Siirretyistä alkioista tuli vauvoja <3

En oo tota sormiruokailua vielä miettinykään, tai tienny että tässä vaiheessa sais antaa.. eiks siinä pitäs olla se pinsettiote kehittyny, ja ruoka isompina paloina? Poika kakoo jo jotain mun tekemiä mössöjäkin kun en pysty hienontaan tarpeeks, tai puuroo jos menee isommiks liimautuneita kökköjä :/ en oikein uskaltas mitään paloja antaa ilman hampaita et pystys jo vähän pilkkoonkin.. ja sit jos mössöjä antas syödä ite niin taitas mennä ihan läpsyttelyks ja hirvee sotku :D eikä oikein jaksais eikä ois aikaa ylimääräsille siivouksille. Eikä kyllä kovin tomerasti osaa vielä istuakaan. Kovasti on kyllä ihan vime aikoina alkanu hamuaan lautasta lähemmäs ja joskus haluaa ohjata ite lusikkaa suuhun.
Teen kans yleensä niin et sekotan kasvissoseet liha-kasvis soseisiin. Kokeilin tehä itekin mössöjä, eli paistoin jauhelihaa, keitin kasviksia, mössötin sauvasekottimella jne. mut totesin että taidan sittenkin mennä vaan valmispurkkilinjalla, säästää senkin ajan ja vaivan muuhun, eikä pojan tarvi hermostua siinä kun en voi jatkuvasti kiinnittää huomioo siihen.. alkaa yleensä heti kitistä jos häivyn vaikka vaan vessaan sen näköpiiristä, tai jopa vaan käännän selän sille tai katon muualle :eek: voi toista...<3 ja kun laskeskelin, niin yllättävästi ei edes merkittävää säästöökään tuu ite tekemällä, kasvikset ja hedelmät ym. on nykyään niin kallista..
Pääasiassa yöt menny helpommin taas viime aikoina, tosin toissayönä oli pitkästä aikaa joku ihme tissikammokohtaus, ei suostunu edes kokeileen tuleeko siitä mitään, käänsi päätä pois ja suuttu vielä enemmän kun jatkoi tarjoomista.. puoli tuntia jatko porua, välillä laitoin valotkin pois, ja sit kokeilin taas uudestaan...tutilla hämäten onnistu ujuttaa tissi suuhun, eikä sen jälkeen taas mitään ongelmaa o_O
Ei nyt olla varmaan ainakaan pariin kuukauteen käytetty mitään korviketta, pullosta juotan vaan tissikuppiin kertyneitä vähiä omia maitoja. Vai kelle tuo Mandalan maidoton -kysely oli..? :)

Niin, ja vihdoin päästään enskuussa muuttaan tästä luukusta seuraavaan \0/ ei oo montaakaan neliöö enempää kun tässä mut sentään oikee sijainti! Huono puoli siellä on surkeen pieni hissi ja kämppä 4. kerroksessa, että sitä hiukan jännitän mahtuuko kärryt ollenkaan sinne.. tarvii sit keksiä jotain jos ei. Oli oikeestaan pakko ottaa vastaan toi nyt kun ensvuonna viimestään ois kuitenkin ollu pakko lähtee tästä härskien vuokrankorotusten takia :mad: Täällä oon tuonu vaunut aina kämpän eteiseen. Kätevää jos poika on nukahtanu ulkona niin voi jatkaa unia eikä tarvi siirtelyn takia herättää.
 
Viimeksi muokattu:
Onnea uudesta kämpästä! toivotaan, että ne vaunut tosiaan mahtuu sinne hissiin niin ei tarvitse jättää niitä minnekään varastoon.

Juu sinulta kyselin siitä maidosta kun muistan, että lääkärin jälkeen jotain puhuit imetyksen lopettamisesta?
Mä taas olen aika järjestelmällisesti antanut päivittäin korviketta muutoinkin kun liikenteessä ollessa, ainakin kerran päivässä, koska tosiaan just ajattelin että imetystä voisi alkaa ajamaan pikku hiljaa alas sitten tuossa 6kk jälkeen. Kiire toki ei ole ja kätevintä se on öisin tietty, mutta jospa niitä yösyöttöjäkin saisi samalla karsittua kun vielä menee keskimäärin 3krt/yö ja usein vielä 1krt ennenkuin noustaan kokonaan ylös sängystä.

Ja huh mitkä yöhulinat ollu viime aikoina! :eek: Pahimmillaan tunnin välein pärinää, pörinää, kiljahtelua, juttelua ja varpaiden räpellystä. Ei onneksi itke tai kitise niinku yhdessä vaiheessa aina herätessä, mutta eipä tuossa muutenkaan sitten paljon nukuta :D tutilla olen saanut hiljaiseksi välillä sentään, mutta silloin kun hänellä on 'juttu kesken' niin eipä silloin tuttikaan suussa pysy.

Mulla meni nyt sitten täysin hermot tän meidän puuropelleilyn kanssa. Oon koettanut vaikka mitä sekoituksia ja koostumuksia ja yhdistelmiä, mutta tänään nyt sitte ei suu auennut enää sitäkään vähää mitä aiemmin ja tulipa pojalta vielä itkuakin. Täytyy kokeilla tattaria yms muita sitten kun ei tämä kaura tai kaura-maissijauho-yhdistelmä mene edes minkään soseen kanssakaan. Puuromuffinssit ois kyllä kova mutta just kun ei olla vielä mitään ns kokonaista syöty.
Olis vaan hyvä olla jotain kuitua ruokavaliossa koska meni maha niin kovaksi, että itku tuli kun pusasi viiden päivän kakkoja :unsure: oli se kyllä tosi kovaakin vauvan kakaksi. Otettiin nyt levolac käyttöön pienellä annostuksella, jos se auttaisi sen aikaa kun suoli tottuu siihen, että lisättiin se yksi soseannos päivään.

Ja tuossa äsken kun poika vei mun sormen suuhunsa kaluttavaksi niin siellä tuntui alaikenessä jotain kovaa ihan selvästi. Katsoin taskulampulla kunnon valossa niin jos se kova valkoinen ei ole hammas niin sitten en kyllä tiedä mitä hittoa :D Tosin mun aivoihin ei todellakaan ole luottamista nykyään, koska kaksi kertaa tällä viikolla kun ollaan lähdetty koko perhe lenkille niin kotiin tullessa ollut ulko-ovi auki :alien: :D onneks täällä ei kukaan ole mennyt tutkimaan meidän kämppää sentään :D
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos :) niin, aattelin siis että jos todettas/ois todettu jotain laaja-alasta ruoka-allergiaa (kuten esikoisella), niin oisin varmaan joutunu sit lopettaan imetyksen tähän.. ei oo kuitenkaan siitä testituloksesta kuulunu mitään, luulis kai että ois soittanu neuvolasta tms. jo jos joku allergia ois? Ihokin ollu nyt parempi. Mutta tosiaan, voishan siihen korvikkeeseen hiljalleen ruveta siirtyyn.. nyyh, se on jotenkin imetyksen lopetuskin sellanen vähän haikee juttu, vähän ku toisen napanuoran katkasu lapsen itsenäistymisen tiellä :rolleyes: seuraava "napanuora" on sitten kun lapsi menee tarhaan ja jää sinne päiväks muiden hoitoon. Siitä on alkuun jotenkin outo lähtee yksinään meneen vaikka kuinka järjellä tietääkin että lapsi jää ihan luotettaviin käsiin. Ja vielä jos lapsi ottaa sen kovin raskaasti ja itkee erotessa...mutta aina vaikeemmaks se kuitenkin menis mitä vanhemmaks tota lykkäis.

Kyllä täälläkin muisti välillä reistaa edelleen, kun jonkun tavaran laskee "hetkeks" johonkin niin siihen jää, eikä minuutin päästä enää muista missä se olikaan kun seuravaks tarvis.. ja aivojen kai pitäs näin jo puolen vuoden päästä olla palautunu raskauden kutistuksesta :eek: onkohan se tällä ikää jo hiukan hitaampaa, vai palautuuko enää ollenkaan.. :D
 
MANDALA Onnittelut hampaasta! :) Joskus voi käydä niinkin, että hammas näkyy ja sit katoaa, koska ikenet turpoaa. Muistan esikoisen kanssa käyneen näin.

LULLABY Onnittelut asunnosta! Toivotaan joo, että vaunut mahtuu hissiin. Onko kuitenkin vaunuvarastoa? Entä kantokoppaa?

Täällä toistaiseksi hyviä uutisia! :) Neurologi epäilee, että käden vähäinen käyttö johtuu muusta kuin neurologisista syistä. Voi olla, että se vauvana ollut tippa ja siitä mahdollisesti tullut kipu johtanut käden vähäiseen käyttöön. Cp-vammaan ei onneksi oireet täsmää. Käden käyttö nyt parempaa ja vielä yksi fyssarikäynti tulossa. Kehitys onneksi täysin iänmukaista. Kasvussakin kirinyt keskikäyrälle :O Yli 8kg jo! Ja vaatteissa menee 68-74. Vielä tulossa pään ultra ja yksi kontrolli neurolle.

Meillä menee edelleen 3-4 ruokaa päivässä plus 10 imetystä. Määrät on huisia, kun menee 150-300g ruokaa kerralla. Oon tehny pakkaseen noin 100g pusseissa erikseen eri kasviksia ja 2tlk verran lihoja erillään. Blandaan niistä jonkun soseen. Edelleen pitää olla mahdollisimman simppeliä makua eli annan vaan yhtä-kahta makua kerrallaan. Jos on useempaa kerralla niin tökkii eikä syö. Mutta erikseen menee kaikkee :D Purkkiruokaa annan, jos ollaan muualla kuin kotona ruoka-aikana ja niistä uppoaa kaikki (mitä oon antanut). Tuttipulloa ei huoli enää ollenkaan eikä ymmärrä miten juodaan nokkamukista jossa venttiili :( Onneksi ikean nokkamuki kelpaa josta tulee kaatamalla.

Ootteko lukenu sormiruokailusta?http://simppelisormiruokakeittio.com/sormiruokailunabc/

En ekan kanssa sormiruokaillut ennen kuin vähän isompana kunnes mua rupes risomaan se sotku :D Mutta nyt kiinnostaa kovasti, kun oon siedättynyt lapsen sotkulle. Ootan vaan että tohtii istuttaa, kun fyssari sanoi ettei ole kiire istuttaa ennen kuin istuu ite. Meillä nyt kuppimallinen istuin jonka saa melkeen selälleen niin on näppärä. Mutta sormiruokailessa otetaan käyttöön ikean halpistuoli, jonka voi kiikuttaa suihkuun joka ilta ;)

Talvi tuli ja kylläpäs on ärsyttävää pukea, kun ei koskaan tiiä mitä laittaa vauvalle päälle. Ps. Vaihdettiin neuvolaa, huomenna uus paikka ja katotaan osaavatko tutkia vai mennäänkö taas keskustelulinjalla.
 
Wau hieno juttu, että cp on nyt pois epäilyistä! :love: ja onpas teidän jäpikkä kova poika syömään :D ihanaa :D

Mä just yritin laskea esim eilisen imetykset niin päivällä tuli imetettyä ehkä muutaman kerran (Tuuttia sai kaksi kertaa) ja yölläkin olin tiukkana itselleni enkä laittanut vaan tissiä suuhun jolla pojan olisi saanut nukahtamaan helposti, joten syöntiä kertyi 2krt koko yössä! oon siitä jotenkin fiiliksissäni, että vaikka koko yö menikin hammaspotilaan itkevään suuhun tuttia laittaessa niin pysyin itselleni tiukkana enkä ottanut helppoa reittiä, koska tosiaan ei se useinkaan taida se yöllinen kitinä/itku olla meillä enää nälkää.

Luen aktiivisesti sitä Simppelin faceryhmää ja meinaan kyllä ottaa heti noita reseptejä käyttöön kun vaan pystyy. Nytkin on kyllä ollut sellaisia pitkävartisia parsakaaleja venaamassa jääkaapissa, että höyrystän kokeiluun, mutta kyllä se kuitenkin pelottaa kuten ilmeisesti monia muitakin ketkä sormiruokailua aloittaa :D eihän meilläkään kiire tosiaan ole, mutta kyllä istuu jo tosi tömäkästi syöttötuolissa, ei edes nojaa koko ajan eteenpäin siinä, vaikka siis ei vielä ilman tukea pysy istuen (halua on kyllä koko ajan vaikkei taitoa vielä).
Kyllä se sotku tosiaan vähän jo mietityttää ja se miten paljon ruokaa menee siinä hukkaan :X3: mulla näköjään menee tosi helposti hermot ruokailu ei suju ollenkaan, niinku sen puuron kanssa. Ja tämä herra on nyt päättänyt, että on maailman kivointa kun avoinaiseen suuhun laitetaan lusikka niin silloin pitää alkaa päristelemään :rolleyes: Muutenkin nyt viime päivinä vaikuttanut siltä, että mikään kaupasta ostettu ei nyt uppoa, ei edes hedelmäsoseet ihan älyttömän hyvin o_O mutta sitten huutaa kun pitäisi saada lusikkaa jos annan mun tekemiä soseita. Eihän siinä siis mitään huonoa ole, mutta hedelmäsoseista en ole itse tehnyt kun päärynää, joten toivottavasti niitä muitakin saisi pakkaseen tai suostuisi purkista syömään, esim Bonnea.
Nyt lähdetään koko vlopuksi molempien vanhempia näkemään niin en tiedä miten saadaan soseet syötyä vai pitääkö kylmälaukkuun ottaa muutama minigripillinen omaa ruokaa :ROFLMAO:
 
Viimeksi muokattu:
Miten te muut ootte tehny ite hedelmä- ja marjasoseet? En esikoisen kanssa oikein tiennyt ja annoin aikalailla soseet kaupasta, mutta isompana marjat pakkasesta ja hedelmät sellaisenaan. Nyt oon antanut päärynän ja omenan tuoreraasteena, banaanin ja kiivin mössänny haarukalla, samoin mansikan ja mustikan. Mandariinin antanu miniminipalasena. Muita ei ole tainnut saadakaan, muita hedelmiä ja marjoja sitten kaupan purkeista/pusseista.

Tänään oli uusi neuvola ja ekaa kertaa pyöriteltiin ja tutkittiin kunnolla. :) unikoulusta juteltiin. 8,5kg ja 69cm tuli mitoiksi. Pää 47, perinyt ison kuupan.
 
Mä oon toistaiseksi tehnyt vain päärynäsosetta pakkaseen itse, eli keittänyt pienessä määrässä vettä ja soseuttanut. Mustikoita on mökiltä pakkasessa vielä, voisi niitä varmaan sinne sekoitella sekaan. Muuten hedelmät tulleet kaupan purkeista; piltin omenaa ja päärynä-mangoa, hipp:n luumu-päärynä-mustaherukka yms. Banaania en uskalla antaa kun maha oli tossa itkuisen kovalla jota nyt on purettu levolacilla.

Tota raastetta vois kyllä itsekin kokeilla muuten! Voisi olla ehkä myös hyvää matskua itse maisteluun (eikä sotkisi niin paljon :LOL:).

Mutta hitto tänään syötiin mun soseita lounaaksi tosi hyvällä ruokahalulla taas. Sitten otin tuon HiPP:n sosepussin, että vähän jälkiruoaksi makeaa sosetta. Se on saman värinen lila pussi kun Ella's:n luumusose jota olen aamupuuron sekaan viime viikolla laittanut usein niin suu meni pojalla samantien kiinni ja tuijotti vain sitä pussi mun kädessä :ROFLMAO::ROFLMAO: luuli varmaan, että taas alan tuputtamaan puuroa sille hahah. Kun laitoin pussin piiloon ja puristin kuppiin niin kelpasi, vähän, kunhan sai leikkiä toisella kupilla samaan aikaan.

Meillä neuvolatäti kyllä pyörittelee poikaa jonkin verran joka kerta, kokeilee istumiset, mahallaan olot, morot, seisomiset, yms. Viimeksi sitten sen perustaalla mainitsi, ja kirjasi neuvolakorttiin, että hyvä motoriikka tms. On niin hassua, että raskaana kun käynnit oli sen 15min ja ulos ilman että olisi mitään erityistä sieltä irronnut niin nyt rupatellaan vaikka kuinka pitkään ja hauska täti siitä on kuoriutunut :)
 
Mä siis annan pääasiassa vaan kaupan soseita, mut hedelmiä esim. omenaa ja päärynää niin että halkasee ja raaputtaa lusikalla.
Kaupan vispipuuroo söis enemmänkin kun pieniä määriä oon antanu maistella, mutta niissä taitaa olla sen verran lisättyä sokeria ettei ehkä isompia määriä kannata.
Mahtavaa kop kop ettei kädessä ookaan cp tms. vakavampaa ja jos siihen nyt löytyskin joku tollanen tavallaan yksinkertanen ja hyvä syy!

Oon nyt parina iltana ruvennu antaan iltatissin sijaan korviketta ja eka yö meni suht loistavasti, nukku melkein 9 tuntia ja heräs vaan pari kertaa, mihin tutin laitto suuhun ja kyljen kääntö autto. Oon siis yrittäny että ois syömättä ainakin 12-6 välillä, ja jos tutin laitto ym. ei riitä niin vois tarjota vettä tai jos ei sekään kelpaa, niin pikku tilkan korviketta/lypsettyä maitoo. No tissit oli eka yönä ihan kiitettävän kipeet ja oli pakko lypsää keskellä yötä että sai taas nukuttua.. toisena yönä ei enää sitä ongelmaa, mut poika heräili 1-2 tunnin välein karjuun eikä mikään käyny :( tissiä en kuitenkaan antanu. Mietin että jos sitten kuitenkin jatkan yösyöttöjä sen minkä haluaa, kai ne joskus ittestään jää? Kun on niin ikävää huudattakaan toista ja varsinkin tulee hirvee syyllinen olo jos sillä kuitenkin oikeesti on nälkä :oops: ja jossain neuvolan unikoulu-ohjeessakaan ei suositeltu sellasta. Onhan nyt kuitenkin yks annos korvattu "tekomaidolla" ja yösyötöllä kuitenkin yleensä nukkuu taas rauhassa seuraavat 3-4 tuntia. En kyllä jaksa jos monta yötä peräkkäin menis tunnin välein karjuessa.. vähemmällä pääsee ja nopeemmin takas nukkumaan kun vaan syöttää sen 1-2 kertaa.
En nyt tiä sitten tavallisista maitotuotteista (siis jos sitä allergiaa ei nyt oo), että onko uusin suositus kuitenkin että voi alkaa nyt jo antaan, kun aiemmin oli että vasta vuoden ikäsenä? Jotain sellasta muistaakseni nyt 6kk neuvolassa sanottiin että vois alkaa hiljalleen syömään kaikkee mitä muukin perhe.. poislukien tietty jokkut epäterveelliset nitriitit ja suola.
*edit, en kyllä löydä äkkiseltään muuta tietoo kun että lähemmäs vuoden ikäsenä (9-10kk), ensin hapanmaitotuotteet ja sit maitoo.. tosin kypsennettynä maitookin vois kai antaa jo aiemmin?

Myös nokkamuki otettu nyt harjottelukäyttöön, tai se on sellanen "pullo-muki" missä on ne kahvat että voi pitää ite kiinni ja alkuun siihen voi laittaa tuttiosan. Tän tyyppinen https://www.lastenturva.fi/tuote/ainu-mam-ensimuki-220-ml/9001616109034/
Eka hammasharja tuli ostettua eilen, toisenkin hampaan huomasin pari päivää sitten :) menee tässä vaiheessa myös ikenien rapsutteluleluna..
 
Viimeksi muokattu:
Noi yösyötöt mietityttää itteäkin. Mutta yritän nyt kai mennä sillä periaatteella että jos menee tutilla huuto/kitinä ohi niin en syötä. Mutta jos huuto jatkuu kovana eikä tuttia huoli niin on varmaan nälkä ja sitten annan tissiä niinku viime yönä annoin sitten kolme kertaa; pari kertaa laskin että kellonajallisesti olisi voinu ollakin nälkä vaikkei huutanut kauheasti herätessään mutta seuraavaksi huusi eikä tuttia huolinut. Ehkä pitää olla syöttämättä silloin kun laskee itse että 'voisi' olla nälkä ja odottaa sitä huutoa.
Jos itse pääsen siihen 2krt yössä syöttöihin säännöllisesti niin se ei ole kyllä omasta mielestä paha vielä tässä iässä. Tähän mennessä kuitenkin menty 3-5krt kai. Eihän se meillä kuitenkaan tarkoita etteikö heräisi nyt yöhulinoiden aikaan varsinkin monta kertaa mutta kyllähän nekin varmasti jossain vaiheessa loppuu niin olisipahan sitten se yösyöttely vähennetty.
Kuitenkin lähipiirissä lapsia ketkä vuoden ikäisenäkin vielä heräilee useita kertoja, myös syömään, niin en kyllä sitä halua itse jos mitenkään pystyn asiaan kerran vaikuttamaan. Eli jos huuto millään muulla keinolla rauhoittuu niin siihen tyydytään ja yritän siinä unenpöpperössä olla antamatta tissiä vain koska se meilläkin olisi helpointa. Tuo klo 12-06 ois hyvä jos pystyis olee syöttämättä kun eiks se just oo se vauvojen yöaika tms?

Maitotuotteita en varmaan itse vielä hyvään aikaan tarjoa mutta jos ruokia haluaa monipuolistaa, tai puuron sekaan esim, niin kauramaito ja kookosmaito lienee kai kohta mahdollista jo ellei jo nyt?
Mä oon antanut esim tilkan vettä hörppiä myös nokkamukista muutaman kerran mutta myös ihan mukin suulta.
 
Joo, siis toi kellonaika oli ihan omasta päästä, tai se mikä oman mukavuuden kannalta tuntus parhaalta :D ja kaipa se on ihan perhekohtasta mihin rytmiin halutaan opettaa ja mitä muukin perhe noudattaa. Jollekin aikasin nukkumaan menevälle mieluisin aika vois olla vaikka 21-3, ja juuri esim. ryhmäneuvolassa eräs toivoi ensimmäistä aamusyöttöä 4 aikoihin :sleep: mikä taas mulle iltavirkkuna on sitä sikeimpien unien aikaa.

Niin, kaipa se on varminta toistaseks antaa vaan niitä oikeita korvikkeita..vaikka siis nythän on tehty tutkimusta jossa kaikkee, lehmänmaitookin annetaan jo puoleen vuoteen mennessä. Saas nähdä tuleeko tuloksia nyt vuoden lopussa vai millon. Tässä vielä se linkki Akuutin juttuun, minkä taisin jo aiemminkin laittaa
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/09/07/vauvalle-kiinteaa-ruokaa-nykysuosituksia-aiemmin
 
Mä siis olen jostain lukenut (en muista yhtään mistä) että vauvan yö olisi just jotenkin noihin aikoihin :D on kyllä voinu olla keskustelupalstakin mistä bongannut. Itse kun menee sänkyyn 22-23 niin just 12-06 olisi kaikkein paras jos niin pitkiä aikoja tulee joskus nukkumaan putkeen.

Mielenkiintoista on joo odotella milloin noi muutokset tulee. Ainakaan vielä ei mitään neuvolassa puhuttu, mutta tuskin he etukäteen siellä puhuvatkaan tuollaisista vaan vasta sitten kun ovat virallisia suosituksia. Jotenkin kuitenkin ei itse uskalla ton maidon kanssa lähteä testailemaan etukäteen vaikka muuten voisi, en oikein tiedä itsekää miksi. Mutta joo sokeri, nitriitti ja suola kyllä mahd pitkään pois. Oon kuitenkin silti jo alkanut maustamaan ruokia esim juustokuminalla, paprikalla, tuore basilikalla ja 0% suolan mausteseoksilla mitä löytänyt.
 
Täällä unikoulu vol1. Toka yö menossa. Tavotteena vasta vähentää yösyömisiä ja opettaa omaan sänkyyn. Esikoisen aikana opin neuvolasta ja esitteistä, että yösyötöt pois vasta, kun päivällä menee 4-5 kiinteetä ateriaa. Silloin tietää, että yöllä ei tarvitse ruokaa.
Ekana yönä meni hyvin johki puolille öin asti ja sitten unohdin puoliunissani koko homman ja otin viereen. Kolme kertaa söi. Nyt ekalla syötöllä, vaikka neljä herätystä ollut. Tutilla ja tassuttelulla pärjätty. Mun hermoille pistäytymismenetelmä olis selkeempi, mutta mihin pistäydyt, kun laps samas huonees;)

Hui, ai nyt jo maitotuotteita! :O En kyllä jotenkin uskaltais. Tuntuu hurjalta, että noin radikaali muutos :O
Onhan korvikkeissa ja esim puurotetroissa tms lehmänmaitoo, mutta kovin pilkotussa muodossa. Normimaitoo ajattelin antaa ruoassa ja hapanmaitotuotteiden muodossa vasta 10kk kuten aikasemmissa suosituksissa. Vai oliko ne viel ees muuttunu? Kauramaitoo saa antaa, kunhan on sellanen vitaminoimaton (meneekö se sana noin ;) ). Mulla lainassa uusi Samasta padasta-kirja jossa normiruolareseptejä, mutta vinkkejä miten teet niistä ennen suolaa ja kiellettyjä aineita vauvalle sosetta/sormiruokaa. Ettei vauvan tartte syödä vain mauttomia mössöjä :D Suomalainen kirja!

Poitsulle tulossa kai yläkulmahammas ennen etuhampaita. Ainakin kovalta ja terävältä tuntuu, mut vielä ei näy. Kiva vampyyri, jos näin käy!

Edit: löysin thl uusimman (2016) suosituksen raskaanaolevien ja lapsiperheiden ravitsemussuosituksista (ei ollu viel muutoksia maitotuotteiden aikaistamiseen)
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129744/KIDE26_FINAL_WEB.pdf?sequence=1

Isänpäiväsuunnitelmia?
 
Viimeksi muokattu:
Me oltiin molempien vanhemmilla vloppu ja käytiin miehen ja kahden kaverin kanssa syömässä. Eli ei siis pelkän perheen kesken isänpäivää tällee ekaa kertaa vielä.

Toi samasta padasta kirja pitäis kyllä myös hommata. Just tilasin jonkun toisen vauvan ruokakirjan, muistaakseni sormiruoista :D
 
Niin joo toi pistäytymistaktiikka vois olla kova juttu meilläkin kun nykyään väsyneenä helpommin nukahtaa takaisin, mutta milläs teet kun nukkuu samassa sängyssä :ROFLMAO::LOL: ei vielä ole ollut vakavia aikomuksia omaan sänkyyn nukuttaa kun tuntuu olevan helpompaa (ja turvallisempaa??) kun kääntyilee kovasti mahalleen yölläkin ett ollaan siinä vieressä. Tämän vaiheen jälkeen ja sitten tosiaan kun voi alkaa vähän noita unikouluja vakavasti miettimään pian - ensi viikollahan meillä täytetään jo 6kk :eek::love:

Kiitos muuten tuosta neuvosta, että 4-5 ateriaa päivässä voisi riittää yösyöttöjen karsimiseen!
 
Voikohan se hammas tehdä kipeää vielä kun se kuitenkin jo näkyy? ainakin ollut eilen ja tänään taas tosi itkuinen. En ole nyt muutamaan päivään antanut panadolia kun ei ollut enää tosi itkuinen, mutta nyt pitää taas harkita kun toisella selvästi jotain on kun tissilläkin melkein itkee ja ynisee. Ja yöllä ei tutti eikä tissikään helpottanut vaan tosi paljon kitinää ja itkua.
 
Voi se ien varmaan kipee olla juuri puhjenneenkin hampaan seudulla, ja sitten saattaa olla jo toinenkin tulossa.
Miten muuten ne ateriat lasketaan, jos annan melko peräkkäin ensin kasvis-lihamössön, sitten "jälkiruuaks" hedelmäsosetta ja siihen vielä puuroo sekaan, niin onko siinä tavallaan jo 3 ateriaa? Jossain tietosivuilla, neuvolan ohjeissa tms. ainakin myös välipalat eli esim. hedelmät oli laskettu erillisiks ateroiks.
Eilen annoin maistella pienissä erin peruna-sipuli-munakasta.. ja en tiä kuvittelenko että posket rupes punottaa sen jälkeen. Tuntuu jotenkin oudolta antaa omia ruokia kun tähän saakka ollu erilliset ja esikoisella oli ne moniallergiat..kananmunakin oli kiellettyjen listalla.

Huh, eka kunnon räkätauti kärsitty viikonloppuna (itelle ei oo toistaseks tarttunu), oli varmaan lämpöökin jonkun verran ja pari yötä meni levottomissa merkeissä,..nyt jo helpottaa.
 
Voihan räkä! Tänne ei vielä ole rantautunut mutta tuntuu että on vaan ajan kysymys. Mietin vakavissani myös influenssarokotteen ottoa nyt seuraavaksi 6kk neuvolassa.

Meillä tuli eilen myös ihan kirkkaan punainen läiskä toiseen poskeen lounaan jälkeen. Mitään muuta uutta ei ollut kun pikkuisen paprikajauhetta mausteeksi. Kai sekin voi jotain tehdä sitte vaikka toisaalta eikös niissä uusissa suosituksissa tai jossain niissä julkaisuissa ollut puhetta että jos tulee punoitusta niin ei tarkoita välttämättä just heti allergiaa kun on uudesta ruoka-aineesta kyse.

Mä höyrytin eilen parsakaalia että sai itsekseen tutustua. Kyllä se jotenkin hirvittää kun toinen tunkee niitä suuhun. Katsoin eka-videonkin tukehtumisesta. Tykkäsi kovasti siitä touhusta vaikka tuskin mahaan asti siitä meni mitään. Jatketaan harjoituksia.

Muoks. Olihan se toinen hammas mikä on saanut pojan niin itkuiseksi. Tulee tuohon toisen hampaan viereen alas eteen. Saisi nyt kyllä olla siinä hampaita tarpeeksi meille vähäksi aikaa :D
 
Viimeksi muokattu:
Mä laskisin LULLABY noi samaan ateriaan, jos menny suht samaan kertaan, vaikla eri ruokia onkin. Meilläkin saatetaan syödä puolen tunnin aikana ruoka, puuro, hedelmäsose. Meillä syödään aamiainen, lounas, päivällinen ja iltapala eli 4 ateriaa. Joskus 5 ja silloin välipalana hedelmää. Tänään tein taas soseita pakkaseen perusvarastoon. Odotan istumista innoissani, että pääsee sormiruokailemaan :)

Tänne rantautui kunnon räkätauti koko perheelle :( poitsu onneks toistaseks päässy helpoimmalla. Esikoinen ja minä pahimmassa kunnossa.

MANDALA Joo, ei se lehahtelu vielä välttämättä allergiaa merkkaa ja, jos oisikin niin jatkaa siedättämistä, jos vain pikku oireita. Meillä porkkana aiheuttaa näppyjä ja munakoiso kutinaa. Kumpaakin annam välillä, porkkanaa enempi.
 
Noita ruokamääriä olen kanssa miettinyt aika paljon. Kun pelkällä tissillä ollessa tuli syötettyä silloin kun oli nälkä, tai just alussa varsinkin silloin kun oltiin just lähdössä ulos liikenteeseen. Ja tosi hyvin ja harppauksittain paino nousi silloin. Nyt ei taida sama oikein toimia, muuten ei tule kyllä millään tarpeeksi ruokaa, erityisesti maitoa. Laskin just, että jos päivttäin imetän muutamia kertoja ja korviketta saa kerran pari sen 120-200ml niin ei kyllä varmaan 6kk maidonsaantisuositus täyty (600-800ml) (n):unsure: koska en usko, että mun tisseistä tulee satoja millejä päivässä enää..

Pitääköhän sitä alkaa tuputtamaan tissiä/pulloa sitten vain vähän väliä (n) en halua että paino kuitenkaan notkahtaa sen enempää. Kiinteitäkään ei määrällisesti mene isoja määriä päivässä, varmaan useimmiten reilusti vajaa desi kerralla.

Päivät menee niin, että ellei sängyssä ennen nousemista ole tissitelty niin sitten aamupuuron jälkeen luultavasti ennen aamupäivän päikkäreitä. Sen jälkeen vihannessose. Tissiä välissä ainakin kerran ennenkuin iltapäivällä lisää sosetta. Sitten illallakaan ei mitenkään tankkaa enää niinku ennen, vaan ehkä yhdet tissit siinä ennenku saa tissiä tai pulloa sängyssä. Yöllä sen 2-3krt tissiä. Johonkin tuohon väliin sitten pitäisi varmaan lisää maitoa saada, jotta tulisi tarpeeksi jo nesteytyksen puolestakin?
 
Viimeksi muokattu:
MANDALA Ihan hyvältä vaikuttaa teillä mun mielestä. Kun teillä kerran imetys on sujunut ja kasvu ollut hyvää aina niin ei huolta. Tossa iässä vauvan kasvu hidastuu ja kun ei liiku niin ei tartte paljoo. Kyl hän sen ottaa rinnoista mitä tarvitsee. Kunhan pissaa tulee tarpeeksi. Soseiden määrä per kerta kyl vaihtelee varmaan kaikilla vauvoilla. Ja se minkä verran kukakin syö. Meillä molemmat suursyömäreitä, mut niin ollaan me vanhemmatkin, vaikka kokoa ei oo kuin keskikokosesti. Kai se on joku aineenvaihduntajuttukin.
Tuputtaa ei kantsi ettei vaan tuu mitään syömishäiriöjuttuja. Voihan niitä sosekertoka lisätä pikku hiljaa siihen neljään viiteen ja antaa pojan syödä minkä verran syö. Mä laitoin jossain vaiheessa rintamaitoa/korviketta joka ruokaan niin sillä sai ainakin varmistettua maitomäärää. Tehny soseet aina tosi tönköiksi niin vaativat nestettä.

Huh, lapset flunssassa. Itelleni nous eilen kuume. Onneks se jo poissa, mutta ei oo häävi olo.
 
Kiitos kommentista! <3 sitä pääsee omassa päässä niin helposti sellaiseen looppiin kun kelallee näitä juttuja! Tosiaan kyllä pissaa tulee (ja nyt kakkakin tullut joka päivä kun otettu levolaccia viikon) ja kuitenkin tuntuu jopa usein, että eihän meillä mitään muuta tehdäkään kun syödään kun kiinteitä on jo/vasta se kolme päivittäin. Ehkä seuraavaksi iltapuuro meille kun nuo valmispuurot näyttää uppoavan!

En siis tuputtamisella tässä tarkoittanut väkisin syöttämistä, kyllä usein jonkin verran vähintään tissistä ottanut jos tarjonnut silloinkin kun ei ole nälästä ilmoittanut.

Paranemisia sinnekin flunssaan!
 
Uuh... Meidän yöt tällä hetkellä tosi risaisia: tunnin välein aamuun asti :eek: Lapsi ei vaan meinaa itse päästä unisyklistä toiseen enkä oikein tiedä mitä tekisin. Annan aina ensin tutin mutta loppujen lopuksi tuntuu ihan yhdentekevältä onko se tutti vai tissi kun kumpaakin varten joutuu heräämään. Tissille joudutaan suurinpiirtein joka toinen heräily, ja tämä ehkä edustaa maidontarvetta (?)

Mies on työmatkalla, hatunnosto vaan kaikille itseellisesti lapsen hankkiville, mun auringonnousu on tällä hetkellä miehen paluu 5 vrk päästä:coffee::coffee::coffee: Not enough coffee in this world... Miehen palattua aloitellaan kiinteitä ja melko pian iltapuuroa kehiin, fantasioin että se taianomaisesti korjaa yöunet :ROFLMAO:

Mutta kun tuo tyttö on niin ihanan aurinkoinen hymytyttö että aamut aina vaan lähtee sitte puksuttamaan kuitenkin:love:
 
Grey, meillä on samaa.. Ollu jo jonkun aikaa. Välillä nukkuu vähän paremmin mut taas viime yönä heräs tunnin kahen välein. En oikein tiedä mihin herää, mahavaivoihin, siihe kun tutti tippunu suusta vai muuten vaan ei osaa nukahtaa uudelleen. En tiiä auttasko unikoulu sitten, nälkä sillä ei varmasti ole. Välillä nukahtaa nopeesti uudestaan kun tutkin laittaa takasi ja silittelee. Joskus taas tuntuu huutavan ihan puoliunessa ja ei auta vaikka syliin ottas.

Väsyny Caro ja poju kohta 6kk
 
Grey en halua sua pilveltä tönäistä alas todellakaan, mutta kannattaa henkisesti varautua siihen, että se iltapuuro pelkästään ei välttämättä takaa parempia unia. Olen monesta paikasta lukenut ja kuullut, että vasta sitten on kiinteillä vaikutusta yöuniin kun niitä on jo pitkin päivää isompia määriä. Mutta ainahan se voikin vaikuttaa, pidän sulle peukkuja!
Teilläkin voi olla joku kehitysvaihe menossa (näistä olen lukenut tarkemmin Wonder Weeks kännysovelluksesta ja kirjasta)? niinku meillä on rikkinäisiin öihin ollut motoriikan kehittyminen eli kääntyillään koko ajan mahalleen :D

Ja ihan sama juttu, että vaikka yön pimeinä tunteina jatkuvasti kitisevän (hampaita tekevän) vauvan kanssa miettii välillä elämänsä valintoja :D niin kyllä silti se aamun eka hymy saa kaiken unohtumaan :love::love:
 

Yhteistyössä