sektioon päätyneet synnytyspelkoiset!

  • Viestiketjun aloittaja pelko
  • Ensimmäinen viesti
pelko
Mitä ootte pelänny alatiesynnytyksessä? Miksi sektio oli oikea vaihtoehto?
Itse pelkään aivan sanoinkuvaamattoman paljon kipua! Olen toissynnyttäjä ja tiedän ettei kivunlievitykset todellakaan kaikille auta, näin kävi minulle! Se on varmaan suurin syy siihen etten alatiesynnytystä halua enää kokea! Sektiossakin on varmasti omat kipunsa, sitä en epäile, mutta silti se tuntuu tälläkertaa turvallisemmalta vaihtoehdolta!!
Mulle koko synnytyssalin tapahtumien muistelu aiheuttaa suorastaan paniikin..en vaan pysty kuvittelemaan et se kaikki pitäisi käydä uudelleen läpi, on siis jotain muutakin mitä pelkään, mutta sitä en osaa selittää! Koko tapahtuma oli vaan niin kamala, vauvasta ei päässy todellakaan heti nauttimaan kun olo oli niin huono ja väsynyt ja mun tilani muutenkin surkea(oli paha raskausmyrkytys)
Pelkoni onkin et kuinka ihmeessä jaksan pitää pääni pelkopolilla kun yrittävät käännyttää ja ohittavat pelkoni täysin!! :\| Tuntuu et lääkäreille pitäisi olla aivan uskomattomat selitykset et miksi ei halua synnyttää, mutta en minä osaa selittää tuon paremmin!!!
Nyt sitten koko raskausaika on mennyt vaan murehtiessa kun lääkäri ei ymmärrä! Kai se on vaan jaksettava, ja onneksi itse tiedän et ei minua pakottaa voi alatiesynnytykseen ja mies on mun tukena ja puolestapuhujana ollu koko ajan! :)
Tsemppiä meille kaikille pelkääjille!!!
Kuulisin siis mielelläni teiltä muilta noista peloista! Ja ei kiitos mitään saarnoja alatiesynnytyksen puolesta.. :x
 
Pelkoryhmäläinen
Minulla sektiosynnytykseen oli syitä niin paljon, että niiden läpikäyminen olisi vienyt iät ja ajat. Tuntui turhauttavalta alkaa niistä edes puhua ja vastailla miksi-kysymyksiin. En kertakaikkiaan jaksanut enkä pystynyt.

Pääsin onnekseni Hyksin synnytyspelkoryhmään (kulkee nimellä Nyytti) jota veti aivan loistava psykologi. Heitä on kaikkiaan kaksi naista jotka vetätät noita ryhmiä ja olen kuullut molemmista vain hyvää.
Minäkin epäilin aluksi että ryhmässä yritetään "käännytttää" tms. Mutta ihmeekseni siellä ihmiset saivat puhua tai olla puhumatta ja kaikki tuntemukset hyväksyttiin. En aluksi kokenut ryhmää minulle ollenkaan oikeaksi paikaksi, koska en halunnut "keskustella" peloista ja enkä edes kuulla muiden peloista sillä omassa tilanteessani oli minulle aivan tarpeeksi. Menin kuitenkin ryhmään ja minä sain avun tuon ryhmän kautta.
 
Pip
Rv 26 meneillä ja TAYS-iin synnyttämään. Kaksi aikasiempaa kokemusta samasta sairaalasta, viimeisesta (2003) se kauhea pelko.
Jaksamista ja toivottavasti kaikki sujuu niin, kun olet toivonut! :wave:
 
sektion kokenut
Menkääs osotteeseen www.silikonitieto.net
Sieltä sit laitatte sinne oikeeseen yläkulmaan olevaan laatikkoon hakusanaksi keisarin leikkaus...katsokaa kuvat ja miettikää uudelleen kumpaa pelkäätte enemmän...alatiesynnytystä vaiko sitä että vatsanpeitteenne viilletään 6 kohtaa auki ja vauva otetaan vatsastanne.....ei kyllä ihan kivuitta tuostakaan selviä!
 
Pip
Tai sitten on niin pahat repeytymät alatiesynnytyksessä, ettei pysty moneen vuodeen vessassa kunnolla asioimaan ilman lääkkeiden apua. En ole ihan varma, kumpi niistä on pahempi vaihtoehto... Toisten pelkoa ei kannata vähätellä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.02.2006 klo 21:43 sektion kokenut kirjoitti:
Menkääs osotteeseen www.silikonitieto.net
Sieltä sit laitatte sinne oikeeseen yläkulmaan olevaan laatikkoon hakusanaksi keisarin leikkaus...katsokaa kuvat ja miettikää uudelleen kumpaa pelkäätte enemmän...alatiesynnytystä vaiko sitä että vatsanpeitteenne viilletään 6 kohtaa auki ja vauva otetaan vatsastanne.....ei kyllä ihan kivuitta tuostakaan selviä!

:headwall:

et kai sä oikeesti kuvittele, että todellinen synnytyspelko lähtee sillä, että näkee kuvia sektiosta?! :eek:

Oikeesti, miten tyhmä ihminen voi ollakaan...?! :headwall:
 
sektion kokenut
no en mut aattelin vaan et tajuutte ettei se sektiokaan mikään kivuton juttu oo ...ja paljon enemmän siinä on asioita jotka voi mennä vikaan ja konflikteja ku tavis synnytyksessä.jälkikivutkin on vähän eri luokkaa ku tavis synnytyksessä eikä sitä vauvaa välttämäti saa heti vierihoitoon ku on heräämössä sellaset 6 tuntia...tai voi olla yms...mutta ehkä otatte asioista selvää!
 
Rullessi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.02.2006 klo 22:03 sektion kokenut kirjoitti:
no en mut aattelin vaan et tajuutte ettei se sektiokaan mikään kivuton juttu oo ...ja paljon enemmän siinä on asioita jotka voi mennä vikaan ja konflikteja ku tavis synnytyksessä.jälkikivutkin on vähän eri luokkaa ku tavis synnytyksessä eikä sitä vauvaa välttämäti saa heti vierihoitoon ku on heräämössä sellaset 6 tuntia...tai voi olla yms...mutta ehkä otatte asioista selvää!
Olin heräämössä 2 tuntia.
 
sektioon jouduin lapseni isän takia.kerron näin lyhyesti koska aihe on arka ja tapahtumista on kuitenkin vuosia.lapseni isällä oli fantasia ennenaikainen synnyttäminen jossa hän toimisi kätilönä.ja ja hän yritti kaikin keinoin saada minut synnytää etuajassa..potkimista hakkaamista. raiskaamista jatkui päivästä toiseen .hän piti minua vankina kotona,kuristamista,veitsen kanssa leikimistä.lopulta sain soitettua apua ja pääsin pois tuosta helvetistä..tapahtumat on aiheuttanut sen verran pahat traumat, että en yksinkertasesti pysty synnyttämään normaalisti. kätilölle kun kerroin asiasta hän rupesi itkemään kun kerroin kaiken..että sellaista.

 
Ja tässäkin ketjussa toistuu taasnämä käsitykset että "miksi menette pelkosektioon kun sektio on kumminkin kivuliaampi kuin alatiesynnytys". Kun se pelko ei välttämättä johdu kivusta vaan aivan muista asioista.
 
Ja tässäkin ketjussa toistuu taas nämä käsitykset että "miksi menette pelkosektioon kun sektio on kumminkin kivuliaampi kuin alatiesynnytys". Kun se pelko ei välttämättä johdu kivusta vaan aivan muista asioista.
 
Hei,

Itse olen ainakin menossa pelkopolille tai lääkäri se taitaa olla jo ekalla kerralla, kun kestää pari tuntia ja aion vaatia sektiota pelon takia. Olen tutustunut jo vuosia sitten molempien tapojen riskeihin, mutta ne eivät vaikuta päätökseeni mitenkään. Pelko vain pahenee mitä pidemmälle raskaus etenee. Raskausaika on muuten ollut helppoa ainakin vielä.

Olisi helpottavaa kuulla NKL:lta pelon takia sektiopäätöksen saaneiden kirjoituksia. Montako kertaa kävitte pelkopolilla ja oliko ehdotonta käännyttämistä?

Mulla on eka aika vasta yli kuukauden päästä, kun haluaisin päästä jo tästä piinasta, ettei tarvitse lisäksi pelätä sitä pelkopolia. Vai onko päätöstä ihan pakko odottaa viimeisille viikoille asti??

Munkin mielestä ahdistavaa ruksailla tietoja ja selvittää taustoja, mitkä erityisesti pelottavat, kun ihan kaikki pelottaa, mutta erityisesti kipu ja repeäminen ja itsehallinnan menettäminen ja... :/

Toivon vaan, että vauva saadaan ulos nopeasti ja pääsen keskittymään itse vauvan hoitoon...sen jälkeen kestän vaikka monen kuukauden leikkaushaavakivut, sillä eihän mistään leikkauksesta nopeasti toivu..

Tsemppiä muille pelkääville!
 
Pip
Minulla oli maanantaina ensimmäinen käynti pelkopolille, juteltiin lääkärin kanssa noin puolisen tuntia, katsottiin vauvaa ja varattiin seuraava käynti kätilölle. 36 rv on synnytyssuunnittelu, silloin päätetään tarkemmiin, kuinka synnytys toteutuu, normaalisti alateitsi tai sitten kuitenkin toisin.
Ensimmäisestä käynnistä positiivinen kokemus, lääkäri ei vähitellyt pelkoani.
 
tapauskohtaista se sektiosta toipuminen. Minulla ja tutuilla ovat menneet hyvin ja jalkeilla heti kun "saa", eri sairaaloissa hiukan eri tavat. Eikä jälkikipuja ole ollut. Eka viikko vain liikkeelle lähdettäessä kiristystä. Ja vauvan olemme kaikki saaneet heti leikkurista pääsyn jälkeen viereen.

Sektio voi mennä hyvin ja alatiesynnytys voi mennä hyvin. tai sitten päinvastoin. Todennäköisesti kummastakin selviää hengissä. Suurin osa ainakin.
 

Yhteistyössä