sektio: nukutus vai puudutus?

  • Viestiketjun aloittaja apua
  • Ensimmäinen viesti
apua
mulla on suunniteltu sektio vääränmallisen ja ahtaan lantio sekä vauvan perätilan takia. (olisin todella halunnut synnyttää, mutta ei ole vaihtoehtoa, kun ei mahdu niin ei mahdu alakautta). mulla on hirvee kammo epiduraaliin. haluaisin sektion nukutuksessa. onko kukaan saanut suunniteltua sektiota nukutuksessa? entä onko se katetrin laitto ihan välttämätöntä sektiossa?
 
käsittääkseni nukutus tehdään vain hätäsektioissa,näin mulle ainakin sanottiin ja sen kokeneena voin kertoa(kolme kaveria leikattu puudutuksella vertailtu on..) ettei se todellakaan ole mikään kiva juttu,mä ainakin tärisin ja oksensin niiden lääkkeiden takia,lisäksi et nää vauvaasi ennen kuin toivut,et siis saa sitä heti rinnallesi mitä suren vieläkin kahden vuoden jälkeen :/
mä jänskäsin myös epiä ja kun sen sain oli taivaan lahja(siis suppareiden takia) ja jos joskus vielä synnytän niin otan ilola vastaan heti kun tarjotaan!!
 
Toinen pelokas
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.04.2006 klo 06:39 apua kirjoitti:
mulla on suunniteltu sektio vääränmallisen ja ahtaan lantio sekä vauvan perätilan takia. (olisin todella halunnut synnyttää, mutta ei ole vaihtoehtoa, kun ei mahdu niin ei mahdu alakautta). mulla on hirvee kammo epiduraaliin. haluaisin sektion nukutuksessa. onko kukaan saanut suunniteltua sektiota nukutuksessa? entä onko se katetrin laitto ihan välttämätöntä sektiossa?
En usko että ihan helposti nukutuksessa saa, silloin haavakin olisi tehtävä pystyyn, eikä välttämättä tulisi yhtä siistiä jälkeä.
Katetri on välttämätön, mutta ei satu lainkaan!! Ilkeälle se ehkä tuntuu ja on toki kiusallista kun hoitajat alapäätä ronkkii, mutta iloinen yllätys oli se miten kivuton ko. toimenpide oli eikä katetria sen laiton jälkeen tunne ollenkaan! Sen voi myös jossain tapauksessa saada laitetuksi vasta spinaalin jälkeen, mutta eivät suosittele sitä. Varmimmin onnistuu ennen spinaalia, puudutusainetta toki laittavat virtsaputken suulle, sekä katetriin.
En tiedä miksi kammoat epiduraalia (laitto vai vaikutus?), mutta mulle spinaali ei ainakaan aiheuttanut minkäänlaista pahaa oloa. Ei edes etonut, ja koko toimenpiteen ajan olin täysin järjissäni, ja sain nähdä ja koskea tytärtäni kohta syntymän jälkeen =)
 
Tiktak
Minä sain kiireellisessä sektiossa nukutuksen kun pyysin sitä, vaikka selässä epiduraalikatetrikin oli. Siinä vaiheessa synnytys oli kestänyt jo melkein vuorokauden joten halusin tajun pois ja äkkiä, enkä odotella että epin vaikutus alkaa - toisena syynä oli se, etten halua itseäni mielellään leikeltävän niin että olen tajuissani vaan haluan olla taju pois.

 
Minulle on tehty ensimmäinen sektio nukutuksessa ja tykkäsin siitä enemmän kuin toisesta sektiosta joka tehtiin puudutuksessa. Nukutuksen jälkeen oloni oli tosi hyvä, ei minkäänlaisia jälkioireita, harmillista oli ainoastaan se ettei vauvaa näe heti vaan sitten vasta kun on toipunut nukutuksesta. Puudutuksessa ollessani kun haavaa ommeltiin kiinni niin minä oksensin ja tärisin varmaan toista tuntia, vauvaa sain koskettaa heti syntymän jälkeen. Nyt odotan kolmatta ja minulle tehdään suunniteltu sektio ja jos saan valita niin ehkä haluan tuon nukutuksen.
 
Mulle tehtiin suunniteltu sektio spinaalipuudutuksessa. Puuduttaminen ei sattunut ollenkaan ja pahoinvoinnin ja tärinän alkaessa laitettiin tipan kautta jotain lääkettä, joka esti ne ja nehän loppuikin siihen :) Vauvan sain nähdä heti ja sen jälkeen mies lähti (oli siis tähän saakka salissa kanssani) pesemään vauvaa ja pääsin heidän mukaansa heti kun olin ommeltu takaisin kiinni. Mulla oli kyllä tosi hyvä kokemus ja jos vielä joskus lapsia saamme niin puudutuksessa haluan sektion tapahtuvan
 
Mulle on ensimmäinen sektio tehty nukutuksessa ja kaksi muuta puudutuksessa. mun mielestä puudutuksessa tehdyn sektion jälkeen toivuin nopeammin kuin ensimmäisestä, en tiedä johtuiko nukutusaineesta vai mistä, mutta voin pahoin yli vuorokauden leikkauksen jälkeen ja olo oli todella tokkurainen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.04.2006 klo 13:29 miina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.04.2006 klo 10:56 Toinen pelokas kirjoitti:
En usko että ihan helposti nukutuksessa saa, silloin haavakin olisi tehtävä pystyyn, eikä välttämättä tulisi yhtä siistiä jälkeä.
Mulle tehtiin toisen lapsen syntyessä sektio nukutuksessa ja haava on vaakasuoraan =)
Multakin lääkäri oikein kysyi, että onko väliä kuuminpäin haava tulee. No tuli sitten pystyyn kun suppareiden välissä ähisin, että ihan sama. Se kun on vissiin nopeempi ottaa siitä pystyviillosta vauva uloskin. =)
 

Yhteistyössä