinen kirjoittaja TeylaEmmagan:
Alkuperäinen kirjoittaja heppu:
Jos tilanne on kohtausten osalta rauhallinen, niin ainakin leikkaus aloitetaan tähystämällä. Joskus voidaan joutua kesken leikkauksen siirtymään avoleikkaukseen, mutta taitaa olla aika harvinaista. Itse olin yön sairaalassa ja seuraavana pääsin kotiin. Kahteen viikkoon ei saanut nostella vauvaa, joten kantoapua tulet tarvitsemaan. Yllättävän vähän leikkauskohdat oli kipeät. Hartiat mulla oli muutaman päivän TODELLA kipeät, kun leikkauksessa käytetty kaasu alkoi nousta ylöspäin. En muista pitikö olla imettämättä vuorokausi leikkauksen jälkeen vai enemmän.

Mä en tiedä mikä mulla niitä kohtauksia aiheutti, ei niitä onneksi monia ollut. Ennemminkin tuntuu, että kohtaus tuli, kun olin tietyssä asennossa. Netistä löytyy kyllä listoja niistä ruoka-aineista mitä kannattaa välttää. Ja kai olet saanut reseptin ainakin Litalginiin?
Saa käyttää yksittäisiin kohtaukseen. Itse teratologisesta palvelusta asian tarkastin.

Litalginia ei kuulemma saa käyttää imettäessä... :/
 
Niima
mulla leikattiin 1,5v sitte OYSissa. kohtaukset alko huhtikuussa ja kesäkuun puolessa välissä oli jo leikkaus, se niinku räjähti päälle koko vaiva. Makasin päivystyksessä lähes joka toinen ilta/yö ja parin viimesen viikon aikana en voinu syödä muuta ku valion mansikka keittoa. Paino putos 6 viikon aikana yli 6 kiloa.

kahvi, ruisleipä, omena, kotikalja, rasvanen ruoka ym...

Pienimmäinen oli sillon 4kk, ku leikkaus tehtiin. päiväkirurgisesti tähystyksellä, mutta jouduinki jäämään 2 yöksi kovien hartiapistosten takia . Ne tulee siitä, ku vatsaonteloon pumpataan kaasua että leikkaus on helpompaa. sitte ennenku se kaasu poistuu elimistöstä niin hartioissa voi olla ihan kauhee pistos koko ajan.

Imetys loppu mulla siihen, särkylääkkeet oli niin kovat että vauvaa ei saanu imettää.
 
Kiitos vastauksista! :) Täytyy varmaan alkaa järkkäilemään hoitoapua ton vauvan kanssa (kunhan leikkausaika tarkentuu), jos ei saa nostella, kun ei mieskään voi montaa päivää koulusta olla pois...

Mites muuten, mullahan pitäs varmaan hampaat olla hyvässä kunnossa, kun leikataan?! on meinaan pari reikää ja viisuritkin ajoittain tulehtuu... Ounou.. :/
 
heppu
Alkuperäinen kirjoittaja TeylaEmmagan:
Mites muuten, mullahan pitäs varmaan hampaat olla hyvässä kunnossa, kun leikataan?! on meinaan pari reikää ja viisuritkin ajoittain tulehtuu... Ounou.. :/
Ei mun hampaista ainakaan kysytty mitään ennen leikkausta, enkä ymmärrä kyllä, että miten liittyisi leikkaukseen?
 
Alkuperäinen kirjoittaja heppu:
Alkuperäinen kirjoittaja TeylaEmmagan:
Alkuperäinen kirjoittaja heppu:
Jos tilanne on kohtausten osalta rauhallinen, niin ainakin leikkaus aloitetaan tähystämällä. Joskus voidaan joutua kesken leikkauksen siirtymään avoleikkaukseen, mutta taitaa olla aika harvinaista. Itse olin yön sairaalassa ja seuraavana pääsin kotiin. Kahteen viikkoon ei saanut nostella vauvaa, joten kantoapua tulet tarvitsemaan. Yllättävän vähän leikkauskohdat oli kipeät. Hartiat mulla oli muutaman päivän TODELLA kipeät, kun leikkauksessa käytetty kaasu alkoi nousta ylöspäin. En muista pitikö olla imettämättä vuorokausi leikkauksen jälkeen vai enemmän.

Mä en tiedä mikä mulla niitä kohtauksia aiheutti, ei niitä onneksi monia ollut. Ennemminkin tuntuu, että kohtaus tuli, kun olin tietyssä asennossa. Netistä löytyy kyllä listoja niistä ruoka-aineista mitä kannattaa välttää. Ja kai olet saanut reseptin ainakin Litalginiin?
Saa käyttää yksittäisiin kohtaukseen. Itse teratologisesta palvelusta asian tarkastin.

Litalginia ei kuulemma saa käyttää imettäessä... :/
Höh, no mitähän se lääkäri sitten höpisi... noh, katotaan seuraavan kohtauksen tullen, kun pitää kuulemma jokatapauksessa mennä päivystykseen... tähän asti oon kotosalla kärvistelly, kun on kuitenkin menny ohi muutamassa tunnissa. :snotty:
 
Alkuperäinen kirjoittaja TeylaEmmagan:
Alkuperäinen kirjoittaja vartooja:
Miulla piti leikkaus tehdä tähystyksellä ja niin se alotettiinkin, mutta oli kiinnikkeitä niin paljon että piti jatkaa avoleikkausella... Nyt koristaa sellanen 10cm arpi tuossa mahassa, mutta sou vat, kivut on poissa...
Mie en löytäny mitään tiettyä ruoka-ainetta mikä kohtauksen ois laukassu... Mutta usein sanotaan että paprikaa ja omenaa tulis välttää...
Ääh, nyt alko jännittää vielä enemmän... :$ :D

Mut mut, mites toi toipuminen... sulla varmaan kesti kauemmin, kun päätyvät avoleikkaukseen?
No mie olin melki viikon sairaalassa... Ja kyl senkin jälkeen piti muistaakseni muutama viikko ottaa rauhallisesti... Sori, mie en niin tarkkaan muista kun siitä on jo kohta viis vuotta aikaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja heppu:
Alkuperäinen kirjoittaja TeylaEmmagan:
Mites muuten, mullahan pitäs varmaan hampaat olla hyvässä kunnossa, kun leikataan?! on meinaan pari reikää ja viisuritkin ajoittain tulehtuu... Ounou.. :/
Ei mun hampaista ainakaan kysytty mitään ennen leikkausta, enkä ymmärrä kyllä, että miten liittyisi leikkaukseen?
Niin oon siis käsittänyt, että jos suussa tulehdus, niin voi levitä muuallekkin... emmä oo kyl varma... :snotty:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vartooja:
Alkuperäinen kirjoittaja TeylaEmmagan:
Alkuperäinen kirjoittaja vartooja:
Miulla piti leikkaus tehdä tähystyksellä ja niin se alotettiinkin, mutta oli kiinnikkeitä niin paljon että piti jatkaa avoleikkausella... Nyt koristaa sellanen 10cm arpi tuossa mahassa, mutta sou vat, kivut on poissa...
Mie en löytäny mitään tiettyä ruoka-ainetta mikä kohtauksen ois laukassu... Mutta usein sanotaan että paprikaa ja omenaa tulis välttää...
Ääh, nyt alko jännittää vielä enemmän... :$ :D

Mut mut, mites toi toipuminen... sulla varmaan kesti kauemmin, kun päätyvät avoleikkaukseen?
No mie olin melki viikon sairaalassa... Ja kyl senkin jälkeen piti muistaakseni muutama viikko ottaa rauhallisesti... Sori, mie en niin tarkkaan muista kun siitä on jo kohta viis vuotta aikaa...
Jooh, ei sitä vanhoja juttuja niin tarkkaa tarviikka muistaa. :)

mut kiitti vastauksista, täs on tullukkin jo paljon selvyyttä asioihin. :flower:
 
vieras
Multa leikattiin sappi, kun kuopus oli parin kuukauden ikäinen. Raskausaikoina yleensä vaan vaivas, mutta meni niin pahaksi, että elin pari kuukautta paahtoleivällä ja vadelmasopalla. Aamupäivällä leikattiin ja illalla pääsin kotiin. Seuraavana aamuna imetin seuraavan keran vauvaa, ja siinä välissä pumppasin maidot vaan viemäriin, et nukutusaineitten jäämät lähti maidosta pois.
Mies oli neljä päivää kotona, sen jälkeen piti pärjätä yksin vauvan, 2v:n, 3v:n ja 6v:n kanssa. Vauvan nostelemiseen sain luvan, sen painavampaa ei saanut nostella muistaakseni kolmeen viikkoon. Hartiapistokseen auttoi vesipulloon puhaltaminen letkulla. Sen neuvon antoivat sairaalasta ja sen letkunpätkän myös mukaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Multa leikattiin sappi, kun kuopus oli parin kuukauden ikäinen. Raskausaikoina yleensä vaan vaivas, mutta meni niin pahaksi, että elin pari kuukautta paahtoleivällä ja vadelmasopalla. Aamupäivällä leikattiin ja illalla pääsin kotiin. Seuraavana aamuna imetin seuraavan keran vauvaa, ja siinä välissä pumppasin maidot vaan viemäriin, et nukutusaineitten jäämät lähti maidosta pois.
Mies oli neljä päivää kotona, sen jälkeen piti pärjätä yksin vauvan, 2v:n, 3v:n ja 6v:n kanssa. Vauvan nostelemiseen sain luvan, sen painavampaa ei saanut nostella muistaakseni kolmeen viikkoon. Hartiapistokseen auttoi vesipulloon puhaltaminen letkulla. Sen neuvon antoivat sairaalasta ja sen letkunpätkän myös mukaan.
Kiitos. :flower: Tästä tuli taas rauhallisempi mieli. Ei se siis välttämättä vaikuta mitenkään imetykseen ja vauvanhoitokin onnistuu muutaman päivän päästä, jos kaikki menee hyvin. :)
 
vieras
Multa sappileikkaus kans kesken muutettiin avoleikkaukseksi, oli niin pahoin tulehtunut ettei onnistunut ilman kunnon katselureikää. Eikä tarvinnut herättämössä kysyä menikö tähystyksellä. Viikko sairaalassa ja kuukausi lomaa.
 
sh
yleensä tähystyksellä ja päikinä. jos jotain erityistä ilmenee leikkauksen aikana, niin muuttuu avoimeksi. yleensä suhteellisen helppo ja nopea toimenpide. nopeimmat kirurgit on leikanneet sapen vartissa. (joissa siis itse mukana ollut)
 
Joo mä oon kirjoittanu noita aika kasan. :D

Hampaita kysytään, että anestesialääkärin ei tartte arvailla, että irtooko sulla hammas kun laitetaan hengitysputkia sun muita (älä kysy, että laitetaanko aina, varmaan jos nukutetaan).

Ja joo, lähinnä ne tehdään tähystyksellisesti. Napaan troakaariaukko, hiilidioksidia sisään paineistuksella, sitte katotaan että paikat ok ja pari reikää lisää apuvälineille.
Katotaan optiikalla että onko kiinnikeitä ja onko paikat muuten ok.

Sitte klipsataan ductus cysticus ja hmm se toinen suoni, no tuli katkos mulle päähän.
ja ne poikki ja sitte sappi irroitetaan maksapedistä ja koriin ja kiskotaan ulos.

Sitte katotaan että hemostaasi sun muut ok ja paikat kiinni, napaan yms knoppi tai pari. Puuduketta.

Sillä siisti. :D
 
anni*
Alkuperäinen kirjoittaja TeylaEmmagan:
Tänään siis ultrattiin ja löytyi iso kasa sappikiviä. Leikkaus siis edessä... :|

Kertokaa siis mulle leikataanko ne yleensä tähystyksellä? Päiväpolikliinisesti? Miten siis käytännössä hoituu.
Kuinka nopeaa toipuminen on?

Lähinnä jännittää, kun on tuo pieni imetettävä hoidettavana, että miten käy imetyksen kanssa ja jos toipuminen kestää, niin täytyy sitten yrittää järjestellä hoitoapua...

Mikä muilla on aiheuttanut niitä kohtauksia, kun en ole oikein löytänyt mitään kohtauksia yhdistävää tekijää... Rasvanen ruoka ehkä... Mutta mitä muuta, kannattaa vältellä, kun mulla oli tosi korkealla maksa-arvot ja seuraava isompi kohtaus saattaa sitten johtaa sapen tulehtumiseen tai jopa puhkeamiseen... :/

Kiitos, jo etukäteen! :)
leikattu 8.v sitten tähystyksellä, mulla niitä kohtauksia alkoi tulla raskausaikana. ensin harvakseltaan noin 2kk välein, mutt kun vauva syntyi niitä alkoi tulla kerran viikossa niin että kohtaus kesti 7-8h ja makasin vessan lattialla että oli lyhyt matka oksentamaan. leikattiin kun vauva oli 4kk. leikkaus oli helppo ja nopea niinkuin myös parantuminen. vauva tuotiin sairaalaan heti leikkauksen jälkeen ja mulla oli vauva siellä yön ja seuraavan päivän ja hyvin onnistui imetys ja hoito. vauvani oli sen verran pieni että kaikenlainen hoito onnistui ja vissiin isommankin hoito koska ei mulla ollut ketään apuna en edes muista tuliko edes mieleen etten olis voinu jotain tehdä.
kohtauksia tuli lopussa vaikka vain vedestä, ei sillä ollut enää mitään tekemistä ruuan kanssa.
 

Yhteistyössä