Sektion jälkeen toinen lapsi?

Te syystä tai toisesta sektioon joutuneet, kuinka suuri ikäero teillä on seuraavaan lapseen? Suositushan olisi 1,5-2v raskauksien välillä, mutta monet kuulemma tästä huolimatta tekevät seuraavan jo aikaisemmin..

Kertokaa kokemuksianne! Jos väli pienempi kuin tuo suositus, niin miten raskaus sujui? Tuliko komplikaatioita?
 
xin
Meillä lapsilla on ikäeroa 2 vuotta ja 8 kuukautta. Vähän aikaisemmin olisin toisen toivonut syntyvän, mutta imetin esikoista 1,5 vuotta ja vasta 6 kuukautta imetyksen lopetuksen jälkeen tärppäsi, vaikka aloitettiin yrittäminen jo aiemmin. Menkat kuitenkin alkoivat tulla normaalista jo kun esikoinen oli 6 kuukautta vanha.

Itse olen kuullut suosituksena 1-2 vuotta ja ehdottomasti ainakin 6 kuukautta pitää olla sektiosta kulunut. Nämä suositukset yleensä vaihtelee aika paljon, riippuen keneltä kysyy.
 
ft
Alkuperäinen kirjoittaja xin:
Meillä lapsilla on ikäeroa 2 vuotta ja 8 kuukautta. Vähän aikaisemmin olisin toisen toivonut syntyvän, mutta imetin esikoista 1,5 vuotta ja vasta 6 kuukautta imetyksen lopetuksen jälkeen tärppäsi, vaikka aloitettiin yrittäminen jo aiemmin. Menkat kuitenkin alkoivat tulla normaalista jo kun esikoinen oli 6 kuukautta vanha.

Itse olen kuullut suosituksena 1-2 vuotta ja ehdottomasti ainakin 6 kuukautta pitää olla sektiosta kulunut. Nämä suositukset yleensä vaihtelee aika paljon, riippuen keneltä kysyy.
Mitä jos tulisi ennen 6kk raskaaksi?
EN AIJO mutta kiinnostaa :)
 
Sektiohaava ei välttämättä kestä uuden raskauden tuomaa rasitusta liian pian, voi vaikka revetä mahan kasvaessa. Täytyy antaa haavalle aikaa parantua kunnolla, onhan siinä kuitenkin kohtu leikattu auki.
 
Niin ja nuo suositukset varmaan vaihtelevat.. Kuulosti kyllä hurjalta kun erään sairaanhoitajan kanssa juttelin, hän työskentelee äitiysneuvolassa. Ei ole kuulemma mitenkään harvinaista että sinne tulee äitejä todella pian sektion jälkeen uudestaan asiakkaaksi :eek:
 
lellu
Mulla meni hätäsektion jälkeen 4 vuotta ennen seuraavan syntymää. Sitten vasta uskalsin, oli se niin järkkyä puuhaa vuorokausi synnyttää ja sitten kuitenkin leikattiin. kolmatta ei koskaan edes tule, minua ei sinne teurastamoon saa enää kuin kilon palasina.
 
joo
Alkuperäinen kirjoittaja minni--:
Te syystä tai toisesta sektioon joutuneet, kuinka suuri ikäero teillä on seuraavaan lapseen? Suositushan olisi 1,5-2v raskauksien välillä, mutta monet kuulemma tästä huolimatta tekevät seuraavan jo aikaisemmin..

Kertokaa kokemuksianne! Jos väli pienempi kuin tuo suositus, niin miten raskaus sujui? Tuliko komplikaatioita?
Sanon että hullu on se joka uhmaa omalla terveydelle lääkäsiää joka sinut leikkaa ja tietää tilanteesi. Joillakin se suositus on 6kk joillakin muutamia vuosia kunnes ne kaikki on parantuneet.
Tiedän tapauksen jossa nauroi äiti varotuksille ja teki muksun alle vuoden sisällä :(
Ei antanut mennä kesken ei mistään hinnasta,alle puolevälin äiti makaa sairaalasssa ja lapsikin syntyy 3kk etuajassa, eloon jäänti mahdollista pieni.
Lapsi jää eloon mutta hyvin vammaisena, en muista mikä lapsella oli mutta ihme jos 10vuotiaaksikaan elää :(
Vanhemmatkin erosi sillä ei kestäneet paineita joita vammainen asetti :/
Nyt lapsi vuorotellen hoidossa isovanhemmilla :( ja omia ei juurkaan ne :/
 
vieras
Tiedän tapauksen jossa noin 4 vuoden sissän on saatu sektiolla kolme lasta.

Kahdella nuorimmalla ei ole kuin 1 v. 2 kk ikäeroa.

Ei ole kuitenkaan ollut ongelmia kuuleman mukaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tiedän tapauksen jossa noin 4 vuoden sissän on saatu sektiolla kolme lasta.

Kahdella nuorimmalla ei ole kuin 1 v. 2 kk ikäeroa.

Ei ole kuitenkaan ollut ongelmia kuuleman mukaan.

Ei kun nyt laskin väärin...
Siis kahdella nuorimmalla ei ole kuin 1 v. 1 kk ikäeroa!
 
meillä...
Alkuperäinen kirjoittaja meillä..:
1v. 2kk ensimmäisen sektion jälkeen syntyi toinen lapsemme, sektiolla sekin lopuksi, vaikka ensin normiteitse yritettiinkin melki päivä..
Niin, ja ensimmäisen lopputarkastuksessa lääkäri sanoi, ettei ole mitään estettä raskautua vaikka samoin tein. Ja lupa kun annettiin, sai toinen tulla, heti kun tärppäs, ja aika pian tärppäskin! :D
 
harmaa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tiedän tapauksen jossa noin 4 vuoden sissän on saatu sektiolla kolme lasta.

Kahdella nuorimmalla ei ole kuin 1 v. 2 kk ikäeroa.

Ei ole kuitenkaan ollut ongelmia kuuleman mukaan.

Ei kun nyt laskin väärin...
Siis kahdella nuorimmalla ei ole kuin 1 v. 1 kk ikäeroa!
Eiköhän tuon jokainen osannut itse laskea et tuossa ei ikäeroa voi olla kovin paljoa.
 
Nalletar
Meillä eka syntyi kiireellisellä sektiolla ja toinen sektio oli noin kahden vuoden kuluttua. Toisen sektiossa selvisi, että kohtu oli tosi hauras ja oli hyvä onni että kesti toisen raskauden (kolmatta ei suositella). Ei tiedetä syytä miksi se kohtu niin hauras oli. Jos raskauksien väli olisi ollut pidempi niin olisi ehkä ollut kestävämpi. Yleensähän kohtu kyllä kestää. Olen kuullut, että joskus aikanaan se raskauksien väli suositus sektion jälkeen olisi ollut useita vuosia, kun nykysin tietääkseni suositellaan sitä kahta vuotta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja meillä...:
Alkuperäinen kirjoittaja meillä..:
1v. 2kk ensimmäisen sektion jälkeen syntyi toinen lapsemme, sektiolla sekin lopuksi, vaikka ensin normiteitse yritettiinkin melki päivä..
Niin, ja ensimmäisen lopputarkastuksessa lääkäri sanoi, ettei ole mitään estettä raskautua vaikka samoin tein. Ja lupa kun annettiin, sai toinen tulla, heti kun tärppäs, ja aika pian tärppäskin! :D
Itse en siis todellakaan liian pian uutta suunnittele, mielenkiinnosta kyselen.. Miten se lääkäri on voinut antaa heti luvan uuteen yritykseen, eihän sitä päältäpäin näe miten haava on sisältä parantunut..

 
Suositukset tosissaan vaihtelee. Ensimmäisen sektion jälkeen kun kyselin uudesta raskautumisesta niin lääkäri tykkäsi ettei tässä ole sektion puolesta mitään esteitä, että ihan oman jaksamisen yms mukaan. 6kk oli esikoisella ikää kun raskaustesti näytti positiivista ja vähän auki 1v3kk tuli sitten ikäeroa.
 
Meillä lapsilla 2v2kk ikäeroa. Molemmat syntyneet sektiolla. Tosiaan vaihtelee hurjasti nuo suositukset uudesta raskaudesta sektion jälkeen. Riippuu lääkäristä ja siitä minkälaiset kudokset odottaja omaa. Jos ensimmäisen sektion yhteydessä todetaan kohdun olevan hauras/ohentunut niin leikkaava lääkäri kyllä yleensä kertoo asiasta. Meille suositeltiin ensimmäisen leikkuun jälkeen noin vuoden väliä. Nyt toisen sektion jälkeen leikannut lääkäri kehotti pitämään parisen vuotta taukoa. Tosin minulla löydöksenä runsaasti kiinnikkeitä ja ohentumaa sektioarven kohdalla. Aika yleinen suositus lienee tuo 1-2v. 6kk jälkeenkin on turvallista tulla uudelleen raskaaksi jos toipuminen sujunut ilman komplikaatioita ja leikkuussa todettu kaiken olevan kunnossa.
 
th + sektioäiti
Nykyisin ei ole enää olemassa mitään aikarajoja uudelle raskautumiselle sektion jälkeen, jos kaikki on sujunut niin kuin pitää. Ennen vanhaan pidettiin tota 1-2 vuotta varmuudenvuoksi.

Mulla oli kaksi vuotta sitten nuori lääkäri joka erikseen sitä selitti kun kysyin koska voin raskautua uudelleen. Hän sanoi, että ehkä ei mielellään toista SYNNTYSTÄ vuoden sisään, mutta se nyt on aika harvinaista muutenkin. Hän myös sanoi, että se kohtuu vaatii sen n. puoli vuotta parantuakseen kunnolla, ei se sen jälkeen enää olennaisesti muutu vuodessa tai parissa.
 
Miule on tehty 3 sektiota. Ekan ja toisen lapsen ikäero on 2v, toisen ja kolmannen välillä on 3v. (5 vuodessa siis 3 sektioo )

Toisessa sektiossa ei mitään sanottu kohdusta tai sen paksuudesta. Kolmannen odotuksen lopulla sitten alko tuleen kipuja arven seutuville. Monasti kävin äitipolilla ultrassa ja tarkastuksissa, lääkäreitte mukaan kohtu uhkaili repeytymisellä. Suuniteltu sektio oli tulossa, ja siihen saakka onneks selvittiin.

Leikkaava lääkäri sit totes et kohtu on jo heikko, ja ei suosittele seuraavaa raskautta aikoihin, 10 vuottakii ois jo hyvä! Kui ohut se sit oli, jäi hämärän peittoon.
Et meile ei sit enää vauvoja tuu
 

Yhteistyössä