Seili

  • Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti
Ken guru
Laitan linkin, kun mulle tuo aloitus ei sanonut mitään. Ketjuja on kivempi lukea kun ei tarvitse googlettaa ;)


www.turku.fi

Seilin saari – taruakin ihmeellisempi
Liikuttavaa historiaa

Seilille karkotettiin menneinä vuosisatoina spitaalisia ja mielisairaita, jotka yhteisö sulki ulkopuolelleen. Kun saarelle joutui, sinne myös jäi. Kun spitaali 1600-luvulla vaivasi länsirannikkoa, kuningas Kustaa II Aadolf perusti Seiliin hoito- ja eristyslaitoksen.

Spitaalin kadottua 1700-luvulla tuli mielisairaista Seilin pääasiallinen asujaimisto. Mielisairaala toimi vuoteen 1962 asti. Tapa, jolla karkotettuja kohdeltiin, järkyttää nykyihmistä. Hoidoksi riittivät Jumalan sana, terveyslähteen vesi sekä viini.
 
Foortti harmaana
Joo mä katoin eilen dokkaria siitä =/

Hurjaa kun Suomen psykologina alkuvuosina (20-30 luvuilla ainakin) naista seurattiin kuukautisten takia, että aiheuttaako ne mielisairautta.
Ja ylipäätään potilaita seksualisoitiin.
 
"Ajatus"
Ja siinä puhuttiin myös siitä että siihen aikaan yritettiin saada köyhät sterliisoitua. Ja tällä palstalla huomaa myös että joidenkin mielestä köyhät (sosiaalituella elävät) eivät saisi tehdä montaa lasta.
 
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja ei vielä nytkään;24129642:
Liekö nytkään asiat paremmin mielenterveyspotilailla??
Me taas miehen kanssa pohdittiin, että samalla tolalla on asiat vielä naisilla monissa maissa :( Järkyttävää, että nainen raiskataan ja sit nainen on tähän syyllinen "seksuaalisesti agressiivisena" ja lukitaan johonkin laitokseen :(
 
?
[QUOTE="lena";24131911]Miten mahdollista? Kidutusleirikö?[/QUOTE]

No paljonko esim. 9-vuotiaat tytöt esim yeensä silloin painoivat, ja paljonko sellaiset joilla oli kuppa tjms. Arvelen että pikemminkin luonnollista kuin kummallista.
J
a tiedätkö mitä nykyään jotkut vanhukset kuollessaan painavat? Tänäkin päivänä. Mieti sitä ennemmin.
 
"..."
Mä oon niin ihastunu Jenni Vartiaisen Seili -biisiin :)
"jos seiliin ken joutuu hän seiliin myös jää" ihana
ja nytpähän tajuan paljon paljon enemmän mistä siinä lauletaan, joten biisin pisteet vaan kasvoivat mun silmissä. Kannattaa kuunnella
 
Puolimieli
Psykiatrian alkutaival on täynnä kummallisia ja häpeällisiä hoitomuotoja. Insuliinisokit, kylmät kääreet, lobotomia (joka on muuten saanut Nobelin lääketieteen palkonnon aikanaan), hysteriasta kärsiviä naisia on hoidettu mastrurboimalla ja vähämielisiä on pakkosteriloitu.
 

Yhteistyössä