Siirretyistä alkioista tuli vauvoja <3

Kop kop kiitos rokotetiedosta! Täytyypä vielä harkita asiaa uudelleen ja kysellä terveydenhoitajalta tarkemmin ensi käynnillä.

Imetyksestä sen verran, että toisen rinnan kohdalla oli pakko ottaa eilen imetyskumikäyttöön, kun imetys sattui niin paljon että meinasi itku tulla. Voiko imetyskumin käytöstä olla haittaa? Toista rintaa olen pystynyt antamaan ilman kumia, siinä ilmeisesti parempi imuote vauvalla, kun ei ole mennyt niin rikki kuin toinen.

Sen lisäksi pikkuisella oli eilen selkeäsäti ilmavaivoja, jotka todella sattui masuun. Kuulin oikein masun kuplivan. Voiko tälle tehdä mitään nyt kun kyseessä vasta 8 päiväinen vauva? entäs myöhemmin? Oli sydäntäsärkevää katsoa toisen kipristelyä ja vaikertamista. Onkohan omassa ruokavaliossani jokin mikä aiheuttaa vatsavaivoja, vai onko tämä vaan tavallista pikkuisilla suoliston kehittymättömyyden vuoksi?
 
Oisin kans imettäny pidempään, vähintään sinne 1v jollei ois mitään kiirettä muuhun. Mut ehkä sit seuraavalla kerralla jos tilanne vielä tulee..
Meillä kans useempi tutti MAM merkkiä, myös ne fosforiset mut missään kaupoissa täällä en oo nähny niitä silikonisina. Muutama anatomisesti muotoiltu Ainuja, vai mikä se toinen merkki oli. En kyllä kumisia ainakaan enää osta, niillä on tapana hapertuakin herkemmin ajan myötä. En tiä sitten tuleeko vielä hankittavaks taaperotuttejakin, kun näissä MAMeissa yläikäraja 16kk. Oon nähny joitain 18kk+ kokookin. Melko tärkeitä ne ainakin vielä tuntuu olevan etenkin yöaikaan ja saa rauhottuun takasin unille.

Täytyypä tosiaan harkita vielä sitä rokotusta, ei kai siitä toisaalta haittaakaan ois ja miks kärsiä mahdollisesta taudista kun sen vois välttääkin...

Miten nopeesti muilla kellä aiempiakin lapsia, palautu kierrot imetyksen jälkeen? Itellä muistaakseni sillon ekalla kertaa alko ne jo kesken imetyksen, tosin oli niukat ja yli 40pv.. että tuskin mitään kunnollisia kiertoja oli. Vaikuttaakohan ikä siihen jotenkin, kun sillon oli 20v nuorempi?

Joo, ihan samanlaisia ajatuksia, etenkin niinä öinä kun poika heräilee useemman kerran että hulluko tässä on kun haluis vaan entisestään lisätä tätä taakkaa :D ja miten sit eri tilanteissa tulis pärjään yksin kahden pienen lapsen kans...ja kun meillä on vielä noita eläimiäkin, nekin vaatii oman aikansa. ´Mutta kai sitä ajattelee jotenkin lapsenkin (tai lasten) parhaaks, ois niin kiva kun ois vielä lähempänä omaa ikäluokkaa oleva sisaruskin. Mutta päivä, tilanne ja hoito kerrallaan, tää nyt on vaan jaksettava vaikka muutama vuosi voiskin olla fyysisesti rankempaa,...ettei tarvi sitten katua lopun elämäänsä.
 
Whaat en oo ees koskaan kuullu tollasista loistavista tuteista :D enkä ole tiennyt että tutin koolla on noinkin iso vaikutus kun hampaiden asento yms :eek: ja luin just että tutit pitäis vaihtaa aika usein ettei ehdi haurastua ja rikkoontua yms. Pitääkin vaihtaa uusiin samantien koska poika on syöny nyt 4kk asti kun oppi tuttia syömään niin samoja tutteja :unsure:
On ollut kyllä tosi hyvä kun meilläkin suostuttiin tuttia syömään, koska myös meillä selvästi öisin auttaa. Usein kun nukutettu niin pari kolme kertaa herää kovaan itkuun vielä kun ollaan itse hereillä ja saattaa olla pinnasängyssä mahallaan silmät ihan auki, mutta tutin kun laittaa suuhun jaa kääntää kyljelleen niin samantien nukahtaa takaisin. Päivisin ei oikeaa tarvetta tutille ole, paitsi hoitolaukussa on aina pari kun joskus voi tulla kitinää liikkeellä ollessa niin tutilla sekin hiljenee. Toivoisin, että sitten vuoden iän paikkeilla voidaan viimeistään yötuttikin jättää pois, ettei vaan tulisi mitään älytöntä tuttivieroitushässäkkää.

Ja tosiaan nyt kun luin Kop kopin tekstin niin ehkä sitä vesirokkorokotetta voisi harkita, ei se kyllä varmaan kivaa ole kärsiä siitä :confused:

Cerezah imetyskumista tuskin on mitään muuta haittaa kuin, että se voi vaikuttaa imuotteeseen rinnan kanssa haitallisesti, mutta toisaalta jos pystyt toisesta rinnasta imettämään niin ei varmasti tule olemaan iso ongelma!

Ja noista vatsavaivoista. Mä en ainakaan pystynyt katselemaan vierestä masuväänteitä, joten otettiin sitten käyttöön lääke. Kokeiltiin eka Cuplatonia pari viikkoa, mutta se ei auttanut ollenkaan. Sen jälkeen kokeiltiin Disflatyl:iä ja auttoi todella hyvin meillä! Niitä on paljon helpompi antaakin kun ei tarvi antaa ennen joka syöttöä. Sen takia ne cuplatonitkin ehkä auttoi huonommin kun en todellakaan miljoonaa kertaa yöllä jaksanut alkaa antamaan niitä ennen syöttöä. Disflatyli tipat auttoi kun annoin vaan aamuin, päivin ja illoin eli 3 kertaa päivässä. Me kärvisteltiin joku 5vko muistaakseni ennenku otin tipat käyttöön, oisin nyt jälkikäteen ajateltuna voinut aiemminkin ottaa käyttöön koska meillä auttoi. Kannattaa apteekista kysyä onko niihin mitään alaikärajaa, purkissa ei muistaakseni ainakaan lukenut mitään.
Taisin mä maitotuotteet ottaa pois omasta ruokavaliosta suurimmaksi osaksi silloin pahimman vaiheen aikana, muuta sen kummempia mahavääntietä aiheuttavia ruokia ei tullut käytettyä muutenkaan kuten kahvia, sipulia kyllä ruoanlaitossa on aina.

Kierrosta sen verran, että mullahan tuli ekat minimenkat kun poika oli muutaman kuukauden ikäinen vaikka vielä imetin. Sitten oli kolme kuukautta melkein väliä kun nyt tuli vähän normaalimman oloiset menkat sen jälkeen kun olen lopettanut imettämisen. Kattoo nyt palautuuko uomiinsa ja säännöllisiksi tässä vielä.
 
Siihen huoneen valon määrään vielä, meillä ei oo täysin pimeetä, kun ei oo tavallisten, vaikkakin melko paksujen verhojen lisäks muuta.. tai on rullaverhot mut en oo enää käyttäny niitä kun rämisee joskus yllättäen ittekseen ylös hirveellä voimalla :eek: ja jos sellanen tapahtus keskellä yötä niin paitsi että sellaseen sydäriin ois tosi "kiva" herätä niin oisko vähän creepyäkin :confused: :D Onneks ne tummansävyset tavallisetkin tutit erottuu vaaleemmalta lakanalta jotenkuten.

Meillä on tallessa sekin tutti vielä minkä sai sairaalassa ollessa, tosin enää vain rattaissa matkakäytössä. Ei kai niitä muuten tarvi vaihtaa jos tarkistelee säännöllisesti et on kunnossa ja kestää vetotestin.

Muuta haittaa ei tissikumista muuten ollu paitsi tosiaan paljas tissi ei meinannu muutaman päivän jälkeen enää kelvata.. sittenkään vaikka mahdollisuuksien mukaan yritin aina syöttää paljaasta, että säilyis tuntuma siihenkin. En tiä onko noilla sit myöhemmin purentaan mitään vaikutusta..

1-2 viikkoo sitten suunnilleen tuli oviksen kaltasia limoja ja mahassa tuntu sellasta pingotusta että ois voinu ollakin.. oon kyllä jo muutaman kerran ennenkin kuvitellu ovislimoja. Mutta nyt sitten äsken vessassa tuli minimaallisesti veristä limaa...jospa siellä jo jotain rupeis tapahtuun! Aamusta just soitin klinikalle ja peruin lääkärin soittoajan kun ei tässä vaiheessa vielä voi oikein mitään kunnollista suunnitella ja erillinen käynti siihen tulee jokatapauksessa kunhan ne kuukautiset alkaa. Saa nähdä pääsiskö varaileen sitäkin jo muutaman päivän sisällä :rolleyes:
 
Cerezah Rintakumi saattaa joillakin tosiaan imuotetta häiritä mikä taas voi vähentää maidon tuloa kunnon stimulaation puuttuessa, mutta jos kerran toisesta rinnasta pystyy ilman kumia niin sehän on hyvä. Ja voithan sä rasvatessa stimuloida toista nänniä. Parempi kuitenkin kumin kanssa imettää kuin ei ollenkaan. Toivottavasti nänni paranee! Kysy neuvolassa, että katsovat imuotteen, koska joskus imuote rikkoo nännin. Tsemppiä!

Lullaby Mulla alkoi menkat imetyksen läpi esikoisen ollessa 7kk. Silloin oli 0-1 yöimetystä ja heti alkoi säännöllinen kierto (25-27). Nyt oli parit runsaat vuodot ennen jälkitarkastusta ja syyyä ei ultrassa löytynyt. Kävin kerran privaatisti ja kerran gynen polilla, kun oli runsas vuoto jälkivuodon loppumisen jälkeen. Olin ihan varma, että istukkaresidua taas, mutta ei onneks ollut. Ilmeisesti kahet menkat ja ei oo sen jälkeen ollut. Ikävä ei kyl oo, häiritsis mm vauvauintia.

Mä vaihan tutit 2-3kk välein. Suositus on useemmin turvallisuus- ja hygieniasyistä (hapertuminen, sammas, hiiva, sienet jne). Hammasharjan vaihan kans muksuilla 3kk välein, omasta en oo niin tarkka.
Tutteja ostaessa oon metsästänyt eri kaupoista, koska valikoimat vaihtelee paljon. Esikoisella oli aikanaan aventin pimeessäloistavat öisin, mutta niissä on se rengas, josta hän ravisteli tuttia eikä sen äänen takia saanut nukuttua. Tän kakkosen kans en suostunut rengastutteja ostamaan :D Hän taasen viskoo pinnojen välistä muuten vaan.

Ihan käsittämätöntä muten paljon älliä näin pienellä voi olla päässä. Siis se ymmärryksen määrä vaikkei viel vastaa saati lauseita puhu. Harmittaa vaan, kun ei ole kahden lapsen kanssa aikaa kuunnella ja kattoa 110%:sti vauvan viestejä.
 
Niin tuntuu ymmärtävän jo monia sanoja kun kääntää päätä sinne päin, esim. pupu, telkkari, verho, äiti, kuunaama (meillä se neuvolasta saatu "hymiön" kuva :)) jne.

Sieltä ne kuukautiset tulikin viime yönä, millonkahan viimeks niistä ois ollu näin riemuissaan :D ensviikolle varattu aika hoidon suunnitteluun....huhhuh, tästä se taistelu sitten taas lähtee.
 
Meillä ei oikein sanoja erikseen kai ymmärrä, mutta toisaalta kun höpöttelen hänelle niin ei ole erityisesti pitänyt huolta, että sanon samoista asioista aina samalla tavalla. Noh aina sanotaan nukkumaan mennessä ja syömään mennessä, mutta muuten pitäisi varmaan olla tarkempi tämän kanssa niin voisi ehkä oppia nopeammin :unsure: Jotenkin tuntuu, että muutenkin en ole mitenkään älyttömän hyvin virittäytynyt vauvan viesteille... Oon muutenkin aika puusilmä, etten esim koskaan ymmärrä mitään 'rivien välistä' sontaa mitä aikuiset viljelee. Varmaan siitä syystä myös töksäyttelen usein asioita suoraan kelle tahansa miettimättä sen enempää :D

Onko teillä hiukset ja/tai silmät vaihtanut jo väriä? Meillä oli hennosti punertavan rusehtava tukka syntyessä joka kaljuuntui sivuilta ja takaata sellanen ranto, mutta nyt niihin kaljuihin kohtiin on alkanut tulemaan tietyssä valossa nähtävää tosi vaaleaa haituvaa, jospa hänestä tuleekin blondi niinku äitistään :D SIlmät oli syntyessä sysipimeän siniset mikä lienee se suht normi, mutta ajan myötä vaalenneet tosi paljon pupillin vierestä, joten veikkaan että saattaisi haalean siniset silmät tulla niinku mulla. Joskus kehtasin toivoa, että tulisi ruskeat silmät niinku isällään, mutta en millään jaksa uskoa, että tuosta enää ruskeiksi voisi muuttua o_O

Meillä ollaan ihan viittävaille itse pääsemässä istumaan. Ai kauhea kerran jo ehti kellahtaa siitä 'puu kaatuu' tyyppisesti ja pää kolahti lattiaan kun en ehtinyt väliin :( tuli nyt sitten ensi makua kai sille kun oikeasti lähtee liikkeelle.

Lullaby mega isot peukutukset sun uudelle hoitotaipaleelle, jospa olisit tämän vuoden puolella jo takaisin täällä :love::sneaky:;)

Me kokeiltiin niitä pimeässä hohtavia nyt viime yönä niin vaikka meillä on vaan valkoiset raidalliset verhot mitkä ei siis juurikaan pimennä, niin kyllä ne vähän hohti. En tiiä kyl miten saadaan kesällä pimennettyä ainakaan tuo meidän makkari kun on kulma-asunto missä kulmaikkuna myös, sekä parvekkeen ovi. Voi olla hankalaa, tai mahdotonta, ainakaan mitään rullaverhosysteemejä viritellä. Ehkäpä poika on sitten kesällä jo omassa huoneessaan, sinne saa helposti yhteen ikkunaan pimennysverhon. Mutta sitten ongelma on, että minne mä siirrän mun tietokonepöydän :LOL: no on ainakin aikaa ratkaista ongelma vielä.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: lullaby
Kiitos Mandala! Ehkä se vois olla realistinen tavote että tänä vuonna sais jotain aluilleen...kumpa ei ainakaan yhtä pitkä ja rankka taival tai jopa vielä pahempaa ois edessä tällä kertaa.

Pojalla on tukka läheltä kattoen vaalee, etenkin pidemmät hapsut mutta kauempaa katottuna hiukan tummunu vaaleen ruskeeks varsinkin edestä, samoin kulmakarvat alkanu erottuun selvemmin. Silmät on ollu oikeestaan melko samanväriset tummanruskeet kokoajan. Joskus ihan alussa niissä oli vähän sellasta tummanharmaatakin sävyä ulkoreunoissa.
 
LULLABY Omg, sulla kohta uudet kuviot taas!! Hurjasti onnenpotkuja! Pidän peukkuja, että menee lyhyen kaavan mukaan ja nopeesti :)

MANDALA Ikean pimennysrullaverhot on hintalaatusuhteeltaan hyvät jahka ajankohtasta.
Silmien väri on melko lopullinen vasta 2-v. Huomannut esikoisesta, että hällä vaihtuu väri edelleen. Hänellä oli kikkaan siniset silmät syntyessään, tummeni 1v mennessä. Sit 1,5v oli siniharmaat ja rupes pikkuhiljaa tulee lisäksi ruskeenvihreetä ja olivat pitkään siniharmaaruskeenvihreet ja nyt enempi ruskeenvihreet. Mulla ruskeenvihreet ja miehel siniharmaat. Poitsulla siniset silmät toistaseks ja ne pikkasen tummunut syntymästä. Tukka on muuttunut täysin: oli musta tuura tukka syntyessä. Rupes harvenee ja nyt on melkonen ananastukka ja aika vaalee. Uus kasvava tukka ihan blondia. Näyttää siltä kuin ois tehty liukuvärjäys ja lyhennetty sivuilta ja jätetty päältä pitkäks. Kohta pitää lyhentää oikeesti, kun alkaa tulla silmille.
 
  • Tykkää
Reactions: lullaby
No enhän mä valittais ollenkaan jos vaikka vielä rusehtavat silmät tulisikin :love: toistaiseksi siis vain vaaleentunut siitä alun tumman sinisestä. Tosi jännä kyl miten se silmien väri voi käyttäytyä eri vauvoilla!
Pitääkin hakea Ikeasta ne verhot sitten lähempänä ajankohtana!

Mä kun joskus vannoin, että mitään typeriä pehmustekypäriä en mun lapsen päähän laita, niin nyt se tossa lattialla pönöttää semmoinen päässään :LOL::whistle: pakko pitää kun nyt on jatkuvasti menossa istumaan ite kun sen oppi. Lattialle jos laitan vaikka mahalleen niin silmän käänteessä istumassa milloin missäkin ja vieläkin 'puu kaatuuuuu' ilmiötä sen verran, että tuo kypärä kyllä suojannut hyvin moneen otteeseen. Taitaa tuo istumaan meneminen kiinnostaa paljon enemmän kuin eteenpäin pyrkiminen ja sen konttauksen lisätreenaaminen. Matolla ja sängyllä menee kontaten hitaasti kun kädet on nyt tajunnut mitä niiden pitää tehdä, mutta laminaatilla ei vieläkään oikein pyri eteenpäin kun luistaa.
Jonkin verran pientä yritystä nousta matalia juttuja vasten, mutta ei kauhean pahaa (onneks :D ) vielä.
 
Ihana oli käydä lukemassa teiän jokaisen kuulumisia❤ tuttuja vauva-arjen kuulumisia :) Siellä ne pikku kääröt on muuttumassa taaperoiksi kovaa kyytiä. Koska se taaperoikä loppuu....meiän tyttö on 1,5 vee ja edelleen tekis mieli pitää taaperona, mutta vääjäämättä taitaa tyttö olla jo taaperoiän ohittanut. Meiän pikku apulainen. Kovasti auttaa astianpesukoneen/pyykkikoneen/kauppakassien tyhjentämisissä ja sanojakin vaikka kuinka. Tänään juoksi leikkihuoneesta mun luo, ja toimitti innoissaan, että ihhahhaa ihhahhaa ja ojenteli kättä....enpä raaskinut korjata, että seepra se on :) Kyllä noi pikkuihmiset on koki ajan ihan parhaassa iässä ja miten voikaan jotain maailmassa rakastaa yhtä paljon! Ihania hetkiä teille kaikille niiden pikkuaarteiden kanssa❤

Lullaby...onnea menkoista!!! Muistan kyllä kuinka ihanaa oli kun ne synnytyksen jälkeen alkoi. Minä mietin ihan samoja asioita kuin sinäkin nyt, kun me hoitoihin palattiin. Pelotti epäonnistumiset, mutta jotenkin sitä oli niin uutta toivoa täynnä ja jaksoi olla tosi toiveikas. Toivon kyllä todella, että sulla olisi pettymysten piikki jo täynnä ja seuraava hoito toisi onnistumisen mahdollisimman pian. Itseäni harmittaa nyt jälkikäteen eniten se, että kiirehdin imetyksen lopettamista. Enhän voinu tietää, että ollaan vuoden päästä pakkanen tyhjänä ilman tulosta. Voi kun olisin vaan imettänyt kesään saakka. Tuotapa onkin tosi fiksua nyt harmitella, mutta mulle se on ollut iso juttu, kun maito olisi kyllä riittänyt pitempäänkin. No nyt on uusi vuosi aluillaan ja fiilikset tulevan hoidon suhteen saisi olla kyllä paremmat :( sen verran ollu siipi maassa, etten pystynyt samantien aloittaa uutta hoitoa, vaan soitin ja siirsin pari kk pistoksia eteenpäin Ei sitte millään tavalla mulle luonteenomaista...yleensä oon kyllä että "mulle kaikki heti" mutta tunnistan pientä masennusta. Mullahan pitäis olla nyt kuukauden ikäinen vauva. Oli yllättävän rankka tämä loppuvuosi. Mutta, tämä kyllä taas lähtee valoa kohti kirjaimellisesti ja punktiota suunniteltu viikolle 13 alustavasti. Onneksi sitä ei tiedä mitä tuleva tuo. Mutta, tuuhan tuonne hoitoketjuun kertomaan miten hoidot etenee, kunhan pääset tositoimiin :) Tsemppiä!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: lullaby
Siida Mennään sitten melkein samoissa, odotan nyt vielä seuraavat kuukautiset joissa toivottavasti ei tuu mitään viivytystä, ja sitten enskierron lopulla ultraan jossa mm. katotaan vielä limakalvon kunto (nyt näky 10mm folli ja 5mm limakalvo, mikä kuulosti itestä normaalilta kp7 nähden) ja sitten taas piikkiä navan seudulle.. punktio suunnilleen 12 viikolla. Jos pääsen eteneen aikataulussa niin uusia infektiotestejäkään ei tarvi kun tuollakin voimassaoloaika on nykysin 2 vuotta!
Jäi itelle mietittäväks mitkä lääkkeet haluan, saan mukaan pergoveriksen joka parissa hoidossa ainakin on jossain määrin tuntunu parantavan laatua. Suositti vaan samaa bemfolaa mikä viime hoidossakin, koska sillä saatu tulosta.. oishan se tietty toisaalta järkevää mutta kun ei tiedä riittääkö se enää kun ikää taas 2 vuotta enempi ja jotain uuttakin haluis mukaan. Mietin että jos tällä kertaa kaikkia alkioita viljetäs heti alkuun pidempään niin voisin ottaa embryoskoopin mukaan (kellään kokemuksia?) jos se mitenkään auttas useempia selviään ja kehittys paremmiks...
Menopurista väitti et siinä ois mukana vähän hcg:tä, empä oo kyllä tollasta kuullu eikä tuoteselosteessa mainita?! Siis oli puhetta siitä jostain tutkimuksesta jonka mukaan hcg solujen kasvatusvaiheessa saattas parantaa laatua. Ei kuitenkaan suostunu laittaan erikseen mitään pientä määrää puhdasta hcg:tä, kun ei oo ilmeisesti selkoo oikeista määristä jne. tarpeeks tietoo.
Annos kuulostaa melkoselta 300iu kun aiemmassa oli muistaakseni 225iu niin ois luullu että 250 ois riittäny.. mut kai ne tietää mitä tekee eikä mulla pitäs olla hyperin vaaraa. Se DHEA jätettiin nyt kuitenkin vielä toistaseks pois kun kuulema voi auttaa lähinnä mua vanhemmilla tai jos soluja tulis tosi vähän. Mutta kai syön vielä loput ubiqinonit ja gelee royalet hoitoo ootellessa mitä jääny kaappiin.
Ihan uskomattomalta tuntuu että jos kaikki menis mahdollisimman hyvin niin saattasin ainakin teoriassa olla jälleen raskaana jo huhtikuussa! Mutta toisten onnistumisiin on aina helpompi uskoo :) ja kyllä ihan oikeesti uskon Siida että teilläkin vielä se onnistuminen siellä häämöttää, vaikka tää homma vaatii ihan h**vetillistä sitkeyttä.
Ja lisäyksenä vielä että ihan totta, onhan sitä nyt toiveikkaampi synnytyksen kun joskus monien negojen jälkeen, vaikka toisaalta tuntuu ettei tollasta ajatusta ois pitäny edes päästää ilmoille että saattas onnistua heti ekasta siirrosta. Että nyt kun uskalsin kirjottaa sen niin ei taatusti onnistu..! Älytöntä, ihan kun se siitä ois kii...mutta nää menee nyt miten menee, on otettava se mitä tulee eteen eikä paljoo ite voi vaikuttaa.

Niin ja sori kun tuli vaan tätä OT hoitojuttua nyt väärään ketjuun,.. ei kai oikein osaa vielä siirtyä tonne oikeeseen. Ehkä tän vois kopsailla sinnekin..
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka taitaa vähän OT ollakkin niin minäkin eilen soittelin polille että mikä heillä on käytäntö että kuinka kauan tarvitsee odottaa sektion jälkeen että voi hoitoja jatkaa. Kysyy vielä lääkäriltä mut yleensä 6kk-1v riippuen sektiosta. Laittelee papereita tulemaan sitten. Meillä tosiaan neljä alkioo pakkasessa, en jotenkin jaksa uskoa että niillä heti tärppäsi mut on tässä sen verran kakkaa satanu meidän niskaan niin vois jotain hyvääkin tulla välillä.

Tutkimuksissa ei edelleenkään mitään mitokondriosairauksiin viittaavaa ole löytynyt ja lääkäri sanoi että ne on nyt niin hyvin tutkittu kun on mahdollista. Keskitytään saamaan pojalle enemmän energiaa että sitä jäis kasvuunkin. Nenämahaletkua ilman on ollu toista viikkoa ja hyvin syöny. Liikuntavamma diagnoosi saatiin hiljattain mutta sitä tarkennellaan kun poika on kuitenkin sen verran pieni että mahdotonta sanoa mitä tulee vielä oppimaan.

Caro ja poju 8kk.
 
Lullaby, me kyllä mentäis ihan samaa matkaa :) jos sulla punktio olisi viikolla 12 Oispa kyllä ihanaa saada sut piinailukaveriksi ja muutenkin jakamaan sitä kaikkea❤ Ja minä kyllä uskon siihen, että se eka siirto synnytyksen jälkeen on otollisempi kehittymään raskaudeksi. Sehän mullakin pisimmälle meni...ja ne kaks muutakin yritti. Just miehelle sanoin, että tuskin olisin järjissäni, jos ei oltais tyttöä saatu. On toi lapsi vaan ihan ihmeellinen voimanpesä❤ Mulla ei oo mitään odotuksia tulevasta. Ei yhtään mitään, ei juuri intoa koko asiaa kuin pienin hetkin, mutta uskoisin, että viikkojen kuluessa nuo pienet hetket lisääntyy ja saan taas toivoa kaivettua. Noi sun lääkkeet ei kerro mulle yhtään mitään :D Mulla on sama koktaili ku 2vuotta sitte ja kuulemma niin viriilit munasarjat, että edelleen pienimmällä puregon annoksella aletaan kasvatteleen. Mua vaan se punktio pelottaa ihan kauheasti. Vaikka viimeksi kaikki menikin enemmän ku hyvin, mutta ku kerran on ollu 2.7l vatsaontelossa verta, niin siitä jääny sellanen kammo vuotoihin. Samoin synnytyksessäkin vuodin verta. Hyytymistekijät onneksi ookoo kuitenkin. Onhan sulla lullaby rautavarasto kunnossa? Mää vaan uskon sen vaikuttaneen mun keskenmenoihin viime vuonna, varsinkin siihen ekaan. Ihmettelen edelleen ettei multa otettu verikokeita sillon ku ekaa siirtoa synnytyksen jälkeen tehtiin, enkä tajunnu sitte niitä itekkään pyytää :( Luulin kaiken olevan kunnossa ku hb oli ihan kohtuullisella tasolla, mutta sehän ei kerro vielä kaikkea. Anemia voi olla silti.
 
Juu, oon menossa vielä kilpirauhasarvojen ja pvk tarkastukseen, kai se hb sisältyy tohon jälkimmäiseen.. sit myös papa, sitä ajattelin yrittää saisko kaupungilta sen 40v seulonnan jo vähän etukäteen.. koska jos sitten loppuvuodesta sattuskin oleen sellanen tilanne ettei sitä vois ottaa :rolleyes:
Mullahan ei oo ykskään tuoresiirto johtanu mihkään mutta ne on toisaalta ollu aina 2-3 päiväsiä. Jos nyt viljelis pidempään ja siirtäs jotain rupusempia blastoja tuoreena ja jättäs parempia pas-kiertoihin.. kyllä ne suuremmat odotukset selkeesti on passeissa. Mutta katotaan nyt vaihe kerrallaan...ois kyllä karsee pettymys jos ei mitään pakastettavaa edes tulis! Ja onhan se riski jos kaikkia viljellään pidempään, että pääseekö yhteenkään siirtoon.. Vaikka eipä sais nyt ruveta etukäteen jo murehtiin ja synkisteleen.

Toivotaan Siida että tällä(kin?) kertaa punktio ois nopee ja kaikin puolin harmiton, kun sellanenkin se voi olla. Mutta varmaan pelottaa kun tollastakin kokenu ja lähes 3 litraa verta mahassa kuulostaa tosi kivuliaaltakin.. ei kai punktiosta sellasta voi tulla?! :S
Carolla onkin hyvä homma ettei ihan heti (eikä toivottavasti lainkaan) tarvi lähtee alottaan koko hoitoo alusta! Varmaan helpottanu paljon että lapsi syö hyvin eikä tarvi mitään ylimääräsiä letkuja siihen.

Onko täällä muita Tampereen seudulta, paitsi Siida jos oikein muistan? Tai jos joku muuten tietäs.. Harmillista kun ennen ostin Reformin Monivita raskaus ja imetys vitamiinia Anttilan alakerrasta mutta nyt remontin jälkeen se ravintolisähylly on tosi suppee eikä tietenkään tota vitamiinia enää siellä (n) tietäskö joku saisko sitä jostain muualta esim. keskustassa, oisko nähny jossain? Luontaistuotekauppa, isommat marketit tms.? Ohan niitä muitakin mut mitä oon kattonu niin ravintoarvot on joko heikommat, jotain puuttuukin tai sitten selkeesti kalliimpia.. tai mitä jos ostas vaan tavallista Multivitaa (sitäkin on ilman A-vitamiinia) ja vielä lisäks foolihappoo? Muut arvot ei niin paljoo poikkee noissa..
 
Viimeksi muokattu:
Se mun raju vuoto oli vuonna 2013 keväällä. Ihan puskista tuli maha sika kipeeksi ja tajunta meinas koko ajan lähteä. Mentiin akutaan ja siellä oli pakko heti mennä sängylle pitkälleen ja kipu koveni ihan järkyiksi kipukouristuksiksi. Koko yläkeho kouristeli ja silmissä sumeni, eikä voinu hengittää ku puuskuttaen. Näitä tuli muutaman minuutin välein ja se oli hirveetä :eek:. Mikään kipulääke ei juurikaan auttanu. Parhaiten auttoi ku oli puoli-istuvassa asennossa, niin ne pahimmat kouristukset helpotti. En voinu nukkua, heti kun keho rentoutui ja vaipui uneen, kipukouristus herätti. Vuorokausi meni siinä odotellessa ja olin niin lääkkeissä, etten kyllä ajan tajua käsittänyt. Kykaan ei oikein tuntunu tietävän mitä pitäisi tehdä. Sitte vihdoin ultrattiin ja siitä sitte yhtäkkiä juoksujalkaa saliin ja kiireesti leikattiin. Vuoto oli tosin jo loppunut, mutta vatsaontelossa oli se lähes 3litraa verta. Tänäkään päivänä ei oo täysin varmaa mistä johtui koko juttu....ehkä keltarauhashormonin aiheuttama kysta puhkesi. Se sieltä löytyi...1cm*1cm joka oli näyttänyt rauhalliselta. Kaikki sisäelimet oli tähystetty ja suoli myös. Kaikki oli kunnossa, mutta ihan jäätävä pelko jäi pitkäksi aikaa. Mutta, kai tarkoituksensa oli tuollakin episodilla, koska vihdoin siellä naistentautien polulla toipilaana, sain kakistettua, että onhan sitä lasta yritetty ja toivottu jo reilu 7vuotta :D Siitä sitte lääkäri laitto heti hoitoihin lähetteen. Ja nyt on tuo tyttö. Oon aatellu niin, että sen piti sattua ja olla potku persuuksiin ku itte ei uskallettu tutkimuksiin lähteä. Mikä lie muka siinä ajatuksessa niin pelottavaa oli!?:D No mutta siitä jäi kammo vuotoihin ja pelkäsin jonkinverran jo ekaa punktiota, mutta silloin ei tiennyt mitä kaikenlaisia komplikaatioita punktiostakin voi tulla. Siis harvinaisiahan ne on, mutta jotenki se pelko on järjenvalon sumentanut. Haluaisin nukutuksen ehdottomasti, mutta tiiän sen olevan hysteeristä ajattelua.

Sitte noista vitskuista. Minä oon syöny nyt kalaöljykapseleita, b-vitamiiniä, sinkkiä, magnesiumia, kuparia ja rautaa (kupari auttaa rautaa imeytymään paremmin) vahvaa foolihappoa ja d-vitamiinia. Minä oon sellanen, että otan kaikkia erikseen. En oikein luota monivitskujen tehoon. Tämä voi olla mun oma henk.koht harhaluulo, mutta jotenkin on enemmän perillä siitä mitä syö ja minkä verran. Sitte oon nyt taas ollu vähemmällä sokerilla ja välttänyt vehnää, pastaa ja riisiä. Pyrkimys ensiviikosta lähtien olla täysin ilman sokeria ainakin kesään saakka ja jos sattuu raskaus alkamaan, niin koko raskausaika. Olin tytöltäkin viimeiseen kolmannekseen todella vähillä hiilareilla ku oksetti kaikki hiilihydraatit jostain syystä. Mun pahoinvointi ja oksentelu jatku 25viikolle saakka ja ku siitä pääsi niin muutaman viikon päästä alko se hulluuden partaalle vievä kutina ja järjetön ihottuma. Edelleenkään ei oo kokonaan ihottuma pois...sormissa ja näin ennen menkkoja tahtoo olla kaulassa ja kasvoissa myös. Ja kaikkea mahdollista on tullu kokeiltua, soodasta homeopatiaan ja lääkevoiteisiin. Toi homeopatia kokeilu on vielä kesken. Mutta, usko on menny jo kaikkeen. Ehkä tää tuli jäädäkseen :(

Sitte vielä noista alkioista. Oon itekkin jo sitä miettinyt, että menenkö lainkaan tuoresiiirtoon. Mulla lähti raskaus kyllä viimeksi, mutta tuli kesken. No on kyllä useampi paskin tullu kesken, että vaikea sanoa oliko syy kuitenkaan siinä tuoresiirrossa. Onhan keho tosi kovilla heti punktion jälkeen, mutta itsekkin oon ajatellut niin, että jos on hyvä määrä alkioita menossa pakkaseen niin sitte vois tuoresiirtoon mennä. Mutta, jos vain muutama saadaan, niin sitten odottelen yhden kierron.
 
Viimeksi muokattu:
Noniin, ei ilmeisesti onnistu se 40v tutkimuksen aikastaminen, ja luultavasti lähete tulee vasta loppuvuodesta, tai ei ainakaan ennen syksyä..ei osannu sanoo totakaan. Mun tuurilla tietty kun meen nyt maksulliseen niin tulee heti seuraavalla viikolla..

On ollu kyllä varmaan pelottavia ja tuskasia hetkiä Siida, ja vielä kun ei edes saatu selville mistä johtu...ja miten sellasta vois välttää! Tai ehkä siihen ei ois ite voinukaan vaikuttaa.. Mutta tosiaan, ei mitään niin huonoo ettei jotain hyvääkin, ehkä te vieläkin tahkoisitte kotiyritystä jollei tota ois tapahtunu ja homma edenny noin radikaalia kautta!

Mulle taas on jotenkin helpompaa muistaa ottaa vaan se yks pilleri missä ois kaikki, mutta nyt varmaan joutuu sit hankkiin foolihapot erikseen. Ihmettelen miks jossain raskausmonivitamiineissa on vaan 400mg (tai mikä yksikkö nyt onkaan) sitä, vaikka yleinen minimisuositus ois 500 :eek:

Punktiokiertoon siirto arveluttaa lähinnä siks kun niissä alkanu vuotaa aina hyvissä ajoin lugen läpi, että onkohan se limakalvo mikään hyvä kuitenkaan vaikka ois näennäisesti paksukin..vai onko hormoonit niin sekasin ettei pysty pitään sitä yllä. Viimeks tosin oli zumenonit tukena eikä alkanu vuotaa ennenaikojaan. Ehkä niitä vois ottaa tälläkin kertaa..varmuuden vuoks. Toisaalta uskosin että jos jotain kiinnittyis, niin se vähäinenkin mutta nouseva hcg estäis vuodon alkamisen kokonaan jopa punktiokierrossa.

Mulla jäi raskausajan turvotuksista omituisesti jalkoihin joitain tunnottomia kohtia, isovarpaisiin ja toiseen kantapäähän. Ilmeisesti muilla ei oo ollu mitään tällästä.. jotenkin hämää hiukan, että mitä jos ei johdukaan turvotuksista vaan ois jotain pahempaa.. eikö jotkut aivokasvaimetkin voi aiheuttaa sellasta?! En tiedä haluisinko edes tarkalleen tietää mitä mun päästä löytys jos alettas skannaan :confused: :LOL: mutta saa nähdä palautuuko tunto enää ikinä vai sellasiksko jäi. Lääkärin kommentti oli vaan ettei osaa sanoo ja pitää vaan tarkkailla ettei lähtis leviään.
 
Viimeksi muokattu:
Lullaby: Mää en edelleenkään ymmärrä, että mikä siinä ajatuksessa lähtä tutkituttaan itseämme, oli niin vaikeaa. Ehkä mää aattelin, kun mulla ei ollut itselläni mitään vaivoja, tai kiertoon/ovikseen liittyviä ongelmia, että tuskin tää nyt miehestä ainakaan johtuu!? No johtupas :D ja yllätys on ollu itselleni se, kuinka usein se johtuukaan miehestä, sehän menee itseasiassa niin, että puolessa tapauksista vika onkin miehessä.

No nyt sitte mullakin yhtäkkiä alko menkat 5päivää etuajassa, eli punktio varmaan aikaistuu viikolla, jos ei sitte helmikuun kierto taas jostain syystä mee pitkäksi, mutta ei mulla kyllä niin päin koskaan heitä. Harvemmin kyllä näin montaa päivää aikaistuukaan. Piti alkaa vasta 24pvä. Eli meillähän olis punktio kummallakin 12 viikolla :)

Nyt ku laskin, niin ei se voi kyllä 12viikolla olla....munisten kasvattelut kestää pari viikkoa, eli oviksen tietämillä on punktio. Laskin että 10viikolla olis punktio tai viimeistään 11viikolla. No, mutta tämä lienee selviää sitte aikanaan.....jännää:) Nyt en häiriköi tätä ketjua näillä asioilla enempää. Tämä on vauvoista nauttimis ketju, ei hoitoketju. Antakaa anteeksi :)
 
Viimeksi muokattu:
Kai se on jotenkin se ikäänkun luovuttaminen että joutuu tälläsessä intiimissä asiassa pyytään apua muilta, sitä haluis välttää viimeseen saakka...mulla tosin tuntu jo koko ekan yritysvuodenkin aikoinaan että jotain vikaa on, oli omituisia välivotoja, kuukautisvuodon määrä ja koostumus vaihteli, kipuja joita ei ennen ollu jne. ja oisin halunnu lähtee tutkiin jo paljo aiemmin ennenkun sai mennä. Olinhan mä sen endon ittelleni jo diagnosoinu ekan vuoden aikana, vaikka virallinen varmuus tuli vasta 2v turhan yrityksen jälkeen..mikä oli siinä vaiheessa enemmänkin helpotus.

Joo, voihan se olla että mullakin liikkuu vielä suuntaan ja toiseen se punktioviikko.. mutta hyvinkin mahdollista että samoissa viikoissa mennään :)

Eilen tuli käytyä sitten se papatesti kun sinne voi kuitenkin mennä omalla kustannuksella ilman lähetettä. Oli jokseenkin ressaavaa kun laps jäi siihen rattaisiin odottaan ja tietty heti rupes kääntyyn kontilleen ja pelkäsin jatkuvasti millon ponnistaa siitä ylös seisaalleen ja seuraavaks pää edellä lattiaan..onneks ei kestäny kovin kauaa näytteen otto mutta sai keksiä siinä samalla kaikkee miten sen huomion sais edes hetkeks pois siitä kiipeilystä. Remmeillä kiinni se näemmä jo pitäs laittaa tollasen ajaks vaikka sit kerkeis hermostuun siinä pahanpäiväsesti. Nyt en ehtiny pujotteleen niitä toppapussin läpi. Mutta tietenkin mieluiten niin jos sais vaan jonkun hoitaan sitä sille ajalle kun on tollasia gyne ym. omia lääkärikäyntejä.
Mutta joo, ehkä näitä hoitoihin liittyviä varsinkin vois jatkaa sitten enempi tuolla ihan muualla...:)

Onko täällä kukaan muu vielä hakenu tarhapaikkaa? Kun siinähän on se 4kk odotteluaika, tai että 4kk ennen paikan tarvetta pitäs hakee (en tiä onko joku kaupunkikohtanen juttu vai yleinen), niin onkohan tän jälkeen niiden tarjottava joku paikka vai voiko mennä vielä vaikka kuinka kauan että pääsee, etenkin jos ois vaan joku tietty suosittu tarha haussa? Harmi kun tässä alueella ei oo kovin lähellä muita, ja siks sinne varmaan niin hirvee tunku onkin..
Onkohan siinä jotain priorisointia että katotaan jos vanhempi ei oo vielä töissä niin ne ei välttämättä läheskään tossa ajassa saa sitä?
Ja sit yks mikä hiukan yllätti, että ilmeisesti sinne pitää viedä omat vaipat mukana :eek: ois luullu että tarjottais (julkisen päivähoidossa) talon puolesta ja kaikilla siis käytettäs jotain samoja...saahan ne sairaalassakin sieltä.
 
Kiva kuulla Carostakin! harmi että liikuntavamma diagnoosi kaiken päälle tuli, ei olisi teille tarvinnut (oletko miettinyt voisiko olla synnytyksestä johtuvaa?), mutta tosi hienoa ettei tutkimuksissa ole mitään vakavaa löytynyt ja syöminen sujuu taas! Onnea sullekin hurjasti hoitotaipaleelle lähtemiseen (y)

Mä en ole vielä tarhapaikkaa tietysti hakenut, kun aikaisintaan menen varmaan vuoden päästä töihin, yritän jos saisi kitkuteltua siihen asti että poika olisi 2vee. Täällä ei tuo 4kk varmaan millään riitä paikan hakemiseen. Serkku kertoili miten heillä oli mennyt ekan lapsen kanssa; he olivat laittaneet muistaakseni kolme vaihtoehtoa hakemukseen, jotka olivat kätevän lähellä heidän kotiaan ja sieltä oli tullut vain ilmoitus, että ei kyllä todellakaan irtoa niistä tarhoista paikka. Että jos eivät pysty kauemmas viemään tarhaan niin sitten kannattaa tutkia vaihtoehtoa saisivatko lapsen vaikka jotain muuta kautta hoitoon :cautious: Heillä onneksi oli tuttavapariskunta kellä pieni lapsi myös, jonka äiti sitten tuli heille kotiin oman lapsensa kanssa hoitamaan serkkuni lasta. Sinällään win win tilanne molemmille, että tämä hoitaja sai siitä lisärahaa (joku tukisysteemi en muista minkä niminen) ja serkkuni saivat lapsen hoitoon ja vielä omaan kotiin. Meillä ei tällaisia kikkailuja ole mahdollista toteuttaa, joten tiedä sitten mikä kaaos meidän tarhatilanteesta sitten tulee :rolleyes: Ollaan sovittu, että kun mä meen ysiksi duuniin niin vien pojan ja mies hakee kun pääsee kolmelta. Hän on autolla töissä mutta mä julkisilla, joten ei kyllä todellakaan nappaisi lähteä raahaamaan naperoa joka aamu toiselle puolelle Helsinkiä ja pidentää omaa työmatkaa kohtuuttomasti :X3: mutta täytyy vaan toivoa hartaasti, että olisi parempi onni tarhaan pääsemisessä sitten. Yksityinen tarhapaikka olisi kova juttu, mutta maksaa tyyliin yli 500eur kuussa, joten on se kuitenkin aika kova hinta maksaa vaikkakaan 'vain' pari kolme sataa enemmän kuin kaupungin tarhasta paikka. Perhepäiväkoti olisi ihanteellinen pienelle lapselle kaikin puolin, mutta niiden saaminen on kyllä varmasti vielä hankalampaa kuin lottovoitto tässä kaupungissa :censored:

Täällä tapaillaan ylösnousemista jonkin verran :X3: ei onneksi yritä vielä pöytiä yms vasten nousta, mutta mua, miestä ja pinnasängyn laitaa vasten kyllä. En kyllä millään vielä haluaisi laskea pinnasängyn pohjaa kun miten mä sinne puoliunisen lapsen sitten saan nukkumaan?? :alien: Pitkällä miehellä se vielä onnistuu, mutta ei mulla. On niin helppoa ollut nyt syöttää sinne pinnasänkyyn kun useimmiten torkahtaa pullolle. Ollaan tähän mennessä nukutettu päikkäreille meidän sänkyyn vielä, mutta turvallisuussyistä alettu ainakin toiset päikyt (ekat nukun nykyään yleensä pojan kanssa sängyssä) nukuttaa pinnikseen.

Mitä te leikitti lastenne kanssa yhdessä? Meillä poika viettää ison määrän aikaa lattialla nykyään kun ei oikein sylissäkään pysy. Lattialla on hänen lelut korissa joista noukkii niitä tutkittavaksi ja muutenkin touhottaa menemään siinä itsekseenkin. Usein menen hänen kanssaan lattialle tutkimaan leluja ja jutustelemaan, mutta jotenkin vaikea keksiä mitä voisi yhdessä ihan leikkiä. En itse muista yhden yhtään loruleikkejäkään tietenkään. Jotenkin mielikuvitukseton olo tuolla leikkipuolella :alien:
Mietin näitä https://verkkokauppa.oppijailo.fi/vauvan-kanssa-puuhakortit/554700/dp
Onko kellekään tuttuja?

Entä mitenhän nuo sormivärit? meillä on niitä eri värisiä kun ostettiin jalanjäljen jäljitystä varten. Voiskohan niitä jo esim kylppärissä sotkea yhdessä? jos saisi katsottua niin ettei laittaisi suuhun tms.

Mitenhän Peppermintillä ja Greyllä (ja ketäs muita tänne olikaan ehtinyt?) sujuu tällä hetkellä? toivottavasti leppoisasti ja unirikkaasti :D Meillä ollut ihan hyviä ekoja pätkiä unta (tainnut olla paria tutin laittamista lukuunottamatta parhaimmillaan 9h), mutta on ollut välissä aika paskojakin öitä. Jotenkin tuntuu, että ihan mitä vaan voi nuo yöt olla meillä vielä. Pahimpia tietty ne missä poika herää kesken yötä tosi virkeänä niinku viime yönä kahden aikaan ja sitten oli täysin hereillä kuuden jälkeen jolloin noustiin sitten puurolle :rolleyes:
 
Mandala, on synnytyksestä johtuvaa. Vauriot aivoissa sillä alueella mikä säätelee motoriikkaa yms. Onhan tuohon osannut jo varautua ja tiettyjä asioita nähnyt itsekkin jo kauan. Onneksi poika on henkisellä puolella virkeä vaikka liikuntavamma on tidennäköisesti haittaluokituksessa vaikeimmasta päästä, vierastaa, juttelee, hymyilee ja on pienestä lähtien ollut todella tarkkaavainen. Selvästi reagoi eri äänensävyihin ja musta erottaa jo joitakin sanoja. Mut aika näyttää.

Polilta soitti hoitaja että pitää vuosi olla sektiosta että voi hoitoja jatkaa. Ei tässä montaa kuukautta ookkaan, ois vaan kiva että kerkeis yhden siirron tehdä ennen kesätaukoa kun muistelen että sillon on labra kiinni. Muuten menee syksylle.
 
Tarhapaikoista, just joku neuvo että jos meinattas osottaa joku huonommassa paikkaa oleva tarha niin kannattas ottaa se paikka, mutta sitten ei meekään sinne ja anoo heti siirtoo sinne enssijaseen.. en tiä sitten, saa nähdä kuuluuko mitään sitten kun se 4kk on menny.

Oon kyllä melko surkee viihdyttään millään leikeillä, lähinnä yritän pitää seuraa juttelemalla mitä millonkin teen, mihin meen, mitä näkyy tv:ssä jne. Mutta eniten tykkää jostain kutituksista, nosteluista, ja niin että ensin pidän jotain naaman edessä ja sit eri ilmeillä tuun esille piilon eri puolilta. Lauluakin (jopa mun!) kuuntelee sujuvasti.
Konttimalla menee nykysin joka paikkaan niin tarvii vahtia kokoajan lattialla "vapaana" ollessa. Pistorasioiden suojatkin tuli hankittua kun ne on tuntunu erityisesti kiinnostavan, ja tottakai kanien papanat..:sick: Sit kun ite tehtävä jotain ettei pysty seuraileen joka hetki niin laitan kaukaloon vöihin.
En oo kyl noita kortteja ennen nähny, kuvakirjoja on jonkin verran katottavana. Muutama semmonen pehmokirja joiden parissa viihtyy jonkin aikaa ittekseenkin.
Eikös niitä oo jotain ihan "syötäviäkin" sormivärejä mitä käytetään jossain vauvojen värikylvyissä?

Viime yönä meni ennätykselliset 12 tuntia syömättä, toki joitain kertoja varsinkin aamuyöstä heräillen mutta niihin riitti tutti. Onneks harvakseltaan heräilly keskellä yötä niin ettei meinais nukahtaa heti uudestaan. Viimestään nyt kai voi jo sanoo että nukkuu kokonaisia öitä \0/ ja satunnaiset heräilyt tutin laittoineen lienee normaaleja vielä pidempäänkin.

Aattelin ottaa kokeiluun nyt kestovaippojakin, viimestään sitten kun pääsee tarhaan. Mitenkähän niistä joku :poop: hoidetaan pois, jotenkin työläältä ja hankalalta tuntuu äkkiseltään ajatuksena, kai se siitä eka pönttöön kaavitaan ja sit vaippa tai suojusosa likoomaan. vai oisko pestävä heti? Ja siis pitäskö niitä vaipan kuoria (niitä missä imuosalle tasku) olla montakin? Onko kellään kokemusta?

Niin ja vielä siitä monivitamiinista mitä oon yrittäny metsästää vaikka mistä, sain selville että valmistus on lopetettu :mad:(n) plääh.. ilmankos ei oo näkyny enää.
 
Viimeksi muokattu:
Joo semmoset hassutteluleikit on täälläkin kova juttu, kun saa pojan nauramaan, se on niin ihanan kuuloista! :love: Ja nykyään konttaillaan yhdessä pitkin kämppää naureskellen, ett kai sekin jotain on :D

Toi tarhan siirtojuttu voisi ollakin aika hyvä, mutta ehkä kuitenkin aika epävarmaa silleen, että en tiiä uskaltaisinko kuitenkaan.

Haha hei kyl se kanin papanoiden napsiminen on hyödyllistä ainakin pinsettiotteen harjoittelun kannalta :ROFLMAO::LOL: meillä pinsettiotetta treenataan Talk Muru:lla mitä löytyy muro-osastolta kaupasta :D nopeasti sekin löytyi ja poika tykkää niitä napostella tosi hyvin.

Mä en oo edelleenkään oo ees harkinnut kestovaippailua :D niin paljo helpompaa kertiksien kanssa, oon liian laiska sen kestoilupuljauksen kanssa, mielummin käytän sen ajan pitämällä kodin kunnossa :D
 
Tota mietin kyllä mikä ois se järkevin tapa toimia tarhahommassa.. ei sitä kuitenkaan jaksas lähtee kauemmas viemään jos jotain huonoo tarjottas, kun ei oo autoo ja liian hankalalta tuntus lähtee busseilla. En tosin tainnu laittaa hakemukseen muuta kun sen yhden vaihtoehdon, eli voidaankohan muuta tarjotakaan? Sen odottelussa saattaakin mennä sit vielä vaikka kuinka pitkään ennenkun paikkaa vapautuu....siitä huolimatta voi olla ehkä yksinkertasinta vaan kieltäytyä mahdollisista huonommista tarjouksista mihin ei oikeesti edes menis.

Juu, heti kun poika näkee vaan rikkalapion jossain nurkassa mikä unohtunu piilottaa niin hirveetä kiitoo sitä kohti ja kahmaseen papanoita koko kouralla! Eikä helpolla luopuis "aarteistaan". Tähän mennessä "vasta" yhden joutunu onkiin suusta, mikä toisaalta on yllättävän vähän niiden tutkimisintoon nähden.

Se voi olla että mullakin mukavuudenhalusena ja omaakin aikaa arvostavana jää lyhyeen se kestovaippailu :D mutta tuleepa nyt kokeiltua ainakin. Itseasiassa aattelin että tarhaan kestovaipat ja kotona edelleen kertakäyttöset :X3:
 
Viimeksi muokattu:
Hei taas kaikille täältä sivusta! :p
Lullaby, kannattaa tarkistaa ko. päivähoitopaikasta, että saako sinne viedä kestoja, harvemmat päiväkodit niitä sallivat! Tulee lisätyötä vaan ja säilytysongelma...
Hyvää vauvavuotta kaikille!
 

Yhteistyössä