Sektion ei muka synnytys?

  • Viestiketjun aloittaja Setvijä
  • Ensimmäinen viesti
Kertokaahan sitten minulle, miksi puhutaan alatiesynnytyksestä? Jos ei ole olemassa toista tapaa synnyttää, miksi sanaan tarvitaan etumääreeksi "alatie"? Vastaan tähän itse: Koska sektio on toinen tapa synnyttää.

Se, miksi "syntyi sektiolla" kuullostaa luonnollisemmalta kuin "synnytin sektiolla" johtuu siitä, että sektiossa ei äidillä ole mahdollista itse aktiivisesti vaikuttaa synnytyksen kulkuun. Lapsi otetaan mahasta pois. Vastaavalla tavalla passiivisessa asemassa äiti on silloin, kun synnytyksessä käytetään imukuppia ("synnytin imukupilla" kuullostaa oudolta).

Eli sektio on synnytys. Minulla synnytystapana oli sektio. Synnytys oli epäsäännöllinen. Olin sairaalassa synnyttämässä ja lapseni syntyi sektiolla.
 
Anselmi Anaheim
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2005 klo 21:42 Magalie kirjoitti:
Kyllä te jotka olette puhkuneet synnytystuskissanne monta tuntia ja päätyneet kaiken päätteeksi sektioon, voitte reippain mielín sanoa synnyttäneenne.
Kun lapsi sektoidaan esim. siitä syystä, että äiti ei halua synnyttää, (esim. koska pelkää tilanteen hallinnan menettämistä) voi kaksi kertaa miettiä onko hän varsinaisesti synnyttänyt.
Tää on mun mielipide, ja näkemyksiä on monia, jokainen puoltaa tietysti omaansa..
Mikä helvetin sankaruuden ja naiseuden mitta tuska on?!Kuinka monta tuntia synnytystuskissa puhkumista riittää "synnyttämiseen"?Koitetaan nyt hyvät naiset olla hiukan solidaarisempia kanssasisariamme kohtaan!Itse tuskallisen alatiesynnytyksen kokeneena en pidä sektioon päätyneitä äitejä vähemmän "synnyttäneinä", oli sektion syy mikä tahansa! Anna


 
sektioäiti
Ei näissä hommissa jaeta tyylipisteitä. Olen saanut 3 lasta maailmaan sektiolla. Tämä on ollut minulle ainoa tapa saada lapsia. On olemassa sairauksia, jotka estävät ns. normaalin synnytyksen. En ole koskaan tuntenut olevani huonompi tai heikompi kuin muutkaan äidit. Vatsani on kyllä melkonen maailmankartta, ku siitä on 3 muksua ulos otettu pystyleikkauksella. Olen onnellinen joka poimusta ja juovasta. Sektio ei ole mitään helpommalla pääsyä, olen 2 viikkoisen tytön äiti, ja vielä mennään kipulääkkeiden voimin. Ilman niitä ei onnistu edes vauvanhoito, saati isompien lasten pyöritys. Suut suppuun vaan hyvät muka normaaliäidit ja kovia kokeneet luomusynnyttäjät. Ihmeellinen aihe edes keskustella. Otinpa kantaa minäki.
 
alannah
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.06.2005 klo 15:46 sektioäiti kirjoitti:
Ei näissä hommissa jaeta tyylipisteitä. Olen saanut 3 lasta maailmaan sektiolla. Tämä on ollut minulle ainoa tapa saada lapsia. On olemassa sairauksia, jotka estävät ns. normaalin synnytyksen. En ole koskaan tuntenut olevani huonompi tai heikompi kuin muutkaan äidit. Vatsani on kyllä melkonen maailmankartta, ku siitä on 3 muksua ulos otettu pystyleikkauksella. Olen onnellinen joka poimusta ja juovasta. Sektio ei ole mitään helpommalla pääsyä, olen 2 viikkoisen tytön äiti, ja vielä mennään kipulääkkeiden voimin. Ilman niitä ei onnistu edes vauvanhoito, saati isompien lasten pyöritys. Suut suppuun vaan hyvät muka normaaliäidit ja kovia kokeneet luomusynnyttäjät. Ihmeellinen aihe edes keskustella. Otinpa kantaa minäki.
PAKKO peesata!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2005 klo 21:42 Magalie kirjoitti:
Kyllä te jotka olette puhkuneet synnytystuskissanne monta tuntia ja päätyneet kaiken päätteeksi sektioon, voitte reippain mielín sanoa synnyttäneenne.
Kun lapsi sektoidaan esim. siitä syystä, että äiti ei halua synnyttää, (esim. koska pelkää tilanteen hallinnan menettämistä) voi kaksi kertaa miettiä onko hän varsinaisesti synnyttänyt.
Tää on mun mielipide, ja näkemyksiä on monia, jokainen puoltaa tietysti omaansa..
Täysin samaa mieltä........... :attn:
 
Vaikka kannatankin alatiesynnytystä,ja vielä mahdollisimman luomuna,niin mikäs minä olen sanomaan että ei sektio ole synnytys...Varmasti se on juuri sitä jokaiselle sen läpikäyneelle!
Eri asia on sitten ne,jotka ajattelevat asiaa "viralliselta" kannalta,esim.th,lääkäri vaikkapa seuraavaa synnytystä suunniteltaessa,tai jos kielellisesti alkaa viilaamaan.
 
Itse olen kanssa synnyttänyt sektiolla. tuli lapsi leikkausélla tai ei niin kyllä sitä on yhtä hyvä äiti kuin muutkin.. Synnytys on synnytys tuli se sitten mistä päästä tahansa =)Mulle ei kukaan ole koskaan suoraan tullut sanomaan/urputtamaan leikkauksesta.ja hyvä että ei.
 
äiti-70
Esikoinen syntynyt sektiolla ja kuopus alateitse. Kumpikin synnytys oli positiivinen tapahtuma, enkä osaa laittaa näitä kahta paremmuusjärjestykseen, molemmissa on hyvät ja huonot puolensa, mutta lopputuloshan se tärkein on, vai kuinka?
 
viinia
Kyllä miehelläni oli hauskaa kun kerroin, että joku uskaltaa väittää että ÄITI ei ole synnyttänyt jos lapsi on leikattu sektiolla.

Minulle tehty sektio ahtaan lantion vuoksi ja näin tulee meidän kaikki lapset syntymään. Koen kyllä että olen synnyttänyt!!!

Mieheni nauroi että olemmeko me sektio äidit sitten vain HAUTOMA KONEITA... jos emme kerta synnytä... :LOL: :LOL: :LOL:
 
Tytär-03
Se on kyllä jännä että tästä ko.aiheesta jaksetaan jauhaa... :\| Musta ne on ihan täysin "dalmaatialaisen pahimpia painajaisia" ...tai ihan minkä PILKULLISEN elukan tahansa...jotka jaksavat väittää ettei se olisi synnytys,omaa "paremmuuttaan siinä vain tuodaan esille... Mutta tämä..kään ei juuri tressaa minun elämääni joten ei siitä sen enempää! :p Hyvää loppu kesää kaikille B)
 
Itse ajattelin aina automaattisesti, että synnytän alateitse. Kun selvisi, että vauva oli perätilassa, ajattelin eka kertaa, ettei alatiesynnytys ole aina mahdollinen. Jo vauvankin turvallisuuden takia pidin sektiota ainoana vaihtoehtona, en tahtonut lähteä kokeilemaan alateitse. Ajattelen kuitenkin, että olen synnyttänyt lapseni.
 
merika
se on kait joku terveydenhuollon juttu, sitä ei lasketa synnytykseksi koska se on sektio eli leikkaus. Se merkitään eritavalla esim neuvolakorttiin vaikka toista saisit niin voi olla merkintä ensi synnyttäjä koska eka on leikattu.

Jotain tollasta, en tiedä ei ole itsellä kun yksi synnytys takana.

Synnytys se sektio on siinä missä tavallinenkin, ja usein se on vaan todellapaljon kipeempi, ei leikkaus, mutta se toipuminen siitä.
 
Synnytyksiä molemmat, tosin kovasti erilaisia.
Mun esikoinen syntyi sectiolla, kaksi seuraavaa alateitse. Mun mielestä leikkaus on karmeampi juttu, jälkeenpäin siitä on niin kipeä ettei jaksa täysillä keskittyä vauvanhoitoon kun itekin on huonossa kunnossa. Alatiesynnytysten jälkeen nousin heti pedistä ylös, kävelin suihkuun ja aloin imettää ja hoitaa vauvaa tarmokkaasti. Myös ensikontakti vauvaan on normaalin synnytyksen jälkeen erilainen - leikkauspöydällä se jää pakostakin lyhyeksi, kun taas synnytyspöydällä saa köllötellä vauvelin kanssa kaikessa rauhassa ja aloittaa tutustuminen heti. Eli leikkaus ei missään nimessä ole mikään oikotie, sitä on turha kenenkään luulla että sectioäidit pääsee helpommalla. Nyt suunnitellaan neljättä, ja toivon toki kovasti että mitään sellaista ei tapahdu etten voisi synnyttää alateitse.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.06.2005 klo 16:46 annim kirjoitti:
mulla on ihan sama millä sanoilla kukakin synnytystään sanoo, mutt tuli vaan mieleen kun luin noita tyksin ohjeita sektioon tuleville niin siinä kyllä puhutaan jatkuvasti toimenpiteestä synnytyksenä....
Tätä juuri tarkoitin. Sanaa synnytys ei voida sektiosta käyttää.
 
kätilöäiti

Jos lapsi sektoidaan, sanotaan, että lapsi syntyi sektiolla tai äiti leikattiin. Tietenkin olette synnyttäneitä naisia ja lapsenne ovat syntyneet mutta terminologisesti sektio on leikkaus ja alateitse syntyntyneet lapset on synnytetty. Puhekielessä ja varsinkin tunnekielessä nämä jutut saavat lisää merkityksiä, mutta onko sen edes niin väliä?
Ja kukaan ei ole täällä epäillytkään, etteikö sektoäiti ole hyvä äiti, niinkuin joku meni jo hernettä nenuun vetämään. Älkää ottako niin itseenne.
 
Object
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.07.2005 klo 15:52 pikkuviikinki kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.07.2005 klo 23:04 onnela74 kirjoitti:
Sektio ei ole synnytys !!!!!! Ei voi sanoa, että synnytin lapseni, vaan minut leikattiin.
ihme että minä voin sanoa lapseni SYNTYNEEN sektiolla.

TIETENKIN sinä voit sanoa lapsesi syntyneen sektiolla, sehän on aivan oikein sanottu. Koska tällöin LAPSI ON SUBJEKTI. Mutta jos ollaan oikein tarkkoja (siis aiheen korrekteista termeistä), SINÄ et ole SYNNYTTÄNYT sektiolla. Sinut on leikattu, jolloin lapsesi on syntynyt sektiolla.
 
pikkuviikinki
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.07.2005 klo 18:34 Object kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.07.2005 klo 15:52 pikkuviikinki kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.07.2005 klo 23:04 onnela74 kirjoitti:
Sektio ei ole synnytys !!!!!! Ei voi sanoa, että synnytin lapseni, vaan minut leikattiin.
ihme että minä voin sanoa lapseni SYNTYNEEN sektiolla.

TIETENKIN sinä voit sanoa lapsesi syntyneen sektiolla, sehän on aivan oikein sanottu. Koska tällöin LAPSI ON SUBJEKTI. Mutta jos ollaan oikein tarkkoja (siis aiheen korrekteista termeistä), SINÄ et ole SYNNYTTÄNYT sektiolla. Sinut on leikattu, jolloin lapsesi on syntynyt sektiolla.
kyllä minä olen SYNNYTTÄNYT sektiolla molemmat lapseni,näin lukee myös äitiyskortissani. =) mutta oikeasti mulle ihan sama mitä muut ajattelevat asiasta.
 
kaikesta sitä voidaan sitä peistä vääntää.

eikö se uusi elämä ole se tärkein? eikö siitä voisi muutkin iloita ja kahta kauheammin onnitella tuoretta äitiä, jos on joutunut vielä leikkauksen ja sen jälkimainingit kestämään?

aika pikkumaista minusta yrittää laimentaa syntymän iloa, jollain teknisellä väännöllä. varsinkaan, kun täällä suomessa leikkaukseen päädytään lääketieteellisistä syistä.

itse joudun leikattavaksi sydänäänten hävittyä 72 tunnin suppareiden yms jälkeen. jälkikäteen tunsin huonommuutta siitä, ettei ahterini "mallia synnytys". nyt olen ylpeä maratoonista ja sinut asian kanssa. kroppaansa, kun ei voi valita.

kaikkea hyvää kaikille ja keskittykää olennannaisesta nauttimiseen eli lapsiinne!

en ole lukenut 40:ntä edellistä viestiä, joten ei tässä varmaan mitään uutta tullut...

;)
 
"LEIKATTU

Antauduinko.
Luovutinko.
Enkö osannut päkistää oikein
olla tarpeeksi urhea.
Olisiko se tullut sieltä vaikka poikittain.

Onko pystysuora reipäisy vatsassa
hädän muistomerkki
vai pelkuruuden."

Itse kannan ylpeänä tätä repäisyä jota ei todellakaan pysty peittämään. Se on taisteluarpeni, tullut taistelusta jossa oli kyse elämästä ja kuolemasta. Se on merkkinä siitä, että me selviydyimme voittajana!

Ja mielestäni aina kun lapsi tulee ulos mahasta, oli tyyli mikä tahansa, se on synnytys. Lapsi joka tapauksessa syntyy.
 
Tuiteri
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.07.2005 klo 10:45 onnela74 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.06.2005 klo 16:46 annim kirjoitti:
mulla on ihan sama millä sanoilla kukakin synnytystään sanoo, mutt tuli vaan mieleen kun luin noita tyksin ohjeita sektioon tuleville niin siinä kyllä puhutaan jatkuvasti toimenpiteestä synnytyksenä....
Tätä juuri tarkoitin. Sanaa synnytys ei voida sektiosta käyttää.
Nonnih. Missä se kuuluisa sisälukutaito kupeksii? Luepas onnela74 oikein ajatuksella tuo referoimasi pätkä ja keuhkoa vasta sitten. ;)
 

Yhteistyössä