Sappivaivosta kärsivät hoi!

Kertokaas millaisia oireita teillä on ollut sappivaivoissa. Itselläni ollut 2-3 päivää todella huono olo, ei nälkä ollenkaan, ylävatsa turvonnut ja hirveä mahakipu, varsinkin kun menee makuulleen. Oksettava olo. Sappivaivoja epäilen vahvasti.

Miten teillä sappivaivat todettiin ja miten niiden kanssa edettiin?
 
"vieras"
Mulla oli isoja sappikiviä ja tulehtunut sappi kun se leikattiin.

Illalla meni vatsa aivan sekaisin ja yö meni ripulissa, oksentaessa ja kauheissa kivuissa. Kaksi ensimmäistä loppui pakostakin yöllä kun ei enää ollut mitä tulla ulos, mutta se kipu. Kuin olis ollu kiristävä rengas rintakehän alla, ja siitä säteili joka paikkaan ja kesti koko helvetin yön.Aivan hirveää kidutusta, mikään ei auttanut. Aamulla taksilla terveyskeskukseen, jossa lääkäri epäili sappikiviksi. Antoi jonkun kipulääkkeen ja makasin pari tuntia sivuhuoneessa, mutta kun kipu ei mennyt ohi, taksilla lähetteen kanssa sairaalaan. Sielläkin piti odottaa ja taas vaihteeksi oksentaa kaikki juotu vesi ulos, lopulta oksensin sappinestettä. Sitten saapui nirvana eli kipulääkkeet suoraan suoneen. Lopulta pääsin ultraan, jossa sappikivet todettiin. Pahaksi onneksi kohtaus sattui kesällä ruuhka-aikaan ja olin pari päivää sairaalassa leikkausjonossa, lääkkeitä ja ravinteita meni koko ajan suoneen.

Että niin. Kyllä nuo sun vaivat vois täsmätä sappivaivoihin, etenkin jos kipu pahenee makuulla. Ne kivet siellä liikkuu. Mene ihmeessä lääkäriin, jos se pääsee yhtä pahaksi kuin minulla, edessä on kauhea tuskien taival.
 
Sappikivikohtaus on niiiiin kovin kipuileva, ettei siitä voi juurikaan erehtyä: pistää kuin puukolla rintalastan(kylkikaari)kohdilta läpi seljän puolelle, ylävatsa aivan tiukan pinkeä..oksettaa, hikouluttaa - todella tuskainen olo, miusta pahempi kipu kuin supparit:$..jne..kohtaus alkaa monasti nukkuessa ja on aaltoileva - makuulla olo monasti mahdotonta, pystyasento seisaaltaan paras.

Olen itse parisen kertaa ollut päivystyksessä kovien kipujen vuoksi ja sain kipulääkettä suoraan suoneen tai pakaraan.

Lääkäriltä saa lähetteen labrakokeisiin ja tarvittaessa vatsan ultraan.

Itselläni tavan käsikaupan kipulääkkeet eivät auta, eikä mm. Litalgin..tujummat tropit on tarvittaessa - Tramal.

Kohtaukset saattavat tulla milloin vaan, yllättävät aina.
Määrätyt ruoka aineethan laukaisevat helposti kohtausen,(rasvainen, käristetty, mausteinen) itselläni ei useinkaan näin..onpa ollut kertoja, jolloin olen syönyt esim. vatsalla lempeää evästä: puuroa..ja niin vain on kohtaus iskenyt.:O

Sappikivitauti



Sappikivitauti on Suomessa yleisin sappivaiva, sillä noin neljä viidesosaa Suomessa esiintyvistä sappivaivoista liittyy siihen: Yli 300 000 ihmistä sairastaa sitä Suomessa. Sairaus on yleisempi naisilla kuin miehillä.

Sappikivitaudissa sappirakkoon tai sappiteihin muodostuu sappikiviä, erilaisia kivettymiä sapesta. Sappikivitautiin liittyy sappikoliikki eli sappikivikohtaus, joka on usein erittäin kivulias. Sappikoliikki syntyy kiven kiilautuessa sappirakon kaulaan tai sappirakon tiehyeen.

Kyseisessä kohtauksessa oikean kylkikaaren tuntumassa tuntuu kouristavan tapaista kipua, joka mahdollisesti lisäksi säteilee selkään tai lavan seutuun. Kohtaus voi olla lyhyt, noin pari minuuttia, tai hyvinkin pitkä, jopa useita tunteja. Sairauden yhteydessä voi ilmetä myös lisätauteja kuten sappirakkotulehdus, sappitiekivet tai haimatulehdus.

Oireet

*ylävatsakivut
*kivuliaat kohtaukset
*komplikaatiot
*mahdollinen lisätauti
*keltaisuus (vain, jos kivi tukkii sappitiehyen suun)
*turvotus
*närästys
*röyhtäily
*ilmavaivat
*kova kuume
*nälättömyys

Hoito

Sappikivitaudin hoito aloitetaan laboratoriotutkimuksilla. Myös ultraäänitutkimus on mahdollinen. Lisäksi käytetään sappi- ja haimatiehyiden ERCP-tähystyskuvausta, tietokonekuvausta ja magneetti-tietokonekuvausta.

Jos sairaus ei aiheuta oireita, pelkkä seuranta riittää. Terveellinen ateriointi on myös osa hoitoa. Sappikivikohtaukset hoidetaan lääkkeillä, jotka lieventävät särkyä. Liuotushoitoakin voidaan käyttää. Siinä sappikivet pyritään hävittämään liuottamalla kolesteroli irti kivistä.

Murskaushoidossa taas sappikivet murskataan pienoisvalokaarella iskuaaltoja apuna käyttäen. Vaihtoehtona on myös sappirakon poistaminen leikkaamalla. Silloin katkaistaan sappirakon ja sappitiehyen välinen yhteys, ja rakko poistetaan.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";28238992]Mulla oli isoja sappikiviä ja tulehtunut sappi kun se leikattiin.

Illalla meni vatsa aivan sekaisin ja yö meni ripulissa, oksentaessa ja kauheissa kivuissa. Kaksi ensimmäistä loppui pakostakin yöllä kun ei enää ollut mitä tulla ulos, mutta se kipu. Kuin olis ollu kiristävä rengas rintakehän alla, ja siitä säteili joka paikkaan ja kesti koko helvetin yön.Aivan hirveää kidutusta, mikään ei auttanut. Aamulla taksilla terveyskeskukseen, jossa lääkäri epäili sappikiviksi. Antoi jonkun kipulääkkeen ja makasin pari tuntia sivuhuoneessa, mutta kun kipu ei mennyt ohi, taksilla lähetteen kanssa sairaalaan. Sielläkin piti odottaa ja taas vaihteeksi oksentaa kaikki juotu vesi ulos, lopulta oksensin sappinestettä. Sitten saapui nirvana eli kipulääkkeet suoraan suoneen. Lopulta pääsin ultraan, jossa sappikivet todettiin. Pahaksi onneksi kohtaus sattui kesällä ruuhka-aikaan ja olin pari päivää sairaalassa leikkausjonossa, lääkkeitä ja ravinteita meni koko ajan suoneen.

Että niin. Kyllä nuo sun vaivat vois täsmätä sappivaivoihin, etenkin jos kipu pahenee makuulla. Ne kivet siellä liikkuu. Mene ihmeessä lääkäriin, jos se pääsee yhtä pahaksi kuin minulla, edessä on kauhea tuskien taival.[/QUOTE]

Kiitos tästä!

Pitää mennä lääkäriin heti, kun sinne pääsee. Kipu pahenee tosiaan makuulle mennessä. En ole pariin vuorokauteen syöny oikeastaan ollenkaan. Eipä ole nälkäkään.

Kipulääkkeistä ei ole apua.
 
"vieras"
Kannattaa tosissaan hakeutua äkkiä hoitoon, ennenkuin menee sietämättömäksi.
Minulla ehti kohtauksia tulla vuosi-pari kokoajan paheten.
Kohtaukset kestivät aina monta tuntia,yleensä koko yön ja olivat niin voimakkaita ettei synnytyskään ollut mitään sen rinnalla.
Älytön kipu mahassa ja selässä,tuskanhiki,oksetus,viimeisillä kerroilla meinasi taju lähteä.
Kipulääkkeet eivät auttaneet eivätkä edes lihakseen laitetut kipupiikit.
Lääkettä piti saada sekä suoneen että lihakseen ja useampi kerta että helpotti, niin pahoiksi ehtivät mennä..
 
sappimuija
Mene ihmeessä lääkäriin, vaikka ei ois juuri sappi niin ainahan asia kannattaa tarkistaa :). Itselläni todettu vain yksi iso kivi, mutta se oireilee. Ylävatsan turvotus ja kamala kipu (pahempi tosiaan kuin supparit mielestäni). Välillä kipu menee niin yli ettei voi kuin oksentaa. Litalginit käytössä joista ei apua, muutaman vuoden jo katsellut kipuilua. Nyt olen sitten jonossa sappirakon poistoon. Kipuilua on välillä päivittäin, joskus taas viikkojen väli. Nyt juuri sellanen kivuton kausi että taas kaduttaa että menin lääkäriin ja kohta leikkaukseen jos sitä ei olis tarvittukaan :O
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28239609]Kannattaa tosissaan hakeutua äkkiä hoitoon, ennenkuin menee sietämättömäksi.
Minulla ehti kohtauksia tulla vuosi-pari kokoajan paheten.
Kohtaukset kestivät aina monta tuntia,yleensä koko yön ja olivat niin voimakkaita ettei synnytyskään ollut mitään sen rinnalla.
Älytön kipu mahassa ja selässä,tuskanhiki,oksetus,viimeisillä kerroilla meinasi taju lähteä.
Kipulääkkeet eivät auttaneet eivätkä edes lihakseen laitetut kipupiikit.
Lääkettä piti saada sekä suoneen että lihakseen ja useampi kerta että helpotti, niin pahoiksi ehtivät mennä..[/QUOTE]

Minulla myö ja lopulta meni tajukin. Olin 2kk leikkausjonossa ja viimeiset kaksi päivää sairaalassa morfiinia saaden kun ei enää voinut mitään muuta kipulääkettä antaa kun annostukset ylitetty. Elämäni kamalimmat kivut ja tuli siis mulla painonpudotuksesta ja kasvisruuista.
 
J-t harmaana
Mulle tuleen ensin sellanen vähittäin voimistuva puristava kipu tohon pallean kohdalle, ihan ku norsu istuis rinnan päällä.... Sitte kun on voimakkaimmillaan, puskee kylmä hiki, oksettaa, pyörryttää....missään asennossa ei oo hyvä olla. On aivan kamalaa. Litalginia sain sihen, mutta omasta mielestä ei kyllä auttanut ainakaan viimeks.... saman yön aikana tuli kaks kohtausta. Eka kesti tunnin, sitte oli tunnin tauko ja tuli toinen joka kesti puoltoista tuntia.... Litalginia meni enemmän ku annostus eikä mtn tehoa :(
 
vierailija21
Mulle tuleen ensin sellanen vähittäin voimistuva puristava kipu tohon pallean kohdalle, ihan ku norsu istuis rinnan päällä.... Sitte kun on voimakkaimmillaan, puskee kylmä hiki, oksettaa, pyörryttää....missään asennossa ei oo hyvä olla. On aivan kamalaa. Litalginia sain sihen, mutta omasta mielestä ei kyllä auttanut ainakaan viimeks.... saman yön aikana tuli kaks kohtausta. Eka kesti tunnin, sitte oli tunnin tauko ja tuli toinen joka kesti puoltoista tuntia.... Litalginia meni enemmän ku annostus eikä mtn tehoa :(
Et olisi voinut osuvammin omia kohtauksiani kuvailla. Todellakin alkaa hitaasti ja voimistuu juuri tuohon pallean kohdalle. Kylmää hikeä, mikään asento ei ole hyvä, parhaimmaksi tähän mennessä todennut sängyn tai sohvan reunalla istumisen eteenpäin nojaten, pahimmillaan jopa pää polvien välissä ja kämmenet lattialla. Sappikivet todettu joku vuosi sitten ultrassa ja siihen jäi.

Sen jälkeen harvakseltaan kohtauksia, toiset lieviä, toiset sellaisia että toivoo jo tajun lähtevän. Mielestäni litalginista on ollut apua itselle. Sitä on vielä joku 11 pilleriä jäljellä. Lisää pitäisi kai hankkia. Oma pahe on sipsit, niistä varmaan pääosin johtuu kohtaukset, toisaalta kohtaus tullut myös makkaraata, suklaajäätelöstä ja pizzasta* (*ihan ensimmäinen kerta oli pizzasta, sen jälkeen en ole syönyt) Olen 24 vuotias mies ja pudotin painoa melko nopeasti 35 kiloa vähärasvaisella ruokavaliolla ja reilulla liikunnalla. Ennen painonpudotusta ei ollut tietoakaan näistä ongelmista.

Nyt taas kohtaus päällä, johon heräsin. Onneksi toistaiseksi vielä lievä sellainen, mutta tuntuu venyvän. Kerran on jouduttu lanssi soittamaan, mutta eivät muuta tehneet kuin hyssyttelivät lattialla kouristelevaa potilasta, kunnes kohtaus meni ohi. Ottivat toki perus mittaukset ja muut. Jos pystyisi pysymään erossa sipseistä niin olisi elämä paljon paljon helpompaa... monessanin mielessä. "Merkit" oli ilmassa jo illalla ja nukkumaan laitettaessa, syylistä ei tarvitse miettiä. Toisaalta viimekohtauksesta on monta viikkoa ja sipsiä sillä välillä mennyt useamminkin. Siinä varmasti yksi syy miksi niitä aina välillä tulee kaikesta huolimatta syötyä.
 
puristava vanne rintakehän ympärillä, missään asennossa ei ole hyvä olla, koko kroppa puskee kylmää hikeä ja kipu saa vapisemaan holtittomasti. synnyttäminenkin on miellyttävämpää! jos pystyy oksentamaan, se auttaa, seuraavaan kohtaukseen asti...

itsellä oli sappikohtauksia monta vuotta ja lopulta maksa alkoi paukkua liian Litalginin käytön takia.. sitten kävi vielä niin, että se lääke menetti kohdallani tehonsa!
seuraavaksi olikin edessä lähete kiireelliseen sappirakon poistoon, koska kohtauksia tuli päivittäin ja jopa veteen tehty kaurapuuro laukaisi kohtauksen. leikkauksessa todettiin, että sappirakko oli täynnä isoja kiviä ja alkanut jo tulehtua.

hyi vittu, kun muistelee sitä kipua... :censored::cry:
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Kertokaas millaisia oireita teillä on ollut sappivaivoissa. Itselläni ollut 2-3 päivää todella huono olo, ei nälkä ollenkaan, ylävatsa turvonnut ja hirveä mahakipu, varsinkin kun menee makuulleen. Oksettava olo. Sappivaivoja epäilen vahvasti.

Miten teillä sappivaivat todettiin ja miten niiden kanssa edettiin?
Juuri nain minulla, oli paiva valissa ja taas kivut alkoivat ja juurikin makuulle mennessa, kohtaus ja kipu veivat joka kerta §-è tuntia ja kipuasteikolla 9/10. Oksentelu ja ripulointi viimeisella kerrolla, jolloin lahdin paivystykseen, jossa asia selvisi putkiscannerissa iodin avulla. Olin yon antibiooterille suoneen seka voimakkailla kipulaakkeilla. Kuumettakin oli ,vilunvaristyksia, hikoilua. Nyt odotan leikkaukseen menoa.
 
vierailija
Syötkö hedelmiä?
Jospa niiden sellasta tukkii tiehyet ?
Juuri nain minulla, oli paiva valissa ja taas kivut alkoivat ja juurikin makuulle mennessa, kohtaus ja kipu veivat joka kerta §-è tuntia ja kipuasteikolla 9/10. Oksentelu ja ripulointi viimeisella kerrolla, jolloin lahdin paivystykseen, jossa asia selvisi putkiscannerissa iodin avulla. Olin yon antibiooterille suoneen seka voimakkailla kipulaakkeilla. Kuumettakin oli ,vilunvaristyksia, hikoilua. Nyt odotan leikkaukseen menoa.
 

Yhteistyössä