Sektio-äidit

  • Viestiketjun aloittaja mami-03
  • Ensimmäinen viesti
vauhtiviikarin äiti
Ensimmäisen synnytys lähti ihan normaalisti, mutta kun ei alkanut edistyä niin sektioon. Pojalla ei mitään hätää missään vaiheessa.

Toisen kohdalla tapa-arviossa lääkäri katsoi ja sanoi et on iso ja kurkkasi et edellinenkin sektiolla, mene röntgeniin. Seuraavana päivän soitettiin että sektioaika, lantio liian kapea alatiesynnytykseen. Eli tiedän sitten että jos vielä lapsia tulee niin sektiolla sekin syntyy.
 
mammylee
Mulla syy sektioon oli häntäluun vinous. Yritin alakautta, tunnin ponnistin ja imu kupilla 3 vetoa, mutta ei auttanut, sitten jouduin kiireelliseen sektioon, kun pojan sydän äänet hävisi. Seuraava lapsi syntyy myös leikkauksella huhtikuun alussa
 
Hajamielinen
Minulla meni lapsivedet perjantaina päivällä -> käynnistys lauantaina, jossa olin maanantai iltaan saakka. Sitten kiireellinen sektio.

Minua vaivaa edelleen, kohta 3 vuoden jälkeen, mikä oli vikana. Lääkäri tokaisi, että röntgen kuvat olisi pitänyt ottaa ja se siitä.
Hiukan enemmän keskustelua aiheesta olisin kaivannut.

Toivottavasti vielä joskus uskallan urakkaan uudelleen ryhtyä :\|
 
taustalta
Eka synnytys sektiolla, koska vauva perätilassa. Toka synnytys suunniteltiin alateitse tapahtuvaksi (kaksosraskaus), mut kun menin synnyttään, A-vauva olikin menehtynyt :'( , ja supistukset loppuivat.
Lopulta tuskaisen vrk:n odottelun jälkeen lääkäri suostui sektioon kun toisenkin vauvan henki oli vaarassa.
Jälkeenpäin minulla todettiin ahdaas lantio, en koskaan voi/olisi voinut synnyttää alakautta...Tätä asiaa olen usein miettinyt ja tuntenut huonommuuden tunnetta :ashamed: ...
 
Pomperipossa
Eka nuppu (-00) syntyi suunniteltusti sektiolla, ahtaan lantion takia, paria viikkoa ennen laskettua aikaa. Olin pari viikkoa melkosen kipeä, mutta voittihan se elämä lopulta.

Toisen nupun (-03) kohdalla päädyttiin yrittämään alatiesynnytystä, mikä eka järkytyksen jälkeen olikin mieluinen kokemus. Lääkäri oli sitä mieltä, että lantio on vain suhteellisesti ahdas, rtg-kuvissa, mutta tuntuu kädelle väljältä. Harmittelin sitä, että jouduttiin käynnistelemään, ettei pieni kasvais liian isoksi.

Aluksi kaikki sujui hienosti, lapsivedetkin meni hyvissä ajoin ja synnytys lähti rytinällä käyntiin. Sitten epin jälkeen pojan sydänäänet laski ja korjaantuivatkin, mutta useamman kerran varmistettuaan lapsihaaveiden määrän, lääkärimme suositteli päivystyssektiota. Pienessä sairaalassa oli vain yks anestesiatiimi ja teholla pitkää leikkausta vaativa potilas, joten meät leikattiin "pois jaloista" =) Toivuin ihmeenkin nopeasti, aiemmat kokemukset varmaan helpottivat.

Odotan nyt kolmatta ja viimeistä nuppuamme (la 4/05). Sektiokomento käy 99%sti :D Eikä haittaa yhtään! Olen vain TODELLA tyytyväinen, että nykylääketiede suo senkin mahdollisuuden, melko turvallisesti. Jos sektiomahista ei olis voishan olla, että minua tai lapsiamme ei enää olisi... :\|



 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.11.2004 klo 00:02 marierie kirjoitti:
Heips!

Haluan vain korjata sellaisen käsityksen että perätilassa oleva lapsi voidaan synnyttää myös alateitse. Eli vaihtoehto siis oli olemassa!

Mutta ei sektiota kannate hävetä! Synnytys ku synnytys!
Niin riippuu tapauksesta. Itsellä todettiin tänään (rv 41) että vauva onkin pylly edellä tulossa.
Lääkärit suositti leikkausta koska, olen ensisynnyttäjä, vauva oli muutenkin hassussa asennossa ja kun olen ns "yliajalla".
Mahdollisuus alatiesynnytykseen silti annettiin. Mutta mieluusti luotan lääkäreiden mielipiteisiin. Sillä haluanhan minimoida riskit, vaikka niitä toki molemmissa tavoissa on. Huomenna edessä siis sektio. =)
 
Josefine
Moikka!

Mulla sektiosta aikaa 18 päivää...

Normaalisti olin lähdössä synnyttämään, kunnes sairaalassa tulotarkastuksessa huomasivat että vauvan syke oli vain 90-100 kertaa minuutissa ja välillä hyppäsi 70 kertaan minuutissa vain. Niin, siis kotona meni lapsivedet ja aamulla kun olin käynyt neuvolassa niin vauvan sydän äänet olivat ihan normaalit viellä silloin, 140. Siittä sitten lähdettiin tosi vinhaa vauhtia sektioon... Syyksi selvisi kaksi kertaa napanuora poitsun kaulan ympärillä.

Tunnelma tuolloin oli tosi karmea.... En ollut ajatellutkaan edes että sektioon jouduttaisiin ja muutenkin kun kukaan ei tiennyt miksi vauvalla noin matala sydänääni, huoli oli aivan uskomaton... Ja se tilanne muutenkin, lääkärit juoksee tyyliin edes takas, kaikilla kova kiire ja juosten viellä leikkaussaliin... Hyi, karmeeta! Onneksi kaikki on takanapäin ja syyksi toisiaan selvisi "vain" tuo napanuora!

 
emppu harmaana
Kolme viikkoa sitten tehtiin toinen sectio.
Ihan normaalisti kotona käynnistyi synnytys, mutta seuraavana päivänä kun olin jo salissa tositoimissa, alkoi vauvan sydänäänet laskea, ja sit mentii kiireellä leikkaukseen.. Pojalla oli napanuora kaulan ympärillä :( Eli nyt kaks sectiota takana, ja vielä samasta syystä.. Seuraava vauva, (jos luoja suo) tuleeki sit automaattisesti sectiolla. Tosi paljo jäi harmittaan, ku synnytys olisi ollut niin mukava kokea, ja tuntui niin paljon helpommalta, mitä olin kuvitellut!!
 
... Lisään viellä edelliseen viestiini. Alatei synnytyksen esteenä perätilavauvoillaon myös ns "kilorajat. Eli yli nelikiloisia, ei yleensä synnytetä alateitse. Meille tuli pienoinen yllätys. Kun päivää ennne leikkausta painoarvio oli 3,7kg ja todellinen paino olikin 4,335 kg.
Eli helpotus oli että leikattiin.
Perätila vauvojen kokoa on kuulemma viakea ultralla arvioidea kovin tarkasti. :wave:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.10.2004 klo 22:58 lauriina kirjoitti:
Minä olen myös 03- sektioäiti. Mulla sektion syy yllätysperätila, joten muutakaan vaihtoehtoa ei ollut!
miks ei ollu vaihtoehtoa? tai voihan perätilassa olevan vauvankin synnyttää ihan alateitse. tiedän äidin joka synnytti kaksoset joista toinen perätilassa ja onnistu ihan hyvin. laitetaanko nykyään kaikki äidit sektioon jos vauva on pylly alhaalla?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.12.2004 klo 13:58 honiska kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.10.2004 klo 22:58 lauriina kirjoitti:
Minä olen myös 03- sektioäiti. Mulla sektion syy yllätysperätila, joten muutakaan vaihtoehtoa ei ollut!
miks ei ollu vaihtoehtoa? tai voihan perätilassa olevan vauvankin synnyttää ihan alateitse. tiedän äidin joka synnytti kaksoset joista toinen perätilassa ja onnistu ihan hyvin. laitetaanko nykyään kaikki äidit sektioon jos vauva on pylly alhaalla?
Ensisynnyttäjät laitetaan tosi helpost leikkaukseeni. Riippuu varmaan raskausviikoistakin. Ite olin jo rv41, eikä kovasti alpäässä ollut paikat kypsyneet, joten odotteluun olisi voinut mennä aikaa vaikka kuin. Ja vauva olis kasvanut ja kasvanut...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.12.2004 klo 13:58 honiska kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.10.2004 klo 22:58 lauriina kirjoitti:
Minä olen myös 03- sektioäiti. Mulla sektion syy yllätysperätila, joten muutakaan vaihtoehtoa ei ollut!
miks ei ollu vaihtoehtoa? tai voihan perätilassa olevan vauvankin synnyttää ihan alateitse. tiedän äidin joka synnytti kaksoset joista toinen perätilassa ja onnistu ihan hyvin. laitetaanko nykyään kaikki äidit sektioon jos vauva on pylly alhaalla?
Jaa, meillä ainakin sanottiin, että kaksosista kun A on perätilassa, on sektio paras vaihtoehto, koska riskejä liikaa. Voivat siinä supistusten myllerryksessä jäädä kiinni toisiinsa.

Ei se alatiesynnytys yksin autuaaksi tee eikä ole automnaattisesti se paras vaihtoehto.,
 
Sektiosta aikaa 4,5 vuotta.Käynnistelyä vauvan pienen koon takia 2 viikkoa.Lapsivedet menivät(kalvojen puhkaisulla) aamulla ja koska synnytys ei edellenkään käynnistynyt (vaikka laitettiin vauhtia myös tipalla)leikkaus päätös anelun jälkeen puolen yön aikoihin.Vauva syntyi vaille 2 aamuyöllä.Olin totaalisen poikki ja paikat ei olleet auenneet yhtään sen 2 viikon aikana.Ensimmäinen sektio ja neljäs synnytys.Jäi vähän paha maku siitä synnytyksestä.
 
minulle tehtiin hätä sektio 4 kk sitten.olin kans kovaa menos synnyttään ja olinkin jo synnytyssalissa,kun vauvalta laski sydänäänet ja välillä hävisi kokonaan.sain tietää syyn sitten et miks sydänäänet laski..oli ollut napanuora ranteen ympäri,mut nyt mulla on ihana ja terve poika.onneks kaikki meni hyvin ja lääkärit huomasivat ajoissa vauvan hapenpuutteen =)
 
Vieras vain
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.11.2004 klo 00:02 marierie kirjoitti:
Heips!

Haluan vain korjata sellaisen käsityksen että perätilassa oleva lapsi voidaan synnyttää myös alateitse. Eli vaihtoehto siis oli olemassa!

Mutta ei sektiota kannate hävetä! Synnytys ku synnytys!
Mutta YLLÄTYSperätila? Eikös perätilasynnytykseen pidä aina valmistautua hyvin, kuvata lantio jne? Jos perätila tulee yllätyksenä ei varmaankaan ole aikaa...
Eli kyllä, voidaan vauva synnyttää perätilassakin, mutta tämä on tapauskohtaista ja aina ei todellakaan ole vaihtoehtoa.
 
Molemmat lapseni ovat syntyneet sektioilla.

Esikoisen kohdalla perätilan kääntöyritys vaihtui kiireelliseen sektioon, koska ultrassa huomattiin lapsiveden olevan liki loppu (=kääntäminen ei onnistuisi) ja napanuoran virtaukset heikot. Lapsi oli pieni viikkoihin nähden, lääkärin mukaan ei olisi enää selvinnyt seuraavaan päivään. Muista vaihtoehdoista ei ollut edes puhetta, kysyttiin vaan koskan olen viimeksi syönyt/juonut ja sektio siitä 6h eteenpäin. Politiikkana täällä on että perätilasynnytyksiä ei suositella ja esikoista odottavalle perätilasynnytys vaatii todella harkintaa. Minulla ei ollut lantiota kuvattu tms ja lääkärillä oli kiire saada lapsi pian ulos, joten aikaa tai halua synnytysmahdollisuuksien selvittämiseen ei ollut. Sen enempää lääkärillä kuin äidilläkään. Hyvä näin, sillä lapsi syntyi kehitysvammaisena ja jos synnytyksessä olisi ilmennyt joitain komplikaatioita, olisin varmasti lapsen kehitysongelmissa miettinyt moneen kertaan onko niillä ollut osuutta asiaan.

Kakkonen syntyi vajaa 15kk esikoisen jälkeen ja tiedossa oli isokokoinen vauva. Meillä ei suoriteta mitään synnytystapa-arvioa vaan luotetaan siihen että suurin osa naisista pystyy synnyttämään 4,5kg vauvan. Siksi tuo meidän pikku-jättiläinenkin oli menossa käynnistykseen rv39+. Käynnistykseen lähettäneen lääkärin mukaan lapsi oli laskeutunut hyvin, paikat pehmeät ja kohdunsuu puolelletoista sormelle auki, lapsi voisi syntyä hetkenä minä hyvänsä.Käynnistys voitaisiin aloittaa suoraan kalvojen puhkaisulla. Käynnistyksessä ollut lääkäri puolestaan totesi ettei lapsi ollut edes laskautunut eivätkä paikat olleet lainkaan kypsyneet. :eek: Käynnistäminen olisi edellyttänyt pitkää kypsyttelyä ja ottaen huomioon lapsen suuren koon, sen että olin ensisynnyttäjä ja takana sektio vajaa 15kk aiemmin, sekä esikoisella kehitysvamma lääkäri näki käynnistämisen typeränä ja vaarallisena. Halutessani olisin sanut vielä erityistarkkailussa yrittää käynnistystä, mutta siinä vaiheessa jo toivoin sektioa enemmän kuin mitään muuta maailmassa!

Molemmat leikkauskset sujuivat loistavasti, ilman mitään kipuja ja toipuminen on ollut nopeaa. Vauvat olivat alusta asti vierihoidossa ja imetykset lähtivät käyntiin ajallaan. Todella positiivinen mieli jäi molemmista kerroista, enkä koe jääneeni mistään paitsi. =) Ehkä tällä synnytyspelolla on omat hyvätkin puolensa...
 
Meillä pojat syntyivät hätäsektiolla,minä olin saanut kohtutulehduksen ja a-vauvalla oli napanuora kiertynyt kerran pään ympäri. Minä alunperinkin tahdoin sektion,sillä b-vauva oli perätilassa. Ja lääkärit yrittivät puhua että enkö silti synnyttäisi normaalisti jne..mutta pidin pintani ja sitten tuli mutka matkaan ja se tuli hätäsektioksi. A-vauvalla nousi tulehdusarvot 200,beetulla ne oli 50 ja itselläni 300! :( mutta hyvin me parannuimme, pojat olivat 5pv oulussa lasten teholla ja sen jälkeen meidät siirettiin kemiin. minä pääsin itse kotiin ja pojat olivat vielä n.2vk keskoskaapissa sairaalassa. Itse parannuin leikkauksesta ennätysvauhtia,hoitajatkin olivat ihmeissään! :LOL:
 
vuonna 2000 jouduin hätäsectioon istukan irtoamisen takia,viikkoja oli takana 36+6.kokemus oli kammottava.alatiesynnytykset lasten leikkiä,leikkaus haava kivun rinnalla.en koskaan halua kokea samaa.onneksi muut 6 lasta ovat syntyneet normaalisti.olen vannoutunut alatie synnytysten kannattaja.onneksi sectiota ei tehdä kevein perustein.toipuminen on normaalisynnytyksessä eri luokkaa.
 

Yhteistyössä