SH:T (tai opiskelevat)

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Ok, tämä on tyhmä kysymys, mutta haluan varmistua. :ashamed:
Kun koulussa on pistoharjoitteluja, niin onko sille ihan sama, kummasta kädestä otetaan.

En halua näyttää kenellekään vasempaa käsivarttani, koska se on täynnä arpia ja en jaksa alkaa selittelemään niiden taustoja (enkä edes halua) ja toisaalta en halua, että niistä kukaan alkaa supisemaan.

Toinen on nämä vuodepesut, joita harjoitellaan. Siis miten ne tehdään, uimapuvuissa vai ihan jonkun essun peittäminä?

Tiedän, olen yksinkertainen :kieh:
 
meil oli kyl vissiin että siitä kädestä jota ei käytä eli ku oon oikean kätinen ni otettiin vasemmasta. ja vuodepesuja ei tehty mun mielestä kaikille, vaan parille ja ne sano miltä tuntuii. koulukohtaista varmaan. voit sanoo opettajalle siitä ku niil on vaitiolovelvollisuus niin että ei huomauta mitään sun jutuista että teet ne kuinka parhaaksi näet. miksi sul on arpia? ei kai niitä tarvi hävetä??
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja wannabemommy:
meil oli kyl vissiin että siitä kädestä jota ei käytä eli ku oon oikean kätinen ni otettiin vasemmasta. ja vuodepesuja ei tehty mun mielestä kaikille, vaan parille ja ne sano miltä tuntuii. koulukohtaista varmaan. voit sanoo opettajalle siitä ku niil on vaitiolovelvollisuus niin että ei huomauta mitään sun jutuista että teet ne kuinka parhaaksi näet. miksi sul on arpia? ei kai niitä tarvi hävetä??
Siis ne arvet ovat ihan viiltoarpia, jotka olen nuoruudessani itse tehnyt ja häpeän niitä sen vuoksi, että ne ovat osoitus järjettömyydestäni. Ne ovat melko syviä ja koska niitä ei ole tikattu, ne on todella rumia ja huomiota herättäviä.

Siis vuodepesu tehtiinkö se ilman mitään vettä tms.? Vain noin niinku puoliteoreettisella tasolla?
 
Äitiliini
Meillä tehtiin vuodepesut vain nukeille. Ja pistämiseen liittyen oli muistaakseni ihan vapaus valita, tietenki järkevämpi anataa ottaa siitä jota vähempi käyttää. Mä en antanut kenenkään sörkkiä multa verikoetta koska mulla on niin huonot suonet.
Tipan annoin kyllä laittaa.
 
Nalletar
Ihan samahan se kummasta kädestä ne ottaa. Jos sulla on huonot suonet niin joku voi pyytää että katsotaas toisesta, jne. Että voi siinä hieman erikoinen tilanne tulla, mutta jos sanoo ettei toisesta kädestä käy niin tuskin kukaan kehtaa alkaa tivaamaan. Tosin arvaat varmaan millasia juorua sellanen sitten voi herättää...
Mä olen lh ja sh koulun käynyt ja en nyt muista olleeni pesuissa harjotusnukkena...Oltaiskohan me pesty vain nukkea. Tästä tosin jo aikaakin. Sydänfilmiä ottaessa ollaan harjoteltu toisillamme ja silloin on pitänyt olla yläosa paljaana. Rintsikoiden kanssa hankala/mahdoton saada otetuksi. Tämä jäänyt mieleen kun miespuolinen ollu EKG:n ottajana (tarviihan niidenkin saada harjotella niin olen ollut vapaaehtonen).
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Ihan samahan se kummasta kädestä ne ottaa. Jos sulla on huonot suonet niin joku voi pyytää että katsotaas toisesta, jne. Että voi siinä hieman erikoinen tilanne tulla, mutta jos sanoo ettei toisesta kädestä käy niin tuskin kukaan kehtaa alkaa tivaamaan. Tosin arvaat varmaan millasia juorua sellanen sitten voi herättää...
Mä olen lh ja sh koulun käynyt ja en nyt muista olleeni pesuissa harjotusnukkena...Oltaiskohan me pesty vain nukkea. Tästä tosin jo aikaakin. Sydänfilmiä ottaessa ollaan harjoteltu toisillamme ja silloin on pitänyt olla yläosa paljaana. Rintsikoiden kanssa hankala/mahdoton saada otetuksi. Tämä jäänyt mieleen kun miespuolinen ollu EKG:n ottajana (tarviihan niidenkin saada harjotella niin olen ollut vapaaehtonen).
Hmh, no voi helveta. Mulla on kyllä jos jonkinlaista kompleksia oman kehoni suhteen, joten mitenköhän selviän koulusta ilman traumoja :headwall: :D
 
Nalletar
Noita käytännön tunteja on niin vähän ettei niitä kannata etukäteen miettiä. Meillä oli sellanen opettaja joka ei päästänyt kurssista läpi, jos ei ota verikoetta ja anna ottaa verikoetta. Halus että kaikki tekee kaikkea, mutta ei ne kaikki niin vaativia ole. Ja jos joku on kova paikka niin keskustelee sen opettajan kanssa. Kyllä ne ymmärtää.
 
Multa otettiin kahteen kertaan molemmista käsistä ja lähihoitajana ei tarvinnut olla pesuhässäköissä mukana, mutta nukella ne muut oli harjoitelleet. Juttelet opettajan kanssa niin eiköhän se siitä, kyllä se tajuaa :hug: Onnea alalle, iteltä menee hermot.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Ihan samahan se kummasta kädestä ne ottaa. Jos sulla on huonot suonet niin joku voi pyytää että katsotaas toisesta, jne. Että voi siinä hieman erikoinen tilanne tulla, mutta jos sanoo ettei toisesta kädestä käy niin tuskin kukaan kehtaa alkaa tivaamaan. Tosin arvaat varmaan millasia juorua sellanen sitten voi herättää...
Mä olen lh ja sh koulun käynyt ja en nyt muista olleeni pesuissa harjotusnukkena...Oltaiskohan me pesty vain nukkea. Tästä tosin jo aikaakin. Sydänfilmiä ottaessa ollaan harjoteltu toisillamme ja silloin on pitänyt olla yläosa paljaana. Rintsikoiden kanssa hankala/mahdoton saada otetuksi. Tämä jäänyt mieleen kun miespuolinen ollu EKG:n ottajana (tarviihan niidenkin saada harjotella niin olen ollut vapaaehtonen).

Näin meillä.

 
sh
meillä harjoiteltiin rokotukset ja verikokeenotot molemmista käsivarsista ja muualtakin siis kuin kyynärtaipeista, tosielämässäkin kun on tilanteita jolloin otettava useammasta paikasta. toisekseen vuodepesut harjoiteltiin oman luokan kesken ensin nukella, harjoittelupaikoissa sitten tehtiin ne virallisesti ihmisillä. älä siis suotta stressaa, ei sinun tarvitse tilittää mitään kenellekään.
 
Niin tuli mieleen, että muitakin tilanteita oli, joissa piti olla käsivarret paljaana.. Esim kun otettiin verenpainetta (riippuu mittarista kummasta kädestä otetaan jos on automaattinen tai puoliautomaattinen mittari) ja sit ne sydänlätkät piti laittaa niin, ettei ollut paitaa...

Jotain hierontakursseja oli, joilla oltiin "yläosattomissa".

Ja pistämiset, tais olla, että tutkailtiin paremmat suonet parin kanssa.. Ja sai tavallaan ite päättää mihin pistellään...

Ja vuodepesut tosiaan harjoiteltiin toistemme kanssa alusvaatteisillaan...
 
tyhmä..
Voisiko joku kertoa mulle, että kun tekee vuodepesua tai siis alapesua oikeastaan, niin kuinka tarkkaan pitää pestä? siis pitääkö vaan vähän suihkuttaa vai kunnolla "hinkata" kun siis mietin että jos olen huolellinen pesuissa, niin ettei kukaan luule että olen "liian" huolellinen, tai ymmärrä minua väärin. jos taas vain vähän suihkautan, onko se liian vähän? missään ei tätä ole kerrottu, olen siis alan opiskelija(juuri aloittanut) ja kun yritin kysyä asiasta, sanoivat vaan että pese niinkuin pesisit itsesi, mutta haluaisin tietää miten te muut teette? ettei tule väärinkäsityksiä.....
kiitos jos vastaatte minulle tyhmälle...
 
sh-ope
Labraope opettaa meillä nuo suoninäytteenotot, niistä en puhu mitään... Mutta 3 ryhmissä harkkatunnilla pesevät, kukin on potilaana vuorollaan ja kaksi pesee. Uikkarit päällä, vettä käytetään-en suosi kuivapesuja :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Sydänfilmiä ottaessa ollaan harjoteltu toisillamme ja silloin on pitänyt olla yläosa paljaana. Rintsikoiden kanssa hankala/mahdoton saada otetuksi. Tämä jäänyt mieleen kun miespuolinen ollu EKG:n ottajana (tarviihan niidenkin saada harjotella niin olen ollut vapaaehtonen).
Esimerkillisen urheaa toimintaa. Sai miesopiskelija samalla harjoitella ammattiroolin omaksumista: on ihan erilaista nähdä nainen puolialastomana töissä kuin vapaalla.

Meillä oli tuuria kun kurssilla oli useampi mies röntgenhoitajaksi opiskelemassa. Mammografiaakin saimme harjoitella ihan toisillamme.
 
Nirppis laiskana
Kun ite opiskelin sairaanhoitajaksi, niin vuodepesut tehtiin toisillemme, uimapuvut oli päällä. Tietenkään ei oikeen pesemällä pesty, mutta piti koko ajan kertoa, miten se oikeasti tapahtuu. Lähinnä niissä pesuissa tarkastettiin, että pesujärjestys on oikea. EKG:t otettiin myös toisiltamme ja pelkissä rintsikoissa piti olla, välillä jopa ilman, ellei lätkät menneet oikeisiin kohtiin liivien kanssa. Verikokeitakin otettiin toisiltamme, ja itse sai päättää, kummasta kädestä antaa ottaa...mutta yleensä jos ei toisesta saanut, niin sitten koitettiin toisesta kädestä.
 
äitimuori harmaana
Verinäytteenottoa harjoiteltiin pareittain ja pari valkkasi "hyvän" suonen, johon pistää. Voit kyllä itse sanoa, kummasta saa ottaa.

Vuodepesuja harjoiteltiin ryhmässä ensin kuiviltaan ja sitten kun meillä oli käytännön koe, niin meille arvottiin hoitotilanteet. Näiden, joille sattui vuodepesu, piti tehdä se vedellä. Rintsikat ja pikkuhousut oli päällä ja alapesua ei tietenkään tarvinnut tehdä.
 
Lähäri08
Meilläkin pesut tehtiin uikkareissa. Silloin kun sydäntä/keuhkoja kuunneltiin niin rintsikat päällä piti hillua.
Ainut missä tissit paljaina oltiin oli juuri EKG-harjoitukset. Kolmen hengen ryhmissä oltiin ja ne muistaakseni arvottiin. Meillä oli kaksi poikaakin luokalla, mut siellä ne meni muiden seassa. Tiedä sitten kumpia nolotti enemmän.
 
Kaikkea ne muut oppii
Riippuu missä koulussa opiskelee, mitä joutuu/pääsee tekemään. Meillä ei diakissa ole kuivapasty edes nukkeja. Kaksi nukkea taisi koululla olla ja niille harjoiteltiin ainoastaan katetrointia. Vuodepesut ja im pistot ollaan käyty teoriassa läpi.

Kanyylin laittoakin harjoiteltiin semmoisen vaahtomuoviläpyskään jossa ihonvärinen päällysmuovi ja piirretyt suonet, koska tekokäsiä ei rittäänyt kaikille. Opettaja sitten tarkisti oliko valinnut sopivan kohdan mihin pistää. Ekgtä ei ole koululla otettu. Oli jokin laiteopin-tehtävä, jossa tarkoituksena oli käyddä jonkin harjoittelupaikan kaikki laitteet läpi ja selostaa miten niitä käytetään. Meille ei siis edes opetettu teoriassa miten sitä otetaan.

Onneksi harjoittelupaikoissa ovat olleet ymmärtäväisiä ja osanneet kuitenkin opetta ja ohjata kaikessa, vaikka ei kokemusta ole ollut. ;)
 
Gluteus maximus
ihan sama se on kummasta kädestä ne kokeet otetaan ( paitsi silloin jos käsi on halvaantunut ) Vuodepesuja me ei harjoiteltu toisillemme ollenkaan, mutta olen kuullut, että uikkarit päällä niitä kai harjoitellaan
 
mm
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ok, tämä on tyhmä kysymys, mutta haluan varmistua. :ashamed:
Kun koulussa on pistoharjoitteluja, niin onko sille ihan sama, kummasta kädestä otetaan.

En halua näyttää kenellekään vasempaa käsivarttani, koska se on täynnä arpia ja en jaksa alkaa selittelemään niiden taustoja (enkä edes halua) ja toisaalta en halua, että niistä kukaan alkaa supisemaan.

Toinen on nämä vuodepesut, joita harjoitellaan. Siis miten ne tehdään, uimapuvuissa vai ihan jonkun essun peittäminä?

Tiedän, olen yksinkertainen :kieh:
Uimapuvussa tehdään.

Ja voit valita minkä käden haluat. Ei se muille kuulu =)
 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja wannabemommy:
meil oli kyl vissiin että siitä kädestä jota ei käytä eli ku oon oikean kätinen ni otettiin vasemmasta. ja vuodepesuja ei tehty mun mielestä kaikille, vaan parille ja ne sano miltä tuntuii. koulukohtaista varmaan. voit sanoo opettajalle siitä ku niil on vaitiolovelvollisuus niin että ei huomauta mitään sun jutuista että teet ne kuinka parhaaksi näet. miksi sul on arpia? ei kai niitä tarvi hävetä??
No ei paljo kantsi opeille puhua, jos et halua et varmasti leviää. Niissäki on monenlaista opettajaa ;) On tullu huomattua.
 
AP
Ohhoh, joku nostellut tätä.

No nuo kaikki harjoitukset meillä käytiin lävitse. Pistäminen otettiin minulta molemmista käsistä, eikä kukaan todennut yhtään mitään käsieni arvista. Huomasivat kyllä opettajan mukaan lukien. Yksi trauma vähemmän ;)

Mitä pesuihin tulee, niin ne opeteltiin yhden ollessa mallina ja vailla mitään aitoa pesua, mutta ainoastaan opettaja näytti pesun. Jolloin me ei saatu käytännössä tehdä mitään ja näin ollen emme juuri oppineetkaan mitään. Mieluummin edes niille nukeilla ja nyt valitsisin luultavasti tämä uimapukupesun, se olisi opettavaista.

Ekg-tunnit olin sairaana, joten sinne en päässyt, mutta nyt nekään ei aiheuttaisi mitään ongelmaa.

Komplekseista on päässyt eroon, kun tullut niin paljon noita tilanteita vastaan..Erinomainen koulu...
 

Yhteistyössä