Sektiosta!!

mulla ei vaan synnytys edennyt, kaikki alkoi hienosti kotona vesien menolla ja melkeen heti alkoi ahkerasti supisteleen, 27 tuntia odotettiin ja en auennu kuin 7 senttiin, oli oksitosiiniä ja epiduraalia.. En muista tarkasti, mutta viimeset tunnit oli ihan kauheita kun kivut ei menny ollenkaan pois. Lopulta tehtiin kiireellinen sektio. Vauva ei vissiin laskeutunu kunnolla ja pikkasen väärässä tarjonnassa!!
Toivuin kuitenkin hienosti ja saatin ihana tyttövauva! Toivoisin toista sektiota, ainakin jos tuntuu että synnytys alkaa kestämään kauemmin kun 20 tuntia!
 
Mulla oli melko sama tilanne, mutta ehdin päästä täysin auki- tilanteeseen, ja lapsella tippuivat sydänäänet ja tehtiin hätäsektio. Muuten seuraava olisi varmasti ollut alatiesynnytys ellei siinä ensimmäisessä olisi leikkauksen aikana kohtuhaava revennyt. Seuraavassa raskaudessa st-arviossa lääkäri jo suunnitteli alatiesynnytystä, mun piti alkaa ihan tivaamaan, että eihän silloin saa synnyttää alakautta jos on tää kohtuhaavan repeämä ollut...
 
Minullakin esikoinen syntyi sektiolla. Avauduin 10 cm, mutta vauva ei laskeutunut, ja oli myös väärässä tarjonnassa. Kätilöt ja lääkäri kuitenkin sanoivat, että toisessa synnytyksessä luultavasti synnytys etenee nopeammin ja helpommin, sillä kohdunsuu on kuitenkin kerran avautunut kunnolla, eli verrattavissa toissynnyttäjään sen osalta. Itse toivoisin alatiesynnytystä todella: se on turvallisempaa, vauvan saa heti vierelle, jos kaikki ok, palautuminen on yleensä nopeampaa.
 
Mä toisaalta toivoisin et suosiolla tekis sektion, palauduin siitä tosi hyvin (kävilin jo samana päivänä ja pystyin nostamaan vauvaakin)... Mutta alatiestä palautuu varmaan tosi hyvin jollei repeä tai tehdä epparia!Mulla ei kohdunsuu auennu loppuun kun olin niin kipeä, synnytys vaan pysähty, ja sitten oli se laskeutumattomuus ja väärä tarjonta.
Mutta turha kai sitä on vielä miettiä =) sen näkee sitten!!!
 
mulla meni eka sektioon juurikin samoista syistä kuin teillä, ei laskeutunut vauva mutta 9cm olin auki. Ja kauheet kivut, joihin ei auttanu mikään mömmelö, tuntui että halkeen pystysuunnassa kahtia, muttei kyllä ponnistuttanut, kun sitä kovasti kyseltiin siiinä. Niinpä veivät sektioon vaikken olis halunnut. Ja nyt tuntuu kyllä siltä, että haluun tän toisenkin sektiolla...saiskohan sen helposti, kun olis toinen sektio kyseessä? En haluis sinne pelkopolille, alkaa muuten pelottaa kaikki maholliset vaihtoehdot. Onko kukaan saanu sektiota ilman pelkopolia?
 
MoohMooh, ikävä kyllä sektiota ei tehdä ilman lääketieteellsitä perustetta vaikka kuinka haluaisi. Suomessa pelko määritellään Lääktieteelliseksi perusteeksi mutta se edellyttää käynnit polilla r. aikana.
 
taidan sitten mäkin suunnata pelkopolille...
Mun pää vaan on niin helposti käännettävissä että en tiedä onko hyötyä mennä sinne!! :kieh:
MoohMooh, mulla oli kans kovat kivut ja lääkket ei auttanu, se oli kyllä kauheeta, alko jo tuntuun siltä että haluaa tehdä itelleen jotain :headwall:
Tuu kertoon kuulumisia, olis kiva kuulla saatko sektion ja sitten jos et niin miten meni!! Mistä päin muuten olet?? Kuinka vanha sun ykkönen on??
 
20 tuntia oksitosiinin voimin yritin, aukesin vajaasti ja sektioon päädyin. Tarjontavirhe oli syynä. Toista olin synnyttämässä ja luovutin heti alkuunsa ettei sieltä tule ja kätilö sanoi että älä höpötä vaan ponnista ja niin 11 tunnin uurastuksen jälkeen syntyi normaalisti alateitse. Kolmatta ei sitten enää kauaa tarvinnut ponnistaakaan kun jo tuli maailmaan ja nyt neljättä haaveillaan.. Että älä heti luovuta, kyllä alatiesynnytys on ihanampi kokemus (huom.minun mielestäni) koska heti saat vauvan rinnallesi ja nauttia kenties yhdessä puolisosi kanssa uudesta tulokkaasta. Yritä ainakin ja jos näyttää ettei onnistu niin olet jo valmistautunut sektioon. Minulle ei jäänyt sektiosta traumoja enkä ole sen enempiä surrut etten saanut normaalisti synnyttää mutta alateitsekin voi onnistua sen jälkeen ja kokea senkin tunteen. Tsemppiä ja voimia !
 
oksitosiinit ja epiduraalit tulivat tutuiksi ja hieno tyttö saatiin sektiolla. Sen jälkeen syntyneet ovat alkaneet supistuksilla ja kalvot puhkaistu molemmilta. Toivottavasti saan tällä tarinalla valettua uskoa onnistumisen mahdollisuuksiin.
 
Voi kun ihanaa kuulla jotain noin positiivista =) Tuli tosi hyvä mieli ja halu kokeilla jos sittenkin syntyis normaalisti!!
Toivottavasti alkais sitten supistuksilla niin vois uskoa että kaikki menee hyvin =)
Kiitos paljon kun jaksoit kertoa tarinasi.
Kuinka paljon sulla oli aikaa sektiosta kun synnytit seuraavan??
 
kirjoitin tarinan mutta uutena käyttäjänä poistin sen, eli 2v 9kk oli väliä synnytyksissä, välillä tosin synnytin enkelivauvan joka helppoa ei ollut fyysisesti (puhumattakaan henkisesti) sekään. toisen ja kolmannen väli oli 3v 8kk ja toivottavasti kolmannen ja neljännen olisi alle 3v :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja mamiliini-85:
taidan sitten mäkin suunnata pelkopolille...
Mun pää vaan on niin helposti käännettävissä että en tiedä onko hyötyä mennä sinne!! :kieh:
MoohMooh, mulla oli kans kovat kivut ja lääkket ei auttanu, se oli kyllä kauheeta, alko jo tuntuun siltä että haluaa tehdä itelleen jotain :headwall:
Tuu kertoon kuulumisia, olis kiva kuulla saatko sektion ja sitten jos et niin miten meni!! Mistä päin muuten olet?? Kuinka vanha sun ykkönen on??
hml :stä ja esikoinen 1v10kk pian. joo tän kuun lopussa on neuvola enkä tiiä, kehtaanko alkaa ees kyselee mitään sektiosta...ku on lukenu täällä kaikkii juttuja ja tietää, että pidetään " sopimattomana äidiksi" jos ei haluu alateitse ja varsinki vielä luomuna vetää =/ mutta eikö se ole loppuraskauden aikana vasta se pelkopoli?
Mun kaveri sai ihan helposti ainakin sektion koska pelkäsi lapsen olevan iso, vaikka lääkärit oli eri mieltä...ja lapsi oli yli 4,5kiloa en muista tarkkaa lukua. mutta tää oli Päijät-Hämeen sairaanhoitopiirissä...saa nähä miten täällä K-Hämeessä menetellään
 

Yhteistyössä