siis mä olen tällä hetkellä niin täynnä esikois lapsen käytöstä että huh huh

  • Viestiketjun aloittaja mam
  • Ensimmäinen viesti
mam
miten sitä jaksaa tuntea positiivisia tunteita kun joka päivä on niin vaikea? ei mene yhtäkään päivää ilman mitään :kieh:

aamupalaa syö tunnin(ei saa juuri mitään syötyä jankkaan 20 kertaa syö, kohta lähdet päiväkotiin, juuri mitään ei tapahdu), poistuu pöydästä ja mä sanon että ruokailu päättyi siihen, ja hän tietää sen. sitten piti lähtee pukemaan, niin tää alkaa tappelee mä haluun jugurttia,haluun. ja sitten alkaa lyömään ja potkimaan! sama homma joka asiassa, tietää säännöt, rikkoo niitä vaikka just ois sanottu(esim se että lyömisestä joutuu jäähylle) niin tää alkaa huutaa lyömään potkimaan puremaan sylkemään! ja mä oon niin vitun täynnä tota jokapäiväistä todella rasittavaa käytöstä!! päiväkodistakin on sanonut että kyllä 5v 3kk ikäinen pitää osata käydä käsipesulla jos pyydetään ja pissalla itsenäisesti(ja 18muuta ryhmässä osaakin. tämä ei,tai osaisi jos haluaisi) plaah!!
 
clivia
Se on vaan pidettävä kiinni siitä mitä sanoo eikä antaa kertaakaan periksi.
Jos muksu on viidenvanha ja pitää tollasta peliä,se tekee sitä siksi että sen on annettu tehdä sitä aina.
 
caalia
no jos yhtää helpottaa niin täällä samanlainen..esikoisella alko samassa iässä toi oikuttelu..mut tämä on viel vahtahtosempi..hermot riekaileina, kun saa koko aika jankuttaa samasta asiasta.mitää lapsi ei tekis jo spyydetään..HÄNTÄ EI KÄSKETÄ!
 
meillä on 6,5v käytöshäiriöinen, tutkinnan alla on nyt mistä moinen johtuu. toimintaterapiassa ollaan käyty vuosi, psykkan arviojakso takana ja tuloksia ootellaan. ensviikolla alotetaan perheneuvola.tukitoimista huolimatta meno pysynyt samana...eli, TIEDÄN tunteesi!
 
mam
Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
meillä on 6,5v käytöshäiriöinen, tutkinnan alla on nyt mistä moinen johtuu. toimintaterapiassa ollaan käyty vuosi, psykkan arviojakso takana ja tuloksia ootellaan. ensviikolla alotetaan perheneuvola.tukitoimista huolimatta meno pysynyt samana...eli, TIEDÄN tunteesi!
ikävää että teilläkin näin,toisaalta omaa oloa helpottaa että joku ymmärtää, kiitos siitä. minua itseäni ärsyttää juuri sellaiset ihmiset kun tulevat sanomaan kuinka tämä johtuu säännöttömyydestä tai kuripuutteesta,positiivisen huomion puutteesta tms.vaikka ne asiat onkin kunnossa. oletko itse törmännyt samaan? meille tuli lähete toimintaterapiaan(psykologilta) saas nähä hyödyttääkö se. perhheneuvolasta ei ole ollut mitään hyötyä! samat asiat ne on ehdottanut mitä itse on jo kokeiltu. huoh. niin hermoja repivää
 
Milja
Alkuperäinen kirjoittaja mam:
Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
meillä on 6,5v käytöshäiriöinen, tutkinnan alla on nyt mistä moinen johtuu. toimintaterapiassa ollaan käyty vuosi, psykkan arviojakso takana ja tuloksia ootellaan. ensviikolla alotetaan perheneuvola.tukitoimista huolimatta meno pysynyt samana...eli, TIEDÄN tunteesi!
ikävää että teilläkin näin,toisaalta omaa oloa helpottaa että joku ymmärtää, kiitos siitä. minua itseäni ärsyttää juuri sellaiset ihmiset kun tulevat sanomaan kuinka tämä johtuu säännöttömyydestä tai kuripuutteesta,positiivisen huomion puutteesta tms.vaikka ne asiat onkin kunnossa. oletko itse törmännyt samaan? meille tuli lähete toimintaterapiaan(psykologilta) saas nähä hyödyttääkö se. perhheneuvolasta ei ole ollut mitään hyötyä! samat asiat ne on ehdottanut mitä itse on jo kokeiltu. huoh. niin hermoja repivää
Milloin saa lähetteen toimintaterapiaan? Meillä vaikea 3,5vuotias,puolet päivästä pirulainen:nimittelee,läpsii,huonot ruokapöytätavat,kiljuu. Toisen puolen päivästä on kuin enkeli:halii,auttaa,rauhoittuu leikkimään.Tuohon pirulaiseen olen tod väsynyt,kun muutosta ei tapahdu.
 
mä oon kuullu et toi 6-vuotis "uhma" on pahin niistä vaiheista lapsuusiän aikana. meillä kesti puolisen vuotta pahin aika keskimmäisellä,jouduin välillä pukemaan vaatteet väkisin päälle päällä istuen yms.,vanhimmalla ei ilmentynyt... voimia ap:lle,se on tosi raskasta kun tuntuu ettei mikään auta,saati sit ulkopuolisten kommentit.toivottavasti helpottaa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja mam:
Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
meillä on 6,5v käytöshäiriöinen, tutkinnan alla on nyt mistä moinen johtuu. toimintaterapiassa ollaan käyty vuosi, psykkan arviojakso takana ja tuloksia ootellaan. ensviikolla alotetaan perheneuvola.tukitoimista huolimatta meno pysynyt samana...eli, TIEDÄN tunteesi!
ikävää että teilläkin näin,toisaalta omaa oloa helpottaa että joku ymmärtää, kiitos siitä. minua itseäni ärsyttää juuri sellaiset ihmiset kun tulevat sanomaan kuinka tämä johtuu säännöttömyydestä tai kuripuutteesta,positiivisen huomion puutteesta tms.vaikka ne asiat onkin kunnossa. oletko itse törmännyt samaan? meille tuli lähete toimintaterapiaan(psykologilta) saas nähä hyödyttääkö se. perhheneuvolasta ei ole ollut mitään hyötyä! samat asiat ne on ehdottanut mitä itse on jo kokeiltu. huoh. niin hermoja repivää
että olenko?! en ainakaan päinnäköä ole suoraan saanut, mutta keskustelupalstoillahan tähän törmää heti. ei meillä kotona todellakaan kannusteta ketään lyömään, potkimaan, leluja rikkomaan etc ja niistä tulee sanktiot aina. paperille piirretään tapahtunut ja sitten piirretään vaihtoehtoinen ratkaisu jatkoa aatellen, jutellaan jne. silti lähes päivittäin on vänkäämistä ja kiukuttelua :headwall:

oon noissa palavereissa pk:n henkilökunnalta, tterapeutilta ja psykkalta saanutkin kiitosta kuinka jaksan poikaani panostaa, he eivät ainakaan ajattele, että kyse olisi välinpitämättömyydestä. monet ulkopuoliset, jotka eivät meitä nin hyvin tunne varmaan ajattelevat juurikin, että siinä on poika, jolla ei rajoja ole.

hyvä, että tekin olette nyt päässeet toimintaterapiaan! eihän sielläkään muutos tule sormia napsauttamalla, mutta varmasti aikaa myöten. ei se hukkaankaan mene. ja itse olen ainakin saanut hyviä vinkkejä mitkä keinot olisivat hyviä juuri minun poikani kasvatuksessa ( juurikin nuo kuvakerronnat yms... ) onnea jatkoon! :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Milja:
Milloin saa lähetteen toimintaterapiaan? Meillä vaikea 3,5vuotias,puolet päivästä pirulainen:nimittelee,läpsii,huonot ruokapöytätavat,kiljuu. Toisen puolen päivästä on kuin enkeli:halii,auttaa,rauhoittuu leikkimään.Tuohon pirulaiseen olen tod väsynyt,kun muutosta ei tapahdu.
Mun poika kävi toimintaterapeutin arviossa koska oli hieman kömpelö, ja arkaili esim. keinuliikettä ja hyppäämistä (tuolilta alas). Ei hänen käytöksessään mitään vikaa ollut. Eikä motoriikassakaan loppujen lopuksi.
Lähetteen saimme neuvolasta, sen sai ihan pyytämällä, helposti.

Lastenneurologille minä veisin lapsen, jolla on käytöshäiriöitä. Joskin sinun lapsesi kuulostaa näin maalaisjärki-tuntumalta ihan tavalliselta 3½-vuotiaalta jolla on hyvät ja huonommat hetkensä (ehkä väsymyksen asteesta riippuen?) kuten melkein joka lapsella :). Mukaanlukien oma poikani.
 
huomioin
Anteeksi, mutta joskus tällasissa ketjuissa tulee mieleen, että onko joiltakin vanhemmilta ihan hukassa kaikki maalaisjärki ,kun mietitään normaalista uhmastakin, että toimintaterapeutille jne. En nyt erikseen ketään tässä yksilöi, mutta noin niinkuin yleisellä tasolla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Milja:
Milloin saa lähetteen toimintaterapiaan? Meillä vaikea 3,5vuotias,puolet päivästä pirulainen:nimittelee,läpsii,huonot ruokapöytätavat,kiljuu. Toisen puolen päivästä on kuin enkeli:halii,auttaa,rauhoittuu leikkimään.Tuohon pirulaiseen olen tod väsynyt,kun muutosta ei tapahdu.
meillä tuli 5v neuvolasta lähete psykkalle, sieltä toimintaterapiaan. syynä oli silloin jälkeenjääneisyys hienomotoriikassa. 3,5vuotiaalla tuo käytös menee varmasti vielä iän ja uhman piikkiin. jos ongelmia muissa kehityksen alueilla, silloin varmaan pääsisitte? voithan soittaa neuvolaan ja kysyä.
 
mam
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Milja:
Milloin saa lähetteen toimintaterapiaan? Meillä vaikea 3,5vuotias,puolet päivästä pirulainen:nimittelee,läpsii,huonot ruokapöytätavat,kiljuu. Toisen puolen päivästä on kuin enkeli:halii,auttaa,rauhoittuu leikkimään.Tuohon pirulaiseen olen tod väsynyt,kun muutosta ei tapahdu.
Mun poika kävi toimintaterapeutin arviossa koska oli hieman kömpelö, ja arkaili esim. keinuliikettä ja hyppäämistä (tuolilta alas). Ei hänen käytöksessään mitään vikaa ollut. Eikä motoriikassakaan loppujen lopuksi.
Lähetteen saimme neuvolasta, sen sai ihan pyytämällä, helposti.

Lastenneurologille minä veisin lapsen, jolla on käytöshäiriöitä. Joskin sinun lapsesi kuulostaa näin maalaisjärki-tuntumalta ihan tavalliselta 3½-vuotiaalta jolla on hyvät ja huonommat hetkensä (ehkä väsymyksen asteesta riippuen?) kuten melkein joka lapsella :). Mukaanlukien oma poikani.
minäkin olisin halunnut lastenneurologille lapsen tutkimuksiin, sinne pääsee vain lähetteellä, jota psykologi ei kirjoittanut(poikamme on myös suht vilkas, eikä pärjännyt normaalia päivää päiväkodissa, nyt 4,5h päivä(josta nukkuu tunnin), sen pärjää ilman sitä että jatkuvasti lyö,potkii tms toisia lapsia :( ) voi kun meilläkin pelkäisi poika jotain, mutta menee suuna päänä!!

 
Alkuperäinen kirjoittaja huomioin:
Anteeksi, mutta joskus tällasissa ketjuissa tulee mieleen, että onko joiltakin vanhemmilta ihan hukassa kaikki maalaisjärki ,kun mietitään normaalista uhmastakin, että toimintaterapeutille jne.
Se, että asiantuntija tapaa lapsen ja toteaa onko kyse tavallisesta uhmasta vai jostain muusta, ei ole varmaankaan millään tavalla haitallista. Sitä, mikä on normaalia uhmaa ja mikä ei, ei osaa äiti tai isä läheskään aina itse arvioida.
 
Milja
Alkuperäinen kirjoittaja huomioin:
Anteeksi, mutta joskus tällasissa ketjuissa tulee mieleen, että onko joiltakin vanhemmilta ihan hukassa kaikki maalaisjärki ,kun mietitään normaalista uhmastakin, että toimintaterapeutille jne. En nyt erikseen ketään tässä yksilöi, mutta noin niinkuin yleisellä tasolla.
Maalaisjärki ja kaupunkilaisjärki sekoittuu,niin itsekään ei tiedä,mikä on normaalia,mikä ei.Muiden lapset ovat käytöstapojen oppikirjoista...
 
helpota
No, miksi hoidatte noi aamut sitten vaikeimman kautta? Voithan sä viedä sen lapsen sinne päiväkotiin aamupalalle. Ei tarvii siitä sitten tapella. Jos aamu muuttuisi mukavammaksi teille molemmille, voisi positiivinen mieliala helpottaa loppupäivääkin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja mam:
minäkin olisin halunnut lastenneurologille lapsen tutkimuksiin, sinne pääsee vain lähetteellä, jota psykologi ei kirjoittanut(poikamme on myös suht vilkas, eikä pärjännyt normaalia päivää päiväkodissa, nyt 4,5h päivä(josta nukkuu tunnin), sen pärjää ilman sitä että jatkuvasti lyö,potkii tms toisia lapsia :( ) voi kun meilläkin pelkäisi poika jotain, mutta menee suuna päänä!!
Me saimme lähetteen lastenneurologille neuvolasta. En tiedä, vaihtelevatko käytännöt paikkakunnittain, mutta kannattaa kokeilla.
 
Kiinnostunut
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja huomioin:
Anteeksi, mutta joskus tällasissa ketjuissa tulee mieleen, että onko joiltakin vanhemmilta ihan hukassa kaikki maalaisjärki ,kun mietitään normaalista uhmastakin, että toimintaterapeutille jne.
Se, että asiantuntija tapaa lapsen ja toteaa onko kyse tavallisesta uhmasta vai jostain muusta, ei ole varmaankaan millään tavalla haitallista. Sitä, mikä on normaalia uhmaa ja mikä ei, ei osaa äiti tai isä läheskään aina itse arvioida.
Miten testataan,mitä kysytään,kun testataan,onko lapsen käytös normaalia voimakasta uhmaa vai käytöshäiriötä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja mam:
minäkin olisin halunnut lastenneurologille lapsen tutkimuksiin, sinne pääsee vain lähetteellä, jota psykologi ei kirjoittanut(poikamme on myös suht vilkas, eikä pärjännyt normaalia päivää päiväkodissa, nyt 4,5h päivä(josta nukkuu tunnin), sen pärjää ilman sitä että jatkuvasti lyö,potkii tms toisia lapsia :( ) voi kun meilläkin pelkäisi poika jotain, mutta menee suuna päänä!!
Me saimme lähetteen lastenneurologille neuvolasta. En tiedä, vaihtelevatko käytännöt paikkakunnittain, mutta kannattaa kokeilla.
meillä kans tarvitaan psykkan lähete, tässä vielä 2viikkoa oottelen hänen yhteenvetoansa ja että laittaako lähetteen. alustavasti sanoi, että jos lähete tuleekin, menee se neurologi todennäköisesti ensi keväälle. mutta tuo psykkan arviokin riittää ainakin kouluhaun kanssa. sillähän tässä ensisijaisesti kiirettä pitää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kiinnostunut:
Miten testataan,mitä kysytään,kun testataan,onko lapsen käytös normaalia voimakasta uhmaa vai käytöshäiriötä?
Meidän poikaa oli tarkkaillut kelto päiväkodissa useampaan otteeseen, ja hänen lausuntonsa otettiin mukaan neurologille. Neurologi seurasi lapsen leikkiä, katsoi miten poika lähtee yhteistyöhön hänen kanssaan, miten ymmärtää käskyjä, ääni/valo/kosketusarkuutta, jne. Haastatteli minua ja lastentarhanopettajaa. Testasi myös refleksit (vasaralla polveen jne).
Pojalla syy neurologille menemiseen oli puheen kehityksen viivästymä, johon liittyi kyllä myös turhautumista ja itkukohtauksia (kun kukaan ei ymmärtänyt mitä hän tarkoittaa), ja hän oli vasta 2 v täyttänyt, eli en tiedä tehdäänkö isommille & hieman eri syistä vastaanotolle meneville erilainen tutkimus.
 
Alkuperäinen kirjoittaja aurella:
mä oon kuullu et toi 6-vuotis "uhma" on pahin niistä vaiheista lapsuusiän aikana. meillä kesti puolisen vuotta pahin aika keskimmäisellä,jouduin välillä pukemaan vaatteet väkisin päälle päällä istuen yms.,vanhimmalla ei ilmentynyt... voimia ap:lle,se on tosi raskasta kun tuntuu ettei mikään auta,saati sit ulkopuolisten kommentit.toivottavasti helpottaa..
joo, 6-veen uhma on :headwall: :headwall: . tarvis lehmän hermot joskus ittelle kyllä!
meillä jos tuo 6vee ei pue, ni saa lähteä sitten vaikka alasti mukaan. minen taivu sillätavalaa taistelemaan.
 
helpota
Alkuperäinen kirjoittaja aurella:
mä oon kuullu et toi 6-vuotis "uhma" on pahin niistä vaiheista lapsuusiän aikana. meillä kesti puolisen vuotta pahin aika keskimmäisellä,jouduin välillä pukemaan vaatteet väkisin päälle päällä istuen yms.,vanhimmalla ei ilmentynyt... voimia ap:lle,se on tosi raskasta kun tuntuu ettei mikään auta,saati sit ulkopuolisten kommentit.toivottavasti helpottaa..
Auts, ai että pahempaa on vielä tulossa. Meillä 1v8kk ja 3v1kk, ja jos kylässä asuttais, niin koko kylä raikuis noista noiden kohtauksista. Elämä on yhtä kaapin paikan osoittamista vaan noidne kanssa. Eikä loppua näy. Että vielä pahempaa edessä, aargh.
 
5vee jo fiksu
Alkuperäinen kirjoittaja mam:
miten sitä jaksaa tuntea positiivisia tunteita kun joka päivä on niin vaikea? ei mene yhtäkään päivää ilman mitään :kieh:

aamupalaa syö tunnin(ei saa juuri mitään syötyä jankkaan 20 kertaa syö, kohta lähdet päiväkotiin, juuri mitään ei tapahdu), poistuu pöydästä ja mä sanon että ruokailu päättyi siihen, ja hän tietää sen. sitten piti lähtee pukemaan, niin tää alkaa tappelee mä haluun jugurttia,haluun. ja sitten alkaa lyömään ja potkimaan! sama homma joka asiassa, tietää säännöt, rikkoo niitä vaikka just ois sanottu(esim se että lyömisestä joutuu jäähylle) niin tää alkaa huutaa lyömään potkimaan puremaan sylkemään! ja mä oon niin vitun täynnä tota jokapäiväistä todella rasittavaa käytöstä!! päiväkodistakin on sanonut että kyllä 5v 3kk ikäinen pitää osata käydä käsipesulla jos pyydetään ja pissalla itsenäisesti(ja 18muuta ryhmässä osaakin. tämä ei,tai osaisi jos haluaisi) plaah!!

Kylläpäs on mennyt kasvatuksesi pahasti pieleen mikäli sitä edes on, siis jonhdonmukaista kasvatusta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mam:
miten sitä jaksaa tuntea positiivisia tunteita kun joka päivä on niin vaikea? ei mene yhtäkään päivää ilman mitään :kieh:

aamupalaa syö tunnin(ei saa juuri mitään syötyä jankkaan 20 kertaa syö, kohta lähdet päiväkotiin, juuri mitään ei tapahdu), poistuu pöydästä ja mä sanon että ruokailu päättyi siihen, ja hän tietää sen. sitten piti lähtee pukemaan, niin tää alkaa tappelee mä haluun jugurttia,haluun. ja sitten alkaa lyömään ja potkimaan! sama homma joka asiassa, tietää säännöt, rikkoo niitä vaikka just ois sanottu(esim se että lyömisestä joutuu jäähylle) niin tää alkaa huutaa lyömään potkimaan puremaan sylkemään! ja mä oon niin vitun täynnä tota jokapäiväistä todella rasittavaa käytöstä!! päiväkodistakin on sanonut että kyllä 5v 3kk ikäinen pitää osata käydä käsipesulla jos pyydetään ja pissalla itsenäisesti(ja 18muuta ryhmässä osaakin. tämä ei,tai osaisi jos haluaisi) plaah!!


Onnistuisiko, jos laittaisitte kellon näyttämään syömisaikaa esim. 0,5h ja kun kello soi aika loppuu ja aika käydä pukemaan. Ei tietty heti sitä hokaa, mutta jos hyvin käy voi viikkojen päästä helpottaa.

Elä välitä, jos lapsi ei itsenäiseti käy vessassa tai käsienpesulla. Kaikki lapset eivät ole keskiverto lapsia ja jotkut tarvitsevat tukea asioihin, jotka toisilta luonnistuvat. Teette ne asiat yhdessä ja etenette omaan tahtiinne.

 

Yhteistyössä