se tunne kun 3-vuotias lapsesi lohduttaa.

  • Viestiketjun aloittaja "ahdistaa"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="a.p";24415896]Tämän iltainen tapahtuma, josta aloituksessani kerroin, sai mut ymmärtämään mitä mä teen omalle lapselleni. Todellakin ymmärrän että lapsen paikka on muualla. Hän on vain ainoa mulle, en tiedä pystynkö luopumaan. Tälläkin hetkellä vihaan itseäni, mitä tapahtuu. Yhtenä päivänä mä hukutan lapseni rakkauteen, annan kaikkeni. Toisenä päivänä olen kylmä, en jaksa puhua lapselleni. Kolmantena itken itseni häpeästä, en kykene liikkumaan, en halua nähdä ketään. miten mä pystyn tekemään näin, miksi? Minulle ei ole tapahtunut mitään pahaa, ei ole oikeutta surra, ei ole syytä[/QUOTE]
Lapsen paikka on todellakin juuri sinun luona. Sinua lapsi rakastaa yli kaiken, huomaathan sen jo siitä kun lapsi tulee ja lohduttaa sinua. Ei halua, että rakkaalla on paha olla.
Olen itsekin monta kertaa taistellut saman ajatuksen kanssa. Ollut tunne, että olen pilannut lapsen elämän ja aiheuttanut liian useasti mielipahaa. Juuri kun lapsi oli sopeutunut unelmien päiväkotiin niin vein kaiken häneltä ja jouduimme turvakotiin. Sieltä muutto uuteen kotiin ja siirto huonoon päiväkotiin. Lapsi katsoi kun äiti itki päivästä toiseen ja ambulanssi kuskasi äitiä sairaalaan. Äiti huusi ja riehui, ei jaksanut itseään. Otti yliannostuksen lääkkeitä ja halusi pois täältä. Äiti oli psykiatrisella osastolla pari viikkoa lapsen ikävöidessä mm joulun ajan isovanhemmilla. Lapsi itki joka ilta kun ei saanut olla äidin kanssa. Äiti ei kuitenkaan huomioinnut lasta ja löysi lopulta lapsen ja itsensä jälleen turvakodista. Taas muutto, mutta sentään päiväkoti pysyi samana.
Siinä vaiheessa äiti käänsi uuden sivun elämässä.
Nyt on apua haettu ja taisteltu asiat kuntoon. Itken vieläkin, mutta nyt asiat pysyvät tietyn rajan sisällä. Ymmärrän miten suuren virheen meinasin tehdä. Lapsi olisi ikävöinyt minua koko lopun elämänsä. Ei mikään ole vielä täydellistä, mutta kenelläpä olisi..
Vaikea kirjoittaa ajatuksiani, mutta pointti on siinä, että vaikka olen ollut niin pohjalla kuin mahdollista niin tässä sitä vielä ollaan lapsen kanssa ja voin sanoa, että kumpikin on pitkästä aikaa oikeasti onnellinen.
 
"a.p"
Lapsen isä ei ole ollut ollenkaan tekemisissä raskaustiedon saamisen jälkeen. Kaikki varoittelivat ettei minusta ole tähän, teen virheen. Nyt se on sitten todistettu. Isovanhemmat ovat kyllä elämässä mukana, mutten pysty heille puhumaan mitään. Etenkin he tiesivät tämän, eivät hyväksyneet lasta, vaan hylkäsivät aluksi.
 
"Vieras"
Voitko nyt ap. Sanoa että haet apua, heti huomenna aamulla? Selkeästi ymmärrät että noin ei voi jatkua, joten tee asialle jotain.
Aloita sillä soitolla vaikka neuvolaan, kun saat sen ensimmäisen puhelun tehtyä niin asiat helpottuu ja alkaa järjestymään.
 
"a.p"
Toisena hetkenä mä touhuilen lapsen kanssa, arki sujuu, olemme onnellisia. Rakastan lasta täydestä sydämestä ja saan pyyteetöntä vastarakkautta. Toisena hetkenä mä kadun. Mä vihaan itseäni ja omia ajatuksia. Ja syyllistän itseäni vielä enemmän niistä ajatuksista. Koitan lopettaa ne ajatukset mutta teen itselleni vain umpikujan. Kävelen päästä päähän sitä tietä. Tien päät eivät ole kovin kaukana toisistaan, matka on lyhyt mutta kääntyminen on niin vaikeaa.
 
Vaan eipä välttämättää lapsi hylkäämistä unohdakaan, että siitä on turha jäädä haaveilemaan. En ole tavannut yhtäkään hylättyä lasta, joka on pystynyt elämään traumatisoitumatta hylkäämisestä.
Voipa niitä olla vaan en ole kuullut näin käyneen.
 
"Vieras"
[QUOTE="a.p";24416161]Toisena hetkenä mä touhuilen lapsen kanssa, arki sujuu, olemme onnellisia. Rakastan lasta täydestä sydämestä ja saan pyyteetöntä vastarakkautta. Toisena hetkenä mä kadun. Mä vihaan itseäni ja omia ajatuksia. Ja syyllistän itseäni vielä enemmän niistä ajatuksista. Koitan lopettaa ne ajatukset mutta teen itselleni vain umpikujan. Kävelen päästä päähän sitä tietä. Tien päät eivät ole kovin kaukana toisistaan, matka on lyhyt mutta kääntyminen on niin vaikeaa.[/QUOTE]

Ja kaikki tulee olemaan noin kun tuossa alussa sanot, kunhan vain haet sitä apua. Saat luultavasti jotain pillereitä, ja sillä selvä. Ei kovin paha hinta siitä, että saatte jatkossakin touhuta ja lapsi kokee olevansa turvassa.
Yksi soitto, vähän juttelua, muutama pilleri... Ja kaikki taas hyvin! Ei tää mikään maailmanloppu ole, pieni mutka matkassa vain. Sen kun selvität, olet taas normaali itsesi ja taas piirun verran vahvempi ihminen. Näytä mallia lapsellesi ja opeta että ongelmat hoidetaan. Et ole ainut, kukaan ei katso pahalla, ainoastaan silloin jos et hoida asiaa.
Haethan apua, jos hammasta särkee, selkä on rikki jne. Miksi et siis nyt? Eihän tää poikkea muista sairauksista mitenkään.

Teillä kuitenkin asiat hyvin, mitään kuollettavaa sairautta ei ole, ymmärrät että kaikki ei nyt ole hyvin. Eli olet vieläpä ihan viisas ihminenkin.

Soita! Vaikka heti,
Mielenterveysseuran kriisipuhelin 01019 5202
 
[QUOTE="a.p";24416184]En osaa kertoa kenellekään. En uskalla puhua. Heti kun on hyvä kausi, mä vähättelen ongelmat. työnnän ne pois mielestä.[/QUOTE]

Oikeasti, sympatiseeraan kyllä sua. Mutta koita nyt hyvä ihminen ottaa se pääsi pois sieltä omasta hanuristasi. Haluatko sä apua itsellesi ja lapsellesi? Hae sitä. Opettele puhumaan. Pienin askelin. Ensin kerrot jollekin millä tolalla sun vointi on. Et todellakaan ole ainoa, etkä äitinä sieltä kauheimmasta päästä, joten voit lopettaa tuon itsesi säälimisen tällä sekunnilla. Kuitenkin asiat on niin huonosti et sut tarvii tutkia, tai jotain ammattiapua saatava. Huomenna.

Sulla voi olla esim. toi kaksisuuntainen mielialahäiriö, ja se ei ole sun vikaasi etkä voi sille mitään. Mutta avun hankkiminen on kuitenkin 100% sun vastuulla ja tehtävissä oleva asia.
 
[QUOTE="a.p";24416277]Onko neuvola oikea paikka soittaa? Eivätähän laita sairaslomalle, ongelmat kun yleensä alkavat kotona ollessa. Sairaslomat, vapaat viikonloput, kesäloma.[/QUOTE]

On!! Soita aamulla heti sinne ja pyydä päästä käymään. :hug:
 
"Vieras"
[QUOTE="a.p";24416277]Onko neuvola oikea paikka soittaa? Eivätähän laita sairaslomalle, ongelmat kun yleensä alkavat kotona ollessa. Sairaslomat, vapaat viikonloput, kesäloma.[/QUOTE]

Hyvä paikka aloittaa, ainakin.
Voit varmasti kertoa siellä, ettet halua sairauslomaa vaan kaipaat tekemistä.
 
olet väärässä ap
onhan sulle sattunut paljonkin pahaa. ei hyvät ja rakastavat vanhemmat omaava ihminen hankkiudu seurustelemaan jonkun hemmotellun paskakasan kanssa, joka ei ota vastuuta omasta lapsestaan.

hankkisin itselleni terapiaa. sillä tavalla kasvat äidiksi. kunnan mielenterveystoimistoon/kunnanlääkärille yhteys ja sitä kautta psykologille.
 
"a.p"
En mä uskaltanut.

Mä heräsin aamulla lapsi kainalossa ilman kiirettä. Katselin häntä kuinka kaunis on nukkuessaan, ja mietin miten mä taas kohtelin häntä ja itseäni kuluneet 3 päivää. Mä lähinnä makasin. lapsi leikki itsekseen ja katseli videoita. En siivonnut mitää, en peseytynyt, en vastannut puhelimeen eikä poistuttu sisältä.

Nousin, kävin suihkussa, siivosin kodin. Herättelin lapsen, huomasin kuinka onnelliselta hän näytti kun äiti herätti silittelemällä, suukottelemalla ja hymyillen. Mä mietin että kyllä tämä tästä. Tuntui ihan uskomattomalta miten mä vielä edellisenä iltana olin niin eri ihminen, ihan kuin niitä ajatuksia ei olis ollu. tai mitään tapahtunut. niin kauan kun menee hyvin, mitään ongelmaa ei ole? Mutta sen verran mä huomaan että tää kirjoittaminen auttoi vähän ymmärtämään
 
"ninni"
mulla itsellä oli kanssa vähän samanlainen tilanne tosib lapsi oli silloin vauva..jos vauva itki,en jaksanut kuunnella vaan menin toiseen ja huusin että ole hiljaa sitten taas toisinaan vaan halin vauvaa ja silittelin päätä jos poika itki.Sitten alkoi tuntumaan itsestä juuri tuolta että lapsen olisi parempi ilman mua ja etsin jopa kaapeista lääkkeitä millä saisi hengen pois..Mutta jotenkin sain itseni haettua apua,sain lääkityksen ja parissa viikossa ailahtelut oli poissa ja olin taas oma iloinen itseni.
 
"..."
tota nyt lopetat ton itsesi ja lapsesi surkuttelun ja haet apua.JA HETI.. On totta että olet todella surkimus kun kohtelet lastasi noin. Asia voi kyllä muuttua, et selvästikään ole mistään pahimmasta päästä kuitenkaan. Teen lastensuojelutyötä ja voin kertoa, että olen nähnyt useita lapsia, jotka ovat joutuneet elämään tunne-elämältään hyvin epävakaan vanhemman kanssa. Lopputulema on tunne-elämältään epävakaa lapsi, eli elämä ei tule olemaan helppoa hänellä. Yleensä nämä lapset myös tuntevat suurta katkeruutta vanhempiaan kohtaan. Joten nyt ala tekemään asialle jotain. Kukaan muu ei tilannetta voi parantaa kun sinä itse. Anteeksi tämä on kylmää totuutta vasten kasvoja
 
"a.p"
[QUOTE="ninni";24421689]mulla itsellä oli kanssa vähän samanlainen tilanne tosib lapsi oli silloin vauva..jos vauva itki,en jaksanut kuunnella vaan menin toiseen ja huusin että ole hiljaa sitten taas toisinaan vaan halin vauvaa ja silittelin päätä jos poika itki.Sitten alkoi tuntumaan itsestä juuri tuolta että lapsen olisi parempi ilman mua ja etsin jopa kaapeista lääkkeitä millä saisi hengen pois..Mutta jotenkin sain itseni haettua apua,sain lääkityksen ja parissa viikossa ailahtelut oli poissa ja olin taas oma iloinen itseni.[/QUOTE]

Minulla oli myös todella vaativa tämä vauva, monet kerrat itkin ulkona ja lapsi huusi sisällä. Ja näin aivan sumeaa kun lapsi vain itki ja itki enkä osannut tehdä mitään. Kamala sanoa mutta niihin aikoihin oli monet kerrat todella lähellä etten pahoinpidellyt lastani, esimerkiksi paiskaamalla sänkyyn. Mutta koskaan en luojan kiitos niin tehnyt. monta kertaa pidin huutavaa lasta ja mietin että miksi, miksi mulle kävi näin, miksi mä halusin pitää tämän lapsen. Ja näitä vihan tunteita koin ihan päivittäin. Teki mieli vain peittää vauvan suu. :(

Mä oon pahoillani näistä mun ajatuksista, mitä nyt kerron. varmaan muutatte nyt mielenne siitä, että parempi lapselle etten luovuta, vaan haen apua. Tällä hetkellä tilanne ei ole niin paha. En enää toivo ettei lasta olisi, enkä raivostu ja turhaudu. Tällä hetkellä huonoina aikoina olen apaattinen, "en ole olemassa lapselle". Oon niin epäonnistunut.
 
[QUOTE="a.p";24422686]Minulla oli myös todella vaativa tämä vauva, monet kerrat itkin ulkona ja lapsi huusi sisällä. Ja näin aivan sumeaa kun lapsi vain itki ja itki enkä osannut tehdä mitään. Kamala sanoa mutta niihin aikoihin oli monet kerrat todella lähellä etten pahoinpidellyt lastani, esimerkiksi paiskaamalla sänkyyn. Mutta koskaan en luojan kiitos niin tehnyt. monta kertaa pidin huutavaa lasta ja mietin että miksi, miksi mulle kävi näin, miksi mä halusin pitää tämän lapsen. Ja näitä vihan tunteita koin ihan päivittäin. Teki mieli vain peittää vauvan suu. :(

Mä oon pahoillani näistä mun ajatuksista, mitä nyt kerron. varmaan muutatte nyt mielenne siitä, että parempi lapselle etten luovuta, vaan haen apua. Tällä hetkellä tilanne ei ole niin paha. En enää toivo ettei lasta olisi, enkä raivostu ja turhaudu. Tällä hetkellä huonoina aikoina olen apaattinen, "en ole olemassa lapselle". Oon niin epäonnistunut.[/QUOTE]

Miksi nyt olisi liian myöhäistä hakea apua? Eikö todellista epäonnistumista olisi luovuttaminen nyt?
 

Yhteistyössä