Sektion jälkeen raskaaksi tulo vaikeaa?

Esikoista tehtiin 7 kk ennen kun tärppäsi. Syntyi kiireisellä sektiolla. Aloimme yrittämään toista raskautta kun esikoinen oli 7 kk ikäinen. Nyt on 8 kiertoa tuloksetonta yritystä takana. Ovulaatiotesteillä olen testannut ja löytänyt lh-huipun joka kierrossa. Lokakuussa kävin gynellä, ultrassa kaikki näytti olevan ok, folli 1,8 cm kp 13 kohdalla. Siitä seuraavana päivänä ovisplussa.

Syyskuussa tutkittu kilpirauhasarvot, helmikuussa prolaktiini (maitovuotoa rinnoista edelleen vaikka vuoteen en ole imettänyt), kaikki ok. Ylipainoa on, painoindeksi 35-36 välillä ollut tämän yrityksen aikana, esikoisesta plussatessa bmi oli 32,1.

Mies on menossa siemennestetutkimukseen. Itse olen laihdutuskuurilla, tällä hetkellä bmi 33,7.

Mitähän tässä kannattaisi seuraavaksi tehdä asian suhteen? Toki jatkan omaa laihduttamista mutta voiko se ylipaino tosiaan yksinään tehdä sen että en raskaudu? Pco tms ei näkynyt ultrassa, kierto on säännöllinen 28-30 ja menkat tulee aina oviksesta 12 päivän kuluttua. Ovulaation aikana harrastamme seksiä joka toinen päivä tai joka päivä, miten sattuu aikataulullisesti sopimaan.

Luin että sektio voi vaikeuttaa raskaaksituloa ja alan kallistumaan siihen että meille ei enää toista lasta tule ainakaan luomuna :/
 
Nyt täytyy itse kommentoida senverran että maanantaina olin yhteydessä terveyskeskukseen verikokeiden osalta lisää, lääkäri kun oli kommentoinut miun verikoetulostani. Eli pyynnöstäni huolimatta se "prolaktiinikoe" ei ollut prolaktiinikoe vaan fsh-hormooni joka oli 9 ja siis normaali. Nyt sitten sain lähetteen sinne prolaktiinikoneeseen (jossa luulin käyneeni ja jonka tuloksen luulin olevan ok). Kävin maanantaina, tuloksissa menee kaksi viikkoa.
 
Hei,
On hyvin todennäköistä, että kiertosi toimii normaalisti. Ultraäänessä kaikki on ollut kunnossa ja ovulaatiotestin saat positiiviseksi joka kuukausi. Tutkimalla loppukierron progesteroni voidaan varmistaa vielä se, että keltarauhanen toimii kunnolla.

Sektiosta voi joskus harvoin aiheutua kiinnikkeitä, jotka voivat vaikuttaa munanjohtimien toimintaan. Munanjohtimien aukiolo voidaan varmistaa tarvittaessa munanjohtimien aukiolotutkimuksella.

Ylipainolla voi olla merkitystä raskaaksi tulemiseen ja siksi painon pudottaminen on kohdallasi suositeltavaa. Suunta sinulla onkin sen suhteen aivan oikea. Muistathan kuitenkin tehdä painon pudottamisen maltillisesti ja terveellisesti. Mikäli olet alle 38 vuotta ja miehen siemennesteanalyysi on normaali, voi painonpudotuksen ohella kotiyrityksiä vielä hyvin jatkaa muutaman kuukauden ennen lääkärin vastaanotolle hakeutumista.

Henna Oksanen
erikoislääkäri
Dextra Lapsettomuusklinikka
 

Yhteistyössä