Siinä teille ylihysteeriset palstamammat.

  • Viestiketjun aloittaja järkeä peliin
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mamiss:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja mamiss:
miksei täällä ikinä pysytä asiassa?? nyt oli siis kyse lapsesta joka ei usko vaikka mikä olisi(kuriton) ja tukistamisesta eli ei siis hakata henkihieveriin.
Mutta missä vika, jos lapsi ei usko vaikka mikä olisi?

Ja tepsiikö se tukistaminen sitten muka....kun moni on kertonut joutuvansa käyttämään sitä päivittäin useammankin kerran, eli eipä siitä mitään hyötyä tunnu olevan :|
tepsii taatusti.. kysehän ei olekaan kuin siitä että ottaa kiinni siitä tukasta ei vedä jotta se sattuis vaan vauhti on niin kova että jos vielä on halua toimia omavaltaisesti niin lapsi tukistaa itse itseään jos vielä lähtee menemään. kyse siis villistä lapsesta ei hitaasta ja rauhallisesta joka vaan istuu ja katsoo( niitäkin näkee ja ihmetellyt oon että mikä vaivaa kun on niinku aivokuollut) Kyllähän se tämmöisen lapsen vanhemmasta tuntuu kurjalta ja aika epäreilua olis jos menis tälläistä vielä tukisteleen.. lapset on vaan niin erilaisia
Uskomatonta! Sinä et siis omasta mielestäsi tukista lasta, vaan lapsi tekee sen itse. Talking about denial...
 
Alkuperäinen kirjoittaja mamiss:
tepsii taatusti.. kysehän ei olekaan kuin siitä että ottaa kiinni siitä tukasta ei vedä jotta se sattuis vaan vauhti on niin kova että jos vielä on halua toimia omavaltaisesti niin lapsi tukistaa itse itseään jos vielä lähtee menemään. kyse siis villistä lapsesta ei hitaasta ja rauhallisesta joka vaan istuu ja katsoo( niitäkin näkee ja ihmetellyt oon että mikä vaivaa kun on niinku aivokuollut) Kyllähän se tämmöisen lapsen vanhemmasta tuntuu kurjalta ja aika epäreilua olis jos menis tälläistä vielä tukisteleen.. lapset on vaan niin erilaisia
Mulla on kaksi villiä lasta, enkä siltikään oikein kässää tuota teoriaasi.

No, ei kai mun tarvitsekaan. Keskityn omiini :)
 
villin
lapsen äitinä voin kertoa, että hyvin on ilman tukistelua pärjätty, lapsi tarvitsee rajoja ja sillä ei ole mitään tekmistä tukistamisen, nippailun tai läpsimisen kanssa, monet tukistelijat tuntuvat olevan epäjohdonmukaisia kasvattajia..
Ja minä olen itse saanut runsaasti niin tukkapöllyä kuinn luunappejakin ja ainoa hyöty siitä on että tiedänpähän mitä typeryyksiä en toista
 
vieras
Tällaisia tutkimuksia on Suomessa ennenkin tehty, ja tulos oli aika karmea... lapsen lyöminen oli hyväksyttävämpää kuin aikuisen :(

Älä lyö lasta
http://www.alalyolasta.fi/?s=231

 
mamiss
Alkuperäinen kirjoittaja anki:
kokeilisit vaihteeksi tätä, kun lapsi seuraavan kerran riehuu. Otat hänet tiukasti syliisi ja päästät
pois vasta kun hän on rauhoittunut. Usein tämä riittää.
Rauhallinen tapa osoittaa rajat.
se nyt ei toimi ainakaan meillä.. kokeiltu on jo pienenä kun halus jäädä pihalle leikkimään... siitä nyt lapsi ainakin menee paniikkiin kun pidetään kiinni väkisin..
 
Joka kuritta kasvaa, se kuritta kuolee
:attn: Kuria ei ole lapsen fyysinen kurittaminen. Kuri on rajoja ja rakkautta. Sitä voi pitää muutenkin kuin vetämällä lapsia risulla persauksille, antamalla luunappeja tai vetämällä hiuksista. Kuria pidetään lapselle asettamalla tietyt rajat ja pitämällä niistä kiinni. Opettamalla oikean ja väärän ero. Lasta voi jopa rangaista, mutta sen ei tarvitse olla selkäänantaminen :attn:
 
Hyvin surullinen gallup. Tosin arvelen tuohon vastanneen +50v jotka eivät muista/tiedä, että muistaakseni vuonna 1983 tuli laki joka kielsi tukistamisen. Tai sitten hyvin väkivaltaiset ihmiset joiden pitää turvautua väkivaltaan kasvattaessaan lapsia.

Mun lapsuudessa ei tunutunut oikein loogiselta, että äiti sai tukistaa mua samalla kun kielsi etten saanut tukistaa veljeä.
 
mamiss
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja mamiss:
tepsii taatusti.. kysehän ei olekaan kuin siitä että ottaa kiinni siitä tukasta ei vedä jotta se sattuis vaan vauhti on niin kova että jos vielä on halua toimia omavaltaisesti niin lapsi tukistaa itse itseään jos vielä lähtee menemään. kyse siis villistä lapsesta ei hitaasta ja rauhallisesta joka vaan istuu ja katsoo( niitäkin näkee ja ihmetellyt oon että mikä vaivaa kun on niinku aivokuollut) Kyllähän se tämmöisen lapsen vanhemmasta tuntuu kurjalta ja aika epäreilua olis jos menis tälläistä vielä tukisteleen.. lapset on vaan niin erilaisia
Mulla on kaksi villiä lasta, enkä siltikään oikein kässää tuota teoriaasi.

No, ei kai mun tarvitsekaan. Keskityn omiini :)
kerro nyt mitä teet kun hulabaloo on päällä ja villit lapset villiintynyt liikaa.... meillä kun noita läheltä piti tilanteita on ollut kun esim jätti-iso plafondi tuli alas katosta kun kielloista huolimatta pallo siihen jatkuvasti osui, luojan kiitos ei kuitenkaan päähän tippunut..
 
Alkuperäinen kirjoittaja villin:
lapsen äitinä voin kertoa, että hyvin on ilman tukistelua pärjätty, lapsi tarvitsee rajoja ja sillä ei ole mitään tekmistä tukistamisen, nippailun tai läpsimisen kanssa, monet tukistelijat tuntuvat olevan epäjohdonmukaisia kasvattajia..
Ja minä olen itse saanut runsaasti niin tukkapöllyä kuinn luunappejakin ja ainoa hyöty siitä on että tiedänpähän mitä typeryyksiä en toista
Tämän se lapsuus on mullekin opettanu. Omaani en koske ja toista vanhempieni tekoja.
 
väkivallaton
Alkuperäinen kirjoittaja mamiss:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja mamiss:
tepsii taatusti.. kysehän ei olekaan kuin siitä että ottaa kiinni siitä tukasta ei vedä jotta se sattuis vaan vauhti on niin kova että jos vielä on halua toimia omavaltaisesti niin lapsi tukistaa itse itseään jos vielä lähtee menemään. kyse siis villistä lapsesta ei hitaasta ja rauhallisesta joka vaan istuu ja katsoo( niitäkin näkee ja ihmetellyt oon että mikä vaivaa kun on niinku aivokuollut) Kyllähän se tämmöisen lapsen vanhemmasta tuntuu kurjalta ja aika epäreilua olis jos menis tälläistä vielä tukisteleen.. lapset on vaan niin erilaisia
Mulla on kaksi villiä lasta, enkä siltikään oikein kässää tuota teoriaasi.

No, ei kai mun tarvitsekaan. Keskityn omiini :)
kerro nyt mitä teet kun hulabaloo on päällä ja villit lapset villiintynyt liikaa.... meillä kun noita läheltä piti tilanteita on ollut kun esim jätti-iso plafondi tuli alas katosta kun kielloista huolimatta pallo siihen jatkuvasti osui, luojan kiitos ei kuitenkaan päähän tippunut..
Se pallootetaan pois niiltä lapsilta, jos se väärään paikkaan osuu. Eikö tää ooaika itsestään selvyys.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mamiss:
kerro nyt mitä teet kun hulabaloo on päällä ja villit lapset villiintynyt liikaa.... meillä kun noita läheltä piti tilanteita on ollut kun esim jätti-iso plafondi tuli alas katosta kun kielloista huolimatta pallo siihen jatkuvasti osui, luojan kiitos ei kuitenkaan päähän tippunut..
Meillä lähtee pallot pois jo ekan tehottoman varoituksen jälkeen.

Lapsi lähtee tarvittaessa niska-perseotteella sohvalle istumaan, tms.
 
mamiss
Alkuperäinen kirjoittaja väkivallaton:
Alkuperäinen kirjoittaja mamiss:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja mamiss:
tepsii taatusti.. kysehän ei olekaan kuin siitä että ottaa kiinni siitä tukasta ei vedä jotta se sattuis vaan vauhti on niin kova että jos vielä on halua toimia omavaltaisesti niin lapsi tukistaa itse itseään jos vielä lähtee menemään. kyse siis villistä lapsesta ei hitaasta ja rauhallisesta joka vaan istuu ja katsoo( niitäkin näkee ja ihmetellyt oon että mikä vaivaa kun on niinku aivokuollut) Kyllähän se tämmöisen lapsen vanhemmasta tuntuu kurjalta ja aika epäreilua olis jos menis tälläistä vielä tukisteleen.. lapset on vaan niin erilaisia
Mulla on kaksi villiä lasta, enkä siltikään oikein kässää tuota teoriaasi.

No, ei kai mun tarvitsekaan. Keskityn omiini :)
kerro nyt mitä teet kun hulabaloo on päällä ja villit lapset villiintynyt liikaa.... meillä kun noita läheltä piti tilanteita on ollut kun esim jätti-iso plafondi tuli alas katosta kun kielloista huolimatta pallo siihen jatkuvasti osui, luojan kiitos ei kuitenkaan päähän tippunut..
Se pallootetaan pois niiltä lapsilta, jos se väärään paikkaan osuu. Eikö tää ooaika itsestään selvyys.
pallot otettiin pois lapsilta useana päivänä, mutta talossa on useita palloja ja en ymmärtänyt että kaikki olisi pitänyt etsiä ja piilottaa tai tuhota ja meillä ei ole kotiapulaista, pitäis laittaa ruokaakin ja tehdä kotihommia..aina kun silmä vältti niin tehdään kiellettyä kai se on ylitsepursuavaa huomionhakua lopuksi.
 
mamiss
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja mamiss:
kerro nyt mitä teet kun hulabaloo on päällä ja villit lapset villiintynyt liikaa.... meillä kun noita läheltä piti tilanteita on ollut kun esim jätti-iso plafondi tuli alas katosta kun kielloista huolimatta pallo siihen jatkuvasti osui, luojan kiitos ei kuitenkaan päähän tippunut..
Meillä lähtee pallot pois jo ekan tehottoman varoituksen jälkeen.

Lapsi lähtee tarvittaessa niska-perseotteella sohvalle istumaan, tms.
niska-perseote on vihoviimeinen keino, siinä jos missä voi todella satuttaa lasta.. siinähän on lapsen selkä vaarassa ja jos lapsi painava niin voi kompastua ja mennä sen päälle.. tuota minäkin pidän väkivaltana!!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja mamiss:
niska-perseote on vihoviimeinen keino, siinä jos missä voi todella satuttaa lasta.. siinähän on lapsen selkä vaarassa ja jos lapsi painava niin voi kompastua ja mennä sen päälle.. tuota minäkin pidän väkivaltana!!!!
Niska-perseote on mun synonyymi sille, että nyt mennään eikä kysellä.
Eli lapsi kulkee kainalossa tms, mutta kulkee ja lujaa sinne sohvalle tai jäähypenkille. Eikä äiti kuuntele mukinoita. Minkäänlaisia.
 
mamiss
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja mamiss:
niska-perseote on vihoviimeinen keino, siinä jos missä voi todella satuttaa lasta.. siinähän on lapsen selkä vaarassa ja jos lapsi painava niin voi kompastua ja mennä sen päälle.. tuota minäkin pidän väkivaltana!!!!
Niska-perseote on mun synonyymi sille, että nyt mennään eikä kysellä.
Eli lapsi kulkee kainalossa tms, mutta kulkee ja lujaa sinne sohvalle tai jäähypenkille. Eikä äiti kuuntele mukinoita. Minkäänlaisia.
joo tiedän.. todennäköisyys että lapsi saa kipeää on juuri tuolla tyylillä.. mä en ymmärrä miksi se pieni nippaisu tukasta on paljon pahempi kuin tuollainen..mä oon nähnyt kyllä tuota ja tuomitsen sen kuin myös väkisellä kiinnipitämisen eli kaiken missä lapselle on mahdollista tulla esim. mustelmia tai murtumia.. sehän tässä kasvattamisessa onkin taikasana kun hermot pitää hallita.. mulla on jo pitkään riittänyt kun sanon että jos nyt ei lopu niin sitten tulee tukkapölly.. lapset jo tosin isojakin ja murkkuikäisellekin tulee vielä uhkaus tukkapöllystä niinkuin pienenäkin..voihan se olla että ne sanoo vielä omillekin lapsille että jos nyt ette tottele tulee tukkapölly..
 
Alkuperäinen kirjoittaja larvae:
Lyötkö tai tukistatko akuista, joka ei ole kanssasi samaa mieltä? Jos et, niin miksi teet niin lapselle? Aikuisella on enemmän kokemusta ja älyä, joten suuremmalla syyllähän sitä eri mieltä olevaa aikuista pitäisi tirvaista, eikä kokematonta ja pientä lasta. Lapselle pitää opettaa, mikä on oikein, mikä väärin. Jos on itse niin vajaa, ettei kykene sitä väkivallatta tekemään, niin olisi syytä hankkia apua jostakin.
Tähän on pakko kommentoida sen verran että eihän kyse ollut siitä onko lapsi samaa mieltä vai ei, vaan siitä uskooko kiellon vai ei. Ja jos joku aikuinen vaikkapa mun duunissa olis menossa sorkkimaan hengenvaarallisesti mun vastuulla olevia koneita eikä uskois kerta toisensa jälkeen kun kiellän, niin mikä ettei, voisin tirvastakkin jotta lakkais hengenvaaran aiheuttamisen. Yleensä vaan aikuiset ymmärtää kiellot ja niiden syyt, toisin kuin vauhdissa olevat lapset. Mitenkään en puolustele lasten satuttamista, mutta mua korpee kun aina vedetään tuo " ethän löisi aikuistakaan " .
 
Alkuperäinen kirjoittaja mamiss:
joo tiedän.. todennäköisyys että lapsi saa kipeää on juuri tuolla tyylillä.. mä en ymmärrä miksi se pieni nippaisu tukasta on paljon pahempi kuin tuollainen..mä oon nähnyt kyllä tuota ja tuomitsen sen kuin myös väkisellä kiinnipitämisen eli kaiken missä lapselle on mahdollista tulla esim. mustelmia tai murtumia.. sehän tässä kasvattamisessa onkin taikasana kun hermot pitää hallita.. mulla on jo pitkään riittänyt kun sanon että jos nyt ei lopu niin sitten tulee tukkapölly.. lapset jo tosin isojakin ja murkkuikäisellekin tulee vielä uhkaus tukkapöllystä niinkuin pienenäkin..voihan se olla että ne sanoo vielä omillekin lapsille että jos nyt ette tottele tulee tukkapölly..
Pyh...miten todennäköistä se muka on, että lapsi loukkaa kun äiti tai isä KANTAA häntä?

No, kaikenlaista jotkut keksiikin sen puolustelemiseksi, että repivät lapsiaan hiuksista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Minä esim olen esimerkki siitä että ruumiillinen kuritus ei ole hyväksi. Mä mitään totellu ja opin vaan pelkään. Kyl ne arestit jne tepsi paremmin.
Mä olen kanssa ollut erityisen vilkas ja ajattelematon lapsi, monet vääryydet kerkesin tekemään. Selkääni oon saanut sekä tukkapöllyt sun muut, Pelännyt en koskaan vanhempiani tai oikeammin isääni joka meillä hoiti rankaisut. Joka kerta tasan tiesin mistä hyvästä selkääni otin. Tosin ei meillä selkäsaunoja jatkuvasti jaeltu, vain kun asia oli tehty aresteilla sun muilla selväks ja siitä huolimatta jääränä tein niin kuin ei pitäisi, selkäsauna oli se viimeinen keino ja se sai mut kerta kerralta miettimään aina useamman kerran kun huimia suunnitelmiani ajattelin toteuttaa, ja ne mun pahan teot ei ollu ihan pieniä juttuja ja sain aikaan vahinkoa muillekkin kuin itselleni niillä tempuillani. Mulle oli todella paikallaan selkäsaunat, nykyään olen hyvin toimeentuleva, ystävällinen, iloinen ja ennenkaikkea toiset tuomitsematon ihminen. Ja ei, meidän lapsille ei ole ollut tarve antaa selkäsaunoja.
 
vieras
Lapselle tulee opettaa, että hänellä on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen. Niin lapsena, teininä kuin aikuisenakin. Hänen pitää oppia se, että on väärin, jos lasta lyö ja on väärin, jos aikuista lyö.
 
vieras
Vastatkaahan nyt selkäsaunan kannattajat, miten te kuritatte sitten sitä murrosikäistä 70 kiloista poikaa, kun hän kiukuttelee. Ettekö ole ajatelleet niin pitkälle, vai eikö ole tullut mieleen, että siinä vaiheessa jäätte itse alakynteen. Ja turha väittää, että tuossa iässä löytyy jo sen verran järkeä päästä, onhan nuo teini-iän toilailut ihan varmasti tulossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vastatkaahan nyt selkäsaunan kannattajat, miten te kuritatte sitten sitä murrosikäistä 70 kiloista poikaa, kun hän kiukuttelee. Ettekö ole ajatelleet niin pitkälle, vai eikö ole tullut mieleen, että siinä vaiheessa jäätte itse alakynteen. Ja turha väittää, että tuossa iässä löytyy jo sen verran järkeä päästä, onhan nuo teini-iän toilailut ihan varmasti tulossa.
Tai sitten sen ikäsenä on jo opittu kuuntelemaan mitä sanotaan? Eikös myös toisenlailla kasvatavilla ole sama kysymys edessä että kuinka laittaa arestiin tai jäähylle se teini jos se ei vaan halua kuunnella? Ei sitä sen enempää jaksa kantaa.. Kyllä se oppi on saatava perille jo pienempänä, oli tapa sitten mikä tahansa.

 

Yhteistyössä