sectiojuttu

  • Viestiketjun aloittaja auvi
  • Ensimmäinen viesti
auvi
Onko kenelläkään kokemuksia tällaisesta: Kävin torstaina nla:ssa ja siellä selvisi etten voi synnyttää tätä lasta alateitse vaan mulle tehdään sectio sen takii kun on kaksi lasta synnyttänyt sectiolla aiemmin. Jotain oli puhetta että arpien repeämisvaara on niin suuri että automaattisesti sectiolla loput lapset. En ollut kuullutkaan moisesta "säännöstä" . Oletteko te? :(
 
Taavi-Viivi
Juu, ainakin meillä päin on niin, että jos eka on sectio, toisen voi synnyttää normaalisti. Mutta, jos on kaksi sectiota takana, kolmas on automaattisesti sectio, juuri tuon arpien repeämisvaaran takia.
 
Nyyssönen
Jeps, mulle ihan samanlaista tietoa on annettu. Kaksi sektiota takana ja viime kerralla lääkäri tuumasikin salissa että kolmas(ja sitä seuraavat, jos tulee) meneekin sitten automaattisesti sektiolla.
 
-Paula- harmaana
Mulle kanssa kaikki kolme lasta syntynyt maailmaan sektiolla. Ekan jälkeen seurattiin josko pystyis alakautta synnytään mutta kun ahtaat paikat niin sektioon meni. Sen jälkeen lääkärin kanssa oli puhetta että seuraavat lapset täytyy synnyttää sektiolla, turvallisempaa äidille ja vauvalle. Tämä on varmaan tapauskohtainen mutta ainakin mun kohdalla oli pakko tehdä toka ja komaskin sektiolla, vauvat oli sen verran isoja ettei mahtuneet tulemaan muutoin.
 
Täällä kanssa yksi sektioäiti. Kolme sektiota takana. Enää ei tule yhtään, toivottavasti. On mahanahka sen verran leikelty ristiin rastiin. Mutta niin on kuulema tapa kun noita sektioita on useampi kuin yksi että sen jälkeen leikataan aina.
 
auvi
Marenki? onko sulla jäänyt arpeen mitään tuntemuksia, tai siis tunnottomuutta sectioiden jälkeen? Kun mulla on tuo arpi niin oudon tuntonen ollut aina, toisaalta oudon arka mutta ei siinä kyllä tuntoa ole..Nyt sitten kun vauvaa odottelen niin kiskottaahan se..
 
Mulla on serkku tehnyt neljä lasta ja kaikki sektiolla. Viimeinen oli ilmeisesti ollut tosi riskiraskaus. Mutta ilmeisesti se on niin, että jos yksi leikataan, leikataan kaikki. Olenko oikeassa?
 
arpi
Onko kellään tehty useampia kuin 3 sektiota? Itellä on 3, mietin että uskaltaako vielä tehdä lapsia. Lääkärithän ne heti tyrmää ja haluavat steriloida automaattisesti. Kertokaa kokemuksista.
 
restless
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.11.2004 klo 10:19 outi kirjoitti:
Mulla on serkku tehnyt neljä lasta ja kaikki sektiolla. Viimeinen oli ilmeisesti ollut tosi riskiraskaus. Mutta ilmeisesti se on niin, että jos yksi leikataan, leikataan kaikki. Olenko oikeassa?
Et ole oikeassa. Mulla kaksi alatiesynnytystä ja tämä viimeinen oli sektio ja mulle sanottiin, että jos vielä teen lapsia, niin mitään estettä alatiesynnytykselle ei ole, jos lapsi ok! :wave:
 
mulla 3 sektiota takana, kolmatta odottaessa lääkäri kyseli josko sterilisaatiota nyt sitten...kun tulee 30 v täyteen.No, kolmas syntyi sektiolla ja putket pätkittiin poikki, vaikka alunperin oli sovittu klipseistä, mutta leikkaava lääkäri olikin erilääkäri kuin se jonka kanssa sektio oli suunniteltu, koska synnytys käynnistyi ennen sovittua sektiopäivää.
Nyt harmittaa...
 
Mulla tehtiin toinen sectio kesällä. Puhetta oli ollu paljonkin, että katotaan jos kakkonen kasvaa yhtälailla kun ykkönen niin kokeillaan käynnistystä ajoissa. Olisin halunnu synnyttää. Mutta loppuajasta lääkärit vaan hoki "ei se ole mitenkään erityisen suuri" ja antoivat mennä yliajalle. Kun sit rupes pirusti supistelemaan menin synnärille ja vaadin mitat uusiks, ni ensin lääkäri näytti oikein käyrästä ettei vauvat kasva loppuvaiheessa niin paljoo, kun oli pari viikkoo aiemmin mitattu... Niin vaan oli iso poika, että leikattiin seuraavana päivänä ettei "kerkeä syntymään" muuten... Kyllä kiukuttaa kun ei antanu mahollisuutta "normaaliin" synnytykseen, vaikkakin ne supistukset oli ihan hirveitä vaikkei ees ollu synnytys käynnissä vielä... :eek:
Niin, eli kahen jälkeen ei synnytetä enää alakautta.

 
ritulii
Kyllä se niin on että kahden sektion jälkeen seuraavatkin leikataan automaattisesti. Just ton repeämisvaaran vuoksi.
Joskus olen kuullutb sellasenkin jutun että suositellaan vain kolmea leikkausta. Sitten seuraavat alkavat olla jo niin riskipeliä...? En tiedä onko totta, eihän kukaan nyt tietenkään voi kieltää tekemästä enempää. Itse haaveilen vielä siitä kolmannesta. Jos sen vielä saan, niin meinaan kysyä voiko samassa leikkauksessa laittaa putket "poikki".
 
auvi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.11.2004 klo 21:04 ritulii kirjoitti:
Kyllä se niin on että kahden sektion jälkeen seuraavatkin leikataan automaattisesti. Just ton repeämisvaaran vuoksi.
Joskus olen kuullutb sellasenkin jutun että suositellaan vain kolmea leikkausta. Sitten seuraavat alkavat olla jo niin riskipeliä...? En tiedä onko totta, eihän kukaan nyt tietenkään voi kieltää tekemästä enempää. Itse haaveilen vielä siitä kolmannesta. Jos sen vielä saan, niin meinaan kysyä voiko samassa leikkauksessa laittaa putket "poikki".
Samaa olen itsekin kysellyt ja ainakin neuvolassa kehuivat että onnistuu. Siinähän ne on "romut" valmiiksi levällään.. :LOL:
Uskaltais sitte miehen kanssa mennä saunaankin yhtäaikaa :LOL: :LOL: :LOL:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.11.2004 klo 10:19 outi kirjoitti:
Mulla on serkku tehnyt neljä lasta ja kaikki sektiolla. Viimeinen oli ilmeisesti ollut tosi riskiraskaus. Mutta ilmeisesti se on niin, että jos yksi leikataan, leikataan kaikki. Olenko oikeassa?
Kahden sektion jälkeen leikataan seuraavatkin juuri kohdun repeämisvaaran takia. Mutta tiedän yhden, jolle on tehty sektio 5 kertaa!! :) mutta jokaisella kerralla kohdun tila tarkistetaan ja kai se haavan parantuminen ja arpeutuminen on yksilöllistä.
 

Semmosta olisin kysynyt, että ketkä sen sektion saa? Sain ekan ja ainoan lapsemme yli 4-kymppisenä alateitse ja kaikki ok, mutta jokohan alkaisivat ehdottaa miten vakavasti sektiota, jos vielä sattuisin tulemaan raskaaksi??

 
auvi harmaana
Käsittääkseni section saamiseen ei vaikuta äidin ikä ollenkaan, vaan syy on yleensä synnyttäjän ahdas lantio, lapsen perätila, erityisen voimakas synnytyspelko tai jokin muu vastaava syy.
 

Yhteistyössä