Sektion jälkeen kuumeilevat

En ainakaan löytänyt tälläistä keskustelua.
Itsellä takana kiireellinen sektio ja vauvakuume kova, vaikkakaan ei vielä ihan ajankohtainen.
Monet asiat pohdituttaa ja toivoisinkin keskustelua ja kokemuksiakin asiasta.
Joten tänne vaan keskustelemaan ja kuumeilemaan:)
 
Hei, minä synnytin lapseni 4vuotta sitten kiirrellisllä sektiolla.
varsinaista kuumetta ei ole olut halu vaan tehdä toinen lapsi , minulla laskettu aika huhtikuussa. itse päätin odottaa näin "pitkään" koska mieheni ei voi jäädä kotiin minua hoitamaan ja tiedän että sektion jälkeen voi olla tosi kipeä, esikoiseni saa vaatteet itse päälle on omatoiminen yms joten huoletta paljon vähemmän, kuulin juuri että voi saada myös kotiin koti perhetyöntekijän joka oikeesti auttaa sua siivooman yms mikä siua mietiyttää?
 
Hei kiva kun tulit kertomaan omia kokemuksia:)

Itse en niinkään mieti mahdollista toista sektiota ja sen jälkeistä aikaa.
Vaan jostain syystä raskauden riskit sektion jälkeen kunnittelee. Miten kohtu kestää. Ikää mulla on sen verran etten halua jäädä pitkään odottelemaan vaan olisi tartuttava tuumasta toimeen heti kuin vaan suositusten puolesta voi:)

Miten sulla on sujunut raskaus tähän asti? Oot ilmeisesti n 12 viikolla?
Onko vanhassa leikkaushaavassa ollut tuntemuksia? Ja tulitko ylipäätään helposti raskaaksi? -jostain pompahti esiin kirjoitus että sektio saattaa vaikeuttaa rskaaksi tuloa?
 
niin piti kirjoittaa että sektion jälkeen selvisi että myös seuraavat tulisivat sektiolla joten tää piti miettiä. olen rv 15. pahinta on kiinnikkeiden irtoimiskivut viiltelevät kivut ym, minun milestä tämä raskaus tuntuu paljon kivuliaammalta muttä kipu on ihan siedettävissä.
kun päätimme aloittaa yrittämään vauvaa, mellä tärppäsi toisesta kierrosta kierrukan poiston jälkeen eli sen osalta ei ollut vaikeuksia :).
 
  • Tykkää
Reactions: Mun&sun
muuten raskaus sujunut ihan ok vsymystä kipuja oksenteluja , siinäpä se :D. alan jo harkitsemaan tukivyötä koska niin paljon paino tunuu selässä ja "arvessa" ei varsinaisesi arvessa mutta kohdussa vaikea selittää tunnetta.
 
Tukivyö on varmaan hyvä juttu:)
Mut aika jännä että noin paljon jo tuntuu, edellisestä sektiosta kuitenkin aikaa ja raskausviikkoja vielä sen verran vähän ettei vatsa ole suuri.
Noi on just niitä asioita joita pohdin...
 
toivottovasti joku muukin tulee tänne vastailemaan koska luulen että kyseessä on yksilöllinen jttu, itse olen kokenut että on hnkalaa ja kivuliasta mutta jollekkin varmaan taas ei ole ollut,toivotaan että saat vastauksia myös heiltä joka ovat pian sektion jälkeen raskautuneet uudelleen :)
 
toivottovasti joku muukin tulee tänne vastailemaan koska luulen että kyseessä on yksilöllinen jttu, itse olen kokenut että on hnkalaa ja kivuliasta mutta jollekkin varmaan taas ei ole ollut,toivotaan että saat vastauksia myös heiltä joka ovat pian sektion jälkeen raskautuneet uudelleen :)
Joo näinhän se on että on yksilöllistä:)

Kiva olis tosiaan kuulla muitakin kokemuksia? Ja mietintöjä(jos siis joku muukin näitä miettii;) )
Millaisia välejä ollut raskauksissa, onko joku tullut piankin sektion jälkeen raskaaksi jne

Millaisia suositusvälejä olette muuten saaneet? Se tavallinen 1v?
 
Esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla kun synnytys ei edennyt. Toiselle lapselle annettiin lupa tulla kun sektiosta oli aikaa kulunut 9kk. Plussa tuli vasta yli vuoden yrittämisen jälkeen.
Raskausaika meni hyvin, arpi ei vaivannut koko aikana millään ja poika syntyi alakautta.
Kolmas raskaus tuli puskista keskimmäisen ollessa 6kk:n ikäinen.
Ja tämäkin syntyi sitten kiireellisellä sektiolla kun synnytys ei edennyt ja oli virheasennossa tulossa.

Nyt yritetään neljättä lasta ja yk3 menossa. Sektiosta aikaa nyt vähän yli 8kk.

Sektio tehtiin samasta viillosta ja kiinnikkeitä oli kuulemma aika paljon.
Kiinnikkeet ei ole vaivannut millään tavalla tähän päivään mennessä enkä osaa pelätä kipua nytkään, jos raskaudun jossain vaiheessa.

Automaattisesti tulossa sektio jos neljäs tulee. Tuskin yrittäävät antaa alakautta edes yrittää synnyttää :(

Itse olen toipunut sektioista nopeasti, seuraavana päivänä jo ylhäällä ja kävellyt. Toisen sektion jälkeen jouduin automaattisesti nostelemaan ja kantelemaan keskimmäistä lasta, eikä arpi ottanut itseensä millään lailla.

Mulle lääkäri suositteli vuoden väliä ennen uutta raskautta ekan sektion jälkeen mutta kolmannen kohdalla kukaan ei sanonut mitään miten pitkään pitäisi odottaa.
 
Kiva kuulla sun kokemuksista Bertta83:)

Mulle sanoi leikkava lääkäri että saa alkaa yrittää koska vaan, ei tarvitse "odotella" aika rajoja mutta neuvolassa tuli jyrkkä ohje että 1 v odotettava. Mut nämä nlan suositukset onkin vain yleisiä ohjeita, kun asiasta olen kysellyt. Yksi kokenut vanhempi synnytyslääkäri sanoi että puoli vuotta on sopiva aika raskauksien välissä:) mikä lie sitten varmin? -kaipa sekin on yksilökohtaista taas:)

Itsellä myös sektiosta toipuminen oli nopea enkä kokenut itse sektiota tai siit toipumista kivuliaana tai hankalana. Kukkamaalla olin tonkimassa aika pian kotiin tultua:) kipulääkkeitäkään en tarvinnut kun kaks ensimmäistä päivää.
 
Vaikea sanoa mikä on se normaali ohjeistus sektion ja seuraavan raskauden välissä :D
Itse annoin kohdun parantua rauhassa ennen yritystä vaikka jälkitarkastuksessa ultrasivat ja totesivat kohdun olevan parantunut.

Ehkä se suositus on se vuosi sen takia, että kohtu ei repeä synnytyksessä :eek:

Mullakin kolmannen kohdalla alettiin ballongilla käynnistelemään ja se ei tuottanut toivottuja tuloksia niin antoivat sitten jotain miedompaa lääkettä, kun sytotec (?) kun eivät suositelleet sektion takia tuota lääkettä.
Lopulta tiputtivat sitten oksitosiinia kun ei vaan kroppa tajunnut itse supistuksia saamaan aikaan ja oli kyllä maailman karmein kokemus kun supistukset oli uskomattoman kovat luonnollisin supistuksiin verrattuna. Ja eipä sittenkään kolmen päivän käynnistysyrityksen jälkeen synnytys edennyt/ paikat auenneet 5cm enempää niin sektio edessä.
 
Olet kuitenkin uskaltanut alkaa yrittää 4:ttä vaikka sektiosta 5 kk kun ootte jättäneet ehkäisyn?:)
Ja onpa hyvä palvelu teilläpäin että jälkitarkastuksessa ultrattu. Täällä ei puhettakaan moisesta,itse täytyi maksaa yksityiselle kun halusin ultran.
Vauva oli n 2 kk kun kävin yksityisellä. Hyvin oli kohtu supistunut ja parantunut.
 
Kyllä uskallettiin antaa lupa neljännelle tulla, ja eihan tässä enää mota kuutuutta ole, kuinti vuusi tulee täyteen :D Esikkoa tehtiin yli 3 vuotta, toista lasta reilu vuosi ja kolmas ilmoitti ekojen menkkojen jälkeen synnytyksestä tulosta. Joten itse en jaksa tällä kertaa nopeaan plussaan uskoa niin siksi saa tulla kun on tullakseen.
Toinen syy ikä, että en halua pitkittää suotta odottelulla jos tosiaan joutuu jälleen vuoden, ylikin yrittämään. Olisi lapset tehtynä niin voisi hyvillä mielin palata koulun penkkiin tai töihin.

Kuitenkin vielä kh-tuelle jään kun äitiysloma loppuu marraskuun alussa.

Täällä meillä päin automaattisesti sektio äidit ultrataan juuri tuon kohdun paranemisen takia :) niin paljoa en jaksa muistaa, että oliko ultra alatiesynnytyksen jälkeen (n)
 
Mulla esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla vuosi sitten toukokuussa. Nyt on annettu pikkukakkoselle lupa tulla. Jännittää kyllä kipuileeko leikkauskohta, jos raskaudutaan...Mulle sanottiin varsin selkeästi, että vuosi pitäisi olla välissä ennen uutta raskautta. Varmaan ollu hyvä aika toipua ainakin mun kropalle. Nyt vaan toivon pikaista tärppiä, kun ikääkin on pian 38v.
 
Täälläkin yksi, kakkosta ollaan tehty nyt joulukuusta asti. Kaksi keskenmenoa 2/17 ja 5/17. Esikoinen syntynyt 8/14, itse olen 24.

Mulla diagnosoitiin sektiohaavan avautuminen eli "isthmocele" kun esikoinen oli n. 1,5-vuotias. Eli arpi on tosi ohut ja sen kohdalla on kuoppa... Kohdun sisällä siis, ulospäin ei näy mitään. Lisäksi mulla on kaksi kohtua, mikä alentaa onnistuneen raskauden mahdollisuuksia entisestään. Että tällaisella kombolla nyt kovasti yritellään :LOL:
 
Täällä kolmannesta lapsesta kuumeileva äiti, jolla takana 2 suunniteltua pelkosektiota :) Olen siis itse valinnut sektion synnytystavaksi kummankin raskauden kohdalla, ja luonnollisesti kolmas lapsi syntyisi myös sektiolla. Itseä ei jännitä tuleva mahdollinen raskaus niin paljon kuin edellisiä. Mies tahtoo, että käyn lääkärissä, jotta voi arvioida onko tuleva mahdollinen raskaus turvallista(n) Mä itse olisin ihan valmis jo yrittämään! :rolleyes: Aiemmat sektiot 11/13 ja 9/16.
Mulla on kyllä ihan hirvittävä vauvakuume, vaikka kuopus aika vauva vielä :p
 

Yhteistyössä