Siis apuja nyt, tää äiti ei nyt oikein tiedä mitä tehä : ( (taaperon tahtoikä/ ruuasta kieltäytyminen)

Siis meillä on poika vajaa 2.5v. On aina ollut vähän huono/ haasteellinen näissä ruoka- asioissa. Muuten on hyvin kiltti ja tempperamenttinen lapsi. Hänellä oli vauvana vaikeaa syödä karkeaa ruokaa, ja oli varmaan lähempänä 1v kun alkoi kunnolla palat kelvata, leipää söi kyllä kuitenkin.
Pikkuhiljaa tuossa 1.5v paikkeilla siirryttiin syömään samaa ruokaa kuin me aikuiset, ja se alkoi maistua syötettynä. Joskus 2v paikkeilla söi jo ihan itse silloin kun huvitti, siis ihan osas kuitenkin.

Nyt on tullut ilmeisesti tää kuuluisa tahtoikä, ja kaikkeen vastataan en halua, en mene yms. Ja myös ruokapöydässä ensimmäinen asia on minkä sanoo et en syö ja työntää lautasen poissa, ei anna edes sitten syöttääkään. Leipää huutaa ja vaatii, ja yleensä en sitä kyllä anna ennen kuin suurin osa ruuasta on syöty. Mut siis oikeasti mitä mun pitäs tehdä, kun ei esim. eilen syönyt kahdella ruualla ollenkaan, ja tänään ei sit lounasruoka kelvannut myöskään. Poika on hyvin hoikka ja ollut aina sitä, kasvaa suunnilleen kuitenkin omalla käyrällä. Syntyessään oli 2065g ,44cm ja nyt 2v 10.4kg ja 86cm. Jos ois ihan "normaali" painoinen (voiko näin sanoa) niin en tiedä olisinko niin huolissani, mut kun on niin laiha :ashamed:

Siis oikeasta milloin teillä on mennyt taaperon EI kausi ohi, ja nostanko vaan kylmän rauhallisesti poissa pöydästä kun ei syö tai alkaa leikkiä ruualla ( kun siis sitäkin voi tehdä vaikka kuin pitkään, eikä se ruoka kuitenkaan sit eksy suuhun) Kun tuntuu että eihän tuolla tavalla kasva.. ja kohta ois neuvolan punnituskin :ashamed:
 
Mulla on vaan jotenkin niin kauhean paha olla tänkin asian kanssa ja tuntuu että se on mun vika et lapsi ei syö, ja et olen huono äiti... ja sit tosiaan pelottaa mennä sinne neuvolaankin :ashamed:
 
vieras
Meillä on samanikänen tyttö ja ihan on samat temput. Painosta ollaan tarkkailussa ja muutenkin alipainoinen. Ainut on että nyt olen anatanut paljon periksi kun on ollut oksutaudissa eikä vielä ruoka maistu, mutta normaalisti pääsee heti kättelyssä pois pöydästä ja tietää sen ja ei temppuilekaan muutaman kerran jälkeen enää.
 
qwer
Alkuperäinen kirjoittaja Piku81:
Mulla on vaan jotenkin niin kauhean paha olla tänkin asian kanssa ja tuntuu että se on mun vika et lapsi ei syö, ja et olen huono äiti... ja sit tosiaan pelottaa mennä sinne neuvolaankin :ashamed:
Tosi monella lapsella on samanlaisia kausia syömisen kanssa. Ei se ole sinun syysi. Reippaasti vaan neuvolaan. :)
 
Moi!
Meillä on myös haasteellinen ruokailija ja meillä on toiminut selkeesti palkitseminen. Eli laitoin hänelle jääkapin oveen, hänen korkeudelle, listan. Jokaisesta hyvin syödystä ateriasta liimattiin listaan tarra ja kun 10 tarraa saavutettu, seurasi siitä pieni palkkoa. Esim vappuna hän sai kaasupallon, pääsiäisenä suklaamunan. Välillä on päivä, kun ei tule yhtään tarraa ja sitten on päiviä kun tulee 4 tarraa (aamupala, lounas, päivälllinen ja iltapala, välipalasta ei tule tarraa).
Ymmärrän hyvin ongelmasti, koska olemme painieet tämän asian kanssa todella pitkään. Nyt homma alkaa pikkuhiljaa toimimaan, mutta paljon paljon kannustusta poika tarvitsee vielä. Ikää hänellä on nyt 2v 9kk.
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin Akka:
Yksikään lapsi ei tapa kuole nälkään jos vaan ruokaa on tarjolla. Eli kyllä se syö kun on tarpeeksi nälkä. Meillä on esikoisen kanssa ollut aina tuollaista ronklaamista ruuan kanssa.
Juu, ei varmasti nälkään kuole. Meillä jokainen ainakin MAISTAA lusikallisen tai pari jokaista ruokaa, tällä tavalla ehkäisen sen ettei tarvitse liian matalan verensokerin takia kiukuta.
 
qwer
Alkuperäinen kirjoittaja qwer:
Alkuperäinen kirjoittaja Piku81:
Mulla on vaan jotenkin niin kauhean paha olla tänkin asian kanssa ja tuntuu että se on mun vika et lapsi ei syö, ja et olen huono äiti... ja sit tosiaan pelottaa mennä sinne neuvolaankin :ashamed:
Tosi monella lapsella on samanlaisia kausia syömisen kanssa. Ei se ole sinun syysi. Reippaasti vaan neuvolaan. :)
Niin ja piti vielä sanoa, että älä välitä terkkarin kommenteista, jos sellaisia tulee. Mun lapsen painosta on naristu että sitä on liikaa, vaikka näkeehän sen lasta katsomalla että on terve ja ihan sopusuhtainen. Lapsia on niin erikokoisia, ja terkkarit tuijottaa vaan niitä käyriä.
 
Meillä on pian 2v täyttävä neiti heittääntyny myös ronkeliksi. Tuntuu ettei syö mitään, sotkee ja rääpii vaan pitkin pöytää tai kippaa isompien mallista koirankuppiin eväät. Keinoja en tiiä millä sais syömään, mutta tarjoon kuitenkin aina ruokaa ja jos alkaa leikkiä niin ruoka pois.
 
Kappaja
Esikoisen kanssa ollut aina jotain häikkää syömisessä/ruokahalussa. On laiha kun mikä, mutta kuitenkin ihan normaali neuvolan mielestä. Omaan silmään näyttää tosin niin kuikalta, että huh huh. On nyt 5v. ja edelleen semmosta ronkkimista ja nyrppyämistä. Noh, tervemenoa sitten pöydästä, sanon minä. Eikä kyllä oo ruikuttanutkaan mitään leipiä sun muita ennen seuraavaa ateriaa, kun on sen oppinut, et semmosilla ei mahaansa täytä, ellei ole välipala-aika.

Nyt näyttää siltä, että sama meno kuopuksen kanssa alkamassa. On nyt 1,5v. Mut tämä tapaus skippaa jopa välipalankin.. kuten myös usein aamu- ja iltapalan. Lounas yleensä maistuu HIUKAN paremmin kuin päivällinen, mutta usein tönää senkin vaan pois... Huoh... :(
 
meidän tyttö on samaa kokoluokkaa, joskin ruoka maistuu ihan ok. ikää 2,5v kohta.

Meillä on niin että ruokapöytään tullaan ruoka-aikana ja sitä syödään mitä on tarjolla. Mikäli se ei kelpaa, saa olla syömättä ja seuraavan kerran syödään kun on seuraava ruoka-aika. Ei välipaloja välissä. Vettä saa jos janottaa.

enkä myöskään tuputa tai yritä syöttää ns. väkisin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kappaja:
Esikoisen kanssa ollut aina jotain häikkää syömisessä/ruokahalussa. On laiha kun mikä, mutta kuitenkin ihan normaali neuvolan mielestä. Omaan silmään näyttää tosin niin kuikalta, että huh huh. On nyt 5v. ja edelleen semmosta ronkkimista ja nyrppyämistä. Noh, tervemenoa sitten pöydästä, sanon minä. Eikä kyllä oo ruikuttanutkaan mitään leipiä sun muita ennen seuraavaa ateriaa, kun on sen oppinut, et semmosilla ei mahaansa täytä, ellei ole välipala-aika.

Nyt näyttää siltä, että sama meno kuopuksen kanssa alkamassa. On nyt 1,5v. Mut tämä tapaus skippaa jopa välipalankin.. kuten myös usein aamu- ja iltapalan. Lounas yleensä maistuu HIUKAN paremmin kuin päivällinen, mutta usein tönää senkin vaan pois... Huoh... :(
Meillä myös jätetään monesti välipala välistä ja tosiaan sama meno meillä et lounas yleensä maistuu paremmin kuin päivällinen..huoh, kun pystyiskin vaan oleen kylmän rauhallinen mutta tunteet kuohuu sisällä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
meidän tyttö on samaa kokoluokkaa, joskin ruoka maistuu ihan ok. ikää 2,5v kohta.

Meillä on niin että ruokapöytään tullaan ruoka-aikana ja sitä syödään mitä on tarjolla. Mikäli se ei kelpaa, saa olla syömättä ja seuraavan kerran syödään kun on seuraava ruoka-aika. Ei välipaloja välissä. Vettä saa jos janottaa.
Sen olen pitänyt kyllä että välipaloja ei saa ruokailukertojen välissä, mut silti ei oo muka nälkä kun ruoka on tarjolla, tulee vain painokas en syö tätä :ashamed: eilenkin oli 7 ja puol tuntii syömättä kun jätti välipalan ja päivällisen välistä..
 
Kappaja
Alkuperäinen kirjoittaja Piku81:
Alkuperäinen kirjoittaja Kappaja:
Esikoisen kanssa ollut aina jotain häikkää syömisessä/ruokahalussa. On laiha kun mikä, mutta kuitenkin ihan normaali neuvolan mielestä. Omaan silmään näyttää tosin niin kuikalta, että huh huh. On nyt 5v. ja edelleen semmosta ronkkimista ja nyrppyämistä. Noh, tervemenoa sitten pöydästä, sanon minä. Eikä kyllä oo ruikuttanutkaan mitään leipiä sun muita ennen seuraavaa ateriaa, kun on sen oppinut, et semmosilla ei mahaansa täytä, ellei ole välipala-aika.

Nyt näyttää siltä, että sama meno kuopuksen kanssa alkamassa. On nyt 1,5v. Mut tämä tapaus skippaa jopa välipalankin.. kuten myös usein aamu- ja iltapalan. Lounas yleensä maistuu HIUKAN paremmin kuin päivällinen, mutta usein tönää senkin vaan pois... Huoh... :(
Meillä myös jätetään monesti välipala välistä ja tosiaan sama meno meillä et lounas yleensä maistuu paremmin kuin päivällinen..huoh, kun pystyiskin vaan oleen kylmän rauhallinen mutta tunteet kuohuu sisällä...
KYLLÄ! Sitä on itse niin huolissaan, mut vaikka mitä tekee ja pysyy lujana, niin mikään ei tuota tulosta. Matka on pitkä ja kivinen varmasti...
 
Me käytetään palkintona hammasnameja (siis niitä lasten xylitol-pastilleja). Jos syö hyvin ja reippaasti niin saa hammasnamin ruokailun päälle ja jos ei syö niin jää ilman vaikka toinen saisikin. Tokihan se olis hyvä aina syödä se hammasnami ruokailun päälle, mut me jätetään se välistä jos ei syö hyvin. Maistaa on aina pakko se yksi lusikallinen ja sen jälkeen enempää ei pakoteta. Ikää siis lapsilla 1v2kk ja 2v1kk. Meillä on säännölliset ruoka-ajat:
klo 8 aamiainen
klo12 lounas
klo 15 välipala
klo 18 päivällinen
klo 20 iltapala
välissä ei saa mitään pikkuvälipaloja tai herkkuja vaikka olisi nälkä koska ei ole syönyt ruokaa ellei ole joku juhlapäivä tai muuta vastaavaa tai jos on oikein kipeenä. Vettä saa janojuomana.
Meillä ainakin on pojat jo sen oppinut että ruokaa kannattaa syödä kun on tarjolla.
 
Meilläkin haasteellinen ruokailija. Sitä hän on ollut aina :) Ja kyllä, meille on naristu lapsen hoikkuudesta... on 95cm ja 11,0kg... Pikkumiehelle maistuisi useimmiten vain maito, mutta olen nyt ruvennut tekemään niin, että maitoa saa vasta kun on syöty muutama lusikallinen / haarukallinen. Sitten laitan taas maidon kauemmaksi, ja kas kummaa kyllä se ruoka maistuu kun maitoakaan ei tipu ilman että syö :) Olen myös ihan sanonut, että jos ei syö, niin ei jaksa leikkiä ja pitää mennä levolle. Tämä auttaa aina! Laita mahdollisimman pieni annos, niin että lautanen tyhjenee alkuun vaikka viidestä lusikallisesta, muista kehua tosi paljon kun ruoka on syöty. Vasta kun nämä miniannokset alkavat maistua, rupea vähitellen suurentamaan annoksia tai kun lapsi pyytää lisää ;) Meillä toimivat nämä kikat loistavasti ja pikkumiehen painokin on alkanut nousta vähän.
 
Mun tytöllä 1v9kk oli justiinsa kuukauden mittainen huonon syömisen kausi... Aluksi yritin maanitella syömään ja yritin syöttääkin, mutta luovutin sitten kun ei onnistunut. Ruoka-aikaan tarjosin ruokaa ja tyttö söi jos söi, en ottanut asiasta stressiä kun ajattelin, että enhän mä voi toista pakottaa syömään. Aikansa sitä kesti ja nyt on pari päivää tyttö syönyt oikeen hyvin.
 
Kiitos kaikille vinkeistä ja tuesta :hug: ja sympatiat kaikille huonojen syöjien äiteille.. on tää kyllä välillä raskasta tää äitiys, kun teki niin tai näin niin aina on huono äiti fiilis :ashamed:

Täytyypäs kokeilla tuota et laittaa lautaselle vain vähän ruokaa, jospa siittä sit olis poika mielissään et jos lautanen tyhjeniskin joskus...Ja kyl mää tiedän ettei kukaan ruuan eteen kuole, mut kun niin oon jotenkin tuosta hoikkuudesta muutenkin aina ollut huolissani...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin Akka:
Yksikään lapsi ei tapa kuole nälkään jos vaan ruokaa on tarjolla. Eli kyllä se syö kun on tarpeeksi nälkä. Meillä on esikoisen kanssa ollut aina tuollaista ronklaamista ruuan kanssa.
Ja tämä tasan ei ole totta!!!! Ikivanha uskomus, jolla yritetään lohduttaa äitejä. Lapsi voi kuolla nälkään ruokavadin eteen.
 
kj
Alkuperäinen kirjoittaja selma-rouva:
Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin Akka:
Yksikään lapsi ei tapa kuole nälkään jos vaan ruokaa on tarjolla. Eli kyllä se syö kun on tarpeeksi nälkä. Meillä on esikoisen kanssa ollut aina tuollaista ronklaamista ruuan kanssa.
Ja tämä tasan ei ole totta!!!! Ikivanha uskomus, jolla yritetään lohduttaa äitejä. Lapsi voi kuolla nälkään ruokavadin eteen.
no höpö höpö selma-rouva. terve lapsi ei ruokauhmailuun kuole. kyllä se sitten seuraavalla ruokailulla maistuu paremmin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kj:
Alkuperäinen kirjoittaja selma-rouva:
Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin Akka:
Yksikään lapsi ei tapa kuole nälkään jos vaan ruokaa on tarjolla. Eli kyllä se syö kun on tarpeeksi nälkä. Meillä on esikoisen kanssa ollut aina tuollaista ronklaamista ruuan kanssa.
Ja tämä tasan ei ole totta!!!! Ikivanha uskomus, jolla yritetään lohduttaa äitejä. Lapsi voi kuolla nälkään ruokavadin eteen.
no höpö höpö selma-rouva. terve lapsi ei ruokauhmailuun kuole. kyllä se sitten seuraavalla ruokailulla maistuu paremmin.
Kuka määrittelee mikä on terve? Minun lapsi ei oo koskaan suostunut syömään ruokaa. Nyt on nenämahaletku. Mitään rakenteellista tai selittävää syytä ei ole. Aineenvaihdunnassa on vikaa, mutta kukaan ei tiedä, miksi lapsi ei syö. Sitä ruoan maistumista on tässä ooteltu kohta kaks vuotta. Lääkärit sanoo, ettei ole eka lapsi, joka kertakaikkiaan kieltäytyy syömästä. Kieltäytyy myös jäätelöstä ym. herkuista.
 
Voi :hug: selma- rouva teillä ei siis lapsi syö ollenkaan :/ mikähän toisella on kun ei syö..Taas tunnen oloni hölmöksi kun teillä on asiat noin huonosti. Toivottavasti syömättömyyden syys selviää. Saanko udella minkä ikäinen lapsi on kyseessä? Onko hän minkä kokoinen ? Onko siis ollut aina "syömättä"? Varmasti on raskasta teilläkin :hug:
 
hoh
Jotenkin vaikea käsittää ettei lapsi syö , en koskaan mokomaa ole nähnyt. itsellä 3 lasta eikä ikänä ollut ongelmaa. aina on ollut ruokailu normaalia toimintaa ,omatekoista . nykyään ei imetetä ja purkkiruokia aina ja valmisruokia. ehkä siinä syyt. sekä älytön hössöttäminen ja leikkiminen ruokailun aikana . sekä ruuasta ruikuttava ukko.
 

Yhteistyössä