Sektio-maidontulo??

Onko normaalia et heillä joille tehty sektio, niin heillä loppuu maidontulo aikasemmin???
Kun mä oon pumppaillu n 100ml päiväs, ja nyt tulee vaan n 50ml päiväs...En stressaa tätä, kun tyttö muuten voi hyvin ja kasvaa =)
Mutta kiinnostaa vaan et kuinka muilla sektio mammoilla on maito asiat?

Mamma and "Lotta" 3vk :heart:
 
Mulla syntyi esikoinen sektiolla ja kyllä multa maitoa tuli.. Joskus kun vauva nukkui pitkään ja piti tyhjentää rintoja pumpulla, niin hyvin sai tuttipullon täyteen maitoa ja rinnat eivät olleet edes tyhjät sen jälkeen.. =) Mä en usko et toi sektio mitenkään vaikuttaa siihen miten nopeasti maito loppuu. Eiköhän se ole ihan yksilöllistä.
 
Synnytystapa ei vaikuta mitenkään muodostuvan maidon määrään. Maidon nousua lähinnä voi hidastaa sektiosta aiheutuva kipu, jos lääkitys ei ole kohdallaan sekä se, jos sektiohaavan takia äiti varoo ottamasta vauvaa imemään niin tiheästi kuin vauva olisi itse halukas. (Maidon nousun määrittää istukkahormonin poistuminen verestä, ja sekä alatie- että sektiosynnytyksissähän molemmissa istukka poistuu pian vauvan syntymän jälkeen, jolloin myös tuo istukan erittämä hormonimäärä äidin veressä laskee jyrkästi.)

Kenelläkään ei ole valmiina päivää, jolloin maito loppuu. Ei liioin ole määritetty kenellekään äidille sitä aikaa, minkä maito riittää. Maitoa muodostuu niin pitkään kuin sitä rinnoista poistetaan (ja jopa pidempään). Määrään voi vaikuttaa poistamalla maitoa enemmän. Ihan alussa (ekat 3-5 viikkoa) maidon muodostumista määräävät hormonit (pääasiassa prolaktiini) mutta sen jälkeen astuu voimaan kysynnän ja tarjonnan laki, jolla mennään "hamaan loppuun asti".

Pumppaamalla saatu saalis ei kerro mitään siitä, miten paljon vauva itse rinnasta imee. Kaikki eivät vain heru pumpulle. Jos vauva kasvaa normaalisti, hän ihan varmasti saa riittävästi maitoa riippumatta siitä, kuinka usein tai pitkään hän on rinnalla tai miltä rinnat tuntuvat tai vuotavatko rinnat imetysten aikana/välissä tai saako äiti pumpattua yhtään maitoa rinnoista.

Sektio ei vaikuta maidon muodostumiseen tai maidon määrään kuin vain mielikuvissa!
 
minulla nousi maito samalla tavalla alatiesynnytyksen ja sektion jälkeen eli 4 päivänä.minäkään en voi kuvitella että se vaikuttaisi maidontuloon.molempien synnytysten jälkeen söin kipulääkkeitä, sektion jälkeen enemmän ja kauemmin mutta ihan yhtä paljon lapsi sai olla rinnalla molemmilla kerroilla.

pumppuun mulla ei ole herunut koskaan juuri mitään ja silti imetin esikoista 1v ja nyt tämä toinen on 6kk ja hyvin menee.
 
Täällä sektiolla syntyneen äippä myös.
Minä pumppailin vauvalle kun ei saanut otetta paljaasta rinnasta "haastavan" koon ja muodon takia, samasta syystä rintakumi ei toiminut. Muistelisin että se maidon tulo jotenkin mukamas lopahti tuossa 2-3 vko syntymästä, mutta kun lisäsin pumppauskertoja ja sitkeästi pumppasin öisinkin aina sen jälkeen kun syötin vauvan, ja maitomäärä palasi hitaasti ennalleen.


 
Maito nousi minulla 4. päivänä sektiosta ja vielä täysimetän poikaa, pojalla ikää nyt vähän yli 4kk. Tarkoitus olisi imettää niin kauan kun maitoa tulee tai ainakin tuohon 6kk asti, kun aloitellaan silloin viimeistään kiinteiden maistaminen. Ja poika on kasvanut ihan hyvin pelkällä maidolla tähän asti.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Tikru77:
Tarkoitus olisi imettää niin kauan kun maitoa tulee tai ainakin tuohon 6kk asti, kun aloitellaan silloin viimeistään kiinteiden maistaminen.
Heh, jos aikomuksenasi on imettää niin pitkään kuin maitoa tulee, niin se voi hyvinkin tarkoittaa kymmentäkin vuotta :)

Ei se maito lopu (kun sitä on alkanut tulla kunnolla) ellei imetystä/rinnan tyhjentämistä jollain säännöllisesti ja johdonmukaisesti korvata. Ja siinäkin tilanteessa rintojen tyhjentämisen tehostaminen saa maidon muodostumisen lisääntymään.
Ja kyllä kiinteidenkin kanssa voi imettää, ei sen tarvitse tarkoittaa imetyksen loppumista!

 
Alkuperäinen kirjoittaja milka:
Alkuperäinen kirjoittaja Tikru77:
Tarkoitus olisi imettää niin kauan kun maitoa tulee tai ainakin tuohon 6kk asti, kun aloitellaan silloin viimeistään kiinteiden maistaminen.
Heh, jos aikomuksenasi on imettää niin pitkään kuin maitoa tulee, niin se voi hyvinkin tarkoittaa kymmentäkin vuotta :)

Ei se maito lopu (kun sitä on alkanut tulla kunnolla) ellei imetystä/rinnan tyhjentämistä jollain säännöllisesti ja johdonmukaisesti korvata. Ja siinäkin tilanteessa rintojen tyhjentämisen tehostaminen saa maidon muodostumisen lisääntymään.
Ja kyllä kiinteidenkin kanssa voi imettää, ei sen tarvitse tarkoittaa imetyksen loppumista!
No juu, ei ole ihan tarkoitus tietenkään imettää kymmentä vuotta, mutta ei tuosta riittävästä maidon tulosta aina tiedä. Ja kiinteiden alotuksen jälkeen kyllä rupean vähentämään imetystä vähitellen...
 

Yhteistyössä