Sektiolla synnyttämisestä jne tuli mieleen

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Itselläni on kolme lasta, kaikki syntyneet helposti alakautta. Epiduraalin olen saanut joka kerta. Äitini aina vähättelee synnytyksiäni - ne eivät ole tuntuneet missään enkä tiedä synnyttämisestä mitään, koska olen ollut puudutettuna tunnottomaksi. En tiedäkuvitteleeko hän, että olen saanut sen epiduraalin heti ekan supparin kohdalla. Ilmeisesti.

Toista lasta odottaessani sektio tuli puheeksi, koska istukka alkoi aivan kohdunsuun reunalta. Jos se ei olisi siitä noussut niin olisi ollut sektio edessä. Itse en missään nimessä halunnut sitä, koska toimenpide pelotti jo ajatuksena. Äitini totesi, että "on se niin väärin jos saat jonkun sektion, pääset aivan liian helpolla".

Juups....
 
vieras
Itse sektion (kiireellinen) kokeneena en kyllä pidä sitä kovinkaan ihanteellisena ja helppona vaihtoehtona. Synnytyspoltot kerkesin kokemaan ihan yhtä lailla kuin jos olisin alakautta saanut synnyttää ja toipuminen sektiosta on usein pidempiaikaista kuin ns. normaalin synnytyksen jälkeen. Lisäksi elimistö joutuu aika koville, kun leikkaus on kuitenkin leikkaus. Keho täyteen pumpattu kaiken näköisiä mömmöjä...

Tosin puhuin nyt vain omasta kokemuksestani ja suunnitelluista sektioista minulla ei ole kokemuksia. Ja siis en nyt vähättele alakautta synnyttäneiden kokemuksia, päinvastoin. En mitenkään yritä sanoa, että alakautta synnyttäminen olisin helpompaa. Halusin kuitenkin vain tuoda tohon "sektion helppous"-kohtaan oman pointtini. Sektio ei siis ole välttämättä yhtään sen helpompi tapa synnyttää...
 
meillä kanssa äitini vähättelee synnytyskokemuksiani juuri sen vuoksi että ekalla kerralla sain epiduraalin ja toisella spinaalin. Kyllä sitä ehti useat tunnit supistuksia kokea ennen helpotusta. Toki saa tyytyväinen olla jos pärjää ilmankin.
 
vieras (toka kirjoittaja)
juu ja siis tohon omaan sektiokommenttiini lisään vielä sen, että samoin mun äiti vähättelee välillä sitä, kun minäkin ehdein saamaan epiduraalin ennen sektioon joutumista. Kuulemma turhia ne sellaiset ja niistä on vaan haittaa. Tosin sektioon joutumistani ei vähätellyt vaan pikemminkin päinvastoin...sanoi että mulla ei sitten kaikki mennytkään ihan niin hyvin kuin olisi voinut ja että jouduin kokemaan aika rankkoja.
 
vieras
Ja mitäs sitä nyt sektiossakaan puuduttamaan! Kyllähän sitä nyt tosinaisen ja varsinkin äidin pitäisi kestää viilto muutaman kerroksen läpi;)

Ihme mielipiteitä ihmisillä. Ihan niinkuin kipu ja kärsimys tekisi jotenkin autuaaksi.

Kiireellisen ja suunnitellun sektion kokeneena en todellakaan pidä kumpaakaan helppona vaihtoehtona.
 
Foortti harmaana
Jestas, sectiossahan sitä on hirveästi riskejä!
Ja jälkiongelmia...

Ja usea sectiokertomus, mitä MÄ oon kirjoittanut, niin lääkäri puhuu syntyneestä lapsesta, ei ne lääkärit varmaan asiaa TIEDÄ, millä nimellä sitä pitää kutsua...
 

Yhteistyössä