sektiohaavan paranemisesta?

  • Viestiketjun aloittaja leikattu
  • Ensimmäinen viesti
leikattu
Ensimmäinen lapseni syntyi kiireellisellä sektiolla noin 3 kk sitten. Haavan ympäristössä on edelleen tunnottomia alueita ihossa. Onko tämä normaalia vai tulisikohan mun ottaa asiasta tohtoriin yhteyttä?
 
Mulla ei ollu kiireellinen sektio, mutta sanoivat minulle että on aivan normaalia jos haavan ympärillä pientä tunnottomuutta. Itsellä se kesti noin 5kk ja sitten palautui tunto kokonaan. Mutta tosiaan kuulemma aina ei edes kokonaan palaudu..
 
leikkonen
Hei =)
minulla kiireellinen sektio yli 5v sitten, arven aluen jäi hieman tunnottomaksi pysyvästi.
Suunniteltu sektio 3v sitten, alue ei mielestäni ole tunnottomampi tai muullakaan tavalla muuttunut ekan sektion jälkeen. Ei tämä lievä tunnottomuus kuitenkaan haittaa millään tavoin elämääni :)
onneksi minulla ei ole arpeen muodostunut mitään "kiinnikkeitä" tms.
ystävälleni jäi jotakin kiinnikkeitä tai vastaavia, kertoi kun meikkasi joskus ja nojasi lavuaarin reunaan niin tuntui ilkeältä.
Minulla edessä kolmas sektios syyskuulla.
 
Rauha vaan
Tunnottomuus on täysin normaalia!! Sitä voi olla vielä vuudenkin jälkeen, ja käsittääkseni joillakin osittaista tunnottomuutta lopun ikää! Eli jos ei muuten kipuja ole, niin ole ihan rauhassa. Itsellä on kans aika iso tunnoton alue haavan yläpuolella ja leikkuusta on yli 7kk =)
 
Hei leikkonen!
Mulle tehtiin suunniteltu sektio 4 kk sitten perätilan vuoksi. Millä syyllä sun sektiot on tehty/tehdään? Mietin vain, että jos tulen enää uudelleen raskaaksi, mahdanko synnyttää alateitse vai sektiolla? Ei varmaankaan automaattisesti tehdä seuraavaakin sektiolla, jos on aikaisemmin tehty?

Niin, mulla ainakin on tunnottomuutta haavan yläpuolella. Ja vaippaa vaihtaessa, jos vauva potkaisee masuun, niin kyllä sattuu vieläkin.

 
leikkonen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2006 klo 20:29 Tellu kirjoitti:
Hei leikkonen!
Mulle tehtiin suunniteltu sektio 4 kk sitten perätilan vuoksi. Millä syyllä sun sektiot on tehty/tehdään? Mietin vain, että jos tulen enää uudelleen raskaaksi, mahdanko synnyttää alateitse vai sektiolla? Ei varmaankaan automaattisesti tehdä seuraavaakin sektiolla, jos on aikaisemmin tehty?

Niin, mulla ainakin on tunnottomuutta haavan yläpuolella. Ja vaippaa vaihtaessa, jos vauva potkaisee masuun, niin kyllä sattuu vieläkin.
Heips!
Ensimmäinen oli kiireellinen sektio, käynnistettiin synnytys joka ei edennyt toivotulla tavalla (kohdunsuun aukeaminen pysähtyi 5cm kohdalle) ja 20tunnin päätteeksi oli tehtävä sektio.
Toisen kohdalla alatiesynnytys oli täysin mahdollinen muuten, kunnes loppumeterillä todettiin lapsen olevan niin iso, että alatiesynnytyksessä olisi ollut mielettömät riskit kummankin terveyden kannalta, päädyimme siis lääkärin suosituksesta suunniteltuun sektioon.
Nyt kolmanne kohdalla en ole vielä käynyt synnytyksentapa suunnittelussa, mutta kahden sektion jälkeen ei edellytyksiä alatiesynnytykselle ole :ashamed: minun kohdaltani alatiesynnytys jää vain haaveeksi joka ei koskaan toteudu.. mutta haaveissa on edelleen 3-5 lasta. Oma neuvolalääkärini kertoi hoitavansa äitiä jolla neljä sektiota takana, kaikki mennyt hyvin. Sitä nyt jännään, mitä minun kohtuni kunnosta sanotaan kun kolmas lapsi syntyy. Mutta olen tavattoman onnekas jo kolmenkin äitinä, kun vaan kaikki menisi hyvin tämän kolmannen kohdalla :)

eli sulla on tosi hyvät mahkut vielä alatiesynnytykseen!! ei tehdä sektiota automaattisesti toista kertaa peräkkäin, ilman painavaa syytä, vasta näin kolmannella kertaa on sektio ainut vaihtoehto. :wave:
 
Mulle tehtiin suunniteltu sektio v.03 lantion ahtauden vuoksi. Haava parani nopeasti ja edelleen on tunnottomia alueita arven ympärillä. Se on normaalia. Eipä se kyl oo haitannu mua millään lailla.

Nyt odotan kaksosia ja varmaankin leikkaavat nämäkin enskuun lopussa elleivät sitten ole pää edellä tulossa ja alle 3 kilosia.
Sen näkee sit =)
 
ihmettelijä
siis mitä väliä sillä on, vaik se haavan kohta ois tunnoton?! mä en kässää... entä sit jos alapäätä leikataan,ja ommellaan sit kii, niin eikö se tuu tunnottomaks?! ja jos tulee, niin se saattas jo vähä haitatakkin..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2006 klo 20:46 ihmettelijä kirjoitti:
siis mitä väliä sillä on, vaik se haavan kohta ois tunnoton?! mä en kässää... entä sit jos alapäätä leikataan,ja ommellaan sit kii, niin eikö se tuu tunnottomaks?! ja jos tulee, niin se saattas jo vähä haitatakkin..
No siis alkuperäinen varmaan miettii onko kaikki ok. Ei kai sillä periaatteessa mitään sen suurempaa väliä ole. Kässäätkö nyt?
 

Yhteistyössä