Siirretyistä alkioista tuli vauvoja <3

Meillä on tuon syömisen ja nukkumisen suhteen ihan eri kuvio, mut johtuu luonnollisesti kai siitä, et beibi ei nuku mun vieressä vaan alusta asti omassa pinniksessä (ensisänky rullilla on jo liian pieni, nyt oikea pinnis; nukun vauvan huoneen levitettävällä sohvalla josta kömmin ylös syöttämään, miehen työn vuoksi se tarvii täydet yöunet) ja varmaan vauvoilla luonne-erojakin. Mut meillä siis rytmi aika luotettavasti sen 3h, jäiköhän päälle siitä alun painonlaskusta?

Mut lapsi ei siis itse kerralla yleensä syö omatoimisesti kuin 5-10min, ja puhaltelen kasvoihin ja kutitan varpaita et päästään 20min. Sillä päästään 3h väliin, ja parina yönä jopa 5-6 h. Pari viikkoa sitten ihmettelin kiukkuista vauvaa, joka itkeskeli kuin nälkäänsä 1-2h välein. Tajusin sitte et olin lipsunut 20 min syötöistä luottaen siihen et kyllä se lapsi ite osaa. Ja kyllähän se osaakin, pyysi kun oli nälkä, mutta mua auttaa nuo pidemmät 3h välit jaksamaan. Samalla nyt oon tiennyt että jos oon syöttänyt "kunnolla" niin jos kitisee matolla 1h edellisestä syötöstä niin ei tod. näk ole nälkä vaan tylsää. En toki kellosta katso lapsen nälkää, ja iltapäivällä nälkä voi tulla aiemminkin, mut sitte taas jos ei ole kunnolla nälkä, niin syöttö jää heikommaksi ja nälkä tulee nopeemmin.

Mutta näin siis meillä.
 
Ai niin ja vielä: meillä aamuyön yninään on auttanut semi-napakka kapalointi peitolla: kädet vartalon vierelle ja peitto selän alle, jalat jää vapaaksi peiton alle heilumaan ettei tuu liian kuuma / rajoitettu olo. Auttaa myös nukahtamaan illalla kun kädet ei heilu säpsähdellen. Aloitettiin vasta 2 viikkoa sitten mut meillä toimii!
 
Oisko se tosiaan niissä kutiavissa ihottumissa suurin syy levottomuuteen, viime yö meni vaan yhdellä heräämisellä syömään 3 aikoihin..jee! Tulipa siinä sentään kaks 2-2,5 tunnin pätkää..kun taas itellä noin tunnin jotain ihmeen unettomuuta syötön jälkeen. Aamuvarhasen valvotun tunnin jälkeenkin suostu nukkuun vielä n. 1,5 tuntia, sitten syöttö ja kun vaivoin sain vielä nukahtaan tänkin jälkeen niin eikös puhelinmyyjä soita 5min päästä :mad: ja se niistä unista.
Mut josko se tästä taas parempaan suuntaan....
Laitan kans peittoo paksummin selän ja mahan puolelle kun käännän kyljelleen, tosin sillon jos oikeesti on jo nälkä niin ei auta enää vaan alkaa vetää selkää kaarelle hermostuneena ja kampee ittensä väkisin selälleen.
Heh, ostin pari uutta isompaa tuttia (6kk lähtien) ja toisen nupissa lukee osuvasti "feed me or nobody sleeps"..niinpä.. tuttien valmistajan v*ttuilut tästä vielä puuttukin :LOL: mutta pakkohan se oli just se ostaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Mandala
Tuolla sivun alaosassa on joku linkki
https://www.thl.fi/fi/-/uudet-lapsiperheiden-ruokasuositukset-kannustavat-perheita-syomaan-yhdessa?redirect=https://www.thl.fi/fi/etusivu?p_p_id=101_INSTANCE_tcsSJTqcGl0N&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-2-1-3&p_p_col_pos=1&p_p_col_count=2
ja sieltä edelleen, http://www.julkari.fi/handle/10024/129744
mut en näe tuolla mitään kovin mullistavia muutoksia..? Sama alotusaika kiinteille kun nytkin mutta ilmeisesti kaikkee (paitsi jotain selkeesti epäterveellistä, nitriittipitoset nakit, makkarat ym.) annetaan jo puoleen vuoteen mennessä? Eikös 5kk lähtien muutenkin voi antaa puuroja, kauralla alottaen ja liharuokiakin?
 
Kyllä mun mielestä puurot on just 5kk eteenpäin, olin ajatellut että voisi esim ohrasuurimoista keittää uunipuuroa pojalle sitten ja tietty ihan tavallista kaurapuuroakin kuulemma neuvolantädin mukaan voi sitten antaa, että ei tarvi olla mitään erityistä vauvapuuroa. Liharuoista en ollut lukenut aiemmin, oletin vain että menis johonkin sinne 6kk hujakoille nykyään. Mutta tosiaan onhan tämä mielenkiintoista kun pelikenttä niin sanotusti auki ruoka-aineiden osalta nopeammin. Että ei tarviskaan syöttää sitä bataattia viikkotolkulla puolivuotiaaksi asti :D

Tosin haastettahan tässä tulee itsellekin, että miten kaikkia ruoka-aineita saa sitten vauvan ruokavalioon ja millä aikavälillä. Onneksi syödään aika paljon vihanneksia muutenkin kotona niin täytyy alkaa kaikkea sitten tarjoamaan poitsulle myös kuten kukkakaalia ja ja kesäkurpitsaakin. Ajattelin, että vois myös höyryttää vihannekset pehmeiksi niin säilyttää ravintoarvonsakin paremmin kuin keitettynä.
 
Toivottavasti kaikki ovat saaneet hyvät yöunet viime yönä! Mulla on jäänyt mieleen, miten vauvan kummitäti ekalla visiitillään totesi, että kaikilla on jokin haaste joko nukkumisessa tai syömisessä. Meillä vauva nukkuu 6-8 tuntia putkeen öisin ja kolmen tunnin päikkäreitä, mutta meillä onkin sitten kipuiltu syömisen kanssa oikein urakalla. Vaikka paino oli 4 kk neuvolassa noussut hienosti, ollaan -10 käyrällä. Siitäkin huolimatta, että annan kaikilla päiväsyötöillä lisämaitoa. Aloittelin lääkärin kehotuksesta soseita, mutta vauva taitaa leikkiä niillä ja lykkää kaiken ulos. Epäilen, että herkkyyskausi syömiseen ei ole vielä alkanut.

Luin, että 4 kk iässä vauvan uni muuttuu ("4 kk hulinat"). Syvän ja kevyen unen vaiheet muuttuvat. Tästä meilläkin oli merkkejä, mutta yöt ovat taas rauhoittuneet. Samaan aikaan lohduttavaa ja vähän raskasta, että aina on jokin vaihe menossa. Lohduttavaa, kun tietää, että vaikeat vaiheet menevät nopeastikin ohi, mutta samalla saa olla melkein koko ajan ihmettelemässä, mistäs nyt tulee.

Satuin lukemaan yhden kirjoituksen, jossa annettiin vinkkejä siihen, miten pimeästä ajasta selviää paremmin. Siinä ollut ohje "kiitollisuusmantrasta" auttaa mua, kun väsyttää vauvan kanssa. Listaan mielessäni kaikkea mistä olen kiitollinen. Tää kuulemma lisää dopamiinin tuotantoa. Mulle auttaa niin, että olo kevenee ja ketutus vähenee. Vaikka onkin maailman kiitollisin pienestä ihmeestä niin silti saa harmittaa ja väsyttää välillä. Mulla toi auttaa, että jaksan olla vauvalle paremmin läsnä huonompina hetkinä.

Bongasin Facebookista Kiintymysvanhemmuusryhmän. Oon tykännyt tosi paljon. Ihmiset kirjoittavat sinne kasvatushaasteistaan ja saavat tosi kivasti vertaistukea ja ymmärtäviä neuvoja.

Peppermint ja tyttö päivää vaille 4 kk
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: kop kop
Täällä on tosiaan unet taas vähän parantuneet. Eikä muutenkaan mitään erityistä meneillään paitsi jotain mahan väänteitä taitaa olla kun itkee herätessään ja pieruja tulee jolloin itkettää myös vähän. Avokadoa maisteltiin tänään pari lusikkaa, ei luulis että siitä tulisi.

Mutta mun jaksamista testataan nyt ihan toden teolla. Vein tänään rakkaan vanhan kissan lääkäriin kun lopetti syömisen tiistaina. Paha aavistus ja koko päivä itkenyt vaikka pitänyt pojan kanssa edes yrittää hymyillä. No lääkäristä tultiin sitten tyhjän kantolaatikon kanssa kotiin, aivan kaamea olo. Mutta ei voi mitään kun pitää pienestä ihmisestä pitää huolta myös, vaikka tuntuu että voisin vain vajota peiton alle pakoon.
 
Osanottoni Mandala

Meillä opittiin kääntymään selältä mahalleen. Nyt lattialle leikkiminen on yhtämittaista kääntymistä ja hermostumista, kun ei pääse mahalta pois. On ollut ihanaa nähdä vauvan innostus siitä, että oppi uutta.

Peppermint ja tyttö 4 kk
 
Meillä mentiin myös tänään selältä mahalleen. Tai siis en ehtiny nähdä tätä toimenpidettä kun vauvajumpassa olo hetki jolloin vauva alustalla maassa ja itse tein lankkua, mutta selälleen olin pojan laittanut ja kun seuraavaksi näin niin hän oli mahallaan :D katsoo nyt kuinka paljon tekee mieli tätä uutta juttua treenata tästä eteenpäin, pitää varmaan pitää häntä enemmän lattialla muutenkin kuin leikkimatolla niin pääsee treenailemaan paremmin.

Huomenna on 4kk neuvolalääkäri jossa kysyn tämän lääkärin mielipidettä siitä pään luun kohoumasta. On se siinä vieläkin, mutta eeehkä hieman madaltunut kun pää on kasvanut.
Sitten täytyy kysyä siitä kun poikaa välillä puistattaa silleen lyhyesti. Eka ajattelin liittyisivät se kakkaamiseen mutta ehkä sittenkin pissaamiseen.

Soseita ollaan nyt syöty joka päivä sen pari kolme viikkoa. Bataattia ja kesäkurpitsaa erikseen ja yhdessä aiemmin sekä avokadoa silloin tällöin. Nyt tällä viikolla otettu maissikesäkurpitsa kun tein sitä monta annosta viime viikolla. Hyvin näyttää maistuvan. Loppuviikosta meinasin lisätä tuon aamupäivän lounaan lisäksi iltapäivään hedelmää/marjaa, ostin päärynäsosetta sekä päärynöitä valmiiksi jos innostun sitäkin ite tekemään.

Mökin pihan mustikoita ja punaviinimarjoa olisi pakkasessa mutta ehkä ne tarvitsisi makeutusta jota ei oikein voi käyttää kuitenkaan. Ja olikos se mustikka vielä masua kovettavaakin?
 
Osanotto täältäkin Mandala.. se on lemmikkien kanssa viime vaiheessa aina se kun saattaa joutua vaikeen päätöksen eteen :( Itekin joutunu monta pitkäkorvaa päästään aikojen saatossa vehreemmille niityille. Se vaihe kun tajuaa että yhteinen aika on käymässä vähiin rakkaan kaverin kanssa joka on ollu vuosikausia osa jokapäivästä elämää..siinä yhtäkkiä mieli täyttyy muistoista ja jonkin aikaa jälkeenpäin on se haikee ja tyhjä olo. Helpottavaa toki on se kun tietää ettei pikku ystävällä ole enää kärsimyksiä! Ajan myötä helpottaa päivä päivältä eikä mieleen tulvivat muistot tunnu enää kipeiltä ja surullisilta! (y)
No nyt meni ihan OT:ks....:X3:

Täällä käytiin 5kk neuvolassa toteen mittojen olevan yhä ylimmällä käyrällä, painoa reilusti yli 8 kiloo (tosin ei ollu kakannu pariin päivään) ja pituuskin yli 70. Pää oli nyt 44,8 eli saman kun viimeks mutta sanoin siitä että oli vissiin mittavirhe sillon, ja korjattiin viime kertanen 44cm.
Ihottumat on ollu pahempana taas ja ensviikolla mennään näyttään niitä lääkäriin. Saa nähdä laittaako allergiatesteihin.. tai jotenkin siihen pitää mennä hakeen lähete joltain toiselta lääkäriltä, ne ei voi jostain syystä sellasta laittaa.
Kaurapuuroja on aloteltu maisteluannoksina, ja pelkiltään ei kelpaa, vaan hedelmäsoseen seassa. Alkuun oli jonkin verran kakomistakin, jäähän ne kaurahiutaleet keittämisenkin jälkeen vähän könteille.. mutta josko pikkuhiljaa lisättäs kauran osuutta soseessa, et ois puuroo soseen kera eikä päinvastoin :) ensviikolla voidaan alotella lihoja ja sitä onkin jo pari purkkia valmiina odottamassa. Tosin melko paljo kalliimpia ne valmiit lihasoseet, joten siihen varmaan tulee keksittäväks joku oma resepti...esim. pakastevihannesten soseutus tai lisäillä lihoja 4kk soseiden sekaan. Leipääkin voi antaa jo kovia paloja imeskeltäväks, mutta siihen tuntuu ikenet olevan vielä liian arat.
Tänään käytiin hakeen varastosta syöttötuoli kun neuvolan mukaan vois jo syömisen ajan harjotella siinä istumista. Hetken päästä siirryttiin kuitenkin taas kaukaloon kun meinas pojalta mennä hermot kun aina osa mössöistä valahti rinnuksille pystyasennossa.
Täällä on myös noita puistatteluja, mutta oon vaan aatellu että liittyy pissaamiseen.
Nukkuminen on ollu vaihtelevaa, jotkut yöt menee vaan 3-4 tunnin välein syötöillä ja saan heti unen päästä taas kiinni, viime yönä meni syöttöjen jälkeen valvoessa melkein tunti kun poika jäi jotenkin levottomaks ja mm. kampee ittensä mahalleen. Nykysin melkeinpä joka yö herätessä on saanu käännettyä ittensä poikittain. Yks yö en tiä mikä oli, kun syötön jälkeen vaan kitinä jatku eikä mikään auttanu enkä keksiny mikä mahto olla huonosti...tunnin huusi putkeen ja sitten nukahti..huh :sleep: oisko ollu vielä rokotteiden jälkimaininkeja, ienten kipeyttä tai ihottumien kutinaa. Vahvimmin epäilen ekaa, kun tuli taas ne kaikki rokotesatsit, molempiin reisiin ja viimenen erä rotavirusta suuhun.

lullaby ja istuva härkä 5kk
 
Kohta nää tyypit jo liikkuu! Uskomatonta <3

5kk neuvola takana ja rokotuksissa tuli itkupäivä :( Kasvu aika hurjaa, kun yli 3cm kuukaudessa ja reilu kilo painoakin. Soseet tehnyt hyvää siis. Nyt syödään 2-3 kertaa soseita öljyllä joista yksi on lihasose ja loput kasvissoseita. Ens viikolla puuro listalle. Imutehokinnparantunut entisestään, huomannut satunnaisilla syöttöpunnituksilla. Jokohan uskallan palauttaa vuokrapuntarin?? Kiva lasku tulossa :O

Mahalleen käännytään ja yllättävän pitkiä aikoja viihtyy. Välillä pystyn kokkaamaan, kun poitsu lattialla :) Isosisarustaan rakastaa!! <3

Käden takia mennään fyssarille ja neurologille. Toiminnassa/käytössä ei poikkeavaa, mutta pitää sitä välillä hassusti.

Argh, kun mua ärsyttää meidän neuvolan täti!!! Se ei kuuntele, vaihtaa aihetta ja käy asioita selkeesti vaan oman näkemyksensä kautta. Lisäks oon huomannu, että se ei tutki käsillään meidän lasta (lapsia)! Pyöritteleekö teidän hoitsut teidän lapsia? Siis kattoo refleksejä, jäntevyyttä, laittaa vatsalleen jne? Tää ei edes suunnilleen koske koko vauvaan. Lukee vaan ääneen, että "lääkäri olikin kirjottanut, että refleksit sammuneet". Sit se ei tutki, että oisko tullu takas refleksejä tms. Ainut mitä teki oli, että anto lelun poitsun käteen. Ärsyttää! Tekis mieli valittaa tai vaihtaa hoitsua, mutta jotenkin noloo. Asuu vielä samoilla kylillä.

Täällä taas uneton äippä :( Lisäksi miehen kanssa jatkuvaa kinaa siitä, kun ei kuuntele... Onneksi nämä aarteet auttaa jaksamaan <3
 
:love:Mielenkiintoista lukea muiden ruokakuvioista ja kääntyilyistä:love: Perästä tullaan!

Me saatiin rota viikko sitten, ja en tiedä johtuiko siitä vai mistä, mut syömiseen hermostuu enemmän kuin ennen. Voi toki olla ajallista sattumaa, et imuteho on vaan kasvanu samaan aikaan, mut syötöt kestää nyt max 5-10 min kerrallaan. En alkuun tajunnut mistä kyse, ja yritin vähän pakollakin tuputtaa tissiä, mikä ei auttanut :cry::unsure: Että kai sitä vähemmästäkin palais hihat itelläkin.

Paino laskenut +0,5SD --> -1SD, terkun mukaan normaalia rintaruokitulle, mut meillä on uusi punnitus muutaman viikon päästä, jos laskee edelleen niin napsahtaa korvikepullo taas auki aamu- ja iltapalalle lisukkeeksi(y)
 
Kop kop kyllä meidän terkka on käsitellyt poikaa eri tavoilla, aina juttelee ja lepertelee vielä siinä samalla ja kehuu miten söötti hän on :D mutta siis joo kuulostaa kyllä tympeältä sun terkka. Mun terkka oli raskausaikana jotenkin turhan oloinen mutta siitä kuoriutui kelpo terkkatätihahmo nyt kun pojan kanssa käyty siellä.

Lullaby onpas siellä ollut inhottavat yöhuudot, toivottavasti ei uusiudu! Meillä niin harvoin on sellaista huutoa mikä ei millään keinoilla lakkaa,mutta ekoista piikkirokotteista kyllä tuli. En todellakaan odota mitä ensi kerralla tulee, kun ekasta kerrasta meni unetkin hyonoiksi.

Täytyykin muistaa tuo soseen sekoittaminen puuron sekaan jos ei meinas maistua. Ootko muuten kokeillut muita puuroja, esim 4viljan? Mutsi puhui, että mulle tai siskolle ei meinannut kaura maistua ollenkaan mutta kuitenkin 4viljan puuro maistui hyvin.
Oon katellut niitä valmiiksi maustettuja esim Valion Onni puurotölkkejä, tiedä sitten ovatko mistään kotoisin. Ja toisaalta en tykkää lukea ravintoselostuksia kun niissä kuitenkin pakosti on kaikkea 'ylimääräistä' verrattuna siihen että tekee itse puuron.

Grey enpä ollut kuullut tuota, että rintaruokituilla voi noin heitellä. Hyvä tietää.
Meilläkin alkaa painonnousu vähän notkahtamaan kun liikettä on enemmän ja enemmän.

Tänään 4kk neuvolassa lääkäri tarkasti pään ja sanoi, että kyllä siihen jotain pientä epäsymmetriaa voi jäädä, mutta eihän sille kohonneelle luulle mitään voisi edes tehdä. Eikä se näy edestä tai sivulta päin oikeasti ollenkaan, joten en murehdi sitä enää.
Strategiset mitat oli 67cm ja 7,9kg, kyllä se hauis kasvaa tätä kannellessa :D

Ai niin lukenut täältä ja Facebookista kavereiden päivityksiä, että taitaa olla enterorokkoa liikenteessä, vaikka ei vaarallista ole niin todellakin toivon, että jäisi meille tulematta.

Mitähän Carolle ja poitsulle kuuluu? :)
 
Olen tarkoituksella pitänyt hiljaiseloa kun tässä meillä ollut kaikenlaista enkä oikein koe enää kuuluvani muiden "normaalia" vauva arkea viettävien joukkoon. Olen kyllä teidän kuulumisia lukenu välillä :)

Lyhykäisyydessään oltiin pari viikkoa osastolla pojan kanssa kun lopetti syömisen ja sillä oli myös rino-virus. Ollaan kotona oltu kyllä nyt jo useampi viikko. Lisähuolta ollaan saatu kun pojan kasvusta huolestuttiin. Meni yli -4 käyrällä pituus. Nyt saatiin eka tarkka mitta pojasta niin nyt menee -3 käyrällä. Paljon on verikokeita otettu ja sitäkin tutkitaan. Vielä ainakaan ei ole mitään selittävää löytynyt mutta haluavat tutkia geeneistä lähtien kaikki. Mennään osastolle varmaan ensi viikolla kun haluavat mm ottaa aivo selkäydin nestettä.

Mitäs muuta, nenämahaletku on kun ei syö tarpeeksi muuten että paino nousis ja mielentila selvästi vaikuttaa miten syö. Fysioterapia alkaa nyt perjantaina, syntymästä jäänyttä ongelmaa lihasjäntevyyden säätelyssä on. Aika näyttää mihin pojan taidot tulee riittämään.

Caro ja poju 4kk sekä ei aina niin kiva vauva arki..
 
Voi Caro harmi kun on lisähuolta tullut, voimia paljon sinne arkeen ja kiva kun kuitenkin kerroit kuulumisia. Vaikka ei ihan ns normaalia arkea olekaan niin tottakai mielellään kuulisin aina miten menee kun ollaan pitkä matka tallattu täällä palstalla yhdessä. Toivottavasti mitään hälyyttävää ei löydy teillä ja pääsette nenämahaletkustakin eroon pian.
 
Carolle ja pojalle (y) toivottavasti tosiaan ei ois mitään vakavampaa!

Mandala Ei oo vielä muita viljoja kokeiltu, kun neuvolan ohjeen mukaan alotellaan eka vähiten allergisoivalla..ja ettei tuu liian monia uusia yhtäkkisesti ruokavalioon :)
Kyllä sitä on tullu jo vähän sellasta ressiä noista öistä että hiukan ahdistaa aina nukkumaanmeno ja miettii että minkähänlainen yö nyt on tiedossa...:unsure: ja aamun tunteina että huh, taas yhdestä yöstä jotenkin selvitty. Viime yö meni taas suht p*rseelleen, en saanu nukuttua ennenkun 2 aikoihin ja poika heräskin sitten 3lta syömään, jonka jälkeen virkisty täysin eikä nukahtanu melkein tuntiin,...jee! Kun sit vihdoin taas saa nukahtaan niin iteltä menee yleensä vähintään puolisen tuntia että saa unen päästä kii ja sittenhän se jo heräskin taas noin puolen tunnin päästä, eikä mikään auta.. tätä sitten jatku "mukavasti" jonnekin 8-9ään ja nukuin varmaan pari puolituntista koko aikana :sick:
Mutta josko ensyö ois taas vähän helpompi....:cautious:
 
Voi Caro ja poju <3 Olen monesti miettinyt mitä teille kuuluu. Toivottavasti saisitte lisätutkimuksista hyviä uutisia. Paljon voimia teille! Ymmärrän hyvin jos ei huvita kirjoitella, mutta vauva-arkea se teidänkin elämä on vaikkakin erilaista. Vaikka meiltä ei nyt vertaistukea saakaan niin tukea ja ymmärrystä kuitenkin :) Pitkä matka ollaan jo kuljettu yhdessä!
 
Carolle ja pojulle lämpimiä ajatuksia. Lähipiirissäni on äiti, jolla kans vauvavuosi ei mennyt ihan perusraiteilla, ja nuo tutkimukset tuttuja. Voin sitäkautta aavistella sun tuntemuksia ja oloja, monesti yömyöhällä puhelimessa olen niissä viipynyt. Käyhän kertomassa kuulumisia kuitenkin välillä jos yhtään siltä tuntuu. Ja kovasti kasvuvauhtia pojalle, maasta se pienikin ponnistaa:love:

Meillä ikää viikkoa vaille 3kk. Yösyötöt väsyttää, ja erityisesti aamut alkaa melko varhain. Mut lullabyn tekstin luettuani en kehtaa edes valittaa tosissani. Illat meidän typyllä ovat olleet nurinaa alusta asti mutta nyt alkaa keuhkot vissiin aueta ja vireystila kasvaa koska nurina on muuttunut itkuksi, johon auttaa vain jumalaton hetkutus sitterissä tai sylissä. Vaikeaa aikaa n. 18-20, mut nukahtaa kyllä lähes aina ilman ongelmia sitten yöksi, nukkuu syötön välit 20-23 23-02 ja 02-06 yleensä. Tuttia herään laittamaan vielä pari ekstrakertaa, ja kahden syötön jälkeen yleensä joudun ottamaan typyn pinniksestä sänkyyn viereeni jumalattoman ähellyksen ja ähkimisen rauhoittamiseksi, jolloin typy kyllä nukkuu hyvin mutta potkii unissaan mua napakasti :cautious: Ja kuten aikaleimasta näkee, itse en kasilta sänkyyn taivu...

Mandalalle osaanotto karvakaverista:(
 
Kiitos tsempeistä, tuli heti parempi mieli näin huonosti nukutun yön jälkeen. Itelle ehkä vaikeinta välillä lukea muiden kehitysaskelista kun tietää että meillä ei samassa tahdissa tulla. Kaikki lääkärit on kyllä kovasti kehunu henkistä puolta kun juttelee paljon ja hymyilee sekä tosi tarkkaavainen poika. Sillä saralla ainakin nyt mennään ihan ikätason mukasesti. Ääneen on joitakin kertoja nauranut mutta naurunappula on välillä pitkään kadoksissa. Liikunnallinen puoli sit tulee vähän perässä vaikka ei tän ikäsen tarviikkaan hirveesti osata. Varhaisheijasteet oli myös viime tutkimuksissa tallella, en tiedä oonko ihan samaa mieltä siitä moro refleksistä kun musta se on enemmän säikähdysrefleksiä mut kai ne tietää. Eikä senkään takia tietysti mitään paniikkia vielä ole.

Pari viikkoo sitten ei käsistä nostettaessa pää seurannu yhtään vielä mukana, nyt ihan yhtäkkiä on joitakin kertoja tullu ihan täysin mukana ja muuten seuraa jo paremmin. Kyllähän se pää vielä muutenkin jonkun verran huojuu vaikka fyssari sano et kannattelee kyllä ihan hyvin. Mahallaan jaksaa kyynärnojassa olla hetken mut pitää vähän tukea ettei kellahda. Pari kertaa on jopa niin yrittäny tarttua. Muutenkin on ruvennu tarttumaan paremmin leluihin vaikka keskilinjaan käsien tuominen on välillä vaikeeta mut tuntuuhan tuo parantuvan. Selällään olo on edelleen vaikeinta kun rupee siinä herkästi ojentamaan.

Soseita ollaan maisteltu jokunen viikko. Ei mahaan asti paljoa mene ja lusikasta ei ainakaan tykkää. Lähinnä sylissä ja sormella annettuna maistelee aika nätisti. Varmaan sekin vie meillä enemmän aikaa kuten kaikki muukin. Yöt on välillä aika rikkonaisia et ymmärrykset muille pätkittäin nukkuville. Onneksi nukahtaa aika helposti, eilen ei kyllä meinannu yöunille asettua.

Caro ja poju vajaa 5kk
 
Vaikka ei sitä kellekään toivo, niitä huonoja yöunia, mutta kyllä se jollain tavalla tällaisina aamuina auttaa kun lukee ettei tosiaan ole yksin. Vertaistuki <3
Meillä taas 1-2h pätkissä viime yö ja aika paljon kitinää välissä. Mieskin on heräillyt siihen vaikka pienet kitinät ei häntä siinä vieressä hetkauta eikä tissille heräämiset.
En tiedä johtuisiko siitä kun oli just muutaman päivän kakkaamatta vaikka luumusosetta saanut joka iltapäivä vajaan viikon ja eilen tuli sitten oikea iso kökkö joka oli melkein kuin aikuisten kakkaa, haisikin sellaiselta. Ei ihmekään jos on pitänyt monta päivää pusata ulos. Epäilen porkkanaa jota syötiin muutama päivä, koska sitä ennen ei maissi, kesäkurpitsa eikä bataatti ole tehnyt näin pitkää taukoa kakkaamisesta. Pitää jättää porkkana vähäksi aikaa pois jos saisi vaikka päärynä ja omenasoseita testailtua iltapäivästä myös ettei aina sitä luumua. Määrät ei luulisi olevan liian isoja kun ehkä noin pari ruokalusikallista syödään päivässä?

Caro onneksi teillä kuitenkin edistymistä tapahtuu, eikä puhuta monien kuukausien viiveestä? Ja edelleen erittäin hyvä, että tutkitaan tarkasti. Uskon kyllä jos asia rassaa mieltä, mutta tule ihmeessä kertoilemaan vaan aina kun tuntuu siltä! Ja toivottavasti se syömisjuttukin lähtee toimimaan pian, olet todellakin ajatuksissa!

Tuosta nauramisesta. Meillä ei nauraa räkätetä silleen kun kuvittelisi. Ei edes kauhean usein, mutta se on sellainen 'hehe' ja siihen päälle kijuntaa tai jotain muuta ihme ääntelyä naama hymyssä. Odotan sitä naurua mikä ei ota loppuakseen mikä tarttuu kaikkiin :D Ehkä poika senkin jossain vaiheessa oppii. Muutenkin tuntuu, että isoin juttu innoissaan on suora kiljuminen, hauskan kuuloista.
Juu ja pari viikkoa sitten oppi syömään tuttia :eek: Yhtenä kitinäpäivänä vaunuissa kun kitisi niin nukahti tutilla. Sen jälkeenkin auttanut esim liikenteessä jos ei tykkää just sillä hetkellä. Muuten ei ole tarjottu. Nyt tuntuu että parin viikon jälkeen on vähän laantumassa sen imeskely, mutta toivottavasti jäisi sellaiseksi pieneksi avuksi tiettyihin tilanteisiin edes.

Joo-o kyllä se tänään oli taas laitettava kaksi pussia vahvaa mustaa teetä kuppiin, josko silmät aukeisi, kun en kahvia edelleenkään juo. Onneksi on vauvajumppa, siitä saa aina mukavasti virtaa vaikka olisi kuinka huono yö ollut (y)

Ai niin saatiihan me antibioottivoidetta neuvolalääkäristä korvantaustaa varten kun on kuulemma märkärupimaista se mitä siellä on. Ärsyttävää laittaa sitä aamuin illoin kun pitää vahtaa kuin haukka. On hangannut korvantauksiaan ja tuota voidetta ei saa joutua silmiin. Toivottavasti menisi ohi. Jalkapöydissä on myös jotain kuivaa vähän punertavaa ihottumaa mutta pitää laittaa kuulemma perusrasvaa vaan. Eipä se kyllä tunnu auttavan.

Mandala & poju 4,5kk
 
Mandala, ei oo kuukausien viivästymää mut kun on tuota ongelmaa lihasjänteyden säätelyssä niin ei se motoriikan kehittyminen ole niin helppoa kun normi vauvoilla. Ite ainakin uskon että nämä on erillisiä asioita tämä kasvu ja muu sit siitä syntymästä johtuvaa.
 

Yhteistyössä