selkä menosuuntaan

satu86
Alkuperäinen kirjoittaja Lionheart:
Lapsi on arvokkainta mitä meillä on, ja se ei lasta suojele kolaritilanteessa yhtään, että "kaikki muutkin kääntävät vauvan kasvot menosuuntaan heti kaukalon jälkeen", Omia aivojaan sopii käyttää.
en ole edelleenkään sanonut että teen niinkuin kaikki muutkin tekee.. en todellakaan sen takia lasta noin päin kääntänyt. PISTE!!! et siitä ei tarvii enää sanoa mitää. oma päätäs mikä oma päätös
 
satu86
kyllä meillä tuollainen on =) no täytyypä kääntää istuin toisin päin, jos vain jalat vielä mahtuu selkänojan ja istuimen väliin. ihmettelen vain miksi ovat liikkeessä sanoneet muuta kuin mitä istuin oikeasti on!
 
Enkä halua muuta kommentoidakaan kuin että tuossa törmäystesti videossa tosiaan on selkä menosuuntaan matkustavalla nukella pää sidottu kiinni, ei kai näin kuulu kuitenkaan lasta istuimeen sitoa? Katselin aikani näitä videoita ja luin testituloksia istuinta valitessa mutta loppujen lopuksi valinta tehtiin sillä perusteella mikä autoon mahtui ja vaikutti itsestä liikkeessä tutkittuna hyvältä eikä myöskään ollut flopannut testeissä. Jokainen kantaa tietysti vastuun omista valinnoistaan, eikö?

Eikä ole kiva pelotella lapsen kuolemalla, siihen miten kolari tapahtuu ja kuinka siinä käy ei välttämättä voi ollenkaan itse vaikuttaa.
 
Meille turvaistuinta ostettaessa myyjä sanoi että mikään istuin ei 100% suojele lasta. Mitään istuista ei voida tehdä niin, että käytäisiin kaikki mahdollinen läpi miten kolari voi tapahtua. Mutta meillä on myös odotettu tuota kääntämistä koska istuinta ei airbagin takia voi etupenkille laittaa, ja tytöb yksin takana istuessa on välillä hankalaa. Mutta luetteani muutaman jutun asiasta, odottelemme rauhassa sinne isommaksi ennen istuimen kääntämistä.
 
satu86
no en minä sitten ihan väärin sitä videoo katsonu =) ensin luulin että näen näkyjä ku katsoin että lapsen pää sidottu mut jos joku muu sanoo samaa niin ei mun päässä mitää vikaa ollukaa :LOL:
 
Kyseisen videon lapsista tosi harva oli lähempänä 3v ainakin näin ulkonäöllisesti katsottuna, ennemmin 1-2vuotiaita, maksimissaan 2.5v. Ja jos oli vanhempi lapsi, niin jalat oli tyyliin hattuhyllyllä että onko sekään nyt niin turvallista tai ainakaan miellyttävää? Ja nämä kommentit vain VAIN KOSKIEN VIDEOTA, ei käytäntöä.

Totuus kuitenkin on että selkä menosuuntaan on turvallisempaa istua, lapsi tuskin, pieni ainakaan, ei osaa itse vaatia istumaan naama menosuuntaan ellei häntä ole siihen "opetettu" eli laitettu joskus istumaan niin. Ja itse on kaikista paras ottaa selvää eri istuimista, ei ne lastentarvikeliikkeidenkään myyjät mitään jumalia ole :wave:
 
Kommentoin asiaa ihan vaan omasta kokemuksesta. Meillä toisessa autossa on toisin päin ja toisesssa toisin, eikä ole lapsi vielä kertaakaan protestoinut kumpaakaan istuinta. 2,5v. Niska menosuuntaan oleva istuin on HTS besave izi kid ja jaloissa olevan turvakaaren ansiosta jalat mahtuu vallan hyvin, ja menee vielä yli 3 v. Toisessa autossa on nassu eteenpäin vallan käytännön syistä. Eli on isofix kiinnityksellä, ja tällä kiinnityksellä ei ole tuohon autoon mahdollista laittaa toisin päin, vie sen verran hirveesti tilaa. Eli toi kiinnitystapa myös auttaa turvallisuuden suhteen. Toki lapsi oli kaukalossa mahdollisimman pitkään tuossa autossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja satu86:
kyllä meillä tuollainen on =) no täytyypä kääntää istuin toisin päin, jos vain jalat vielä mahtuu selkänojan ja istuimen väliin. ihmettelen vain miksi ovat liikkeessä sanoneet muuta kuin mitä istuin oikeasti on!

Teillä tais laps olla puol toista vuotias..?
Mulla on neiti kohta 2v ja 89cm ja hyvin mahtuu vielä samaan istuimeen kuin teillä, selkä menosuuntaan eikä jalatkaan ota selkänojaan kiinni..
Mulla ei autokaan mikään iso ole mutta silti neiti siihen mahtuu.. :)
Eli kannattaa kokeilla..
Meillä ainakin liikkeessä sanottiin heti että brion istuimen saa molemmin päin, opettivat vielä laittamaan sen ja tulivat myös näyttämään miten se autoon laitetaan..
Mutta muutenkin saatiin siitä liikkeestä loistavaa palvelua.
 
Meilläkin on tuo Brion zento,ja olen istuimeen todella tyytyväinen.
Meidän tyttö on vasta 13,5kk,mutta jo 85cm ja 13kg.
Meillä istuin on asennettu selkä menosuuntaan, auton penkin päälle jolloin istuinta on mahdollista kallistaa hiukan enempi. Meillä tyttö nukkuu vielä lähes jokaisella kauppamatkallakin autossa. Istuimen ollessa näin ei pää retkahda alaspäin nukkuessa,vaan nojaa sivuun.
Sitten kun jalat eivät mahdu enää, voi istuimen siirtää auton penkin reunalle jolloin jalkatilaa tulee paljon lisää.
Turvaistuimen käyttöohjeissa ja brion sivuilla on kyllä opastettu tuo asennus.
Ja vertaillessani eri istuimia viime talvena, oli useassa mainoksessakin lapsilla jalat koukussa auton penkkiä vasten...en tiedä miten epämukavaa siinä on istua sitten, mutta meillä oli ehdoton ehto että selkä menosuuntaan aluksi.
Tuo zento oli monipuolisin meidän mielestä.
Meille kaupassa naureskeltiin että onhan ne kaikki turvallisempia kuin vaununkopat jossa itse olemme aikanaan matkustaneet..
Tottahan toki,mutta on kauppiaan ymmärrettävä kyselevää vanhempaakin, joka todella haluaa lapsellensa turvallisinta mahdollista vaihtoehtoa.
Onhan tuo pieni ihminen kultaakin kalliimpi =)
 

Yhteistyössä