Siedätä älä vältä??!

Hei!

Luin tämän sunnuntain Kalevasta, että lasten ruoka-allergioiden hoito olisi muuttumassa siihen suuntaan, että sopimattomia ruoka-aineita ei enää pyrittäisi välttelemään vaan siedättämällä ne koetettaisiin saada sopimaan.

Mitä mieltä te allergisten lasten vanhemmat olette tästä?

Itse luulen, että asia on yksilöllinen, mutta periaatteessa olen välttämisen kannalla. Omista lapsista yhdellä oli vaikeat ruoka-allergiat. Oli lista mitä hän pystyi syömään, eikä se ollut pitkä alle 2-vuotiaana. Noin kolmevuotiaasta alkaen hän pystyi syömään kaikkea. Itse kuitenkin koin välttämisen siedättämistä paremmaksi sen vuoksi, koska lapsellani oli niin voimakkaat oireet. Hän sai maidosta jopa hengitystieoireita, jotka olivat pelottavia. Muista sopimattomista ruoka-aineista hän sai välittömiä suolisto- ja iho-oireita. Välttäminen on minusta lapsiystävällisempää kuin siedättäminen.

Olen seurannut lähietäisyydeltä myös siedättämistä. Siskoni lapsella oli lähes samaan aikaan maito- yms allergiat. Heillä siedätettiin, koska lasta hoiti eri lääkäri. Lapselle annettiin suunnilleen samaa kuin kaikille muillekin samanikäisille ja oireita hoidettiin lääkkeillä. 1-vuotiaalle annettiin kutinaan Ataraxia ja iho-oireisiin siveltiin viikko perusvoidetta, viikko kortisonivoidetta monen kuukauden ajan. Lapset paranivat allergioista suunnilleen saman ikäisinä.
 
Välttäminen on minusta lapsiystävällisempää kuin siedättäminen.
Tästä olen samaa mieltä. Jos on allerginen aineelle ja siedätetään, sehän on elimistölle myrkkyä. Toisaalta taitaa rotaatiokin olla siedätystä. Toisilla rotaatio tuntuu toimivan.
Lääkärit (,jotka eivät ole paikalla elämässä 24h) eivät useinkaan tunnu ymmärtävän oireita. Vanhempien kuvaamia oireita vähätellään tai normalisoidaan. Sen sijaan, että tutkittaisiin ja selviteltäisiin ammattitaidolla.
 
Useimmissa ko.asiaa käsittelevissä lausunnoissa on mainittu, että ei koske vakavia oireita saavia eli ei sitä siedätystä onneksi ihan kaikille olla ajamassa. Alkuun näin aivan punaista tuosta siedätys- väitteestä. Tosin valitettavan moni lääkäri ei osaa tunnistaa/erottaa näitä lievästi allergisia vakavasti allergisista, joten höpönhöpöä tuo sivulause siellä tekstissä tässä oikeassa elämässä on. Kiitän onneani, että ymmärsimme etsiä yksityisen allergologin, kun julkisen puolen lääkäri alkoi vähättelemään poikamme oireita näkemättä poikaa!
 
Komppaan tässä mm. lääkäri Rauli Mäkelää joka ehdottomasti neuvoo VÄLTTÄMÄÄN allergisoivia ruoka-aineita, järkihoi tässäkin hommassa. Onko sitten lapsen kannalta edullista tumpata lapsi täyteen kortisonia tai antihistamiineja jatkuvalla syötöllä- mielestäni ei todellakaan. Enempi kortisonista aina haittaa kun hyötyä.
 
Kahden erittäin vaikeasti allergisen lapsen äitinä suhtauduin siedätykseen todella kielteisesti vuosien ajan - oireet olivat sen verran kovat, ettei siedättäminen tullut mieleenkään. Nyt molemmat lapset ovat kuitenkin enää lievästi allergisia ja yllättäen siedättäminen on tehnyt elämästämme monin tavoin helpompaa.

Luulen näin jälkiviisaana, että fanaattisuus ja ehdottomuus ovat aina pahasta. Eli vaikeissa allergioissa välttäminen on usein ainoa mahdollisuus ja lievissä siedättäminen toimii:) Tämähän on uusi linjaus, harmi vain, että monet lääkärit kieltäytyvät tunnistamasta ja tunnustamasta näitä vaikeita tapauksia ja yrittävät siedätysinnossaan siedättää niitä, joille se ei sovi!
 

Yhteistyössä