Sappipotilaita

  • Viestiketjun aloittaja Hapan Kaali
  • Ensimmäinen viesti
Hapan Kaali
Onko tai onko ollut muilla sappikiviä? Itse olen menossa 24.2. eli ensi torstaina leikkaukseen. Haluaisin tietää, kuinka nopeasti olette toipuneet leikkauksesta. onnistuuko toipilasaika pienten lasten kanssa?
 
Mulla leikattiin sappikivet reilu vuosi sitten. Olin aika kipeä leikkauksen jälkeen ja kotiin päästyänikin. Mun lapset oli jo isoja silloin 8-16-vuotiaita ja mulla oli äitini apuna viikon verran ja oli tosi tarpeeseen kun ei saanut maitopurkkia painavampaa nostella.
 
Hippula
mun sappikivet leikattiin tähystämällä.Mulla ei ainakaan suurempia ongelmia ollut kun vaan muisti varoa niitä tikkiä vähän ettei irtoa ym. Esikoinen oli silloin 10 kk vanha.Ja se taisi olla neljä päivää leikkauksen jälkeen kun menin kaverin häihinkin! =)
 
-mamma78-
Mulla oli eilen 25.2 sappi leikkaus. Leikattiin tähystämällä, ite leikkaus haavat ei le vilä (onneksi) kipeät mutta olkapäät ovat kipeät koska varjoaine kaasut alkoivat sairaalassa ollessa "haihtua" vatsasta ja levisivät verenkierron kautta olkapäihin jotka ovat erittäin kipeet :(
Viime yönä nukkumisesta ei tullut mitään, nojatuolissa nukuin noin 4 tuntia. Mutta nyt kun oon syönyt lääkkeitä niin olat ovat hiukan jo rauhoittuneet, tiiä vaikka sais ens yönä nukuttua :)
Pikaista paranemista sinulle ap ja muille kans jotka joutuvat saman kokemaan:)
 
leikataanko raskaana
Hei! Olisin kysellyt onko kellään tietoa että leikataanko raskaana olevalta sappikiviä? Minulla todettiinn´sapen olevan täynnä kiviä ja raskaus viikkoja 19, lääkäri ei osannut sanoa voiko laikata ja käski ottaa yhteyttä synnytyksen jälkeen ja varoa sappitulehdusta.. kohtaukset aika voimakkaat ja tiheät.. -Kiitos jos tietoja
 
-mamma78-
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.03.2005 klo 08:30 leikataanko raskaana kirjoitti:
Hei! Olisin kysellyt onko kellään tietoa että leikataanko raskaana olevalta sappikiviä? Minulla todettiinn´sapen olevan täynnä kiviä ja raskaus viikkoja 19, lääkäri ei osannut sanoa voiko laikata ja käski ottaa yhteyttä synnytyksen jälkeen ja varoa sappitulehdusta.. kohtaukset aika voimakkaat ja tiheät.. -Kiitos jos tietoja

mä epäilin et oon raskaana (ennen leikkausta) soitin ä-neuvolaan ja sieltä antovat ohjeet et missä vaihetta raskaustta voi leikata vahingoittamatta siköö. eli kehotan soittamaan ä-neuvolaan.
 
Hapan Kaali
Hei vaan kaikille saman asian kanssa painiskeleville! Leikkaus meni hyvin. Pahinta oli narkoosista aiheutunut pahaolo. Nyt on kulunut viikko leikkauksesta ja olo on hyvä. Haavat vähän kiristelee, mutta mitään kipuja ei ole.
 
-mamma78-
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.03.2005 klo 20:54 Hapan Kaali kirjoitti:
Hei vaan kaikille saman asian kanssa painiskeleville! Leikkaus meni hyvin. Pahinta oli narkoosista aiheutunut pahaolo. Nyt on kulunut viikko leikkauksesta ja olo on hyvä. Haavat vähän kiristelee, mutta mitään kipuja ei ole.

onko sulla muuten sulavat tikit? mulle eivät laittanut semmosia, siis iahn tavan tikit laittovat :( mikä olikin ikävää ku ne sit revittiin täällä tk:ssa pois :'(
Mulla on tänään viikko kans leikkauksesta ja hyvin on mennyt.
Sanottiinko milloin saat nostella tenavia??
 
Hapan Kaali
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.03.2005 klo 22:03 -mamma78- kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.03.2005 klo 20:54 Hapan Kaali kirjoitti:
Hei vaan kaikille saman asian kanssa painiskeleville! Leikkaus meni hyvin. Pahinta oli narkoosista aiheutunut pahaolo. Nyt on kulunut viikko leikkauksesta ja olo on hyvä. Haavat vähän kiristelee, mutta mitään kipuja ei ole.

onko sulla muuten sulavat tikit? mulle eivät laittanut semmosia, siis iahn tavan tikit laittovat :( mikä olikin ikävää ku ne sit revittiin täällä tk:ssa pois :'(
Mulla on tänään viikko kans leikkauksesta ja hyvin on mennyt.
Sanottiinko milloin saat nostella tenavia??
Sulavat tikit on sisässä ja haavat on liimattu. Leikkaus tehtiin tähystyksellä ja ohjeeksi sain, että saa nostella omien tuntemuksien mukaan mitä vain. Aika pian nostelin varovasti noin 10 kg painoista tyttöämme...
 
Mulla alkoivat sappivaivat melkein heti synnytyksen jälkeen. Tuntuivat polttavana tunteena rintalastan alla (kuin tosi paha närästys) ja välillä oli epävarmaa oliko kipu rinnassa vai missä. Myös huono olo liittyi mulla asiaan, mutta noi tuntemukset on kuulemma melko yksilöllisiä. Pahimmillaan en saanut kunnolla edes henkeä ja en pystynyt kivuilta liikkumaan tai makaamaan tms.
Mulla leikattiin sappi tähystyksellä viime marraskuussa, mutta ennen sitä ehdin jo joutua sairaalaan tukkeutuneen sappitiehyen takia (oli tosi tuskallinen!), joka avattiin suun kautta tehtävällä tähystysleikkauksella.
Edelleenkin noudatan mahdollisuuksien mukaan värasvaista ja muutenkin sappidieettiä ja vältän pahimpia oireiden aiheuttajia, ihan varmuuden vuoksi, koska olen kuullut että vielä leikkauksenkin jälkeen sappivaivoja saattaa esiintyä, enkä halua ottaa riskiä!
 
Elsa-73
Odottelen parhaillaan aikaa sappileikkaukseen. Mulla kivut alko kans muutaman viikon päästä synnytyksestä. Pahin kipu tuntuu oikean kylkikaaren alla, mut kivun ollessa pahimmillaan tuntuu et koko vatsa on kipee. Pahimmillaan mulla kipu kohtaukset kestäneet jopa 15 tuntia, litalginit ei auta ja oksennan koko ajan. Ultrassa näkyi sappikiviä sekä "sakkaa". Jospa sinne leikkaukseen kohta pääsis ettei tarttis kipuja kärsiä koska ne on suoraan sanoen helvetillisiä!
 

Yhteistyössä