Sektioilla synnyttäneet!!! Miten toinen?

Hei, eli ongelmani on seuraavanlainen: Synnytin tyttäreni 8kk sitten sektiolla, koska synnytys ei edennyt. Vedet meni, saman tein alkoi kivuliaat, pitkät supistukset, joita jatkui yli 34 tuntia. Supistuksia voimistettiin tipalla ja kun olin 9 cm auki, kaikki lopahti. Supistukset katosivat, ei ollut tarvetta ponnistaa, joten päädyttiin kiirreelliseen sektioon. Sain vielä kohtutulehduksen kaiken jälkeen. Nyt olen uudelleen raskaana, ja synnytyspelko on aikasmoinen. Olisin ehkä helpottunut jos päädyttäisiin sektioon. Mutta kysymys kuuluu: jos olet synnyttänyt sektiolla, nimenomaan siksi, että synnytys ei ole edistynyt, niin oletko synnyttänyt seuraavan alakautta vai onko seuraavakin synnytys pysähtynyt ja päätynyt sektioon? Onko sinulle ehkä ehdotettu uudelleen raskautuessasi sektiota? Entä voiko sektion kokeneeseelle antaa toisessa synnytyksessa oksitosiinia? Paljon kysymyksiä, toivottavasti joku osaa auttaa.. En haluaisi kokea samanlaista synnytystä enää. Olin rikki, poikki, väsynyt ja luulin etten koskaan saisi elävää tai tervettä lasta, kun aikaa vain kului ja kului. Vauvan sydänäänienkin annettiin heitellä miten sattuu. Onneksi sain loppujen lopuksi ihanan terveen pikku prinsessan kainaloon.
 
Mulla on kaks edellistä synnytystä päättynyt sektioon. Molemmat pysähtyneet ennen ponnistusvaihetta. Nyt kolmatta odottelen ja menen taas synnytystapa arvioon alkuvuodesta, koska haluan yhä yrittää alakautta. Pelottaa kylläkin, että jälleen päädytään sektioon. Toisaalta haluan suunnitellun sektion toisaalta taas haluan vielä yrittää alakautta. Vaikeeta tämä naisena oleminen on!
 
Minulla ensimmäinen päättyi kiireelliseen sektioon, kun oli 4cm auki. Vauvan sydänäänet laski. Toinen raskaus päättyi kiireelliseen sektioon, kun olin 10cm auki. (Laittoivat niin paljon kaikkia mömmöjä, että väkisin paikat antoi periksi). Olin pyytänyt sektiota jo tohon toiseen synnytykseen, mutta "mitään syytä siihen ei ollut". Nyt, kun toinen kiireellinen sektio epäonnistui (minua kursittiin kasaan yli 3 tuntia), lääkäri myönsi, ettei kolmannella kerralla riskeerata, se on automaattisesti sektio. Toivon, että jos se olisi suunniteltu sektio, voisin saada vauvan heti rinnalle. Kaksi edellistä on lähtenyt heti lastenteholle, johon olen päässyt vasta vuorokauden päästä..
 
Spip80: tätä mä juuri pelkään,että sanotaan että sektioon ei ole mitään syytä. Mullakaan paikat vaan ei aukee, tai no joo, kans mömmöjen jälkeen joo, siihen 9 cm pääsin, mut sit kohtu vaan ei enää supistellu. Lääkärikin sano silloin, että ei täällä tunnu edes vauvan pää, eli ei ollut edes laskeutunut, kun pyysivät ponnistamaan ilman supistuksia. En millään haluis enää käydä tota kaikkee läpi.. Tänään oli eka neuvola - laittaa kuulemma mut hyvissä ajoin pelkopolille :( .
 
Eka syntyi suunnitellulla sektiolla perätilan takia. Toinen syntyi normisti alakautta. Jos olis raskaus kestänyt pidempään (syntyi 35+6) niin olis ollut synnytystapa-arvio 36 viikolla raskausajan diabeteksen takia.
 
1. pysähtyi 4senttiin jossa kiduin oksitosiini tipan kourissa. Kiireellinen sektio.

2. edellisen kokemuksen jälkeen kävin sektiopelon takia pelkopolilla ja synnytystapasuunnitelmaan kirjattiin, että jos synnytys ei edisty leikataan enempiä odottelematta. Vauvan mahd. suuren koon takia käynnistys tai sektiopäätös vko:lla 39. Käynnistettiin, yön kovien supistusten jälkeen, kaula oli hävinnyt mutta edelleen kiinteä ja just just sormelle auki. Itse olin niin kipeä enkä olisi jaksanut enää edes silloin ponnistaa (mikä olisi ollut todnäk vasta tuntien päästä). Leikattiin.

3. on nyt edessä ja mielipide on ollut että suoraan sektioon. Neuvola laittaa lähetteen synnytystapa-arvioon vkolla 34 jolloin arvio ehkä vkolla 36-38 koska on hyvin epätodennäköistä että alatiesynnytystä edes harkittaisiin.

Oksitosiinia ei minun saamien tietojen mukaan kaiketi anneta ensisijaisesti sektioarven omaaville äideille. Supistusten rajuus (oksitosiinisupparit) voi kai aiheuttaa kohdun repeämistä kun kohtu ei ole niin kestävä arven kohdalta.
 
...haluan sektion.Olen ensisynnyttäjä-vauvan painoarvio syntymässä 4kg.Olen pitänyt kovaa meteliä ja nähnyt vaivaa sen saadakseni.3 eri lääkäriä jo koittaneet käännyttää.Ei .Pysyin kannassani ja saan sektion!Vauva leikataan tod.näk.8.12. Nyt rv 34.

Yrittävät viime hetkeen jarrutella leikkauspäätöstä että äidin mieli muuttuisi ja murtuisi.Kaikki ovat sanoneet minulle, että jos haluat sektion ole -tiukkanana,kovana päätöksessäsi ja vaadi sitä.Eivät pakota ketään väkisin synnyttämään alakautta.
Älkää aina uskoko lääkäriä kun sanovat että syytä ei ole sektioon!

Se on kalliimpaa yhteiskunnalle kuin alatiesynnytys joka uein kumminkin päätyy hätäsektioon eli tietysti haluvat kaikkien synnyttävät alateitse niin rahat säästyvät.

Pysy kannassasi!
 
Divina: sen verran tulen "saivartelemaan", että ei 4kg vauva kyllä ole mikään lääketieteellinen syy sektioon jos äidin lantio on sellaista normaalia keskikokoa. Edes ensisynnyttäjällä. Tietenkin jos pelkäät alatiesynnytystä sen takia että lapsi on 4kg, niin se on eri asia, mutta silloin syy on synnytyspelko.
Ja alatiesynnytykset eivät mitenkään "usein" pääty hätäsektioon. Tai mikä nyt kenenkin mielestä on usein. Etkai tosissasi usko että lääkärit suosittelevat alatiesynnytystä koska se on halvempaa?

Nyt on vallalla kovin suosittu näyttöön perustuva lääketiede, ja on kyllä ihan toteen näytetty että keskiverto alatiesynnytys on sekä äidille että syntyvälle lapselle parempi kuin sektio. Toki suunniteltu sektio varsinkin on myös varsin turvallinen tapa syntyä. Ja kiireellinen ja hätäsektiokin, vaikka ne nyt ovat ne ikävimmät vaihtoehdot. Mutta esim siitä että sektoidun lapsen suolistoflooraksi muodostuu synnytystavan takia sairaalan floora ja alateitse syntyneen lapsen taas se normaalifloora on tutkimuksia. Ja tämä taas altistaa esim allergioille, astmalle jne. Siitä ei paljonkaan puhuta. Ja ihan täysiaikaisiakin lapsia joutuu suunnitellun sektion jälkeen enemmän hengitysvaikeuksien takia keskolaan kuin alatien jälkeen. Seuraavan raskauden istukan irtoamiselle ja kohturuptuuralle on myös sektion jälkeen isompi riski. ja niin edelleen.

Tietenkin parempi tilanne se on että äiti vaatii tiukasti sektiota vaikka lääkäri suosittaa alatiesynnytystä kuin päin vastoin. Mutta nelikiloinen vauva ei vielä ole mikään jättivauva, jonka takia tarvitsisi "normaalikokoisen" äidin ainakaan olla mitenkään kauhuissaan. Noin yleisellä tasolla; enhän tiedä lainkaan sinun henkilökohtaista tilannettasi.

Minä olen toki aika jäävi sanomaan, olenhan lääketieteen kandi ja luotan lääkäreiden sanomisiin aika lailla. Ja toisaalta olen itsekin ilmeisesti päätymässä suunniteltuun sektioon marras-joulukuun vaihteessa koska vauvani on pt:ssa ja meidän lapset ovat olleetjärjestään yli nelikiloisia; isoin jopa 4,7kg. Toisaalta olen synnyttänyt 4,6kg ja 4,7kg lapset helposti rt:ssa alateitse, joten koen nelikiloisen lapsen omasta näkökulmastani pienehköksi.

Ei ketään Suomessa pakoteta mihinkään, mutta ei siitäkään kannata loukkaantua jos lääkäri synnytystapojen riskit tietäessään painokkaastikin suosittelee oman kokemuksensa perusteella arvioimaansa turvallisempaa synnytystapaa.

Ja sekin kannattaa muistaa, että toinen synnytys ei ole sama kuin ensimmäinen, eli jos ensimmäinen on pysähtynyt niin ei toinen sitä mitenkään automaattisesti myöskin tee.

Ja toisaalta - hyvä tapa syntyä se sektiokin on, ja suhteellisen turvallinen. Ei niitä muuten suostuttaisi tekemään niin "kevyin perustein" (ja tällä en nyt tarkoita kenenkään tässä henk koht lausumia!). Minulla on yksi terve sektiolapsi ja toista toivon kovasti.

Ja toisaalta - minulla on valtava akateeminen mielenkiinto perätilasynnytykseen alateitse :D Välillä toivon kovastikin että vauvani olisi niin pieni että saisin synnyttää hänet pt:ssa alateitse.

Luulenpa että meillä nykyihmisillä on kamala pelko "tilanteen armoille" joutumisesta, ja sen takia pyrimme viimeiseen asti kontrolloimaan ja säätelemään itse kaikkea. Näitä miettiessämme esim unohdamme, että valtaosa niistä syntyvistä lapsista joka tapauksessa syntyy terveenä, olipa se maailmaantuloreitti sitten mikä tahansa.

Onnea matkaan kaikille joka tapauksessa, valitsemillanne synnytystavoilla =)
 
Minulla paha kouristelutaipumus eli vaikean paniikkihäiriön takia mulla mennyt useita kertoja niin pahasti taju ja alkanut kouristelukohtaus, että useat keskussairaalat tuttuja kun sinne mut ambulanssilla viety milloin stocan eteen kaatuneena milloin kotona kohtauksen saneena.Tähän yhdistyy siis voimakas synnytyspelko.Lapsen koolla ei tässä tapauksessa ole merkitystä ollenkaan.

Kun taju lähtee tai kouristelu ja tunto raajoista ja alka henki salpaantumaan niin se on paha siinä sitten ponnistaa...Tämä kaikki on vain riskien minimointia ja pääasia että tietää itse omat rajoituksensa.Lääketieteellinen perusteeni on siis synnytyspelko mutta sen aiheuttavat mm.edellä mainitsemani kauhukokemukset ( joita kauhulla ajattelen siis että epilepsiaa ei ole tms. "fyysistä/neurologista" syytä löytynyt vaan ainoastaan stresitilanteen ollessa äärimmäinen kehoni on "sulkenut" itsensä off-tilaan.

Kurjaa, mutta jokaiselle löytyy tässä varmasti aina itselleen paras mahdollinen ratkaisu!
 
Joo,no juttelin yhden synnytyslääkärin kanssa ja hän sanoi, että nykyisin ollaan tosi tarkkoja että noudatetaan aina tiettyä protokollaa ja arvioidaan tilanne perin pohjin.Eli ei tyyliin ekalla lääkärikäynnillä anneta sektiota vaan vaatii useamman lääkärin arvion.Mun "taisteluni" vati siis 4 eri synnytyslääkärillä käynnin ja jokaisen kanssa käytiin samat asiat erikseen.Sektiota ei siis muutenkaan saa ihan yhden lääkärin perusteella.Tavallaan ihan ok että ovat tarkkoja ettei joku sitten kadu kovasti että ei synnyttänytkään alakautta.Ettei sektio saa olla mikään hetken mielijohde vaan ihan oikeasti turvallisempi tapa sitten tapauksesta riippuen äidille ja lapselle. :heart:
 
Divina, kurja tilanne, että joudut vaatimaan sektiota kun tuskin sitä kukaan ensisijaisesti toivoo. Itselläni on ollut vähän sama dilemma. Olen joutunut ns. ajamaan sektio-asiaa vaikka olisin toivonut voivani synnyttää alateitse.

Voimia!
 

Yhteistyössä