Seuraa vaikea kysymys tuonpuoleisesta...

Ruumis on haudassa, mutta sielu on taivaassa. Sielun selittäsin varmaan, et se on niinkun "kummitus". Eli kaikki se, mitä ihminen on ilman ruumista. Ajatukset ja puhe ja tunteet. Vähän niinkun ihminen pimeessä huoneessa, jos siihen ei voi koskea. Eli mitä voi kuulla. Tai mitä ihminen on puhelimessa. Se elää, vaikkei sitä näe.
 
Mie selitin 1- ja 2½-vuotiaille aikanaan, ja siitä aina isommillekin, että se "kuori" joka on mennyt "rikki", on ollut kipeä, vanha, sairas tai mikä nyt onkaan ollut laitetaan maahan, ja se "sisin", se henki on siellä taivaassa tähtenä tai enkelinä tai minä nyt onkaan... mutta se on se, mikä ei enää tunne kipua, ei ole sairas, ei vanha eikä väsynyt jne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Mie selitin 1- ja 2½-vuotiaille aikanaan, ja siitä aina isommillekin, että se "kuori" joka on mennyt "rikki", on ollut kipeä, vanha, sairas tai mikä nyt onkaan ollut laitetaan maahan, ja se "sisin", se henki on siellä taivaassa tähtenä tai enkelinä tai minä nyt onkaan... mutta se on se, mikä ei enää tunne kipua, ei ole sairas, ei vanha eikä väsynyt jne.
Toi kuulostaa kyllä hyvältä,jos nyt näin voi sanoa..Siis kun koittaa ajatella lapsen näkökulmasta,niin varmaan helpottavaa kuulla tuo =)
 
uskossa
Alkuperäinen kirjoittaja Tyssy:
Hyvät palstasisaret.

Kertokaapas mitä vastaan 5- ja 3- vuotiaille lapsille, jotka kysyvät miten kuollut ihminen voi olla haudassa ja taivaassa yhtäaikaa?
ihmisen oikea sisin asuu kuoressa ja tuo kuori on kuollut ja maassa. Sielu, ihmisen henki, on Jumalan luona Taivaassa.
 
uskossa myös
Alkuperäinen kirjoittaja uskossa:
Alkuperäinen kirjoittaja Tyssy:
Hyvät palstasisaret.

Kertokaapas mitä vastaan 5- ja 3- vuotiaille lapsille, jotka kysyvät miten kuollut ihminen voi olla haudassa ja taivaassa yhtäaikaa?
ihmisen oikea sisin asuu kuoressa ja tuo kuori on kuollut ja maassa. Sielu, ihmisen henki, on Jumalan luona Taivaassa.
Miten se voi olla jo taivaassa jos Jeesus tulee hakemaan myöhemmin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pikku Mii:
Mä en tiedä onko tää oikea tapa vastata sun lapsille(miten itse uskot)mutta mä vastaisin että se on sielu joka nousee taivaaseen,"ihmisen sisin"..
Tällätavalla olen yrittänytkin asiaa kertoa, mutta tuntuu etteivät lapset oikein ole ymmärtäneet mitä tarkoita.
 
Meille auttoi kun tytölle selitin että se on tähtenä ja me voidaan aina sille tähdelle puhua ja vilkuttaa ja toivottaa hyvät yöt.

Tyttö oli silloin 3v. ja monena iltana käytiin vilkuttamassa Nekulle ja toivottamassa hyvät yöt.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pikku Mii:
Toi kuulostaa kyllä hyvältä,jos nyt näin voi sanoa..Siis kun koittaa ajatella lapsen näkökulmasta,niin varmaan helpottavaa kuulla tuo =)
Minusta nimenomaan pitää lapselle korostaa sitä, että se kuolema ei ole se kamaluus... paha ja pelottava, vaan että se on esim. vanhalle ja / tai sairaalle ihmiselle helpotus, koska sitten ei enää ole kipua jne.

Tai siis minusta on tarpeetonta lietsoa lasta kuoleman pelolla, että se on jotain kamalaa, pahaa, pimeää ja synkkää... koska yhtähyvin se nimenomaan voi olla sitä helpotusta siihen "pahaan".
 
isoveli ja muut vilkuttaa tähtitaivaalta
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Mie selitin 1- ja 2½-vuotiaille aikanaan, ja siitä aina isommillekin, että se "kuori" joka on mennyt "rikki", on ollut kipeä, vanha, sairas tai mikä nyt onkaan ollut laitetaan maahan, ja se "sisin", se henki on siellä taivaassa tähtenä tai enkelinä tai minä nyt onkaan... mutta se on se, mikä ei enää tunne kipua, ei ole sairas, ei vanha eikä väsynyt jne.
Kauniisti kerrottu noin minäkin lapsilleni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Uska:
Meille auttoi kun tytölle selitin että se on tähtenä ja me voidaan aina sille tähdelle puhua ja vilkuttaa ja toivottaa hyvät yöt.

Tyttö oli silloin 3v. ja monena iltana käytiin vilkuttamassa Nekulle ja toivottamassa hyvät yöt.
Joo'o, mutta meidän lapset tietää, että sinne hautaankin laitetaan jotain. :whistle:
 
uskossa
Alkuperäinen kirjoittaja uskossa myös:
Alkuperäinen kirjoittaja uskossa:
Alkuperäinen kirjoittaja Tyssy:
Hyvät palstasisaret.

Kertokaapas mitä vastaan 5- ja 3- vuotiaille lapsille, jotka kysyvät miten kuollut ihminen voi olla haudassa ja taivaassa yhtäaikaa?
ihmisen oikea sisin asuu kuoressa ja tuo kuori on kuollut ja maassa. Sielu, ihmisen henki, on Jumalan luona Taivaassa.
Miten se voi olla jo taivaassa jos Jeesus tulee hakemaan myöhemmin?
niin, ja se vielä miten uskomattomille käy...mutta jos siis kyse lapsesta, puhuisin mahd yksinkertaisesti. En siis siitä mahdollisuudesta, että omainen ei EHKÄ olekaan edes menossa koko taivaaseen:/
 
Lunatic
Jaa a, samaa olen miettinyt. 5v on kovasti kiinnostunut näistä asioista nyt, ja tuntee välillä suurtakin surua kuolemaa ajatellessaan.
Jotenkin vaan olen selittänyt, että pappa kyllä kuulee kun haudallakin (tai missä vaan) hänelle puhuu..
likka tietää että pappa makaa siellä maan alla, kovasti on ihmetellyt eikö papalle tule kylmä tai muuta.. mutta sitten tyytynyt selityksiini mitä olen kertonut.
olen sanonut että se papan sielu on kuitenkin jossain tuolla muualla, niin kuin sen itsekin tunnen. Vaikea vaan lapselle selittää.

Huom, likka ei ole pappaa koskaan nähnytkään, mutta jostain syystä ihan kuin tuntisi tämän. Sekin on yksi mysteeri..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tyssy:
Alkuperäinen kirjoittaja Uska:
Meille auttoi kun tytölle selitin että se on tähtenä ja me voidaan aina sille tähdelle puhua ja vilkuttaa ja toivottaa hyvät yöt.

Tyttö oli silloin 3v. ja monena iltana käytiin vilkuttamassa Nekulle ja toivottamassa hyvät yöt.
Joo'o, mutta meidän lapset tietää, että sinne hautaankin laitetaan jotain. :whistle:
No luuletko,että meillä koira on yli 3v ollut mätänemässä tossa lattialla :LOL: :LOL:

Mutta se auttoi meille. Se oli tytölle helpompi ymmärtää kun sanoi että on tähtenä taivaalla vaikka onkin kuopattu.
:saint: :whistle: :whistle:
 
Ruumis on haudattu ja sielu, henki, sisin, ihmisen minä... kulkee mukana sydämessä ja muistoissa kaikkialla. Tai siellä taivaassa, tai tähtenä tai vaikka tuulen mukana. Miten itse asian näkeekään.
 
näin uskon
Alkuperäinen kirjoittaja uskossa myös:
Alkuperäinen kirjoittaja uskossa:
Alkuperäinen kirjoittaja Tyssy:
Hyvät palstasisaret.

Kertokaapas mitä vastaan 5- ja 3- vuotiaille lapsille, jotka kysyvät miten kuollut ihminen voi olla haudassa ja taivaassa yhtäaikaa?
ihmisen oikea sisin asuu kuoressa ja tuo kuori on kuollut ja maassa. Sielu, ihmisen henki, on Jumalan luona Taivaassa.
Miten se voi olla jo taivaassa jos Jeesus tulee hakemaan myöhemmin?
Tuo on joutavaa löpinää että tulee hakemaan.
Täytyy elää niin että sielu pääsee taivaaseen ilman anteeksipyytelyjä ja kirkossa juoksemisia.
 
huoh
Alkuperäinen kirjoittaja näin uskon:
Alkuperäinen kirjoittaja uskossa myös:
Alkuperäinen kirjoittaja uskossa:
Alkuperäinen kirjoittaja Tyssy:
Hyvät palstasisaret.

Kertokaapas mitä vastaan 5- ja 3- vuotiaille lapsille, jotka kysyvät miten kuollut ihminen voi olla haudassa ja taivaassa yhtäaikaa?
ihmisen oikea sisin asuu kuoressa ja tuo kuori on kuollut ja maassa. Sielu, ihmisen henki, on Jumalan luona Taivaassa.
Miten se voi olla jo taivaassa jos Jeesus tulee hakemaan myöhemmin?
Tuo on joutavaa löpinää että tulee hakemaan.
Täytyy elää niin että sielu pääsee taivaaseen ilman anteeksipyytelyjä ja kirkossa juoksemisia.
No kukin tavallaan; tuskin sinne taivaaseen on sellanen menossa joka ei siihen tai Jumalaan usko; tai siihen mitä Raamatussa on kirjotettu. Mutta sinuna en tulis sanomaan kellekkään mikä on löpinää ja mikä ei!
 
uskis
Alkuperäinen kirjoittaja näin uskon:
Alkuperäinen kirjoittaja uskossa myös:
Alkuperäinen kirjoittaja uskossa:
Alkuperäinen kirjoittaja Tyssy:
Hyvät palstasisaret.

Kertokaapas mitä vastaan 5- ja 3- vuotiaille lapsille, jotka kysyvät miten kuollut ihminen voi olla haudassa ja taivaassa yhtäaikaa?
ihmisen oikea sisin asuu kuoressa ja tuo kuori on kuollut ja maassa. Sielu, ihmisen henki, on Jumalan luona Taivaassa.
Miten se voi olla jo taivaassa jos Jeesus tulee hakemaan myöhemmin?
Tuo on joutavaa löpinää että tulee hakemaan.
Täytyy elää niin että sielu pääsee taivaaseen ilman anteeksipyytelyjä ja kirkossa juoksemisia.
ei sielu pääse taivaaseen, ilman Jeesusta.
 

Yhteistyössä