selkäkipu ja yliliikkuvuus si- nivelessä: KAIKKI selkäkipuiset VASTAILKAA!

Täällä oli jo samantapainen keskustelu, mutta haluaisin kuulla lisää ihmisten oireista ja elämästä ja kuntoutuksesta, joilla sama vaiva. Minulla selässä pari pullistumaa ja todettu si- nivelessä yliliikkuvuutta, joka on myös aiheuttanut nivelen kulumista. Kipu kovaa välillä varsinkin istuminen pahentaa kipua ja alkaa jalatkin oireilla. Niitä polttelee ja pistelee, toisaalta veri ei kierrä ja kylmässä palelee liiankin helposti. Myös tunnottomuutta ilmenee välillä. Mitä ohjeita olisi esim. syvien vatsalihasten kuntoutukeen, joita voisi kotona tehdä? Miten raskaus on vaikuttanut selkäkipuihinne? En ole raskaana, mutta toivoisin lasta ja pelottaa selkäkivun paheneminen entisestään. Nyt jo notkoselkäisyttä ja pelkään että koko alaselkä romahtaisi raskaana.
 
Täällä yksi jolla si-nivelen yliliikkuvuus sekä yliliikkuvat lonkat vs.elastiset.
Reilut kaksi vuotta sitten oireet pahenivat siten, etten päässyt istualta enää seisomaan, jalat eivät ottaneet päälle. Silloin tajusin että pakko on jotain tehdä, siis jotain muuta normaalin perusliikunnan lisäksi. Menin fysioterapiaan ja sieltä sain useamman käynnin jälkeen tosi hyvät eväät omatoimiseen kuntouttamiseen. Vaihtoehtona vaikeahkoksi luokiteltu leikkaus. Ei kiitos minulle.
Minulla kaiken a ja o on kuntosaliharjoittelu. Ja siellä tavoitteena kunnon painot, ei siis mitkään pilipalipainot, vaan esim. reisipenkistä min.100kg, penkkipunnerrus min.40kg, vetotalja min. 40kg, selkäpenkki min. 3x20krtaa sarja jne. Eli kun niveltä ympäröivät lihakset ovat kunnossa, ei yliliikkuvuus ole enää ongelma.
Toinen tärkeä juttu on venyttely. Voisin tähän kirjoittaa yhden todella hyvän venyttelyn, mutta taitaisi olla niin vaikeaselkoinen että ei taida maksaa vaivaa ;) . Minulla venyttely tarkoittaa jalkojen ja erityisesti lonkkien venyttelyä suhteessa alaselkään.
Nyt olen raskaana, neljättä kertaa, eikä mitään suurempia ongelmia alaselän tai si-nivelen kanssa ole ollut. Lonkat meinaavat kipeytyä, mutta se oli odotettavissa. Mutta jos siis saat selkälihaksesi kuntoon ennen raskautta, ja ylläpidät raskaudenkin aikana pienillä painoilla mahdollisimman pitkään, uskon että siäkin pääset aika helpolla.
 
Selkäsivuilla netissä on paljon tietoa asiasta sekä osaajia, jotka saa ne si:t paikoilleen. Mulla hävisi 90% selkäkivuista kun si:t saatiin paikoilleen. Puutumiset hävisi ja kipu esim. kävellessä. Sääli, että oli niin kauan pois paikoiltaan, että ehdin saada kuluman ristiluun päälle. Naprapaatit on mun mielestä parhaita.

Syviä vatsalihaksia voi harjoittaa esim. selinmakuulla, polvet koukussa, napa tiukkana kohti selkärankaa. Tästä sitten pienet nostot jaloilla esim. 5krt oik. 5krt vasen ja napa koko ajan tiukalla. Ja tauko hetkeksi ja sama sarja uudestaan. Tai vaikka autoa ajaessa voi jännittää tuon navan kohti rankaa, hyvä ryhti, pito hetkeksi ja tauko. Tahokasta ja mulla parani ryhti parissa kk:ssa.
 
Kaikilla tuo si-nivelen paikoilleen laitto ei vain onnistu tai siitä ei ole pysyvää hyötyä, nimimerkillä kokemusta on. Silloin siihen auttaa vain hyvä ja kunnossa pidettävä lihaksisto, joka tukee niveltä. Leikkauskin on yhsi vaihtoehto, mutta itse en aio siihen ryhtyä, miksi alkaisin kun kuntoilulla vaiva pysyy poissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja gha:
Kaikilla tuo si-nivelen paikoilleen laitto ei vain onnistu tai siitä ei ole pysyvää hyötyä, nimimerkillä kokemusta on. Silloin siihen auttaa vain hyvä ja kunnossa pidettävä lihaksisto, joka tukee niveltä. Leikkauskin on yhsi vaihtoehto, mutta itse en aio siihen ryhtyä, miksi alkaisin kun kuntoilulla vaiva pysyy poissa.
Niin tai harva sitä osaa laittaa paikoilleen. Mullakin se on lähtenyt pois ja paikalleen laiton jälkeen saakin olla pari viikkoa varovainen. Lihakset pitää olla toki kunnossa, mutta ei niitäkään ole mieltä harjoittaa, jos paikat ei ole kohdillaan rangassa. Mulla kova jumppa ennen si-nivelten laittoa sai hirveät kivut koko rankaan.
 
Moi!

Olen ollut vime viikon kuntoutuksessa selkäni takia ja sain hyvät ohjeet kuntouttaa kotona. Kuitenkin varsinkin istuminen alkaa välittömästi aina koskea alaselkään. Minulla on myös pullistumaa selässä. Kannattaisikohan rueta käymään kuntosalilla ihan säänöllisesti, jos kotijumppa ei riitä. Pelottaa vaan hieman mitä siellä uskaltaa tehdä ettei säre itseään enemmän, jos ei ole kukaan neuvomassa. Jos taas menee salille, jossa hyviä ohjaajia maksaa maltaita eikä ole varaa. Varaa ei nyt oikein ole kuin yliopiston ilmaiseen saliin, jossa voisi omatoimisesti jotain tehdä. Venyttelyliikkeetkin olen saanut itselle kotiin, mutta ongelma onkin tämä:

Oletteko jotkut kauan selkäkivusta ja alaraajakivuista kärsineet saaneet lopullisen helpotuksen. Onko teillä jaettavana erityisen hyviää neuvoja?? Kaikki tuntuu et olen kokeillut niksauttelijoista erikoislääkäreihin ja mitään vakavaa ei ole ja si- nivelkin menee aina uudelleen ja uudelleen sijoiltaan. Aina en edes tiedä onko se nyt paikoillaan vai ei ja en enää edes jaksa miettiä. Jotenkin pitäis vaan saada selkä siihen kuntoon, että myös istumatyö onnistuisi!!!

SIIS APUVA!!
 
Minulla todettiin nivelten yliliikkuvuus muutama kuukausi sitten. Selkäni oireilee jaloista päähän saakka. Uskon, että kaikki johtuu lantionalueelta. Kun sitä käsiteltiin, alkoi kivut vain pahentua.

Tärkeintähän on, että lihakset ovat vahvat, jotta ne tukevat yliliikkuvia niveliä. Kuntosaliharjoittelun on ymmärtänyt olevan hyvän. Mutta jos olet oikein huonossa kunnossa, pitää aloittaa varmasti pienemmästä, esim. venyttelyistä tai muista liikkeistä.

Itse olen saanut hyviä ohjeita aina omt-fysioterapeutilta. Olen tällä hetkellä niin huonossa kunnossa, etten saa tehdä mitään. Kipeydyn kaikesta liikaa. Suosittelen sinullekin omt-fysioterapiaa, jos et ole vielä kokeillut. Sieltä saa myös ohjeita syvien vatsalihasten vahvistamiseen. Ja ne ohjataan henkilökohtaisesti, että varmasti osaat ne oikein tehdä.

Olisiko sinulla varaa käydä teettämässä jossakin henkilökohtainen kuntosaliohjelma? Tekisit sitten liikkeitä yliopiston salilla. Tärkeäähän on, että tekee oikeita liikkeitä oikealla tavalla.

Itse kärsein kovista selkäkivuista viimeksi 2003. Silloin sain selkäni täysin kuntoon omt-fysioterapiassa. Sain siellä hoitoja ja myös paljon ohjeita kotiin. Niitä jumppasin joka päivä. Tärkeintä alussa oli syvien vatsalihasten vahvistaminen. Sen jälkeen vasta keskityttiin selkälihasten vahvistamiseen.
Jumppaahan pitää tehdä sinnikkäästi, vaikka aluksi tuntuukin ettei ole mitään vaikutusta. Kärsivällisyys palkitaan. Minulla kesti kuukausia, ennen kuin alkoi olla enemmän vaikutusta.
 
Kiitos mammax3.. minulle on kuntoutuksessa fysioterapeutti antanut aivan omat ohjeet ja juu, suurin osa on syviä vatsoja harjoittavia. liikkeet hitaita ja täytyy olla kärsivällinen, toivottavasti tulee tulosta. nyt olen vasta 2 viikkoa tehnyt, lähes päivittäin ja huomaan vatsan vahvistuneen, mutta edelleen on kipuja. no ensi viikko taas siellä kuntoutuksessa, jossa voisin sitten kysyä siltä fysiot. ohjeit kuntosalilaitteillekin. Jos olet vielä kuulolla niin miten selkäsi on voinut raskausaikoina? itse vasta suunnittelen ensimmäistä raskautta ja pelottaa et koko alaselkä katkeaa kn on muutenkn kauhean lordoottinen, siis notkolla- tullut sellaiseksi kipujen myötä!kiitos ja :hug:
 
Hienoa, kun olit saanut jo syvien vatsalihasten treenausohjeet! Nyt vain sinnikkäästi niitä teet päivittäin.
Minä en tiedä, milloin tämä yliliikkuvuus on mulle ilmestynyt. Kuitenkin sitä on ollut ainakin vuodesta 2002 asti enemmän. Sitä ennenkin mulla on selkävaivoja, mutta ekan raskauden aikana kaikki hävisi. Luulen, että painon myötä muuttui selän asento ja kivut hävisi. Toka raskaus olikin sitten kauhea selän kannalta. Selkä oli tosi kipeä, en voinut käydä edes kävelyllä. Mulla oli lainassa isältäni tukiliivi. Kannattaa hankkia sellainen ja mielellään just omalle selälle sopiva. Tämän raskauden jälkeen mulle tuli myös pahimmat selkäkivut. MUTTA, mun selkä ei ollut todellakaan hyvässä kunnossa ennen raskautta. Eli en ollut liikkunut ja urheillut tarpeeksi. Selkälihakset oli varmasti nollakunnossa.

Kolmas raskaus oli tämän 2003 vuonna olleen kuntoutuksen jälkeen. Selkää jumppasin raskauden alkuun asti päivittäin. Mutta tämä raskaus oli monin tavoin ongelmallinen alkaen rajusta pahoinvoinnista. Siksi jouduin lopettamaan kokonaan kaiken jumppaamisen. Selkä oli kipeä, mutta ei niin kuin tokassa raskaudessa.
Olen kuitenkin näiden kipujen kanssa pärjännyt raskausaikoina, kun olen käyttänyt Panacodia. Sitäkin yritin käyttää mahdollisimman vähän.
 
Mä taas en tiedä mikä mun selässä on mutta joka tapauksessa se on kipeä.Samoin vasemmassa jalassa ja jalkaterässä on ihmeellisiä kipuja, tunnottomuutta ja puutumista.Oon ravannu lääkärissä, selkäkeskuksessa,saanu erikoispohjalliset, yölastan jne..mut ei apua.11 vuotiaasta asti olen kärsinyt iskiastyyppisestä kivusta ja yläasteella jo sain monta kipupiikkiä selkään kun se meni aina ihan lukkoon, en päässy ees sängystä ylös.Nyt on lähete kuntoutustutkimukseen ja kirurgian polille.
Eka raskaus(vaikka oli tosi hyvässä kunnossa)oli aivan hirveetä selälle.Jouduin tk:n vuodeosastollekkin ja keppien kanssa könkkäsin.Noh sit taas toinen raskaus.Ihan ok kunto oli silloinkin mutta ei nyt ihan niin hyvä kun ekassa ja ei selkäkipuja, luulisin että siks kun kävelin joka päivä(hissukseen)aivan loppuun saakka.Juu, ja mulla on kans lordoottinen tuo selkä..
 
Hei EvaLon/mammax3.. onko teillä jalkoihin säteilevää kipua, sellaista molempiin jalkoihin ja oikeastaan koko ruotoon, niskaankin säteilevää.. tämä yliliikkuvuus tuntuu mulla aiheuttavan joka lihaksen jumiutumista ja näin myös ikäviä poltteita ja tunnottomuuksia, varsinkin jaloissa. Onko teillä kuvattu esim. pullistumia, vai onko yliliikkuvuus ainoa diagnoosi? Millaisia keinoja teillä on lievittää kipuja ja jalkoihin tulevaa säteilyä?
 
Mulla on 2003 löydetty pullistuma, josta aiheutuvat kivut sain omt-fysioterapialla pois silloin. Vuosi sitten suunnilleen (ylikin varmaan) alkoi uudet vaivat tai samoja entisiä "uusilla mausteilla". Lantion magneetissa löytyi kesällä sama pullistuma, mutta pienempänä. Ei painanut mihinkään eli ei pitäisi aiheuttaa oireita.
Vasta kuvattiin niska ja lantion taivutuskuvat otettiin, uusi lantion magneetti on 14.5 ja 19.5 menen lääkärille kuulemaan tuloksia.
Yliliikkuvuushan on mulle uusi diagnoosi ja olen varma, että suurin osa vaivoista johtuu siitä. Samaa mieltä on myös mun omt-fysioterapeutti. Toisesta kohtaa ranka on yliliikkuva, joka taas aiheuttaa viereen aliliikkuvuutta eli nikamalukkoja. Joista sitten taas uusia vaivoja.
Mulla oireilee koko ranka. Niska-hartiaseutu on aivan jumissa. Välillä enemmän ja välillä vähemmän. Nikamat paukkuu siellä koko ajan. Välillä oikein tuntuu, että jokin on väärässä asennossa siellä ja kinnaa. Kunnes taas paukahtaa ja helpottaa. Rintarangassa myös oireita, samoin alaselässä ja lantionalueella. Tuntuu, että kaikki johtuu lantionseudusta. Mutta mikä siellä on, sitä ei kukaan ole osannut sanoa vielä. Kun siellä on vikaa, se aiheuttaa vikoja koko rankaan. Kun asento on väärä vähänkin, tulee lukkoja ja muita kipuja niskaan asti.
Jalkoihin myös säteilee, tällä hetkellä kipu pysähtyy polvien yläpuolelle. Eilen viimeksi toinen jalka oli puutunut ja jotenkin voimaton.
Torstaina yritin haravoida hiukan ja seuraavana päivänä en päässyt liikkumaan. Kauhea polte oli ihan alhaalla rangassa, josta sitten levisi laajemmalle. Väärästä asennosta johtuen lihakset jumiutui toisella puolella. Siitäkin kuitenkin on suurinpiirtein selvitty.
Välillä tuntuu, että polvikin olisi yliliikkuva. Muljuu kurjasti ja on kipeä. Samoin oikea ranne.

Kelalla kävin kyselemässä kuntoutusjutuista. Ihmettelivät, kun kukaan ei ole puhunut niistä mulle. Käski pyytää lääkäriltä B-todistuksen, niin voin hakea Ortoniin kuntoutustarveselvitykseen. Siellä saa parasta asiantuntemusta yliliikkuvista nivelistä. Toivottavasti pääsen sinne.
 
Päivää!

Tällä hetkellä oon melkein oireeton, huonoja päiviä tokion... Vähän historiaa, niin selkenee: Puolitoista vuotta sitten multa leikattiin alimpien nikamien välinen tyrä. Vikaa ja vaivaa oli ollut yli kaksi vuotta, kukaan lääkäri ei vaan uskonut tai ottanut tosissaan. Hermo oli ollut pinteessä kauan, eikä leikkaus tuottanut toivottua tulosta, hermovaurio jäi. Sitä sitten reilu puoli vuotta korjattiin fysiossa ja kun tulin raskaaksi, meni hetki, maha kun kasvoi, hävisi kaikkioireet. Kivut, tunnottomuudet, säteilyt, kaikki :eek: Mulla oli siis yli ja aliliikkuvat nikamat, niin kuin mammax3:llakin ja niitä itse jo oppinut jumppaamaan jalukkoja aukomaan. Nyt vko 38+ menossa, oonkin alkanut jännäämän, miten synnytys vaikuttaa selkään, taasko se hajoaa, miten sitten kun tuo painopiste siirtyy "normaaliksi"... :ashamed:

Mikään ei siis ole mua auttanut, tää raskaus on vaan ollut ihan ihmeellistä aikaa, kun on saanut olla kivuitta!!! Mullahan on skolioosi yläselässä, keskellä aliliikkuvuutta ja alhaalla nikamat puokkoilee pois paikoiltaan. Pahimmillaan, kuukausi enne leikkausta, olin lähes liikunta kyvytön kipujen takia, hermopinne veti mut ihan horkkaan. Kunnon lääkitystä en saanut, eikä kukaan uskonut, että olen oikeasti sairas. Sitten, kun lääkäri kerran suostui mut ottamaan vastaan, niin sainkin kipulähetteen sairaalaan osastolle ja päivystysleikkauksena miut hoidettiin... :ashamed:

Vähän pelottaa tulevaisuus, varsinkin se synnytyksen jälkeinen aika, kun ei oo tän mahan kanssa päässyt just yhtään jumppaamaankaan. Lihaksisto huonossa kunnossa, tiedän... :|

kelan kuntoutus jakso mulle on luvattu, sairaeläkkeelle mua ei huolittu, kun jalat liikkui ja paskat pysyi sisällä... Katotaan nyt päivä kerrallaan...
 
Hei mymmelis! Miten sinulla menee? Joko on synnytys ollut? Miten selkä voi synnytyksen jälkeen? Muutkin notkoselkäiset tai muuten kipuilevat, mten olette synnytyksestä selvinneet? Olen nimittäin nyt raskaana- ihan alussa ja tämä selkä pelottaa entistä enemmän.. tosin kuntosalilla aion käydä nyt raskauden aikanakin tai ainakin jumpissa, joissa vahvistetaan lihaksia!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mammax3:
Mulla on 2003 löydetty pullistuma, josta aiheutuvat kivut sain omt-fysioterapialla pois silloin. Vuosi sitten suunnilleen (ylikin varmaan) alkoi uudet vaivat tai samoja entisiä "uusilla mausteilla". Lantion magneetissa löytyi kesällä sama pullistuma, mutta pienempänä. Ei painanut mihinkään eli ei pitäisi aiheuttaa oireita.
Vasta kuvattiin niska ja lantion taivutuskuvat otettiin, uusi lantion magneetti on 14.5 ja 19.5 menen lääkärille kuulemaan tuloksia.
Yliliikkuvuushan on mulle uusi diagnoosi ja olen varma, että suurin osa vaivoista johtuu siitä. Samaa mieltä on myös mun omt-fysioterapeutti. Toisesta kohtaa ranka on yliliikkuva, joka taas aiheuttaa viereen aliliikkuvuutta eli nikamalukkoja. Joista sitten taas uusia vaivoja.
Mulla oireilee koko ranka. Niska-hartiaseutu on aivan jumissa. Välillä enemmän ja välillä vähemmän. Nikamat paukkuu siellä koko ajan. Välillä oikein tuntuu, että jokin on väärässä asennossa siellä ja kinnaa. Kunnes taas paukahtaa ja helpottaa. Rintarangassa myös oireita, samoin alaselässä ja lantionalueella. Tuntuu, että kaikki johtuu lantionseudusta. Mutta mikä siellä on, sitä ei kukaan ole osannut sanoa vielä. Kun siellä on vikaa, se aiheuttaa vikoja koko rankaan. Kun asento on väärä vähänkin, tulee lukkoja ja muita kipuja niskaan asti.
Jalkoihin myös säteilee, tällä hetkellä kipu pysähtyy polvien yläpuolelle. Eilen viimeksi toinen jalka oli puutunut ja jotenkin voimaton.
Torstaina yritin haravoida hiukan ja seuraavana päivänä en päässyt liikkumaan. Kauhea polte oli ihan alhaalla rangassa, josta sitten levisi laajemmalle. Väärästä asennosta johtuen lihakset jumiutui toisella puolella. Siitäkin kuitenkin on suurinpiirtein selvitty.
Välillä tuntuu, että polvikin olisi yliliikkuva. Muljuu kurjasti ja on kipeä. Samoin oikea ranne.

Kelalla kävin kyselemässä kuntoutusjutuista. Ihmettelivät, kun kukaan ei ole puhunut niistä mulle. Käski pyytää lääkäriltä B-todistuksen, niin voin hakea Ortoniin kuntoutustarveselvitykseen. Siellä saa parasta asiantuntemusta yliliikkuvista nivelistä. Toivottavasti pääsen sinne.

HEH. Tämä oli aivan kuin minusta kirjoitettu... eipä ole koskaan kukaan lääkäri minullekkaan B-todistuksesta puhunut :eek: mikä se kuntoutustarveselvitys on???? Tarviiko olla mitä tutkimuksia tehty ennenkuin sellaiseen pääsee??? Selän kanssa paininut kouluiästä saakka ja pian olen sentään 30 :headwall: Selkääni on tehty tietokonetomografia, mutta koskaan en ole päässyt mangneettikuvaukseen, kun kaikki sanovat sen olevan niin kallista... Tietokonetomografiassa näkyi pullistuma alaselässä... välillä selkä/niska parempi välillä huonompi... niskaa ei ole koskaan kuvattu,vaikka olen pyytänyt :ashamed: Taidan olla liian kiltti enkä osaa vaatia. Onko muuten muilla sellaista että nikamia niinkuin kirvelee kun niihin koskee? Minulla aina kun joku nikama on lukossa se on ihan kosketusarka ja kirvelee... kerran sanoin lääkärille siitä ja se vaan ihmetteli että miten voi kirvellä? Raivostutti hiukkasta paljon... ihan ku olisin keksinyt kaiken :(

ap vielä lisäisin, että minulla raskaus auttoi selkäkipuihin... liekö lantio ja muutenkin nikamat löystynyt raskausaikana, eikä hermot ollut puristuksissa. =)
 
kaikki selkäkipuiset! tehkää paljon selkälihas ja vatsalihasliikkeitä tasapuolisesti..kuntopallon avulla voi kotona tehdä vatsarutistuksia syville vatsalihaksille tehokkaasti! ja myös saada liikkuvuutta rintarankaan..eikä maksa paljon! =) ja liikkeet kannattaa tietenkin tehdä kivun ehdoilla!
 
Kuntoutustarveselvityksessä Ortonin lääkärit selvittävät syytä kivuille ja myös sen, mitä tehdä jatkossa. Jos on pidempiaikasen kuntoutusselvityksen tarvetta, niin suosittelevat sitä ja silloin kela voi kustantaa myös sen.
Näin Orton kertoo siitä: Kuntoutustarveselvitys soveltuu henkilöille, joilla on ollut lyhyitä sairauslomajaksoja (yhteensä noin 60 päivää) tai henkilöille, joiden työkyky ja ansiomahdollisuudet ovat vian, vamman tai sairauden takia olennaisesti heikentyneet tai ne todennäköisesti aiheuttavat lähivuosina työkyvyttömyyden uhkan.

Tavoitteena on selvittää lääkinnällisen ja ammatillisen kuntoutuksen tarve sekä laajempien tutkimusten tarve. Selvityksen perusteella laaditaan lyhyt suunnitelma suositeltavista jatkotoimenpiteistä.

Selvitys on erikoislääkärin ja sosiaalityöntekijän tai psykologin tekemä lyhytkestoinen tutkimus (1-3 vrk). Kuntoutustyöryhmään voi tarvittaesssa kuulua myös ammatillisen kuntoutuksen ohjaaja, fysio- tai toimintaterapeutti.
Kuntoutustarveselvitykseen hakeudutaan KELAn kautta.

Joo, kannattaa tehdä noita syviävatsoja ja selkälihasliikkeitä, jos pystyy vain. Mä en voi tehdä edes niitä.

 
Miten olette jaksaneet lapsen hoidot ja kaikki kipeillä selillä? Minulla edelleen kipuja, niin kuin ennenkin. nyt rv 15 ja jotain.. toivottavasti alkais helpottaa, eikä pahenis, vaikka maha kasvaa. Kannikassa olevan piriormis-lihaksen hieronta auttaa hieman ja jotkin liikkeet hieman myös.. jalkoihin säteilee ja laitankin usein alaselästä pohkeisiin asti kylmägeeliä...
 
Öööö, en nyt tiedä kuuluisiko tämä tänne mutta... Itsellä selkä kivut alkoivat ihan kuin salama kirkkaalta taivaalta. (mutta alkunsa kait sai siitä kun kaaduin persuksilleni liukkaalla) Kipu oli tois puoleista, ihan kuin joku olisi tuikannut puikolla rangan viereiseen lihakseen. Sellainen "säväri". Lääkäri määräsi purkki tolkulla tulehduskipulääkkeitä ja lihas relaksantteja ja omt-terapiaa.

Terapeutti laittoi minut "korkkiruuville" ja rusautti selkää. Vaiva paheni ja kivut oli kamalat. Terapeutti sanoi toisella kertaa että ei sen kyllä niin pitäisi mennä. Lisää rusauttelua ja selän venytystä. Vaiva oli siedettävä mutta joitakin liikkeitä oli rajoitettava kun tuli aina säväri. Omt:ssä kävin vajaa kymmenen kertaa.

Kuulin toisesta terapeutista joka teki manuaalista terapiaa (joku kansanparannus juttu tai tms..?) menin sinne ja se sanoi että selvä tapaus mulla on ns. lonkka paikoiltaan!???? Eikun makaamaan hoitopöydälle ja se paineli ja pukki lonkkaluita, sillä lailla "retkautti" jalkoja ja käsiä ja vielä lopuksi rusautteli niskasta (tuntui aika hurjalta)

Ensin en oikein uskonut että semmoisella voisi saada mitään parannusta, mutta kävin kuitenkin siellä kaksi kertaa kun vaiva tuntui helpottuvan.

Nyt on vaiva poistunut 90% Ennen ei voinut mitään nostaa lattialta ettei olisi käynyt kipeästi, nyt vain silloin jos sattuu nostamaan jotain isoa ja ihan väärällä tavalla.

Se manuaalinen terapeutti sanoi että lonkka on mennyt sijoiltaan ilmeisesti siitä kaatumisesta ja lonkan luut olivat vinksallaan, mutta kroppa yrittää saada sen suoraan joten selkäranka menee kieroon ja jos ranka on kierossa olisi pää kallellaan, mutta kroppa yrittää saada senkin suoraan ja ranka kääntyy yläselästä taas toiseen suuntaan joten koko ranka on mutkilla ja aiheuttaa lihas- ja pääkipua.

oho, tulipa pitkä kirjoitus, mutta suokaa anteeksi jos tämä menee ihan aiheen ohi ja ei kuulu tänne.
 
Mulla myös samankaltaista ongelmaa. Pullistumia, rappeutumaa, kulumaa, yliliikkuvuutta, hermovaurioita jaloissa jne. Kerran on selkää leikattu.
Mä käväisin parin kirurgin luona ennen kun jätettiin ehkäisy poies. Kun yksi lääkäri sanoi muutama vuos sitten, ettei ikinä kannata riskeerata ja tulla raskaaksi. No, silloin ajattelin että eipä sen väliä. Ei ole lapsia suunnitteilla.
Mutta siis raskaus-aika meni varsin loistavasti! Kovasti vaan piti ottaa huomioon nukkumis-asennot yms. Paljon tyynyjä jalkojen alle ja väliin ja vaikka mitä virityksiä. Kävelyä vaan omien voimien mukaan ja vähäsen vaan pitkiä istumisia.
Mulla selkä tekee just hirmusesti kaikkia muitakin särkyjä, kun vääntää ja kääntää aina joka paikkaa. Varsinkin lonkat reistaa.

Nyt kun poika on vuoden ikäinen, on sitten noi kivut vähän helpannu siinä mielessä kun ei tartte niin paljon häntä enää nostella. Mun onneni, että otti ensiaskeleitansa jo 9kk:n iässä, heh.
Nykyään rattailen niin paljon kuin pystyn, mut hirmusen tarkkaan täytyy itte pitää rajoista huoli. Niin herkästi on sitten todella huonossa kunnossa kun mieli tekis olla ulkona liikkeellä vaikka kuinka paljon!

Mut kumminkin..mulla tosi positiivinen kokemus vaikka paikat huonona. Vaikka sen verran se kuitenkin oli rankkaa, että toista lasta todella joutuu miettimään. Ei niinkään raskaus, mutta se eka vuosi lapsen kanssa. Kun ne on kuitenkin henkisestikin kovia juttuja selvitä kipupotilaana vaikka eläis ihan yksin.
 
SariS eikä sun selälle oo voinu tehdä mitään mikä auttais?? ootko kokeillut kaikenlaisia hoitoja? Eikä ole leikattavaa?

Sanoitki, että on kerran leikattu... mutta on tullut siis uutta pullistumaa ilmeisesti?? Miten sinun synnytys meni huonolla selällä, huomioitiinko se mitenkään erityisesti?

Voit myös kirjoittaa mulle yksityisesti jos haluat.
 
Mulla yliliikkuvat nivelet, notkoselkä ja kulumaa alaselässä. Pelkäsin raskausaikaa tosi paljon - olin varma, että selkäni romahtaa viimeistään puolivälissä. Ihme kuitenkin tapahtui eli en kärsinyt selkäkivuista yhtään koko raskausaikana, edes tukiliivi ei ollut tarpeellinen. Älä siis huoli etukäteen! :)
 
Olen kanssa kärsinyt alaselän vaivasta..varsinkin toisen raskauden jälkeen vaivat ovat minusta pahentuneet..minulla ei esiinny kipua missään,mutta alaselkäni naksuu ja paukkuu sen minkä kerkiää,ei tarvitse suurta liikettä tehdä...minulla on todettu yliliikkuvuutta myös nivelissä ja olen tulossa hulluksi yhden pienen oireeni kanssa ja olisin halunnut kysyä esiintyykö teillä samanlaista..eli varpaissa tai niiden alla tuntuu varsinkin istuessa ja seistessä,ei makuulla, sellaista jännää tunnetta, ei voi sanoa että kyse olisi puutumisesta tai varsinaisesta tunnottomuudesta vaan sellainen että ihan kun ei veri kiertäisi varpaisiin kunnolla tai että varpaan alla olisi jotain..??kuullostaa ehkä hassulta mutta mahtaako tuo johtua alaselästä vai mahtaako minulla olla jumissa jalka jostain...ja tätä esiintyy lähinnä oikeassa jalassa....
 

Yhteistyössä